Ok... Mijn eerste moeilijke beslissing:

Heb plek voor 2 stuks algemene verlichtingsarmaturen. Er hangt nu 4x58w. Plastic kap, oud spul.
In eerste instatie ben ik voor deze gegaan PH ARM EFIX TCS260249D6WH
Maar die is 2x49w. Ruimte is 20m2 met lichte muren, plafond, vloer.

Zou 1x49 pera armatuur heel veel minder licht geven dan de oude? Of toch maar voor de zekerheid 2x49w x2 armaruren?

@ tfteetje,

Je licht keuze is belangrijk de ervaring leert dat de lampen aan het plafond altijd schaduw werpen hoe goed ook gepositioneerd.
Dus voor het echte werk heb je een tafel lampje nodig waarmee je in of op het werkstuk kan schijnen.
Voor de plafond lampen aan de hoeveelheid Watt kan je niet de licht opbrengst verbinden alleen het aantal Lummen kan je bij elkaar optellen.
Als je dus over twee dezelfde lampen spreek met de zelfde licht opbrengst geldt 1 lamp weg is de halve licht opbrengst.
Let dus even op de hoeveelheid Lummen het kan zeker zo zijn dat je oude TL lampen weliswaar meer input vragen maar minder output genereren.
Denk je niet aan LED verlichting? wel over de lengte dus LED slangen met reflector.

@ heer evdweele,

Ik ga er van uit aan de hand van de foto's dat de garage aan de woning gebouwd is dus alleen een zandbed als isolatie en als het beton dan nog geaard is verwacht ik geen problemen maar ook hier geldt meten is weten.
Als je inderdaad schappen er achter plaats het geen ik hier met de nieuwe tafel ook aan het bekijken ben is dit te doen.
Ik denk dat ik op een antwoord er boven reageerde om er thuis geen EPA ruimte van te maken.
Met de ontwikkeling waar ik op dit moment mee bezig ben hoef ik geen ESD maatregelen te treffen.
Uitgaande van de foto is de hoogte van de achter panelen niet echt geschikt voor hoge apparaten maar misschien is het in hoogte verstelbaar.

De plafondverlichting is algemeen en werkt het fijns als deze zo gelijk mogelijk is. Ik zou dus eerder 4 x 49W ophangen, gelijk verdeeld over de ruimte en inderdaad TL. Op de werktafels zelf gerichte verlichting, daar zou ik LED overwegen.

[Bericht gewijzigd door markce op (17%)]

In de fotoverzameling vond ik nog een foto van het nieuwe type werkbank waaraan ik een aantal jaren heb gewerkt.
Geen schap waar je iets in kon zetten ter hoogte van het werkblad, alleen een plank die iets schuin naar voren helde een stuk hoger.
Onder de plank zaten een stuk of 20 wcd's voor de meetinstrumenten die met een hoofdschakelaar spanningsloos werden gemaakt. De schakelaar zat samen met een aantal wcd's voor de onderhanden apparaten in de kabelgoot die over de hele lengte van het werkblad liep.

Het werkblad was 80 x 200cm en aan de poten van de tafel stelschroeven om de tafel op de gewenste hoogte te zetten.

Het was erg fijn om aan deze tafel te werken.
======

Verlichting aan het plafond is goed als algemene verlichting maar niet om je werkstuk te verlichten.
Dan werkt een tl-balk op circa 80cm boven het tafelblad beter. Daarbij moet je opletten dat er geen schaduw ontstaat aan de kant van een apparaat waar je tegenaan kijkt. De tl-balk moet vanuit dezelfde richting schijnen als de richting van waaruit je kijkt.
De tl-balk moet dus enkele decimeters uit het midden naar je toe worden gehangen.
Dat heeft ook weer een nadeel omdat je kans loopt dat je af en toe je hoofd tegen de verlichtingsarmatuur stoot. Je zal een compromis moeten vinden.

Schiet al lekker op!

Toch maar voor de 2 armaturen met 1x49W gekozen. Minder licht dan voorheen maar acceptabel.

je bent al een eind, zie de nieuwe groepkast ook al liggen..

Daar wordt hard aan gewerkt mooi ;)

Onderverdeling bestaat uit 6 aardlekautomaten van 6A 30ma aangesloten op een 16A 3 fase groep.
Compleet los van de verlichtigsgroep in de garage.

Ik zit nog te overwegen een extra 1 fase groep te maken om zware apparaten te kunnen aansluiten. 16A direct uit de meterkast. (Kan ik tenminste mijn scheidingstrafo gebruiken...)

Een aantal wcd's wordt aangesloten op een UPS.

