De rest van de schakeling zal ook nog wat stroom onttrekken van die weerstand. Ik kan het schema van de D50-10 zo even niet vinden, maar het moet iets in die richting zijn.

Voor de TL431 is geen maximale dissipatie gegeven, enkel een maximale temperatuur. Dus dat is even uitkienen wat daar de werkelijke stroom is.

In de bijlage het schema van de Delta Elektronika D050-10.

XX Delta_Elektronika_D_050-10_Regulated_Power_Supply_Operator_Manual AA.pdf

In de blackbox "RE38" zitten duidelijk 6 stuks zener 1N825 in serie.
Verder niets.

(in de latere modellen, van de D050-10 (zie foto in mijn eerdere post), werd het huisje van de zwarte box simpelweg weggelaten (het "geheim" was toch inmiddels uitgelekt).

Overigens schijnen die 1N825 's wel extra stabiele, temperatuur gecompenseerde 6.25 V zeners te zijn, dus vervangen door simpele zeners 6.2V is misschien niet zo'n goed iedee.

Als er slechts 1 exemplaar van die 6 X 1N825's defect is (wat waarschijnlijk is) is het de korste klap (en IMHO het beste) om die defekte 1N825 dan simpelweg te vervangen (a raison van € 4,50 ).

Dat kost je echt niet de kop.

Ook alle elco's op de regelprint vervangen en ook de 2x 470 uF/70V over de uitgang van de voeding en de 470uF 70V over de "sense" uitgangen.

Als er Sprague Powerlytics voor die 4 grote conservenblikken 10 000 uF 100V in zitten, zijn ze nog goed, in mijn ervaring.

Dat geldt NIET voor de ROE 's die in de eerste exemplaren van deze voeding gebruikt werden.

[Bericht gewijzigd door redguuz op (13%)]

Woei Red ... je bent wel van de kleurtjes :o

Die module was ingegoten om het geheel temperatuurstabiel te maken, als je 1 diode wilt vervangen ... dan heb je wat te krabben.

Over R4 (van 1k2) staat 6v8. (zener spanning van D2) Ofwel er loopt iets van 5.7mA door de zener D5. Dat is nog best stevig. Ik zou inderdaad BD zijn alternatief volgen en drie TL431's in serie zetten op 12,66V elk.
5mA is zo ongeveer perfect voor een 431. En die verstoken dan iets van 50mW per regelaar.

Iets met meerdere wegen ;)
Die zijn misschien nog wel wat eleganter, zo is er maar 1 regelaar "de baas"

Deze uitvoering heb ik, helaas niet met het makkelijke printje:
Ik ga snel bij Display TL431´s halen. Dank voor het meedenken.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (10%)]

@ TS

Deze D50-10 is met de originele RE38 uitgevoerd, ik kan geen losse zeners vervangen

Meestal kan dat wel:

Foto 2 van de RE38 (zonder zwart doosje) is origineel door Delta geinstalleerd in een D050-10 (Model Bouwjaar 1978).

Het laat zien (Foto vergroten: Foto 03) dat in het "open" doosje (printplaatje zonder deksel! 6 stuks 1N825 zitten, in serie geschakeld..

Ook hierbij nog een foto (Foto 1) van een originele D050-10 (bouwjaar 1967!) met het originele RE38 doosje.

Sorry yo say, maar je maakt het je IMHO onnodig moeilijk.

Meestal kun je het zwarte dekseltje, gemerkt RE38 van de Printplaat wrikken.
(het is vastgelijmd met een witte lijm, maar geen 2 componenten lijm.
Dan komt het kleine printplaatje met de 6X 1N825 te voorschijn.

En dan 1 of 2 defekte 1N825 vervangen.

Meest simpele oplossing IMHO.

