evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 9 september 2016 20:39:40 schreef electron920:
Ik zou eerst een plattegrond maken dan kan je makkelijk de opstelling wijzigen.
Dat is een heel goede tip.
Bij diverse verhuizingen heb ik eerst op een vel papier de binnenafmetingen van de ruimte getekend, inclusief alle obstakels zoals cv-radiatoren, buizen en - niet te vergeten - deuren en ramen die open moeten kunnen zwaaien.
En op een ander vel papier tekende ik de verschillende meubels die erin moeten. Alles op dezelfde schaal.
Met de uitgeknipte "meubels" kan je dan schuiven tot je de beste opstelling hebt gevonden.
Het voorkomt vervelende verrassingen zoals een deur die niet open kan, of een kast die net 1 centimeter te breed is.
BCF (broom,chloor,fluor) gas is natuurlijk niet gezond.
Maar ik ben bij vele proefblussingen ,in de te blussen ruimte, aanwezig geweest en het enige effect is tijdelijk een ietwat hoog stemgeluid.
Als het blusgas in aanraking komt met vuur kan er een gevaarlijk gfgas ontstaan maar het genoemde blusgas werd juist gebruikt om een pril begin van vuur direct en effectief de nek om te draaien. Computer-en besturingskasten waren voorzien van een melder per kast en bij het eerste rookwolkje volgde direct een blussing.
CO2 daarentegen , dat ook als ruimteblussing werd gebruikt, zorgt er wel voor dat de zuurstof zeer snel wordt verdrongen. Na alarmering geeft een signaalbord ook aan dat je binnen ....secoden het vertrek moet verlaten anders is het ,,feet first".
Dan terug naar de inrichting.
Op mijn tafels liggen stukken vloerbedekking die ook in sporthallen wordt gebruikt.
Isolerend en veerkrachtig.
Voor zover mij bekend is Halon en BCF inmiddels ruim 10 jaar veboden (gebruik en bezit) in brandblusapparatuur, muv bepaalde luchtvaart en militaire toepassingen.
Dat uhh is volkomen juist.
En aangezien wij, conform de CO richtlijnen, geen illegale toestanden mogen promoten was mijn bijdrage niet bedoeld voor publicatie, en dus, een vergissing.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat geldt zoals altijd weer voor bedrijfsmatig gebruik. prive is het wat anders.. net als andere al verboden gassen 
overigens kun je die ladenkasten met open zijkanten van een stuk karton voorzien uit bijv een tv doos aan de zijkanten. dan komt er niks tussen steeds..
Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Het meest belangrijke item in het lab is de biertafel. Inclusief voldoende bier en bierviltjes om de ideeën op uit te tekenen. Beer and Macaroni with cheese, dat deed het ook voor Jim Williams 
Ja, biertafels voegen hier niet zo veel toe vrees ik. Deze "labs" die in dit draadje worden getoond zijn ook nogal opgeruimd, daar gebeurt echt nooit iets interessants, elke vorm van creativiteit wordt direct opgeruimt, er staat trouwens ook verdacht weinig meet-apparatuur 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
er staat trouwens ook verdacht weinig meet-apparatuur
Tja, wat zal ik daarop zeggen ? iets met een plaatje zegt meer dan 1000 woorden 
Ik lust geen bier...
Ik dacht dat het bij Williams cola en pizza was, ik heb er ergens een foto van gezien. Het komt uit een verhaal over reparaties uit de tijd dat hij bij het MIT werkte
Tip: maak het flexibel, zodat als iets niet bevalt je het eenvoudig kunt aanpassen.
Iets waar ik altijd ruzie mee heb zijn meetsnoeren, coax, probes etc. Vooral wanneer ze aan een apparaat vast zitten. Mijn idee was om een soort ondiepe lade onde een plank met apparatuur te maken waar ik die dingen in kan gooiuen, ook handig voor bv het manual of instruments specifieke accessoires. Maar veel werk om te maken. Heeft iemand een beter idee.
Ik gebruik nu schroefhaakjes aan de tafel en in de WCD rail. Dat laatste werkt redelijk. Het eerste niet, daar blijft van alles achter hangen
[Bericht gewijzigd door fred101 op (32%)]
Ik heb een stukje bedradingskoker genomen,aan de muur geschroefd, en daar alle meetsnoeren aan gehangen.
