Tektronix 475 met problemen

Hoi Albert,

Hartelijk dank voor het aanbod!
Helaas woon ik niet in de Regio Nijmegen/Arnhem, maar veel meer Noordelijk.
Maar ik heb een buurman bereid gevonden een HV Probe van zijn werk te lenen (vroeger zou ik dat zelf hebben kunnen doen, maar ja als gepensioneerde verlies je heel wat mogelijkheden).

Ik zal dan rapporteren of de HV -2450V +/- 50V (nominaal bereik), of meer in de richting van 3000V (beveiliging actief).

Als de TP -2450 V OK is, kan ik verder gaan met TP 1364 (nominaal in het gebied 15 -> 30V).

Als dat niet het geval is, moet de fout verder in het Z circuit gezocht worden.

Is dit correct??

Ha redguuz,

Dank voor de info dan weet ik waar je gebleven ben.
Ik loop je vragen en opmerkingen even door, voor de duidelijkheid je voeding is in orde ook de rimpel getest ?
Onder punt twee vermeld je dat je in horizontale zin ( verticale platen ) de trace,
niet meer vanaf links door het midden kan draaien is dit nog steeds zo ?
Als dit nog het geval is eerst dit oplossen, er is dan een spanning weg,
aan de ene kant staat een negatieve spanning aan de andere kant de zelfde spanning maar dan positief stip staat dan in het midden .....

De diode kan je meten met een regelbare voeding waar een contante stroom ( CC ) aanwezig is deze stroom instellen ver onder het maximum van de diode ( veilige kant ) in doorlaat gaat je CC led branden in sper gebeurt er niets.
De spanning ergens tussen 12 en 24 V is prima....

De buisvoet is altijd prima om contacten schoon te houden maar daar zie ik niet veel in,
het spanningsverschil tussen de kathode en het controle rooster is maar een kleine 20 V.
Nu kan je de hoogspanningen niet meten maar wel zoals ik al aan gaf het potentiaal tussen kathode en rooster want dat is als het goed is maar 20 V.....

Bij de scope van @pietplof :S ik pak morgen een 475 er bij dan kan ik hem aanwijzen zo uit het hoofd weet ik geen transistor nummer het is een iets groter model !

Punt 6: laat die helderheid even en je hoogspanning is aanwezig...... je moet eerst dat probleem er uithalen grote kans dat dit een defecte hoog Ω weerstand is maar dat had ik al aangegeven.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als de TP -2450 V OK is, kan ik verder gaan met TP 1364 (nominaal in het gebied 15 -> 30V).
Is dit correct??

Voor een zichtbaar trace klopt dat wel aardig, maar bij Intensity op minimum zal het lager zijn en tussen sweeps (retrace, hold-off, wachten op trigger) nog lager.

Henk & Albert,

Dank voor jullie adviezen!

@ Electron920

1)
De rimpel op alle voedingen was binnen specs (getest met de HAMEG 605), maar ik heb ze niet genoteerd.
Zal deze metingen overdoen.

2)
Ik wil eerst het probleem met de helderheid oplossen, voordat ik het laatste probleem aanpak (ik wil nl de CRT beschermen tegen te hoge helderheid (inbranden)).

Daarna pas de horizontale versterker repareren:

3)
Voor de duidelijkheid:
De vertikale versterkers en Vert Shift (CH1 en CH2) werken OK.
Je kunt dus vertikale lijnen genereren, als je signaal op CH1 en/of CH2 zet.
De Horizontal sweep (A en B), (tijdbasis) werkt nl niet.
Ik kan geen horizontale lijn verkrijgen.
Ook de shift naar rechts van het midden werkt niet.

(Conclusie of een deel van de Horizontale Balansversterker defect of een afbuigplaat los).