Lijkt me logisch en ingieten is ook nergens voor nodig. Mooi dat je het even meldt! Ik zou er gewoon ordinaire BZX55 6.2V instoppen. Maar ik kan me wel voorstellen dat er anderen zijn die van mening verschillen. Live and let live :-)

Hi,

Als ze Zeners echt geselecteerd zijn door Delta, dan is een kapje en/of ingieten het beste.
Let ook op de manier van montage op het printje, de lusjes in de aansluitdraden van de dioden, dat is niet omdat de montage afdeling "Frivool" wou zijn. :+
Dat heeft te maken met montage/soldeer stress en ontkopeling van warmte overdracht.

Als je aan precisie referenties meet en ook b.v. de hier gebruikte 1N82x series, dan weet je wat tocht en interne warmte doet, met je referentie spanning.
Dat de temperatuur coëfficiënt van deze LAB voeding niet beter is dan 5mV/°C komt denk ik door de hoge temperatuur in het kastje.
Bij 5-Ampere belasting mag de omgeving temperatuur 70°C zijn!

Het is niet alleen de Zener Fabriek, maar ook de weerstanden die de uitgang spanning instellen bepalen de temperatuur gevoeligheid.
Ik vermoed als alles orgineel is, dat deze voeding beter is dan de 5mV/°C, bij de grote stromen is dat vaak niet zo'n probleem,
Het goed aansluiten van de sense bedrading levert veel voordelen op wat de totale inwendige weerstand is bij dynamische belasting.
Doe je dit niet goed dan valt de temepratuurdrift daar geheel in weg.

Groet,
Bram

Heb geprobeerd het kapje eraf te wippen, maar dat lukt niet. Ga hem de-solderen om de onderkant te bekijken. Foto volgt.

Ben benieuwd!

De zeners kunnen misschien ook ingegoten zijn, om het schema geheim te houden (letterlijk een "Black Box").

Overigens deed Delta ook heel geheimzinnig over die Thyristor voorregeling in de D050-10 en D030-3.
Die stuurschakeling met de UJT werd in die tijd blijkbaar niet vrijgegeven.

Dat ziet er uit als epoxy, en uitgeharde epoxy oplossen ... als je het verwarmt wordt het wat zachter, meer opties heb ik even niet.

En gezien hoe fragiel die glazen zeners zijn geef ik je niet heel veel kans dat je dat er zonder stukken uit krijgt.

Dat verwacht ik ook. Ga eerst een paar goedkope zener´s in serie zetten om te kijken of alles goed functioneert. Daarna ga ik het experiment met de LM431 aan. Morgen verder, nu met een glaasje WK darts kijken.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (14%)]

Een snelle slag met Google om epoxy te verwijderen of zacht te maken

Heteluchtpistool
Schraper
Koelspray
Aceton of methyleenchloride
Trinatriumfosfaat
Thinner

Ik heb net "ter leering ende vermaeck" deze even op een breadboard geprikt.

Dat moet op een stukje gaatjesbord in het RE38 doosje passen.

En dat werkt prima, ik had nog een rekevoutje gemaakt, er loopt geen 8mA maar 5.66mA. Dus alles heeft ruimte genoeg.

De spanning over de TL431 is in dit geval 10V, dus die verstookt iets van 50mW

Tijdens het pijltjes gooien heb ik geschraapt en met een verassing. Het zijn 13 zener´s en minimaal 2 verschillende. De bekende glazen behuizing en blauwe behuizing.

En geen 1N825(A) aangetroffen.

Mooi werk! Ik ben heel benieuwd wat het onderzoek oplevert, ga je zeners per stuk doormeten en bij bijv. 6mA kijken op welke spanning ze gaan zeneren? Volgens mij ben je de eerste die het blackbox mysterie gaat ontrafelen van Delta. Even documenteren en eeuwige roem valt u ten deel :-)

Hi,

Leuk om het "Delta geheim van de Black Box RE38" ontrafeld te zien:

Ter info:

Hier is nog een variant van een andere RE38 ( 6 X 1N825).

