The Megaprocessor ...

Op http://www.megaprocessor.com heeft iemand een 16-Bits microprocessor gebouwd met losse transistors. Meer lezen op http://www.theregister.co.uk/2015/06/23/brit_mega_processor/ en http://www.bbc.com/news/technology-33237863.

What ? The Megaprocessor is a micro-processor built large. Very large.
How ? Like all modern processors the Megaprocessor is built from transistors. It's just that instead of using teeny-weeny ones integrated on a silicon chip it uses discrete individual ones like those below. Thousands of them. And loads of LEDs.

Eigenlijk gaat hij terug naar de jaren '50 en '60 toen computers ook met losse transistors gebouwd werden. Hoe krachtig de Megaprocessors is, wellicht net zo krachtig als een rekenmachientje uit de jaren '80?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Die processor is waarschijnlijk verschrikkelijk traag, als ik de link van jou aanklik, komt de pagina niet eens tevoorschijn.....

De eerste link... na jou edit....

[edit]
ff index.html achter je link weghalen, dan werkt het wel....

[Bericht gewijzigd door Roches op maandag 29 augustus 2016 16:48:47 (19%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
mel

Golden Member

Een processor met buizen?
had een schoorsteen nodig voor de warmte, en had de ruimte nodig van een sportzaal.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Of met buizen, bijv. Colossus:

http://www.squaring.net/gfx/colossus_350w.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij de colossus straalt de warmte van de machine af. Trouwens is dat museum waar colossus staat en bletchley park wat er naast ligt een aanrader!

Lambiek

Special Member

Is wel een grappig ding, maar verder heb je er niets aan. Maar dat neemt niet weg dat het wel een knap stukje werk is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zou je met de Megaprocessor berekeningen mee kunnen uitvoeren? Verder wel erg leerzaam.

[Bericht gewijzigd door dawmast op maandag 29 augustus 2016 17:14:29 (72%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2016 17:06:09 schreef dawmast:
Zou je met de Megaprocessor berekeningen mee kunnen uitvoeren?

Zou wel mogelijk moeten zijn denk, maar vrees dat het wel wat tijd in beslag neemt met een klok snelheid van 20KHz. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 augustus 2016 17:13:57 schreef Lambiek:
[...]
Zou wel mogelijk moeten zijn denk, maar vrees dat het wel wat tijd in beslag neemt met een klok snelheid van 20KHz. :)

De kloksnelheid kan geen enkele MHz bedragen, omdat de leidingen (bussen) tussen de diverse onderdelen veel te lang zijn, waardoor klok- en andere signalen t.g.v parasitaire capaciteiten/zelfinducties van de bussen verminkt kunnen raken. Om dit probleem te voorkomen, moet je daarbij coaxkabels in de bussen gebruiken die aan de in- en uitgangen met een impedantie van 50 Ohm worden afgesloten. Digitale techniek is ook hoogfrequenttechniek.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
maartenbakker

Golden Member

Op 29 augustus 2016 17:06:09 schreef dawmast:
Zou je met de Megaprocessor berekeningen mee kunnen uitvoeren? Verder wel erg leerzaam.

Ik neem aan dat hij Turing-compleet is, dus in theorie zou je er zelfs Windows op kunnen draaien. In de praktijk natuurlijk alleen speciaal geschreven software.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een discrete 6502 processor, alles op 1 PCB:

http://monster6502.com/

omdat het een stuk kleiner is kan ie ook iets sneller.

GMT+1
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 augustus 2016 17:06:09 schreef dawmast:
Zou je met de Megaprocessor berekeningen mee kunnen uitvoeren? Verder wel erg leerzaam.

Als hij Fortran aankan zou het wel moeten kunnen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Ook zonder hogere taal kun rekenen met een puter ;)

Maar hij kan er tetris op spelen, dus 1+1 zal ook nog wel lukken ...

Tim Hunkin had een wat simpelere oplossing voor blinkenlights https://youtu.be/nN9wNvEnn-Q?t=16m57s

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 29 augustus 2016 23:08:45 (30%)

Tijdens de studies, jaren 70, ook nog een ding?(soort computer, tafel vol en met transistors gebouwd)moeten leren rekenen? je bepaalde wat je wou hebben met een soort ponskaart die je moest binair invullen door vakjes te kleuren. Ik kan me niet herinneren dat hier een hogere taal gebruikt werd. Enkel binaire waarden en logische (and, or, not, shift ...)opdrachten. Onze eindopdracht was met een groep leerlingen( elke groep een stukje) een Analoge computer te bouwen. Bediening: Knopje draaien tot je +/-3V had, schakelaartjes juist zetten om op te tellen, aftrekken vermenigvuldigen. Ander knopje op 2,...V regelen. En met een hypermoderne? digitale uitlezing de eindwaarde aflezen.Het ding rekende nog ook maar met de nodige foutmarge(3+2= 4.95). Het was gebouwd met 5 of 10% weerstanden en 709,741 enz. De moderne Ic's destijds. Hier kwam zeker geen taal aan te pas.

vraag me af waarom hij nu alles zo groot maakt?
waarom moet dat ding 15meter lang en 2meter hoog zijn, met hele lange kabels erin.

als je dan toch zoiets wil maken, maak dan grote printplaten met een hoop SMD transistoren op en klik die dan aan elkaar op 1 grote plaat.

beetje zoals die kerel met zijn relais computer heeft gedaan. zal veel overzichtelijker zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik krijg ook een beetje het gevoel dat hij alles zo groot maakt om het een beetje 'nieuwswaardig' te maken, ofwel iets interessanter dan het is.