Werkt prima 
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
testman
Op 10 september 2016 01:56:14 schreef Hewlett:
Ja, biertafels voegen hier niet zo veel toe vrees ik. Deze "labs" die in dit draadje worden getoond zijn ook nogal opgeruimd, daar gebeurt echt nooit iets interessants, elke vorm van creativiteit wordt direct opgeruimt, er staat trouwens ook verdacht weinig meet-apparatuur
als je niks opruimt heb je snel zat geen plek meer voor creativiteit. de momenten dat ik groots als een labovoeding bouw, ligt de werkbank vol, alles over elkaar heen. meestal ruim ik een deel op voor ik naar bed ga, want er is geen bouwruimte meer en op het bed ligt ook het eea al. die projecten worden meestal in een paar dagen afgerond.
electron920
Dat ben ik met @testman eens maar ik begrijp @Hewlett wel 
Ik heb het nu zo dat ik een van de tafels van 5 meter vrij hou ik kan hier dan meetapparatuur opzetten samenstellen welke ik nodig heb voor het onderzoek of reparatie wat ik wil gaan doen.
Dit bevalt me wel vaak heb je meetapparatuur voor je neus staan wat je in het geheel niet nodig heb.
Ook dit is de reden van de trolley ik zet hier de relevante meetapparatuur op en rij het naar me toe.
Een lang werkblad heeft voordelen maar je kunt nooit alle meetapparaten dicht bij je houden dit levert een wirwar van kabels en snoeren op.
@ tfteetje,
Heb je al een idee welke materialen je gaat gebruiken?
Mijn tafels zijn zelf gemaakt de tafel van 5 meter is 32 jaar oud althans het blad en voor de tafel van 2.3 meter staat het blad klaar beide bladen zijn watervast verlijmd multiplex 4 cm dik mooi hout dit kan je niet bij de doe het zelf zaak kopen dus kijk naar een echte hout centrale in de buurt €240,- kost een plaat maar geloof me daar doe je een leven mee.
Het onderstel is ook van hout met wel een nette constructie dus niet koud p elkaar 
Het voordeel van hout het is non Ferro maar ook antistatisch mat is belangrijk soms werk ik met polsband en jas aan komt niet zo veel voor maar ESD is wel een puntje.
In jou geval meet ook de vloer beton is vaak geaard daar is niets mis mee maar wel belangrijk om te weten ik ben zwevend en zoals ik al gemeld heb een schone aarde.
Het is al genoemd kijk of je het werk gedeelte op een aparte groep kan zetten blijft de vrouw ook tevreden 
Nou ja beginnen met leeg halen wanden verven veel werk te doen tekeningen maken piekeren en op nieuw beginnen.
Heel veel succes 
Groet Henk.
electron920
Dat ben ik met @testman eens maar ik begrijp @Hewlett wel 
Ik heb het nu zo dat ik een van de tafels van 5 meter vrij hou ik kan hier dan meetapparatuur opzetten samenstellen welke ik nodig heb voor het onderzoek of reparatie wat ik wil gaan doen.
Dit bevalt me wel vaak heb je meetapparatuur voor je neus staan wat je in het geheel niet nodig heb.
Ook dit is de reden van de trolley ik zet hier de relevante meetapparatuur op en rij het naar me toe.
Een lang werkblad heeft voordelen maar je kunt nooit alle meetapparaten dicht bij je houden dit levert een wirwar van kabels en snoeren op.
@ tfteetje,
Heb je al een idee welke materialen je gaat gebruiken?
Mijn tafels zijn zelf gemaakt de tafel van 5 meter is 32 jaar oud althans het blad en voor de tafel van 2.3 meter staat het blad klaar beide bladen zijn watervast verlijmd multiplex 4 cm dik mooi hout dit kan je niet bij de doe het zelf zaak kopen dus kijk naar een echte hout centrale in de buurt €240,- kost een plaat maar geloof me daar doe je een leven mee.
Het onderstel is ook van hout met wel een nette constructie dus niet koud op elkaar 
Het voordeel van hout het is non Ferro maar ook een antistatisch mat is belangrijk soms werk ik met polsband en jas aan komt niet zo veel voor maar ESD is wel een puntje.
