Delta voeding revisie & reparatie tips

Bedankt,

Ik ga (denk ik) deze automatische circuitbreaker icm met een snelle zware diode (25A) gebruiken:

https://www.amazon.nl/Stroomonderbreker-15A-thermische-Overbelastingsb…

Als deze circuitbreaker plus ompool beveiligingsdiode in een Zamac kastje inbouw, kan ik deze op meer voedingen gebruiken.

Ik dacht aan de 5 Ampere versie voor de circuitbreaker.

Sine

Moderator

Of gewoon geen accu's laden met een voeding ;)

(ja ik weet .. ik ben vervelend :P)

Nee hoor,

Jouw ervaring wordt zeer gewaardeerd.

Overigens laad ik al jaren 12V lood akku's met een computergestuurde lader van Louis De en die is natuurlijk helemaal "Idiot Proof",

10004600_ANL_Li-Ion_13(1).pdf

Maar ik heb toch tientallen jaren een Elektuur (Precisie)voeding (0-25V 0-3A ) gebruikt voor het laden van Motor en auto akku's cq overwinteringen en dat ging goed).
Het is een kwestie van rood/zwarte (LS) kabels gebruiken en even uitkijken voordat je de akku aansluit. Eerst de rode aan de + en dan pas de zwarte klem aan de massa.

En als je de Vc op ca 13.8 V zet en de max laadstroom op 0.1 X accucapaciteit, kan er eigenlijk niets fout gaan.

Ik zou zeker geen LiIon akku's ed gaan laden met een labvoeding.

Is het niet misschien beter om een zeer kleine weerstand (zeg 0.10 Ohm 10W) in iedere emitter leiding van deze eindtransistoren op te nemen?

Ach het werkte destijds prima, en ook de amateurs deden het, later kwamen de weerstandjes in serie. De torren waren nog de oude types van RCA, volgens het dure proces gemaakt. Die hadden nog geen last van second break down. Beetje kort door de bocht maar zelf makkelijk te testen, hoe de warmteverdeling uitpakt!

Bedankt RAAF12,

Ik ben het met je eens: "Als het werkt, waarom zou jij het veranderen?"

Was alleen nieuwsgierig of men die powertransistoren (2N3055, 2N3773 e.d.) speciaal selecteerde op versterking.

(Ik denk dat die kennis bij Delta zelf niet meer aanwezig is;
Ik heb hen een maand geleden nog gebeld met de vraag of ze nog een bepaalde Multiturn Pot konden leveren:
Maar hoewel hun service nog steeds uitstekend is, is de kennis en onderdelen voorraad van deze oude voedingen niet meer aanwezig:

"iedereen, die daar iets van af weet, is met pensioen".

Sine

Moderator

Ik vermoed inderdaad dat ze die gematched hebben, en als ze een klein beetje uit de pas lopen is dat ook nog niet rampzalig.

Gezocht:

"Vintage" M4 en M5 (x15) boutjes met speciale "Cylindrische, gebolde kop".

Hi, voor de "finishing touch"voor het opknappen van enkeele oude Delta voedinkjes zoek ik de ouderwetse M4 en M5 Boutjes, die Delta Elektronika destijds (mid 1960's) toepaste voor het vastzetten van de frontplaat en de metalen Kap.

Zie bv deze oude D 030-1 (eind 1960's).

Deze boutjes worden niet meer gefabriceerd;
Zie een plaatje voor een "modern boutje" wat er op lijkt, maar het is het niet helemaal.
De oude hebben een andere kop en de zaagsnede is ook smaller.

Vraag :
Heeft iemand deze oude boutjes misschien nog liggen voor de verkoop?
Ze werden destijds volgens mij veel in telefooncentrales gebruikt.

flash2b

Special Member

Als je hem helemaal origineel wilt maken moet je ook die groene lamp vervangen voor een originele witte.

Voor mijn Delta D 030-0.3 had ik gelukkig nog M3 exemplaren gevonden om de verzonken boutjes te vervangen.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Hi Flash 2B,

Klopt, maar die lamp was weg (enkel een gat, waaruit een draad bungelde).
Ik heb er een een 220V groen Krypton lampje ingezet

Ik heb wel een andere voeding (D 050- 0.5) die nog wel zo'n lampje heeft.
(die voeding heb ik zo'n 25 jaar geleden nog op MP gekocht (Fl.35.- ), maar die heb ik nog nooit open gemaakt.

Die 6V 40 mA lampjes werden blijkbaar ook in Telefooncentrales gebruikt.

Weet jij misschien ook waar die lampjes (Fitting) nog te "krijgen" zijn?

Voor wie er geïnteresseerd in is:

Ervaring met 55 jaar oude ROE "Qualiteits elco's" in een 1968 DElta Elektronika D 050-0.5 Lab Vedinkje

Dit voedinkje werkte nog min of meer volgens specs, nadat het uren had aangestaan ("ingespeeld"), na een zeer lange stilstand.