Ik heb al gechecked dat de 2 draadjes naar de platen voor de horizontale afbuiging vastzaten (OK), en ik heb de driver transistoren heen en weer in hun voetjes bewogen.
(Het enigste wat ik nl gedaan had, was met mijn vinger de interface printplaat omhoog te trekken, om de +15V kortsluiting proberen op te heffen.
Ik had nl per toeval ontdekt dat de 61.4 Ohm weerstand naar aarde van de +15V lijn terug kwam (geen kortsluiting) als ik op bepaalde plekken van deze printplaat duwde en trok.

Of dit duwen en trekken de horizontale versterker beschadigd heeft, weet ik niet.

@aobp11,

De spanningen op TP1364 moeten idd in deze orde van grootte zijn en ZEKER NIET 120 V wat door Piet Plof op zijn scoop werd gemeten.
(Piet had inmiddels al het hoogohmige keramische plaatje R1303A, B, C, D in zijn geheel vervangen, omdat R1303A wat verlopen was (van 24.5 -> 21 MOhm).
Dit had echter NIET zijn probleem van de hoge helderheid verholpen.

Uiteindelijk vond jij, Electron920 dat het een defecte transistor in het Z circuit was (dus Q1332 of Q1338).

Q1338 is de grote ronde transistor met ster koellichaam.
Q1332 is een relatief kleine transistor:

Dus Electron920: was het Q1338 die het begeven had in de scoop van Piet Plof??

Hoi Electron920 en AOBP11,

Ik heb het CRT circuit gerepareerd: (Er was eigenlijk NIETS stuk).

Intensity control, Focus control, Astigmatisme werkt nu goed in XY mode en "Beam Finder"mode.
De hoge helderheid kan teruggedraaid worden en je kunt fijn focusseren.

Mooie scherpe horizontale en verticale lijnen die goed naar links/rechts, resp.boven/beneden verschoven kunnen worden (symmetrisch van het midden).
Dus het laatste stuk van de horizontale versterker is ook goed.
(De vertikale versterkers (CH1 en CH2) zijn ook goed.

Scope CRT buis is goed. Er was geen K-> G1 kortsluiting en de G1 lijn zat ook niet los.

Helaas werkt de horizontal sweep niet meer. Dit komt misschien door de oorzaak van de storing (zie hieronder).

Na lang zoeken bleek er toch nog een intermitterende sluiting door een tantaal (C1387, 2.2. uF 20V) op de +15 V rail te zijn.
Dit was niet altijd zichtbaar omdat er ook een intermitterende onderbreking in het laatste stukje GND rail zat, waar deze tantaal aan hing. (GND werd zwevend en Tantaal kortsluiting manifesteerde zich niet).

Hier had ook al de vorige eigenaar lopen zoeken en mij eigenlijk op het verkeerde been gezet. (Zo'n fout verwacht je eigenlijk niet).

Enfin terug naar het drawing board om de laatste fout proberen te verhelpen met de Military trouble shoot diagrammen en de TEK Service Manual.

Ik wil jullie hartelijk danken voor jullie uitgebreide adviezen en aanbod van hulp!

Er kan een slotje op dit topic.

Als ik niet uit het sweep probleem kom, zou ik graag jullie advies weer willen gebruiken!

Nogmaals dank!

Mart

Fijn dat dit probleem opgelost is! Was in meerdere opzichten leerzaam lijkt me. Het foutzoeken had zich, in elk geval achteraf gezien, meer moeten concentreren op dat intermitterende optreden van de storing waar je al diverse keren wat over zei.

@ ABOP11,

Intermitterende fouten zijn moeilijk op te sporen, zeker als je 2 tegelijk in hetzelfde circuit hebt.
(een professionele technicus is er ooit niet uitgekomen, dus het was niet zo duidelijk)

Dit kon van alles zijn : tijdelijke onderbrekingen, kortsluitingen etc.
meten is weten:
Ik heb alle onderdelen rond de CRT gechecked en zo wist ik zeker hoe de vlag erbij hing (bv geen CRT K-G1 kortsluiting, geen kapotte restorer dioden die blijkbaar vaak voorkomen, geen verlopen Hoogohmige weerstanden).
Ik kon zo systematisch van alles uitsluiten.

