In de bijlage het schema van de Delta Elektronika D050-10.
XX Delta_Elektronika_D_050-10_Regulated_Power_Supply_Operator_Manual AA.pdf
In de blackbox "RE38" zitten duidelijk 6 stuks zener 1N825 in serie.
Verder niets.
(in de latere modellen, van de D050-10 (zie foto in mijn eerdere post), werd het huisje van de zwarte box simpelweg weggelaten (het "geheim" was toch inmiddels uitgelekt).
Overigens schijnen die 1N825 's wel extra stabiele, temperatuur gecompenseerde 6.25 V zeners te zijn, dus vervangen door simpele zeners 6.2V is misschien niet zo'n goed iedee.
Als er slechts 1 exemplaar van die 6 X 1N825's defect is (wat waarschijnlijk is) is het de korste klap (en IMHO het beste) om die defekte 1N825 dan simpelweg te vervangen (a raison van € 4,50 ).
Dat kost je echt niet de kop.
Ook alle elco's op de regelprint vervangen en ook de 2x 470 uF/70V over de uitgang van de voeding en de 470uF 70V over de "sense" uitgangen.
Als er Sprague Powerlytics voor die 4 grote conservenblikken 10 000 uF 100V in zitten, zijn ze nog goed, in mijn ervaring.
Dat geldt NIET voor de ROE 's die in de eerste exemplaren van deze voeding gebruikt werden.
[Bericht gewijzigd door redguuz op (13%)]
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Woei Red ... je bent wel van de kleurtjes 
Die module was ingegoten om het geheel temperatuurstabiel te maken, als je 1 diode wilt vervangen ... dan heb je wat te krabben.
Over R4 (van 1k2) staat 6v8. (zener spanning van D2) Ofwel er loopt iets van 5.7mA door de zener D5. Dat is nog best stevig. Ik zou inderdaad BD zijn alternatief volgen en drie TL431's in serie zetten op 12,66V elk.
5mA is zo ongeveer perfect voor een 431. En die verstoken dan iets van 50mW per regelaar.
Iets met meerdere wegen 
Die zijn misschien nog wel wat eleganter, zo is er maar 1 regelaar "de baas"
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Deze uitvoering heb ik, helaas niet met het makkelijke printje:
Ik ga snel bij Display TL431´s halen. Dank voor het meedenken.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (10%)]
En met 3 echte groene Beyschlag weerstanden wat mooi
Dat merk bestaat nog steeds. Dus de blackbox is niet makkelijk te cracken, dan zal de zener uitgesoldeerd in beide richtingen oneindig meten.
@ TS
Deze D50-10 is met de originele RE38 uitgevoerd, ik kan geen losse zeners vervangen
Meestal kan dat wel:
Foto 2 van de RE38 (zonder zwart doosje) is origineel door Delta geinstalleerd in een D050-10 (Model Bouwjaar 1978).
Het laat zien (Foto vergroten: Foto 03) dat in het "open" doosje (printplaatje zonder deksel! 6 stuks 1N825 zitten, in serie geschakeld..
Ook hierbij nog een foto (Foto 1) van een originele D050-10 (bouwjaar 1967!) met het originele RE38 doosje.
Sorry yo say, maar je maakt het je IMHO onnodig moeilijk.
Meestal kun je het zwarte dekseltje, gemerkt RE38 van de Printplaat wrikken.
(het is vastgelijmd met een witte lijm, maar geen 2 componenten lijm.
Dan komt het kleine printplaatje met de 6X 1N825 te voorschijn.
En dan 1 of 2 defekte 1N825 vervangen.
Meest simpele oplossing IMHO.
Lijkt me logisch en ingieten is ook nergens voor nodig. Mooi dat je het even meldt! Ik zou er gewoon ordinaire BZX55 6.2V instoppen. Maar ik kan me wel voorstellen dat er anderen zijn die van mening verschillen. Live and let live 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Als ze Zeners echt geselecteerd zijn door Delta, dan is een kapje en/of ingieten het beste.
Let ook op de manier van montage op het printje, de lusjes in de aansluitdraden van de dioden, dat is niet omdat de montage afdeling "Frivool" wou zijn. 
Dat heeft te maken met montage/soldeer stress en ontkopeling van warmte overdracht.
Als je aan precisie referenties meet en ook b.v. de hier gebruikte 1N82x series, dan weet je wat tocht en interne warmte doet, met je referentie spanning.
Dat de temperatuur coëfficiënt van deze LAB voeding niet beter is dan 5mV/°C komt denk ik door de hoge temperatuur in het kastje.