Het haalde eerst de maximale spanning niet (ca 45V ipv 50V), de stroom range (0-500 mA) was nog OK.
De max spanning liep na een aantal uren geleidelijk van de initiële 45V naar de designwaarde van 50V.

De meter gaf steeds correcte waarden aan in Volt en mA stand.

Hierbij FYI nog wat foto's van de elco's (het is een eenvoudig, maar mooi gebouwd voedinkje).

ALLE kleine (ROE, Roederstein) Hi Quality elco's
zijn visueel defekt (ontploft, grote lekkage van electrolyt of afsluitrubbers verbrokkeld).
Alleen de grote (Sprague "Power Lytic") 2500 uF 70V voedingselco was nog lekdicht.

Ik heb alle kleine elco's vervangen door blauwe 125 graden C Vishay 120ATC, 118 AHT en 119 AHT elco's, zoals geadviseerd door Miedema.
De dikke Sprague voedingselco heb ik laten zitten.

De Delta D050-0.5 voeding werkt nu weer heel mooi (reageerde met de oude elco's nog traag op stroom en spanning instellingen).
Zelfde procedure gedaan met een Delta D030-1 voeding, die hetzelfde design heeft.

Dit laat m.i. toch wel zien dat > 50 jaar oude elco's niet in een nieuw project gebruikt moeten worden.
Ook is het m.i duidelijk dat zo'n oude Delta voedingen nu echt gereviseerd moeten worden.

Principe schema van de Delta Elektronika D050-0.5 resp. D030-1

miedema

Golden Member

Ha redguuz,

Een Delta D050-0.5 kende ik nog niet. Dus leuk om te zien :-)
Wat een mooie potmeters stopten ze er toen nog in. Een echte Colvern voor de stroompotmeter deden ze in het begin van de E-series ook nog, later niet meer. En die groene 10 turn precision potmeter voor de spanning is helemaal sjiek, nog niet eerder gezien.

Een ongeveer even oude Delta met uitgedroogde rubber buns heb ik ook meegemaakt, met een D030-0.3 (meer daarover hier)
Ik heb helaas maar één fotootje van die D030-0.3 waar een paar uitgedroogde elo's op staan:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/delta/IMG_5375__Delta-D030-0.3-elcos-600pix.jpg

Ook deze D030-0.3 werkte met die uitgedroogde elco's nog prima. (Ze zien er dan ook minder slecht uit dan de jouwe. Wel uitgedroogd, maar de bun zit er nog in :-))
Eigenlijk was de brom & ruisvloer met nieuwe elco's zelfs een fractie slechter. Maar met die nieuwe elco's gaat hij nu wel weer véél langer mee. Net als jouw D050-0.5 nu ook. Mooi dat er weer een Delta gered is! :-)

.

Regeltor 2N3055
Overigens, naar aanleiding van je geposte schema: Delta gebruikte meestal een 2N3055 als regeltor. Maar dat is eigenlijk best krap.....

De 2N3055 heeft een een maximale Vce van 60V (Motorola etc.). Dat is best krap: als de uitgangsspanning max 50V is, dan zal de ruwe spanning al gauw 65 tot 70V zijn..... (Delta moet ook rekening houden met te lage netspanning)
Dus als je dan de uitgang naar 0V draait.....

Maar nu is de netspanning veel hoger, en dat probleem dus ook groter. Bij die D030-0.3 was de ruwe voeding al ruim 60V bij 235V netspanning.

Nu zijn er veel verschillende 2N3055, met wat verschillen in specs. Er staat in de stuklijst van de E-serie niet voor niets "RCA" achter de 2N3055. RCA spect dat hun 2N3055 met een kleine R over B-E 70V mag hebben.

Als ik naar de E060-0.6 kijk, dan is Delta daar uitgeweken naar de 2N3442 van RCA. (Vce = 140V)

Een prima vervanger voor de 2N3055 als eindtor in Delta voedingen zou de de MJ15015 kunnen zijn.
Deze is gelijk aan de 2N3055 (gelijke curven) Maar hogere spanning (Vce=120V), en wat groter vermogen Ze delen bij Motorola en OnSemi zelfs de datasheet. Farnell levert hem gewoon.

groet, Gertjan.

met de revisie van een delta D050-10 gehad dat een roederstein elco ineens het overdruk ventiel opende toen ik erboven hing, zo'n elco modelletje koffiemok. wat konden ze in de jaren 60 stank toch goed verpakken :P die voeding kwam ook van de TH af overigens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi Testman, Gert Jan

Bedankt voor het delen van jullie ervaring/kennis.

1) Hi Testman
In een andere thread heb ik gemeld dat blijkbaar Delta Elektronika in de zware Delta D050-10 voeding

- in de vroege series (laat 1960)[/b]de 4 Roederstein "conservenblikken" (10 000 uF , 70V , 70 graden C, bj 1966) gebruikte.

- en dat deze in latere versies vervangen waren door
4 x Sprague "Powerlytics (10 000uF 100V, 85 graden C).