Hierbij mijn conclusies:

This TEK475 SN # 7000365 normally worked fine.
However sometimes Brightness would suddenly become very high and trace would be out of focus.
A light tap on the front lid restored the situation, but scope remained labile.
Sometimes the faults would not manifest itself for months, sometimes everyday.

Eventually, it finally quit fully on start up': No screen, No fan, No CRT graticule..

It appeared to be a shorted 15V rail.
(50V "master" and 110V Power supply lines OK)

But the short vanished when pushing on the PCB ( suggesting the short was at the back of the PCB Interface Board). This was a wrong assumption,
I had been set on the wrong foot, because even a previous professional technician had also focussed on this diagnosis/assumption..

After long searching there appeared to be simultaneous 2 intermittent faults:
1) an intermittent tantalum short C961 2.2 uF 20V on the +15V power rail!
2) an intermittent break in the a part of the GND track at the bottom LH HEX pillar for the HV safety cover.

Lessons learned:

1) check integrity off ALL GND planes (if you connect your probe GND to the chassis (as I did) , you do not pick this up.
2) tantalum bypass caps on the Power rails are underdiminensioned wrt Working Voltage: They should have been derated by a factor 2 (not known at that time!).
3) Also tantalums with a small series resistor (in this case 10 Ohm) can still shortcircuit (however without without any visual marks).
4) It is IMO best to replace all tantalums in Power Rails by properly derated (Voltage) equivalents.

fred101

Golden Member

Je moet voorzichtig zijn met die keramische onderdeelhouders. Die moeten volgens Tek met zilversoldeer worden gesoldeerd. In oude Teks zat er altijd ergens een klein spoeltje van dat soort soldeer. (meestal ergens uit het zicht, bij mijn 453 zat het "verstopt" achter de fan op het achterpaneel. Maar die scoop is een stuk ouder (1965), ook bij de grote buizenscoops zat het. Die zitten nokvol met die witte dingen.

Verder laat ik het aan mijn collega's over, die zijn beter in remote repareren. Ik moet zo'n ding open voor me hebben liggen. Ik begin altijd met de voeding en optisch. Bij een scope met schemas begin ik ergens met meten. Eerst snel alle hoofdfuncties (doet de zaagtand het, komt het signaal wat ik op de ingang zet er ook weer uit na de Y versterker etc) Doet de DC balans het etc, wat ik doe ligt aan de klacht. Dit maakt het later makkelijker. Een schakeling heeft meestal in en uitgangen. Als er niks binnenkomt, komt er ook niets uit. Veel mensen duiken gelijk in dat deel om in rondjes te blijven lopen, maar kijken niet of alle voeding rails, signaalingangen en stuursignalen aanwezig zijn. Bij een oude scoop ook naar draden gesoldeerd aan potmeters denken. Vooral lange losser hangende draden in een draagbaar apparaat. Soms zijn alle vezels zwart gekleurd en weggerot en breken zodra je er aankomt helemaal los. Ik heb diverse scoops gerepareerd waarbij de enige fouten in draadjes, tor voetjes, schakelaars of connectors zaten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred,

Bedankt voor je adviezen.
Ook in deze scope wordt er overal op gewezen dat je dat 3% zilversoldeer moet gebruiken, maar in deze scoop wordt het al niet meer meegeleverd!

Al je adviezen snijden hout. Ik vond toevallig dit Tektronix "Troubleshooting Scopes" leerboek, waar al jouw wijze raad exact wordt verwoord: "Milk the Screen for Info" ).

Als ik het zo bekijk , kan het nog knap lastig worden om the Tijdbasis te reparen (de horizontale versterker is makkelijker en het deel na de XY ingang werkt nog goed.
Ik snap niet waarom die heet ook begeven heeft.

