Relais laten schakelen vanaf dat er 13,5v op komt

Kan iemand me helpen aan een schema hoe ik een schakeling moet bouwen om een relais pas vanaf 13,5v te laten schakelen in een auto nog beter zou 13,8v zijn.

Mvg

TL431, een transistor, trimpot en wat weerstanden:
https://dmohankumar.wordpress.com/2012/09/19/tl431-shunt-regulator-swi…

[Bericht gewijzigd door jeroen79 op maandag 17 oktober 2016 03:25:02 (48%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Of kijk eens rond naar "batterijbewaking" of "onderspanning" of zo, voor gebruik in kampeertoestanden is dit volop te vinden. Ook bv. kitjes bij Conrad. Zelf gebruik ik een charmant schema'tje rond een 555.

Denk overigens eens na over de hysteresis: wanneer hij uitschakelt is één ding, wanneer terug in is een ander.

PS tussen de regels meen ik te lezen dat het erom gaat, iets aan of uit te schakelen als de motor draait of juist niet draait; daarvoor zijn ook andere manieren, te beginnen met de DF-aansluiting. [[edit: verderop stelt Shiptronic terecht dat je de D+ wilt, niet de DF. Het is in alle geval dezelfde aansluiting die ook het laadcontrolelampje stuurt.]]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dit is wat ik juist. Ik wil dat hij schakelt als de motor draait en uitschakelt als hij niet draait. Mijn probleem is. Ik kan alles zelf bouwen de onderdelen kan ik halen maar zelf een schema maken en weten wat die onderdelen doen dat is iets anders. En de stroom na contact is niet goed anders werkt die al als het contact aan staat ook.

Mvg

camper scheidingsrelais?
wordt veel gebruikt om de camperbatterij pas aan de motor te koppelen als de motor draait (dynamo levert dus meer dan 13.5V)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als het neerkomt of de motor wel of niet loopt is het misschien handiger de oliedruk sensor te pakken.
Dat is een NC contact je kan hier een niet al te zwaar relais op aansluiten over het oliedruk lampje.
Eventueel kan je hiermee weer een zwaarder relais aansturen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Van de dynamo kan je ook de D+ pakken, alleen spanning als de dynamo laad.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit zijn alvast goeie oplossingen, zo een scheidingsrelais van een camper is dit zelf te bouwen? Want die zijn nogal groot, ik zou een gewoon autorelais willen schakelen.

Mvg

PS: iedereen al bedankt voor zijn reacties.

Shiptronic

Overleden

bron;

https://www.dewitschijndel.nl/votronic-70-a-scheidingsrelais/?gclid=CI… ,

Dat is niet een speciaal scheidingsrelais, maar een gewoon automotive relais dat 70A kan schakelen, de manier van aansluiten maakt de scheiding.

! Niet geschikt voor CAN gestuurde dynamo's

Hetzelfde principe kan je gebruiken voor de olie drukschakelaar zoals Paul aangaf, maar niet als je een olie druk sensor hebt!

Hier hetzelfde relais, alleen meer dan de helft goedkoper:
http://www.rdae.nl/268763-relais-12v-70a.html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Ik denk dat er in het schema een draadje ontbreekt. Van de dynamo naar de startaccu.
Samen met het schemaatje dat op het relais staat komt er anders nooit een laadstroom.

http://static.webshopapp.com/shops/020374/files/030270674/268763-relais-12v-70a-high-performance.jpg

Edit
@big-fat-mama hieronder:
Om te begrijpen hoe deze schakeling werkt is het wel zo handig als er ook een stroombron aanwezig zou zijn.
Door het weglaten van de verbinding dynamo > startaccu blijft de werking onduidelijk.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 17 oktober 2016 11:06:40 (29%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Niet geschikt voor CAN gestuurde dynamo's

Dat klopt (al denk ik dat er eerder "alternator" werd bedoeld :) ) MAAR:

In mijn Ducato, met CAN-bus, heb ik een optionele uitbreidingsconnector laten plaatsen, en die voert de vereiste informatie. Wel erg tricky: het signaal is nu plots een "open collector", je moet dus de relaisspoel aansluiten tussen het voorziene contact en een plus, ook die is op de connector voorhanden. Om de uitdaging nog wat te vergroten klopte de documentatie niet, de kabels waren anders gekleurd én zaten op andere plaatsen van de connector. Heerlijk, zo'n FIAT! Uren puzzelplezier!

Ik denk dat er in het schema een draadje ontbreekt. Van de dynamo naar de startaccu

Die opmerking is niet onjuist maar ik acht ze overbodig, eigenlijk haarklieverij: het schema'tje geeft alleen aan wat er wordt toegevoegd. Anders kun je gaan mierenneuken dat de startsleutel ook ontbreekt, en als je niet kunt starten gaat er nooit laadstroom zijn &c &c

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 17 oktober 2016 10:53:48 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

@Evdweele, dat klopt, maar die verbinding zit al intern in de auto, op het schema staat allen de basis werking van de schakeling.

[edit] Plaatje aangepast :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 17 oktober 2016 11:37:53 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

[edit] Plaatje aangepast :)

Mooi :-)
Ik ben geen voorstander van aanwijzingen als "steek het rode draadje in punt A en het blauwe draadje in punt B. Klaar!"
Enige uitleg van de werking maakt het begrijpelijk.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Shiptronic

Overleden

En plaatje nogmaals aan gepast voor BFM ;)

Uitleg (jip/Janneke stijl): Het lampje krijgt voeding vanaf het contactslot, als de alternator stil staat vormt de interne wikkeling een hele lange draad naar massa, het lampje is aan.

