Albert,
Bedankt voor je adviezen.
Ik ga er komende week mee verder.
Albert,
Bedankt voor je adviezen.
Ik ga er komende week mee verder.
Hi Albert,
Ik heb inmiddels gevonden waarom de helderheid plots heel hoog werd (INTENSITY regelaar werkte dan niet) en een tik op de bovenkant van de TEK 475 scoop dit dan (tijdelijk) herstelde..
Na het repareren van de +15V lijn (doorgeslagen tantaal C1387), deed de intensity regeling het een tijdje goed, maar de oude fout kwam weer terug.
(ik had eerder alle 7 transistoren in het Z-AMP goed bevonden met een transistor tester)
Nu werkte de intensity regeling alleen als de scoop ondersteboven lag ; Ik kon nu TP1364 meten (met en zonder fout):
- Met de fout -> TP1364 = 120V , net als de scoop van Piet Plof, die hetzelfde probleem had (start van deze thread).
- en wanneer de helderheidsregeling goed werkt:
INTENSITY helemaal linksom TP1364 = 5.6V OK
INTENSITY helemaal Rechtsom TP1364 = 49V OK
Cut-off density (INTENSITY regelaar in het midden: 14.8 V OK).
Na lang zoeken vond ik twee mogelijke oorzaken van het intermittende probleem:
In het muMetaal afschermkastje van de CRT zit een printplaatje met de Vert OUTPUT AMP IC, de aansluitingen van de Vertikale Afbuigplaten, maar ook enkele aansluitingen naar van electroden van de CRT (schermroosters) ??.
Hier heb ik 2 mogelijke oorzaken gevonden:
1) de gevlochten aardkabel had een dun draadje los, dat vrijelijk kon bewegen en mogelijk op componenten op het PCB kon kortsluiten
2) Tektronix had extra onderdelen aangebracht aan de achterkant van het PCB (produktiewijzigingen), waaronder een weerstand, die tegen het chassis werd gedrukt.
Waarschijnlijk was dit de oorzaak (terugbuigen van deze R van het chassis (slecht 1 mm spatie mogelijk!) verhielp de storing.
De intensity regeling is nu stabiel (ook met stevig rammelen, kloppen etc. op de scoop, (FOCUS, ASTIGMATISM en BEAM Rotation ook OK.
IMO een fabrieksfout, die af en toe optrad, maar die nooit echt verholpen is, want je kunt zien dat al meerdere mensen hier naar gezocht hadden.
(Er was ook gedraaid aan de Grid Bias POT R1375, wat jij ook al noemde).
Het lijkt erop dat dit door de Kwaliteitskontrole in Heerenveen geslipt (SIEP Vr 24-12-'74 !).
Misschien zijn er meerdere scoops geweest, zoals die van Piet Plof, die dit euvel hadden.
In XY mode werkt de scope nu, zoals het hoort.
Er kan nu een slotje op dit topic.
Maar nu nog het derde probleem proberen te verhelpen -> geen horizontale tijdbasis.
Als ik er niet uitkom, start graag ik een nieuw topic, als het mag.
Bedankt voor alle adviezen!!
Halo Mart,
Wat een spoorzoekerij! Mooi dat je er toch uit bent gekomen. Ik heb zelf geen 475 en mijn 465 heb ik ook een tijd geleden al verkocht. Ik zou anders nieuwsgierig genoeg geweest zijn om met eigen ogen te zien hoe het "daar" in elkaar zit. Vaak zitten er op zijn minst de 4 contacten voor de afbuigplaten op de glaswand en niet op de buisvoet (bij de hoogfrequente oscilloscopen). Op het CRT schema zitten de genummerde aansluitingen aan de buisvoet. Op mijn pdf 475 gaan de afbuigplaten en de naversnelling door het glas. De 2 spoelen hebben kennelijk draden met een stekkertje.
Als je tegen problemen aanloopt bij de niet-werkende tijdbasis: vragen staat vrij. Maar er zitten gelukkig meer mensen op dit forum die adviezen kunnen geven.
Succes,
Albert
Albert,
Bedankt voor je aanbod en jouw ondersteuning tot dusverre!
Ik heb nog wat wat foto's gemaakt van de aansluitingen van de afbuigplaten.
1) De Horizontale afbuigplaten (foto # 1 en 2). Twee aansluitingen (pinnen door het glas, waarop fragiele stekkertjes op geschoven worden).
2) De vertikale (4 aansluitingen?? (2 van de Output van de verticale versterker en 2 vanaf de +50V).
Er zitten behalve de elektrostatische verticale afbuigingplaten ook een afbuigspoel op?
Zie ook schema.
3)
De lokatie van een weeerstandje onder de printplaat van de Verticale versterker, wat geklemd zat tegen het chassis (geen plastic film isolatie!)
Dit was waarschijnlijk de intermitterende kortsluiting, in de Z-Amp wat zoveel hoofdbrekens veroorzaakte.