In jou geval meet ook de vloer beton is vaak geaard daar is niets mis mee maar wel belangrijk om te weten ik ben zwevend en zoals ik al gemeld heb een schone aarde.
Het is al genoemd kijk of je het werk gedeelte op een aparte groep kan zetten blijft de vrouw ook tevreden 
Nou ja beginnen met leeg halen wanden verven veel werk te doen tekeningen maken piekeren en op nieuw beginnen.
Heel veel succes 
Groet Henk.
Voor de opstelling van meetapparatuur zou ik eerder denken aan een rack ipv planken, ivm gewicht van sommige apparaten. Als je zelf gaat construeren misschien een rack met de werkbladen erin gebouwd.
tfteetje
Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Heb 3 bureaus op het oog. In hoogte verstelbaar. Misschien niet stevig genoeg. Ik moet ze eens gaan bekijken. Voor het grove werk heb ik nog een stevige tafel met stalen frame staan.
ESD... Heb in het verleden OK's geinstalleerd. Wat je daar ziet is een netwerk van koperen strippen in een ruitpatroon onder het linoleum geplakt.
Linoleum is wel een goede isolator en lijkt mij geschikt voor mijn lab. Maar koper netwerk er onder gaat wel ver...
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Je hoeft van je hobbyruimte geen cleanroom of een EPA te maken.
Het besef dat er ESD kan ontstaan is al voldoende.
Met een ESD mat, een polsbandje en opletten dat je niet met statische kleding en schoenen aan aan gevoelige elektronica gaat werken kom je al een heel eind.
Wel moet je regelmatig controleren of de snoeren van de ESD-mat, het polsbandje en de ESD-verbinding van de soldeerbout nog heel zijn.
Een onderbroken snoer helpt niet écht om statische elektriciteit naar aarde af te voeren 
Edit:
Ik vond nog een oude foto van een werktafel met daarachter een rek voor de meetinstrumenten.
testman
een stelling is niet eens nodig, je kunt met die F dragers en rails ook prima meetapparaat planken maken, 1 voordeel is dat je simpel in hoogte kan verstellen. hier stonden er al 2x delta's op die 30 kilo de stuk deden. samen met nog wel 45 kilo aan ander spul. de muren zijn niets bijzonders, van die poeierblok muren waar je zo al schroeven in kunt draaien ( echter zitten er extra lange pluggen 6mm in ), dragers om de 45cm gezet. die witte spaanplaat planken zijn mee van het goedkoopste bij de bouwmarkt. hier heb ik 40cm boven het werkblad een plank van 30cm diep hangen met kleine voedingen en ander vaak nodig zijnd spul, 26cm erboven een plank van 40cm diep waar de scope en ander lomp spul opstaat, de dragers zijn maar 30cm zodat er nog een ledstrip voor werkbanklicht op de rand kan. op de kop zit een plank ertegen geschroefd zodat de grote onderste plank niet kantelt bij het eraf halen van een toestel, tevens huisvest die zijkant de scheidingstrafo..
electron920
Wat @markce schrijf dat ben ik ook voor de nieuwe tafel aan het bekijken.
Linoleum is zeker heel goed slijt vast en isoleert je van het beton.
Ik denk voor mijn gevoel dat bureaus een te ondiep werkblad hebben maar dan kan je er altijd een extra blad opleggen.
@ heer evdweele dat is zeker de bedoeling niet ik heb van het jaar nog geen polsband of jas gebruikt het is alleen bedoeld als info ik weet niet wat TS gaat doen in zijn lab.
Het idee van @testman ik heb te diepe apparatuur dus in mijn situatie werkt dit niet somige apparaten zijn 50 cm diep.
Op de foto van @evdweele kan je een standaard opstelling zien voor het meten van een bepaalt product apparaat dan is een vaste opstelling prima.