Groeten,

Mart

Mart,
Je kunt al beginnen aan de buitenkant. Wat doet het Trigger lampje (bij signaal en NORM triggering, maar i.p.v. signaal kun je ook Level een keer geheel beide kanten opdraaien, zou een flits en een sweep moeten geven)? Wat doet de +GATE output (achterzijde)? Maakt Hold-Off ook niet uit?
Albert

Hoi Albert!,

Wederom bedankt!
Ik moet me eerst gaan verdiepen in de theorie (zie bv TEK leerboek) en de TEK 475 service manual (troubleshooting procedures), voordat ik precies begrijp wat je bedoelt.

Ik heb alleen 2X een deel van de GND track (onwetend) met +15V geopereerd.
(intermitterende breuk in deze lijn), en de (intermitterende) kortsluiting van tantaal C1387 (+15V power lijn ontkoppeling) was even weg, dus alle Power supplies werkten toen goed.

Maar zover ik kan zien loopt deze GND rail enkel in het CRT circuit en heeft niets te maken gehad met de horizontale tijdbasis.

Zou er een voor de hand liggende reden (losse connector oid) de oorzaak kunnen hebben?
(of zelfs een verkeerde instelling van de knoppen; ik dacht het niet, maar je weet het niet!)

Dank & Groeten,

Mart

Tja, het wordt een beetje koffiedik kijken. Maar wie weet lost het even iets lostrekken en weer vastzetten van connectoren in de trigger- en sweepcircuits het probleem op. Een bedieningsfout lijkt me niet aannemelijk als je het apparaat voorheen wel juist kon instellen. Bovendien kan er bijvoorbeeld met trig AUTO, display A, time/div locked, nauwelijks iets zijn waardoor er geen trace is lijkt me.

Albert,

Bedankt voor je adviezen.
Ik ga er komende week mee verder.

Hi Albert,

Ik heb inmiddels gevonden waarom de helderheid plots heel hoog werd (INTENSITY regelaar werkte dan niet) en een tik op de bovenkant van de TEK 475 scoop dit dan (tijdelijk) herstelde..

Na het repareren van de +15V lijn (doorgeslagen tantaal C1387), deed de intensity regeling het een tijdje goed, maar de oude fout kwam weer terug.

(ik had eerder alle 7 transistoren in het Z-AMP goed bevonden met een transistor tester)

Nu werkte de intensity regeling alleen als de scoop ondersteboven lag ; Ik kon nu TP1364 meten (met en zonder fout):

- Met de fout -> TP1364 = 120V , net als de scoop van Piet Plof, die hetzelfde probleem had (start van deze thread).

- en wanneer de helderheidsregeling goed werkt:
INTENSITY helemaal linksom TP1364 = 5.6V OK
INTENSITY helemaal Rechtsom TP1364 = 49V OK

Cut-off density (INTENSITY regelaar in het midden: 14.8 V OK).

Na lang zoeken vond ik twee mogelijke oorzaken van het intermittende probleem:

In het muMetaal afschermkastje van de CRT zit een printplaatje met de Vert OUTPUT AMP IC, de aansluitingen van de Vertikale Afbuigplaten, maar ook enkele aansluitingen naar van electroden van de CRT (schermroosters) ??.

Hier heb ik 2 mogelijke oorzaken gevonden:

1) de gevlochten aardkabel had een dun draadje los, dat vrijelijk kon bewegen en mogelijk op componenten op het PCB kon kortsluiten
2) Tektronix had extra onderdelen aangebracht aan de achterkant van het PCB (produktiewijzigingen), waaronder een weerstand, die tegen het chassis werd gedrukt.
Waarschijnlijk was dit de oorzaak (terugbuigen van deze R van het chassis (slecht 1 mm spatie mogelijk!) verhielp de storing.

De intensity regeling is nu stabiel (ook met stevig rammelen, kloppen etc. op de scoop, (FOCUS, ASTIGMATISM en BEAM Rotation ook OK.