Ik denk tenminste 1N825, gebaseerd op de kleurcodering: 825 Grijs Rood Groen, zelfde codering type als voor weerstanden).

Deze "RE38" zit ook in een Delta D050-10, Serie No. : 9191

Heb de schakeling van SINE door Pspice gehaald met temperatuur, het blijkt dat tussen 0 en 50 graden de spanning met ongeveer 0.5V oploopt.
Misschien dat Delta de zeners uitgeselecteerd heeft voor een geringere temperatuur drift ? Of zit ik nu te mierenneuken!

Wat voor een TL431 heb je gekozen? Want dat is het enige component wat daar aan bijdraagt.

Oh, en metaalfilm voor de spanningsdelers van de 431 uiteraard.

[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]

Ik heb even 6 standaard 6,2V zeners geplaatst en de voeding werkt goed. Als ik naar de zeners blaas veranderd de spanning een paar millivolt. Over de RE 38, de 8 blauwe diodes zijn 1N4148´s. De 5 zwarte zijn moeilijk leesbaar. Ik ga in het weekend de microscoop van zolder halen. Ook zal ik er per stuk spanning op zetten.

Toevallig heb ik recent ook beschikking gekregen over een Delta D050-10 met valschade. De ernst van de schade lijkt mee te vallen, maar daardoor heb ik ook een fotootje van die diodedoos in mijn exemplaar om te delen:

De lijmresten lijken op een mogelijke eerdere reparatie te wijzen. Dat is lastig zeker te zeggen, en ik weet niet of die kastjes allemaal even netjes uit de fabriek zijn gerold. De metalen RCA transistoren lijken allemaal datumcodes 3D en 3E te hebben, maar ik vond niets anders met een datum er op. Ik geloof dat dit productiejaar 1973 betekent, maar ik kon hier geen definitieve bevestiging van vinden.

Er zat ook een zakje van Display elektronika in geplakt met een uitgesoldeerde RCA en nieuwe Motorola 2N2646 UJT en een instelpotmeter er in, dus ik denk dat de thyristorschakeling ook eens defect is geraakt. Op zich handig, want die UJT's zijn niet bepaald nog gemeengoed. Ik heb het hele verhaal van deze voeding niet (de originele voogd is inmiddels overleden), maar misschien kom ik nog wel wat details te weten als ik er naar vraag. Grappig om te vinden in elk geval:

Ik heb het apparaat nog niet onder spanning gebracht, maar het lijkt er op dat ik geluk heb met de gedane schade. De draaiknoppen op het voorpaneel zijn beide kapot, en het lijkt er op dat één van de multiturns door het voorpaneel is geramd en zijn schroefdraad deels kwijt is maar verder niet eens echt gehavend is. Ik hoop dat de paneelmeters nog goed zijn want een goede analoge meter is lastig te vervangen, ze hebben in elk geval geen evidente schade.

De schakelaar is ook kromgeslagen en het glaasje voor het indicatielampje is waarschijnlijk op dat moment ook gebroken, maar het gloeilampje zelf is nog goed.

Het apparaat lijkt ook een goeie ruk aan het netsnoer te hebben gehad, want de netentree is stuk. Zo te zien zat dit ding al op een adapterplaatje dat nu krom als een hoepel is. Het is lastig te zien of dat origineel is, maar zo een connector kom je gelukkig wel aan. De behuizing lijkt verder alleen cosmetische schade te hebben.

Buiten dit verkenningsonderzoek heb ik weinig met de voeding gedaan. Ik weet ook niet of hij recent is gebruikt, en hier en daar zijn er wel wat vermoeide elco'tjes te zien, dus ik weet niet hoe verstandig het is om hem nu direct op 230V te zetten. Ik zag dat de trafo nog een 240V aansluiting had, dus dat kan ik voor die tijd nog omzetten. De grote Sprague elco's lijken onaangetast, al het andere is voornamelijk klein grut.