Ben nu nog aan het verzinnen hoe een noodstopsyteem te maken. Zoek nog een 4-polig relais van module afmeting. En de vraag: noodstop, alles uit voor iedereen? Stel je werkt met 2 mensen, activeer de noodstop, zet alles spanningsloos. Misschien ook wel dingen die je niet wil. Moet je het in segmenten verdelen? Welke noodstop te gebruiken bij welk incident? Of, een alles-uit knop en een alleen-voor-jou-project-uit-knop? Nood uit, zelfs voor de UPS-groep?

Mijn inziens althans zo heb ik het hier ga je ook werken met een werk eiland?
Dat betekend dat je per werk tafel spanning aanvoert welke je afschakelt dus alles op die werkplek wordt spanning loos niet van je buurman of buurvrouw.
En uiteraard is het niet de bedoeling dat dan een UPS het weer inschakelt nood stop is boven alles.

De lange wand wordt een doorlopende werkblad met 3 werkplekken. Per werkplek een noodstop kan, maar wat als je ziet dat een ander onder spanning staat?

UPS gebruik je bij voorkeur als je beslist niet wil dat de spanning van je meting valt of je computer die iets belangrijks aan het doen is. Om dat om zeep te helpen met een noodstop lijkt mij niet wenselijk.

[Bericht gewijzigd door tfteetje op (41%)]

een 4 polig 25A relais wat in een din rail kast past is bijv een hager esc425 tu 4663779 of de eaton z-sch230/25-40 tu 3228707 ( zag de tu krat :P )

ik zou ook de noodstoppen niet alles laten schakelen. computer en meetapparaten bijv niet. die voed je apart vanuit wcd's die niet bij het werkblad zitten. hier zit een deel van de wcd's op de werkbankgoot achter scheidingstrafo en een deel is gewoon B16 gevoed vanuit de groepkast boven de werkbank. deze is weer gevoed met een C16 alamat in de meterkast. bij sluiting gaat de B16 eerst eruit voor wat ik heb gemerkt.

scheidingstrafo die een hoge stroom heeft met inschakelen, kun je beter met een weerstand en tijdrelais of inschakelvertraging van de site maken. als je hoofdautomaten ipv zekeringen hebt zeker..

Ik heb een noodstop in een kastje met 1 WCD.
Ik schakel zo alleen het apparaat waar ik in bezig ben uit als er wat fout gaat en makkelijker dan steeds de stekker eruit trekken als ik er bv in moet solderen

Ik heb verder 2 hoofdschakelaars die op wat vaste WCD na (voor diverse standaards) alles uitschakelen. Dat is voor als ik daar niet ben. Zo kan er bv geen soldeerstation aanblijven.

Ja dat is een lastige ik bedoelde voor de noodstop als een apparaat gaat roken en geloof me dat komt regelmatig voor afhankelijk van de leeftijd :( meestal alleen het netfilter.
Als je dat ingedachte heb dan zou ik zeker alles afschakelen dat heeft bij mij niet zo veel nut over het algemeen ben ik alleen in de shop :+ dus als het echt fout gaat kan ik geen knop meer indrukken.
Maar het aller belangrijkste is neem het gevaar weg ik heb VCA vol en ik leerde al mijn maatjes je kan een onveilige situatie markeren je kan ook een onveilige situatie voorkomen door het gevaar weg te nemen :)
Maar er zullen zeker meerdere CO-ers een advies kunnen geven even wakker laten worden.

Edit: er zitten er al op het vinkentouw.

Noodstop heeft hogere prioriteit dan meting.
Noodstoppen in serie is beter,

Zo , 80 % staat er in. Nu nog verder opruimen en aansluiten en... Plek zoeken voor alle spullen.

Ik heb geen noodstoppen op mijn werkplek.
Ik werk er alleen, en als ik iets te repareren heb, gaat dat altijd achter een scheidingstrafo.
En als er iets gaat roken, ben je met een noodstop toch te laat...
Een noodstop is er voor, om machines te stoppen, als er bijvoorbeeld iemand tussen zit of zo.
Maar op een elektronica werkplaats hoort volgens mij geen noodstop.
(ik ben al oud, en eigenwijs..) :)

Mee eens. Scheidingstrafo en geaarde WCD's is wel een must have. En als je veel met audio, radio, tv en video klooit een versterkertje en een antenne aansluiting. Een spiegel voor de werkbank kan handig zijn bij reparatie van beeldschermen. En een loeplamp op zwenkarm met goede asferische lens, die geeft een onvertekend vergroot beeld zonder schaduw op de het object.
edit
Aha, die loupelamp heb je al, zo te zien op het plaatje!