IMO een fabrieksfout, die af en toe optrad, maar die nooit echt verholpen is, want je kunt zien dat al meerdere mensen hier naar gezocht hadden.
(Er was ook gedraaid aan de Grid Bias POT R1375, wat jij ook al noemde).

Het lijkt erop dat dit door de Kwaliteitskontrole in Heerenveen geslipt (SIEP Vr 24-12-'74 !).

Misschien zijn er meerdere scoops geweest, zoals die van Piet Plof, die dit euvel hadden.

In XY mode werkt de scope nu, zoals het hoort.

Er kan nu een slotje op dit topic.

Maar nu nog het derde probleem proberen te verhelpen -> geen horizontale tijdbasis.
Als ik er niet uitkom, start graag ik een nieuw topic, als het mag.

Bedankt voor alle adviezen!!

Halo Mart,
Wat een spoorzoekerij! Mooi dat je er toch uit bent gekomen. Ik heb zelf geen 475 en mijn 465 heb ik ook een tijd geleden al verkocht. Ik zou anders nieuwsgierig genoeg geweest zijn om met eigen ogen te zien hoe het "daar" in elkaar zit. Vaak zitten er op zijn minst de 4 contacten voor de afbuigplaten op de glaswand en niet op de buisvoet (bij de hoogfrequente oscilloscopen). Op het CRT schema zitten de genummerde aansluitingen aan de buisvoet. Op mijn pdf 475 gaan de afbuigplaten en de naversnelling door het glas. De 2 spoelen hebben kennelijk draden met een stekkertje.
Als je tegen problemen aanloopt bij de niet-werkende tijdbasis: vragen staat vrij. Maar er zitten gelukkig meer mensen op dit forum die adviezen kunnen geven.
Succes,
Albert

Albert,

Bedankt voor je aanbod en jouw ondersteuning tot dusverre!

Ik heb nog wat wat foto's gemaakt van de aansluitingen van de afbuigplaten.

1) De Horizontale afbuigplaten (foto # 1 en 2). Twee aansluitingen (pinnen door het glas, waarop fragiele stekkertjes op geschoven worden).

2) De vertikale (4 aansluitingen?? (2 van de Output van de verticale versterker en 2 vanaf de +50V).
Er zitten behalve de elektrostatische verticale afbuigingplaten ook een afbuigspoel op?
Zie ook schema.

3)
De lokatie van een weeerstandje onder de printplaat van de Verticale versterker, wat geklemd zat tegen het chassis (geen plastic film isolatie!)
Dit was waarschijnlijk de intermitterende kortsluiting, in de Z-Amp wat zoveel hoofdbrekens veroorzaakte.

(Misschien had Piet Plof hetzelfde probleem (ook hij had intermitterend 120V op TP1364, (moet 5V -> 50V zijn) wat zeer hoge helderheid en geen Helderheidsregeling meer, veroorzaakte.

NB.
Er zitten meer fabrieksfouten in deze scoop: Het afdekplaatje is verkeerd om geboord (waardoor de gaten van de trimpots aan de verkeerde kant zitten). Maar niet zo belangrijk.

Het blijft mensenwerk (Deze scoop werd nog op de dag voor Kerstmis afgeregeld : 24/12/1974 ! Harde werkers..

IK neeem jee aanbod voor hulp met het Sweep probleem graag aan.
Ik heb wat leads, maar moet eerst het diagnose boek lezen om de werking goed te snappen.

(Het lijkt erop dat de Trigger (Tunneldioden) al "Fired" is, maar de "Sweeep Start Comparator , de Sweep niet vrijgeeft).