Gaat de alternator spanning leveren, komt op D+ dezelfde (boord)spanning te staan, door dat het lampje nu aan 2 kanten dezelfde spanning krijgt gaat het lampje uit.

* extra, de stroom door het lampje zorg voor het veld zodat de alternator kan gaan leveren, bij een defect lampje kan je dus niet laden.Daarom moet het lampje branden.

*) voor moderne voertuigen gaat dit allemal niet meer op , Lampjes zijn vervangen voor LED's en laadstroom regelingen worden geregeld door ECU's

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 oktober 2016 10:18:24 schreef Shiptronic:
[bijlage]

Dat is niet een speciaal scheidingsrelais, maar een gewoon automotive relais dat 70A kan schakelen, de manier van aansluiten maakt

je kan die schakeling ook maken met een ordinair relais, maar die scheidingsrelais bestaan op hun eigen ook hoor en zijn meer geschikt voor de grotere stromen:
https://www.jasicamp.nl/upload_tmp/13cyr_080012000.jpg

http://www.techneo.nl/renders/BattConnect260A_RezWT_W600_H400.jpg

https://www.amperewinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/s/bs500.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 17 oktober 2016 12:49:19 (10%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Tja , dat is dan wel van een ander prijsklasse (x10) , en ik vind dat je het zo simpel mogelijk moet houden.

Schiet me nog een variant te binnen, en dat is de brandstof pomp. die draait ook alleen als de motor loopt. Hetzij met een paar nadelen, de spanning komt al een keer op als je de auto op contact zet (+/- 5 sec.) ( zelfs soms al als je de deur van slot af doet) en is ook bekrachtigd tijdens starten, maar de spanning valt weg zodra de motor fysiek niet meer rond draait, het heeft niet de voorkeur, maar je komt er mee weg.

Ook hier geld weer, pas op met te moderne auto's (zoals de mijne) daar word de pomp PWM-gestuurd (ik zie er het voordeel niet van )

[edit] post aangepast

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 oktober 2016 13:28:26 schreef Shiptronic:
Tja , dat is dan wel van een ander prijsklasse (x10) , en ik vind dat je het zo simpel mogelijk moet houden.

Schiet me nog een variant te binnen, en dat is de brandstof pomp. die draait ook allen als de motor loopt. Hetzij met een paar nadelen, de spanning komt al een keer op als je de de auto op contact zet ( zelfs soms al als je de deur van slot af doet) en is ook bekrachtigd tijdens starten. het heeft niet de voorkeur, maar je komt er mee weg.

Ook hier geld weer, pas op met te moderne auto's (zoals de mijne) daar word de pomp PWM-gestuurd (ik zie er het voordeel niet van )

Als het op contact staan voldoende is (dus niet perse met een draaiende motor) kun je ook de schakeldraad gebruiken van de radio.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Reeds in de vierde entry van deze draad is duidelijk te lezen dat dat nu juist niet gewenst is.

En de stroom na contact is niet goed anders werkt die al als het contact aan staat ook.

Lezen is echt wel een kunst, blijkbaar...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ja heel erg bedankt alvast. Maar daar zit het probleem het is een VW crafter, en alles is dus canbus.
Maar er moet toch iets zijn van schakeling die enkel doorlaat als er 13,5v opkomt en dan het relais schakelt. En als die eronder gaat terug afschakelt. Het bestaat in die zware relais voor batterijen en zoals hier werd aangegeven je kan het via de alternator ook maar daar zit ik met het canbusprobleem.

Mvg

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Drie mogelijkheden:
* tak de D+ recht van de alternator af en stuur er een standaardrelais mee aan, zoals door @Shiptronic getekend
* gebruik het schema uit het eerste antwoord=tweede post en stuur er een standaardrelais mee aan
* gebruik een van de door @fcapri gemelde apparaatjes

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zal dat eens proberen.
Hartelijk dank iedereen voor het helpen en de info.

Ik hoop huis dat het canbussysteem geen fouten gaat geven.

Als het gemonteerd is zal ik hier posten of alles werkt zoals het moet.

Dit is echt een topforum.

Grtz

Shiptronic

Overleden

Wil je het met spanning doen dan zal je een comperator moeten gebruiken.

Maar! geen idee hoe de laad curve van een Crafter is, maar bij mijn auto zit er een rare curve in. Na het starten word er gelijk geladen met 14,8 volt, dit duurt een bepaalde tijd, waarna de laadspanning zakt naar 13,4V en daar blijft. Dit is bij design zo, ik kwam erachter nadat is start problemen kreeg (af en toe accu leeg) en ook de meest vreemde errors in verschillende boord systemen. De laadspanning was contant 14,8V . Enig onder zoek leverde op dat de accu niet meer voor 100% werd geladen, de Ri was te hoog geworden. Dit resulteerde in een spanningsdip bij het starten. Stroom was nog hoog genoeg om de motor te starten , maar de spannigsdip zorgde dat de CAN-bus soms op zijn bek ging met rare fouten.

Na het vervangen van de accu waren alle problemen verholpen en verliep het laden van de accu . eerst 14,8 en daarna zaken tot 13,4 ook weer zoals het hoord.

Als de alternator CAN bus is, dan is er geen D+ , een feulpomp relais zit er wel in, daar maak je de meeste kans mee.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb je zo een schema met een comperator? Zal is nameten hoe het zit met de laadspanning. En idd er is geen D+.

Grtz

Shiptronic

Overleden

Hier kan je voldoende info en schema's vinden voor een comperator : http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparators.html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.