Bij 5-Ampere belasting mag de omgeving temperatuur 70°C zijn!
Het is niet alleen de Zener Fabriek, maar ook de weerstanden die de uitgang spanning instellen bepalen de temperatuur gevoeligheid.
Ik vermoed als alles orgineel is, dat deze voeding beter is dan de 5mV/°C, bij de grote stromen is dat vaak niet zo'n probleem,
Het goed aansluiten van de sense bedrading levert veel voordelen op wat de totale inwendige weerstand is bij dynamische belasting.
Doe je dit niet goed dan valt de temepratuurdrift daar geheel in weg.
Groet,
Bram
@ijzer
€3.93 per stuk en 63 in voorraad bij veel andere sites is die niet meer leverbaar
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Microchip-Technology/1N825?qs=TXMz…
Maar met iets minder goed temperatuurgedrag zet je voor een grijpstuiver er 6 BZX55 zeners erin. Of die TL oplossing, vele wegen leiden naar Rome.
IJzerhersteller
Heb geprobeerd het kapje eraf te wippen, maar dat lukt niet. Ga hem de-solderen om de onderkant te bekijken. Foto volgt.
Ben benieuwd!
De zeners kunnen misschien ook ingegoten zijn, om het schema geheim te houden (letterlijk een "Black Box").
Overigens deed Delta ook heel geheimzinnig over die Thyristor voorregeling in de D050-10 en D030-3.
Die stuurschakeling met de UJT werd in die tijd blijkbaar niet vrijgegeven.
Nabouwers afschrikken is van alle tijden! Die 1N825 en later de 1N825A bestaat al minstens 50 jaar maar als de bedoeling is de voeding origineel te houden, kopen!
Wel even checken of verder alles klopt in de voeding voordat de diodes worden vervangen. Better safe than sorry.
IJzerhersteller
Onderzijde RE 38.
Open.
Een bosje zeners erin gepropt.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (23%)]
Hi Ijzerhersteller,
Leuk "reverse ge engineered".
Zijn die 6 zeners nog los te plukken? Dan kun je misschien de defecte vervangen.
IJzerhersteller
Bosje zeners eruit en demolition equipment.
Herkent iemand deze taaie massa en waar mee op te lossen?
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (33%)]
Dat ziet er uit als epoxy, en uitgeharde epoxy oplossen ... als je het verwarmt wordt het wat zachter, meer opties heb ik even niet.
En gezien hoe fragiel die glazen zeners zijn geef ik je niet heel veel kans dat je dat er zonder stukken uit krijgt.
IJzerhersteller
Dat verwacht ik ook. Ga eerst een paar goedkope zener´s in serie zetten om te kijken of alles goed functioneert. Daarna ga ik het experiment met de LM431 aan. Morgen verder, nu met een glaasje WK darts kijken.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (14%)]
Een snelle slag met Google om epoxy te verwijderen of zacht te maken
Heteluchtpistool
Schraper
Koelspray
Aceton of methyleenchloride
Trinatriumfosfaat
Thinner
Ik heb net "ter leering ende vermaeck" deze even op een breadboard geprikt.
Dat moet op een stukje gaatjesbord in het RE38 doosje passen.
En dat werkt prima, ik had nog een rekevoutje gemaakt, er loopt geen 8mA maar 5.66mA. Dus alles heeft ruimte genoeg.
De spanning over de TL431 is in dit geval 10V, dus die verstookt iets van 50mW
IJzerhersteller
Mooi werk! Ik ben heel benieuwd wat het onderzoek oplevert, ga je zeners per stuk doormeten en bij bijv. 6mA kijken op welke spanning ze gaan zeneren? Volgens mij ben je de eerste die het blackbox mysterie gaat ontrafelen van Delta. Even documenteren en eeuwige roem valt u ten deel 
Op woensdag 1 januari 2025 11:52:47 schreef Sine:
Er zijn blijkbaar varianten, de versie die ik ken is wel degelijk ingegoten.
Mooi dat de inhoud nu te zien is.
Hi,
Leuk om het "Delta geheim van de Black Box RE38" ontrafeld te zien:
Ter info:
Hier is nog een variant van een andere RE38 ( 6 X 1N825).
Ik denk tenminste 1N825, gebaseerd op de kleurcodering: 825 Grijs Rood Groen, zelfde codering type als voor weerstanden).
Deze "RE38" zit ook in een Delta D050-10, Serie No. : 9191