Ik zal in elk geval nog even het schema moeten vinden (waarschijnlijk staat het hier in het topic wel ergens) om te snappen wat ik zou doen, maar het lijkt geen bijzonder complex apparaat. Het ding weegt wel trouwens, dan moet je niet op de bovenverdieping wonen...

Wel een klapper geweest. Foto van netsnoer en originele kap van RE 38. Deze apparaatstekkers zijn nog te koop maar worden steeds duurder (€ 10,- bij Baco). Moderne entree is handiger.

RE 38 duidelijk aan de bovenkant opengesneden. Je hebt dezelfde revisie als ik heb (2 x). Herken het aan de vaste weerstand en de draadbrug naast de TO3 koelplaat. Waren in eerdere versies instelpotjes. Link manual is al eerder geplaatst;https://www.circuitsonline.net/forum/file/119892
R19 en R20 zijn vaste weerstand en draadbrug geworden. Er is een nieuwere revisie waarbij de draadbrug vervangen is door een printspoor.

Die stekkers herken ik inderdaad, maar ik zie ze nauwelijks meer. In mijn hoofd zaten die dingen op plekken die heet werden. Op zich valt er wat voor te zeggen, want zeker als je meerdere TO-3 transistoren op een koellichaam zet kan je dat machtig heet stoken voor je aan de TJmax zit. Vroeger leken TO-3 transistoren me handig vanwege de hogere TJmax, maar in de praktijk is het best onhandig om een koelblok in de buurt te hebben dat >100°C kan worden.

Dat netfilter, is dat ook zo een rookbom zoals in Philips scoops trouwens of kan ik dat rustig laten zitten? Het is geen Rifa zo te zien in de manual, dus dat scheelt, maar misschien nog wel zo een papiertype.

Waar zag je trouwens die draadbrug en weerstand? Die heb ik toch niet op de foto staan?

Dat is hem inderdaad. Het zwarte metaal is een TO-3 koelplaatje.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (51%)]

Op de vorige bladzijde in de tweede bijdrage van redguuz zie je de foto van het nieuwere model, uitgevoerd zonder RE 38. Later plaatst hij een foto met een print zoals mijn Delta´s, maar dan ook zonder RE 38. Deze voeding heeft een aantal varianten gehad. Deze Delta wordt niet heet dankzij de voorregeling, Er staat maar ongeveer 6V over de regeltorren.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (16%)]

Dank voor de tip! :) Die potmeters zal ik sowieso moeten controleren omdat die zo te zien de klap van de val hebben geïncasseerd. De pot voor de spanning is hard genoeg geraakt om door het frontpaneel heen te zijn geforceerd, dus de moer gaat daar niet meer op. Gek genoeg zie je daar niet eens zo veel van en draait het binnenwerk nog normaal. Ik zal hem desolderen en los testen en waarschijnlijk vervangen. Mogelijk kan hij zijn diensten nog bewijzen in een toepassing waar het front wat dunner is. Ik heb nog wel een paar van die Vishay serie 534 liggen die mogelijke vervangers zijn. Ik laat het wel even weten als ik er actie in onderneem.

Op maandag 6 januari 2025 22:14:05 schreef IJzerhersteller:
Op de vorige bladzijde in de tweede bijdrage van redguuz zie je de foto van het nieuwere model, uitgevoerd zonder RE 38. Later plaatst hij een foto met een print zoals mijn Delta´s, maar dan ook zonder RE 38. Deze voeding heeft een aantal varianten gehad. Deze Delta wordt niet heet dankzij de voorregeling, Er staat maar ongeveer 6V over de regeltorren.

OK, dat geeft maar 60W, dat is best redelijk af te voeren. Gek eigenlijk dat er net zo veel koeling voorzien is voor de thyristors en gelijkrichtdiodes. Ik ga wel even moeten brainstormen wat ik met een vermogen als dit ga doen als ik hem aan de praat krijg (en hoe ik hem zou testen).

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (37%)]