Groeten, Mart

Hallo Mart,
Wat vreemd: uit <4> en uit je foto's blijkt duidelijk dat bij iedere verticale afbuig"plaat" een ingang en een uitgang hoort. Maar op schema <12> met de CRT zie je dit niet terug, er zijn gewone afbuigplaten getekend met elk 1 aansluiting.
Ik schreef afbuig"plaat" omdat het in feite om gedistribueerde afbuiging gaat. In bijv. schema <14> van de 7704A zie je de CRT wel correct getekend.
Albert

Hoi Albert,

Ik snap je opmerking niet:

1)
Horizontale afbuigplaten (rode en groene draad: als je goed op de foto kijkt, zie je een pin door het glas, met stekker; de andere rode draad, maar pin is niet zichtbaar op deze foto).

Iedere plaat wordt gestuurd door een balansversterker trap met DC gekoppeld 55 V op de afbuigplaat. (dit zijn de 4 dikke transistoren op foto 1)

2) Verticale afbuigplaten.

Volgens het schema is er maar een paar Verticale afbuigplaten.
Er zijn echter 4 pinnen plus 4 stekkertjes

- Een paar voor de +50V (via kleine spoeltjes gewikkeld op een weerstand): zie wit teflon printplaatje.

- een paar die direct aan het grote ronde verticale versterker uitgangs IC zijn verbonden (het grote IC met de gevlochten aarddraad).

Volgens het schema gaat elk paar naar een uiteinde van een spoel (rode cirkeltjes)

De middenaftakking van elke spoel gaat elk naar een verticale afbuigplaat.

Mijn conclusie:

een combinatie van magnetische en elektrostatische afbuiging

Is dit correct?

Albert,

Ik zie nu wat je bedoelt.

Ik denk dat het deelschema <12> rond de CRT van de 465A is overgenomen, maar dat men dit detail heeft vergeten aan te passen voor de 475 die blijkbaar een andere CRT heeft.

Kan ik je nog vragen stellen mbt mijn sweep probleem?

Dan start ik een nieuwe thread.

Groeten,

Mart

Hallo Mart,

Het is interessant meer over dit type afbuiging te lezen op Tekwiki:
https://w140.com/tekwiki/wiki/Distributed_deflection_plates .

Mooie plaatjes van 7104 CRT binnenwerk:
https://w140.com/tekwiki/wiki/T7100 .

Kom maar op met je sweep probleem.

Albert

Albert,

Hartelijk dank voor deze info. Erg interessant!
(Mijn kennis was blijven steken bij de DG 7-32).

Ik start morgen een nieuwe thread. Volgens het TEK manual: Trouble shoot your oscilloscope (als ik naar alle symptomen kijk):

"Sweep generator locked up"

Maar ik snap nog steeds niet hoe dit door het uitvallen van de +15V heeft kunnen ontstaan
(De andere fout: intermitterende helderheid had tot dusverre geen negatieve effecten op de Sweep generator gehad).

Ik kom hier morgen op terug.

Fijne avond!

Mart

Maar ik snap nog steeds niet hoe dit door het uitvallen van de +15V heeft kunnen ontstaan

Je zou je over het omgekeerde moeten verbazen. hoe bestaat het dat er vaak geen nevenschade optreedt bij bijvoorbeeld het uitvallen (zelfs kortsluiten) van een voedingslijn. Bij de ontwerpen wordt blijkbaar veel aandacht besteed aan "wat als...".

Albert,

Klopt, daar heeft Tektronix over nagedacht in de TEK475 scoop:

Alle powerlines zijn kortsluitvast met "fold back" regulering
Als de mastervoeding (+50V REG) uitvalt, vallen alle geregelde voedings rails uit
Als de +15V uitvalt (kortsluiting), valt ook de -8V en -15V voeding uit.

In dat laatste geval (wat bij ook het geval was)
blijft echter de +50V en de +5V gewoon doorwerken
en ik vraag me toch af of dat niet tot een ongewenste situatie in de

+ Sweep Generator(s) of de

+ A (B) Trigger generator
+ sweep en Z-Axis Logic
+ Timing and Horizontal switching.

geleid kan hebben

Ik start een nieuwe thread over dit probleem.