Maar ik ben net als @fred101 met te veel tegelijk bezig daar om is Fred zijn opstelling net als is de soyuz cabin alles onder hand bereik best wel ideaal alleen je komt niet gemakkelijk bij de achterkant hoe doe jij dit Fred heb je ter voorbereiding al losse kabeltje aangesloten?
testman
ik had een philips scope die 50cm nodig had, toen lag er nog 10 cm extra hout achter de plank van 40cm diep, en zaten er dragers onder van 40cm
heb dat weer teruggedraaid toen de scope eruit ging, want de minder diepe plank was fijner, de tubelight kon verder naar achter zodat ik daar m'n kop niet steeds aan stootte. dat ding was toen 185cm en 10cm diameter van alu, hing altijd in de weg. nu is het een balkje van 2x2x100cm led aan diezelfde katrollen.
edit: vloer is hier ook marmoleum. dat lag er al toen ik er kwam wonen. het is niet bepaald nieuw meer, onder werkbank wel wat deuken en matter geworden. evengoed nog heel en dweilen doe ik amper. af en toe met dasty de rijplekken van bureaustoel schoonmaken, vooral alu bewerken geeft veel vieze plekken..
[Bericht gewijzigd door testman op (25%)]
Ik heb 1x een plankenrail gehad die na jaren in een zomervakantie losliet (pluggen niet meer vast in steenmuur). Kijk ook eens naar de draagkracht spec van die pluggen. Dat is dan bij ideale montage.
Misschien wat paranoia, maar ik heb liever 4 pootjes...
Er is speciale Marmoleum Ohmex.
[Bericht gewijzigd door markce op (21%)]
tfteetje
tfteetje
evdweele
Overleden
Op 10 september 2016 13:38:45 schreef electron920:
Linoleum is zeker heel goed slijt vast en isoleert je van het beton.
Bedoel je dan thermisch of elektrisch?
Ik heb 25 jaar in een werkplaats doorgebracht waar linoleum op de vloer lag, maar 's winters legde ik een dikke cocosmat onder mijn voeten tegen de optrekkende kou.
De elektrische isolatie van het beton is uit ESD oogpunt gezien zelfs ongewenst. Beter een redelijk hoge weerstand, zoals droog beton die heeft, dan een oneindig hoge weerstand waardoor de statische elektriciteit niet kan worden afgevoerd.
Ik denk voor mijn gevoel dat bureaus een te ondiep werkblad hebben maar dan kan je er altijd een extra blad opleggen.
Een standaard bureau is 80cm diep. Als je de meetinstrumenten op een schap of rek achter en boven het bureaublad plaatst is een blad van 80cm diep genoeg.
@ heer evdweele dat is zeker de bedoeling niet
Wat is niet de bedoeling? Ik reageerde op
Op 10 september 2016 12:52:20 schreef tfteetje:
ESD... Heb in het verleden OK's geinstalleerd. Wat je daar ziet is een netwerk van koperen strippen in een ruitpatroon onder het linoleum geplakt.
Linoleum is wel een goede isolator en lijkt mij geschikt voor mijn lab. Maar koper netwerk er onder gaat wel ver...
In een EPA (ESD Protected Area) is de vloer, meestal linoleum, met een speciale waslaag zwak geleidend gemaakt (enkele honderden megohms). Die geleiding moet regelmatig worden gecontroleerd en indien nodig moet de waslaag opnieuw worden aangebracht.
Dat is voor een hobbyruimte heel erg overdreven.
ik heb van het jaar nog geen polsband of jas gebruikt
Als ik met elektronica bezig ben draag ik ALTIJD een polsband en de apparatuur ligt op de ESD-mat.
Als ik in een pc of andere gevoelige elektronica bezig ben trek ik er ook nog de ESD-jas bij aan. Better safe than sorry.
Op de foto van @evdweele kan je een standaard opstelling zien voor het meten van een bepaalt product apparaat dan is een vaste opstelling prima.
Hoezo een vaste opstelling? Als het nodig is verwissel je toch even die meetinstrumenten? Dat was toen ik daar werkte de dagelijkse praktijk.
Een buitendienstklus? Dan pakte je de meetinstrumenten die nodig waren van je werkbank en zette ze in de serviceauto.
RAAF12
Golden Member
Op 10 september 2016 13:57:28 schreef markce:
Ik heb 1x een plankenrail gehad die na jaren in een zomervakantie losliet (pluggen niet meer vast in steenmuur). Kijk ook eens naar de draagkracht spec van die pluggen. Dat is dan bij ideale montage.
Misschien wat paranoia, maar ik heb liever 4 pootjes...Er is speciale Marmoleum Ohmex.
Boren in de voeg is een vaak gemaakte fout, in steen boren en dan zuigend de plug erin kan weinig fout gaan. En voor het echte zware werk bijv. M4 keilbouten?