Deze lijken veel beter te zijn dan de ROE's .

In de eerste D50-10, #7877 (ex PTT Telecom, volgens een sticker), BJ ca 1967 druppelden alle 4 ROE conservenblikken via het overdruk ventiel en aan de rand, maar waren (nog) niet "ontploft". Wel was het elco compartement helemaal nat door het bijtende, agressieve elco electroliet.

In de tweede D050-10, #9191 (ex RijksUniversiteit Groningen, RUG, begin 1970's) waren al Sprague "Powerlytics" gebruikt en die waren nu nog helemaal dicht.

2) Hi Gert Jan,

Ik heb twee D050-0.5 voedinkjes gereviseerd : Serial # 8376 en # 003169: serie nummers ingeslagen linksboven op de koelplaat).

In beide 1960's voedinkjes werd al een RCA 2N3442 Power Tor gebruikt, zie actuele foto van deze 2N3442, date code April 1966.

NB De 2N3442 voor T1 is (foutief) NIET in de onderdelen lijst genoemd in de Service Manual.

De D030-1 en D015-2 in dezelfde reeks gebruikten idd een RCA 2N3055.
Blijkbaar allemaal nog het oude RCA design (zie logo en Date Code) .

In die tijd gebruikte Delta Elektronika blijkbaar voornamelijk RCA powertorren en soms een enkele Motorola (in die tijd het beste wat er verkrijgbaar was).
Bedankt voor de tip om evt. de 2N3055 (of 2N3442) te vervangen door een Motorola MJ15015.

Maar dan moet je volgens mij wel op je hoede zijn, dat je geen Chinese Fake monteert.

(BTW Deze voedinkjes kun je nog ombouwen naar 240V~ netspanning, er is een tap op de nettrafo).

Sine

Moderator

Mijn ervaring met Sprague elco's is dat die inderdaad ERG lang leven. Ik heb hier een paar apparaten uit de 60's met Sprague elco's, die zijn allemaal nog prima in orde. Dat gaat je met de meeste ROE(derstein) elco's niet lukken.

Torren zijn een ding, ik denk niet dat je nog een "echte" 2N3055 kunt krijgen tegenwoordig. Nu hoeft dat ook niet, zo kritisch is die tor niet. Een 2N3773 is ook een veilige vervanger, Onsemi maakt die nog steeds als de 2N3773G

SINE,

Bedankt voor de info!

Ik heb het tweede Delta D050-0.1 voedinkje nog even bekeken:

- Serie nummer is blijkbaar 663169 (niet 003169) en

- TOR T1 is een RCA 2N3442 , gefabriceerd in Januari 1966 (6A)

Het voedinkje staat nu 1 uur op 0.5A en de koelplaat wordt 62 graden C gestabiliseerd.

Het lijkt er dus op dat de Designer destijds (1966) deze powertor T1 correct gespecificeerd heeft (en dat er enkel een foutje in de Service Documenation zit.

Sine

Moderator

De toegepaste tor gaat de temperatuur van de koelplaat niet veranderen. Een watt is een watt.

De dimensionering van de koelplaat is daar verantwoordelijk voor.

miedema

Golden Member

Op zondag 10 november 2024 10:53:23 schreef redguuz
Deze voedinkjes kun je nog ombouwen naar 240V~ netspanning, er is een tap op de nettrafo).

Als je de trafo op 240V kunt zetten, dan zou ik dat inderdaad zeker doen.
Delta nam de overhead van de ruwe voedingsspanning al ruim, en dat is nu nóg ruimer. Dat is alleen maar extra energie die opgestookt moet worden, en komt het (toch al matige) rendement van een lineaire voeding niet ten goede.

Helaas heeft Delta bij de nu meest populaire E serie trafo's toegepast die alleen maar op 110V of 220V kunnen. (Alleen de E018-0.6D heeft nog een trafo met tabs voor 240V)

Ik heb daar wel eens naar gevraagd bij Delta: Ze hadden aparte trafo's voor de Engelse markt, met 240V in. Maar de spares zijn allang geleden opgeruimd...

groet, Gertjan.

Klopt Sine,

Wat ik bedoelde was het volgende :

Gerrit Jan Miedema dacht dat in de gehele "Kleine" D serie (D015-2, D030-1, D050-0.1) steeds een 2N3055 als regeltor werd gebruikt.
Dit had hij geconcludeerd gebaseerd op de ServiceDocu waarin niet wordt gemeld dat de D050 - 0.1 een andere regeltor (dan de 2N3055 in de 15V en 30V voedinkjes) gebruikt.

Dus de de aanbeveling van Gerrit Jan om de 2N3055 in de D050- 0.1 te vervangen door een 2N3442 (met een hogere Vceo rating) of evt een MJ15015 was niet nodig.

Daar had de Designer al correct voor gezorgd!

In mijn twee D050 - 0.1 voedinkjes zitten originele 1966 RCA 2N3442 's;
Deze zijn dus nooit er later als upgrade ingezet.