Begint al ergens op te lijken, mooie ruimte hoor. Wat moet je met drie werk plekken, ga je voor je zelf beginnen of zo? :)

Noodstop/aardlek/scheidingstrafo discussie. Ik ben er dol op. Kom maar op.

Werkblad bestaat uit 3 bureau's van 180cm. Beetje kleiner gemaakt want er stond een muur in de weg...

De voorzijde is vrijhangend dus ik heb geen ruzie met de tafelpoten. Rechts is de electronica werplek met rechts van mij de soldeerstations (eindelijk...lang gekoesterde wens om de draad van de soldeerbout niet over mijn werkstuk te hebben lopen)

1 plekje naar links is mijn verzameling meetapparaten opgesteld. Gaan waarschijnlijk in de toekomst een plekje omhoog om het blad vrij te maken.
Helemaal lings in de computerdesk. 3 opstellingen om te testen en installeren. We zijn met 3 gebruikers en kunnen tegelijk werken! Gezellig toch.

Op 9 september 2016 23:40:23 schreef pietplof:
Dat uhh is volkomen juist.

En aangezien wij, conform de CO richtlijnen, geen illegale toestanden mogen promoten was mijn bijdrage niet bedoeld voor publicatie, en dus, een vergissing.

Het probleem bij elektronische apparatuur is dat bijvoorbeeld poederblussers onherstelbare schade toebrengen omdat het overal tussen kruipt en chemisch niet helemaal inert is.
Dan heb ik een milieuvriendelijk alternatief.
Toen ik in 78 bij de luchtmacht diende, Werd onder andere met bloed geblust. Geen grap. Er waren in de bluswagens een watertank en een kleinere tank gevuld met ossenbloed dat met een conserveringsmiddel behandeld was. In het pomphuis zat een schuimklopper zodat uit de spuitmond een mooi wit kleverig eiwitschuim kwam. Foamy noemde dat spul. Zeer effectief en niet giftig, enkel wat vies om de tank bij te vullen. Als fervente zelfbouwer kun je misschien met twee jerrycans en een oude keukenrobot iets zelf maken. In het slachthuis kan men wel een emmertje missen. :-)

Mooi plekje krijg je zo.

Voor de noodstop, is gewoon een veiligheidsmaatregel.
Net als de scheidingstransformator.
Als je op een of andere manier onder spanning komt te staan en je kunt zelf niet meer de spanning eraf halen, dan kan iemand anders dit snel voor jouw doen (zonder tijd te verliezen om te zoeken welke nu het probleem veroorzaakt).

Het is een persoonlijke keuze, ik heb deze ook niet maar heb ook nog niet echt een aparte werkplek. Hobby een beetje op m'n computer/administratie bureau. Staat nog genoeg op de planning maar daarvoor moet je wel de middelen voor hebben ;-).

Optie om geen schuimblusser te gebruiken is een CO2 blusser.
Houd wel rekening er mee, een schuimblusser kan (bijna) iedereen mee over weg. Een CO2 blusser vraagt om een andere blus techniek.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op (14%)]

Dat van die zelfbouwschuimblusser was maar een grapje. Maar op vliegvelden werd dat ossenbloed echt gebruikt, dat is geen broodje aap.
Ik wilde vooral wijzen op het feit dat een poederblusser enorme schade kan toebrengen in een elektronica lab.

Het gaat niet om de directe schade is ontstaat door de schuimblusser maar de langere termijn. Het goedje is nogal corrosief, goed afspoelen helpt zelfs niet.

Snap dat je het niet verzon grotedikken, ik weet dat menselijke bloed eiwitten bevat en dat eiwitten een schuim vormen als je het goed roert. Dierlijk zal ook dezelfde basis hebben.

Groeten,
Marius.

Een andere benadering is de schade die ontstaat bij het gebruik van een poederblusser af te wegen tegen de schade die ontstaat als je niet blust.
Tja, dan is de keuze niet zo ingewikkeld.

Maar goed , m.i. Is ,in volgorde van effectiviteit, de brandslang ( onbeperkte blusduur). de Halonblusser ( ja ik weet het, totaal verboden; dus puur theoretisch), CO2 blusser, schuimblusser en de poederblusser.
Ook Echter kan de ervaring van de gebruiker sterk van invloed zijn op de blusresultaten.

Tenslotte de overbekende open deur; voorkomen is beter dan blussen

En brandblussers kunnen ook gevaarlijk zijn.

Bijv. Wat is de beste methode om een olie gevulde trafo te blussen?