Die monster6502 vind ik eigenlijk leuker.

Aan de andere kant kun je bij deze grote uitvoering wel heel goed de werking van een processor uitleggen, super geschikt voor een computermuseum ofzo.

If you want to succeed, double your failure rate.

De Megaprocessor is een wat vreemde mix van technieken om zoiets te realiseren. Niet mijn smaak,
ik vond dit persoonlijk een leuker/zinniger project: http://agcreplica.outel.org/buildAGC1.pdf

Bletchley Park is zeker een aanrader, ik was er in 2010 :) Ze hebben een grote collectie, vingertjes thuis in de machines, alles is heet ;)

Colossus was overigens niet erg vrij programmeerbaar maar wel snel in verhouding tot latere computers, anders had-ie geen bestaansrecht. Omdat hij werd ontworpen door een telefooncentrale-technicus is hij gebaseerd op dat soort technieken en mechanica.

mvdk

Golden Member

Einde jaren zestig, (ja ik weet, hele oude doos, opa vertelt) is op de bijgaande foto een destijdse collega bezig met de bedrading van een kast voor een verremeldsysteem.

Stand-alone computers waren nog niet bekend, de salaris en voorraadadministratie werden nog op een reusachtige Bull computer, gevoed met ponskaarten gedraaid.
Dat verremeldsysteem hadden ze ook gewoon kunnen kopen, maar we hadden toen een afdelingshoofd die hobbyde met electronica. In het gebouw Kruithuis, het schakelhuis aan de Energieweg werden twee van deze kasten geplaatst, met honderden lampjes en honderden kwiteerschakelaars. Die laatsten bootsten de standen van de energieschakelaars in de hoofdstations na.
Na het plaatsen van de eerste, werd besloten voort te gaan met een tweede kast. Een collega had bedacht dat alles compacter kon, omdat inmiddels computertechnologie beschikbaar was in de vorm van een Apple IIe.
Werkelijk waar. De standen van schakelaars en storingsignalen zouden in het vervolg op zo'n Apple werken, te bedienen met een joystick.
Voor het personeel een gigantisch grote stap voorwaarts, ze hoefden nu niet meer naar die kast, die in een andere kamer stond, te lopen.
"Maar," vroeg de ontwerper van het eerste systeem, die hobbyist, "hoe weet het systeem nu of het een melding op de oude kast betreft of op die computer"
"Dat oude systeem gaat weg" antwoordde mijn collega.
Die man is nooit meer komen kijken.

mel

Golden Member

Toen mocht het nog.. Met een krukje op tafel zitten :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat gaat heel makkelijk goed hoor. Als je het krukje niet precies op de rand zet is er niets aan de hand. En al zet je het krukje aan de rand, dan nog is er niets aan de hand als je niet helemaal op het randje van de kruk gaat zitten.... ehh. Oh! :D

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Proxxima

Golden Member

Wel gaaf die megaprocessor.

Kom ik aan met mijn PDP8/e uit 1970: https://youtu.be/9qHrEkjavUc

Ik vind het al heel wat dat die pdp8/e met alleen TTL IC's is gebouwd.
Zijn er hier meer mensen die deze heel oude computers kunnen waarderen?
Ik vind het prachtig maar ik ben er eigenlijk alleen actief mee op de
fora in de US. Daar lijken de meeste verzamelaars van digimeuk
bij elkaar te komen.

Groeten, Roland

Hewlett

Honourable Member

Cool, een werkende PDP8! Ik heb een aantal PDP11 machines waaronder een werkende PDP11/34c, dit Elfje (bouwjaar 1976 ex TU Twente) boot RT11 en UNIX III van een 14inch Plessey RK05 drive, machine heeft nog een DEC RX02 drive (dubbel 8inch floppy) en een Plessey 8 terminal multiplexer voor een paar VT100 terminals met VT125 ReGIS graphics extensies. Verder heb ik nog een paar PDP11 machines met randapparatuur ter restauratie. Deze machines heb ik al een kleine 30 jaar in mijn bezit (van de sloop gered) en staan in een opslag te wachten om weer tot leven gewekt te worden.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Roland Proxxima,

Tijdens mijn werk op de EUR afd. medisch biologische fysica hadden wij een PDP8 op de afdeling en een vergelijkbaar systeem van TI (type moet ik opgraven).
Ik werkte met het laatste systeem. Er was wat rivalitiet tussen de Digital eigenaren en de 'Texanen' De pdp8 had lampjes en de Tex had al LED's. Bovendien waren wij de trotse eigenaar van een thermische terminal van TI, terwijl de Digitalen het met een Teletype moesten doen. We plaagden ze er mee door steeds te vragen of er oorlog bij hen was, want "we hoorden duidelijk een mitrailleur" >:)

Bletchy Park, is dat niet dat ding dat met dekatrons werkt?

Amereika is het Walhalla voor elektronica historie verzamelaars.
Ikzelf ben aangesloten bij de TCA (zie mijn signature). Veel 'flessen' daarvandaan verzameld :)

Ik heb nog steeds hier een vroege Amstrad 'laptop' staan, mocht je interesse hebben....? Draaide op een berg C-cellen en heeft een 8" groen monochroom schermpje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †