Heb de schakeling van SINE door Pspice gehaald met temperatuur, het blijkt dat tussen 0 en 50 graden de spanning met ongeveer 0.5V oploopt.
Misschien dat Delta de zeners uitgeselecteerd heeft voor een geringere temperatuur drift ? Of zit ik nu te mierenneuken!

Wat voor een TL431 heb je gekozen? Want dat is het enige component wat daar aan bijdraagt.

Oh, en metaalfilm voor de spanningsdelers van de 431 uiteraard.

[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]

Mijn eerste gedachte ook.

Misschien dat Delta de zeners uitgeselecteerd heeft voor een geringere temperatuur drift ?

De bekende glazen behuizing en blauwe behuizing.

De weerstanden hebben in de simulatie geen invloed, 0% dus.
De TL431 is een model dat door de audio fanaten wordt gebruikt.
Als er belangstelling is kan ik dat posten.

Sine , ga eens met een fohn verhitten .

Op donderdag 2 januari 2025 10:11:08 schreef Waters:
Misschien dat Delta de zeners uitgeselecteerd heeft voor een geringere temperatuur drift ?

Nee, zeker weten! Zeners hebben een temperatuurdrift, die negatief is voor zeners onder 6.2V en poisitief is voor zeners boven de 6.2V (of andersom, dat soort dingen kan ik niet onthouden). 1x raden wat die drift is bij 6.2V? Vrijwel nul!

Ik heb even 6 standaard 6,2V zeners geplaatst en de voeding werkt goed. Als ik naar de zeners blaas veranderd de spanning een paar millivolt. Over de RE 38, de 8 blauwe diodes zijn 1N4148´s. De 5 zwarte zijn moeilijk leesbaar. Ik ga in het weekend de microscoop van zolder halen. Ook zal ik er per stuk spanning op zetten.

Sine , ga eens met een fohn verhitten .

Ja baas ;)

Als ik een föhn waarmee ik krimpkous krimp er 5 seconden op houdt dan zakt de referentie met 12mV
Dat is 0.033%

Niet slecht voor een referentie van nog geen 50ct, een TL431C in dit geval.

-edit-

14mV met een TL431A

Toevallig heb ik recent ook beschikking gekregen over een Delta D050-10 met valschade. De ernst van de schade lijkt mee te vallen, maar daardoor heb ik ook een fotootje van die diodedoos in mijn exemplaar om te delen:

De lijmresten lijken op een mogelijke eerdere reparatie te wijzen. Dat is lastig zeker te zeggen, en ik weet niet of die kastjes allemaal even netjes uit de fabriek zijn gerold. De metalen RCA transistoren lijken allemaal datumcodes 3D en 3E te hebben, maar ik vond niets anders met een datum er op. Ik geloof dat dit productiejaar 1973 betekent, maar ik kon hier geen definitieve bevestiging van vinden.

Er zat ook een zakje van Display elektronika in geplakt met een uitgesoldeerde RCA en nieuwe Motorola 2N2646 UJT en een instelpotmeter er in, dus ik denk dat de thyristorschakeling ook eens defect is geraakt. Op zich handig, want die UJT's zijn niet bepaald nog gemeengoed. Ik heb het hele verhaal van deze voeding niet (de originele voogd is inmiddels overleden), maar misschien kom ik nog wel wat details te weten als ik er naar vraag. Grappig om te vinden in elk geval:

Ik heb het apparaat nog niet onder spanning gebracht, maar het lijkt er op dat ik geluk heb met de gedane schade. De draaiknoppen op het voorpaneel zijn beide kapot, en het lijkt er op dat één van de multiturns door het voorpaneel is geramd en zijn schroefdraad deels kwijt is maar verder niet eens echt gehavend is. Ik hoop dat de paneelmeters nog goed zijn want een goede analoge meter is lastig te vervangen, ze hebben in elk geval geen evidente schade.

De schakelaar is ook kromgeslagen en het glaasje voor het indicatielampje is waarschijnlijk op dat moment ook gebroken, maar het gloeilampje zelf is nog goed.

Het apparaat lijkt ook een goeie ruk aan het netsnoer te hebben gehad, want de netentree is stuk. Zo te zien zat dit ding al op een adapterplaatje dat nu krom als een hoepel is. Het is lastig te zien of dat origineel is, maar zo een connector kom je gelukkig wel aan. De behuizing lijkt verder alleen cosmetische schade te hebben.

Buiten dit verkenningsonderzoek heb ik weinig met de voeding gedaan. Ik weet ook niet of hij recent is gebruikt, en hier en daar zijn er wel wat vermoeide elco'tjes te zien, dus ik weet niet hoe verstandig het is om hem nu direct op 230V te zetten. Ik zag dat de trafo nog een 240V aansluiting had, dus dat kan ik voor die tijd nog omzetten. De grote Sprague elco's lijken onaangetast, al het andere is voornamelijk klein grut.

Ik zal in elk geval nog even het schema moeten vinden (waarschijnlijk staat het hier in het topic wel ergens) om te snappen wat ik zou doen, maar het lijkt geen bijzonder complex apparaat. Het ding weegt wel trouwens, dan moet je niet op de bovenverdieping wonen...

meen dat zo'n D050-10 een 28 kilo deed. de netentree is al ooit vervangen. origineel zit er een unobtainable stekker in. je kunt er vrij makkelijk een ander C13 deel inzetten.

Wel een klapper geweest. Foto van netsnoer en originele kap van RE 38. Deze apparaatstekkers zijn nog te koop maar worden steeds duurder (€ 10,- bij Baco). Moderne entree is handiger.

RE 38 duidelijk aan de bovenkant opengesneden. Je hebt dezelfde revisie als ik heb (2 x). Herken het aan de vaste weerstand en de draadbrug naast de TO3 koelplaat. Waren in eerdere versies instelpotjes. Link manual is al eerder geplaatst;https://www.circuitsonline.net/forum/file/119892
R19 en R20 zijn vaste weerstand en draadbrug geworden. Er is een nieuwere revisie waarbij de draadbrug vervangen is door een printspoor.

Die stekkers herken ik inderdaad, maar ik zie ze nauwelijks meer. In mijn hoofd zaten die dingen op plekken die heet werden. Op zich valt er wat voor te zeggen, want zeker als je meerdere TO-3 transistoren op een koellichaam zet kan je dat machtig heet stoken voor je aan de TJmax zit. Vroeger leken TO-3 transistoren me handig vanwege de hogere TJmax, maar in de praktijk is het best onhandig om een koelblok in de buurt te hebben dat >100°C kan worden.

Dat netfilter, is dat ook zo een rookbom zoals in Philips scoops trouwens of kan ik dat rustig laten zitten? Het is geen Rifa zo te zien in de manual, dus dat scheelt, maar misschien nog wel zo een papiertype.

Waar zag je trouwens die draadbrug en weerstand? Die heb ik toch niet op de foto staan?

Helemaal rechtsboven zie ik een draadbrug waar een potje zou kunnen.

Dat is hem inderdaad. Het zwarte metaal is een TO-3 koelplaatje.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (51%)]

Ow ik zie de verwarring, toen je TO-3 koelplaat zei dacht ik aan die grote profielen aan de achterkant. En ik maar denken: waar staan die op de foto? 8)7

Op de vorige bladzijde in de tweede bijdrage van redguuz zie je de foto van het nieuwere model, uitgevoerd zonder RE 38. Later plaatst hij een foto met een print zoals mijn Delta´s, maar dan ook zonder RE 38. Deze voeding heeft een aantal varianten gehad. Deze Delta wordt niet heet dankzij de voorregeling, Er staat maar ongeveer 6V over de regeltorren.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (16%)]

Hi Kruimel,

Ik zou je willen adviseren, eerst te checken of de multiturn pots voor spanning en stroom nog goed zijn.
Dan deze in de middenstand zetten.
En dan de voeding langzaam opstarten met een variac.

Vanaf ca 85v netspanning moet de voeding beginnen te werken en komt de voltmeter langzaam omhoog.
Dan langzaam de variac verder opdraaien tot 220V.

Niet meteen de volle netspanning gebruiken!

Dank voor de tip! :) Die potmeters zal ik sowieso moeten controleren omdat die zo te zien de klap van de val hebben geïncasseerd. De pot voor de spanning is hard genoeg geraakt om door het frontpaneel heen te zijn geforceerd, dus de moer gaat daar niet meer op. Gek genoeg zie je daar niet eens zo veel van en draait het binnenwerk nog normaal. Ik zal hem desolderen en los testen en waarschijnlijk vervangen. Mogelijk kan hij zijn diensten nog bewijzen in een toepassing waar het front wat dunner is. Ik heb nog wel een paar van die Vishay serie 534 liggen die mogelijke vervangers zijn. Ik laat het wel even weten als ik er actie in onderneem.

Op maandag 6 januari 2025 22:14:05 schreef IJzerhersteller:
Op de vorige bladzijde in de tweede bijdrage van redguuz zie je de foto van het nieuwere model, uitgevoerd zonder RE 38. Later plaatst hij een foto met een print zoals mijn Delta´s, maar dan ook zonder RE 38. Deze voeding heeft een aantal varianten gehad. Deze Delta wordt niet heet dankzij de voorregeling, Er staat maar ongeveer 6V over de regeltorren.

OK, dat geeft maar 60W, dat is best redelijk af te voeren. Gek eigenlijk dat er net zo veel koeling voorzien is voor de thyristors en gelijkrichtdiodes. Ik ga wel even moeten brainstormen wat ik met een vermogen als dit ga doen als ik hem aan de praat krijg (en hoe ik hem zou testen).

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (37%)]

Hi Kruimel,

Ter info:
Ik heb onlangs een Delta D050-10 exemplaar gerepareerd/gereviseerd, dat bijna identiek aan de jouwe is.
HO18 print: zelfde opengesneden RE38 doosje; saillant detail is dat de handgeschreven 8 op jouw printplaat, bij mij een 6 is, zelfde handschrift, dus zelfde reparateur.
Serie no. 9076.

Ik noem dit omdat die betreffende HO18 print 2 extra aansluitdraden heeft (2 stiftjes met 2 stekkertjes) en een apart stuurprintje .
Was blijkbaar een special van Akzo- Nobel, getuige de sticker aan de bovenzijde.

Als je een foto van de hele HO18 print post is het onmiddellijk zichtbaar of jouw print ook die modificatie heeft.
Er zit dan ook een extra BNC op de achterkant, 2 grote schroef bussen, 2 kleine bussen en 1 schakelaar.

Met de schakelaar kan de modificatie gebypassed worden.
Tevens moet er dan een kortsluitdtaad met 2 banaanstekkers op de kleine bussen zijn aangesloten.
Anders werkt de voeding niet.
Dit staat niet in de service manual.

Ik heb de schakeling van Sine gemaakt op gaatjesboard, met wat meer weerstanden om de waarden te benaderen met de weerstanden die ik in huis had. Referentie is een AS431 uit een defecte PC voeding. De fabrikant beweert dat dit een verbeterde TL431 is.

Ga hem verstoppen in de originele RE 38 behuizing.

Hehe, een stealth fix.
Die weerstanden zijn niet kritisch, de enige verhouding die moet kloppen zijn die aan de adj pin van de 431.

En niet ingieten :-) Btw Leuk dat je een Miranda meter hebt, zit daar een verhaal aan vast? Ik ken de naam alleen als meisjesnaam.

Ha IJzerhersteller,

Dat is een prima oplossing.

Ik heb eerder zo referenties gemaakt voor een paar zelfbouw hoogspanningsvoedingen. (50V ref met 2xTL431, en 75V met 3xTL431). En die zijn zeer stabiel.

De weerstanden bepalen deels de tempco van de referentie. Maar met metaalfilmweerstanden is dat goed genoeg voor deze toepassing.
(Waarschijnlijk beter dan origineel)

groet, Gertjan.

@RAAF12, ik dacht dat dat het merk van de voeding was (Zit originele Elektuur print in met 3 x 2N3055). Maar door deze advertentie; https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2…
kwam ik er onlangs achter dat het een paneelmeterfabrikant is (was).

Print in mijn D050-10, S/N 7909. Met vaste R19 en trimpot R20.

Oeh, die elco's zijn ook een beetje "crusty" aan het worden.