(Misschien had Piet Plof hetzelfde probleem (ook hij had intermitterend 120V op TP1364, (moet 5V -> 50V zijn) wat zeer hoge helderheid en geen Helderheidsregeling meer, veroorzaakte.
NB.
Er zitten meer fabrieksfouten in deze scoop: Het afdekplaatje is verkeerd om geboord (waardoor de gaten van de trimpots aan de verkeerde kant zitten). Maar niet zo belangrijk.
Het blijft mensenwerk (Deze scoop werd nog op de dag voor Kerstmis afgeregeld : 24/12/1974 ! Harde werkers..
IK neeem jee aanbod voor hulp met het Sweep probleem graag aan.
Ik heb wat leads, maar moet eerst het diagnose boek lezen om de werking goed te snappen.
(Het lijkt erop dat de Trigger (Tunneldioden) al "Fired" is, maar de "Sweeep Start Comparator , de Sweep niet vrijgeeft).
Groeten, Mart
Hallo Mart,
Wat vreemd: uit <4> en uit je foto's blijkt duidelijk dat bij iedere verticale afbuig"plaat" een ingang en een uitgang hoort. Maar op schema <12> met de CRT zie je dit niet terug, er zijn gewone afbuigplaten getekend met elk 1 aansluiting.
Ik schreef afbuig"plaat" omdat het in feite om gedistribueerde afbuiging gaat. In bijv. schema <14> van de 7704A zie je de CRT wel correct getekend.
Albert
Hoi Albert,
Ik snap je opmerking niet:
1)
Horizontale afbuigplaten (rode en groene draad: als je goed op de foto kijkt, zie je een pin door het glas, met stekker; de andere rode draad, maar pin is niet zichtbaar op deze foto).
Iedere plaat wordt gestuurd door een balansversterker trap met DC gekoppeld 55 V op de afbuigplaat. (dit zijn de 4 dikke transistoren op foto 1)
2) Verticale afbuigplaten.
Volgens het schema is er maar een paar Verticale afbuigplaten.
Er zijn echter 4 pinnen plus 4 stekkertjes
- Een paar voor de +50V (via kleine spoeltjes gewikkeld op een weerstand): zie wit teflon printplaatje.
- een paar die direct aan het grote ronde verticale versterker uitgangs IC zijn verbonden (het grote IC met de gevlochten aarddraad).
Volgens het schema gaat elk paar naar een uiteinde van een spoel (rode cirkeltjes)
De middenaftakking van elke spoel gaat elk naar een verticale afbuigplaat.
Mijn conclusie:
een combinatie van magnetische en elektrostatische afbuiging
Is dit correct?
Albert,
Ik zie nu wat je bedoelt.
Ik denk dat het deelschema <12> rond de CRT van de 465A is overgenomen, maar dat men dit detail heeft vergeten aan te passen voor de 475 die blijkbaar een andere CRT heeft.
Kan ik je nog vragen stellen mbt mijn sweep probleem?
Dan start ik een nieuwe thread.
Groeten,
Mart
Hallo Mart,
Het is interessant meer over dit type afbuiging te lezen op Tekwiki:
https://w140.com/tekwiki/wiki/Distributed_deflection_plates .
Mooie plaatjes van 7104 CRT binnenwerk:
https://w140.com/tekwiki/wiki/T7100 .
Kom maar op met je sweep probleem.
Albert
Albert,
Hartelijk dank voor deze info. Erg interessant!
(Mijn kennis was blijven steken bij de DG 7-32).
Ik start morgen een nieuwe thread. Volgens het TEK manual: Trouble shoot your oscilloscope (als ik naar alle symptomen kijk):
"Sweep generator locked up"
Maar ik snap nog steeds niet hoe dit door het uitvallen van de +15V heeft kunnen ontstaan
(De andere fout: intermitterende helderheid had tot dusverre geen negatieve effecten op de Sweep generator gehad).
Ik kom hier morgen op terug.
Fijne avond!
Mart
Maar ik snap nog steeds niet hoe dit door het uitvallen van de +15V heeft kunnen ontstaan
Je zou je over het omgekeerde moeten verbazen. hoe bestaat het dat er vaak geen nevenschade optreedt bij bijvoorbeeld het uitvallen (zelfs kortsluiten) van een voedingslijn. Bij de ontwerpen wordt blijkbaar veel aandacht besteed aan "wat als...".
Albert,
Klopt, daar heeft Tektronix over nagedacht in de TEK475 scoop:
Alle powerlines zijn kortsluitvast met "fold back" regulering
Als de mastervoeding (+50V REG) uitvalt, vallen alle geregelde voedings rails uit
Als de +15V uitvalt (kortsluiting), valt ook de -8V en -15V voeding uit.
In dat laatste geval (wat bij ook het geval was)
blijft echter de +50V en de +5V gewoon doorwerken
en ik vraag me toch af of dat niet tot een ongewenste situatie in de
+ Sweep Generator(s) of de
+ A (B) Trigger generator
+ sweep en Z-Axis Logic
+ Timing and Horizontal switching.
geleid kan hebben
Ik start een nieuwe thread over dit probleem.