Delta voeding revisie & reparatie tips

Bedankt,

Ik ga (denk ik) deze automatische circuitbreaker icm met een snelle zware diode (25A) gebruiken:

https://www.amazon.nl/Stroomonderbreker-15A-thermische-Overbelastingsb…

Als deze circuitbreaker plus ompool beveiligingsdiode in een Zamac kastje inbouw, kan ik deze op meer voedingen gebruiken.

Ik dacht aan de 5 Ampere versie voor de circuitbreaker.

Sine

Moderator

Of gewoon geen accu's laden met een voeding ;)

(ja ik weet .. ik ben vervelend :P)

Nee hoor,

Jouw ervaring wordt zeer gewaardeerd.

Overigens laad ik al jaren 12V lood akku's met een computergestuurde lader van Louis De en die is natuurlijk helemaal "Idiot Proof",

10004600_ANL_Li-Ion_13(1).pdf

Maar ik heb toch tientallen jaren een Elektuur (Precisie)voeding (0-25V 0-3A ) gebruikt voor het laden van Motor en auto akku's cq overwinteringen en dat ging goed).
Het is een kwestie van rood/zwarte (LS) kabels gebruiken en even uitkijken voordat je de akku aansluit. Eerst de rode aan de + en dan pas de zwarte klem aan de massa.

En als je de Vc op ca 13.8 V zet en de max laadstroom op 0.1 X accucapaciteit, kan er eigenlijk niets fout gaan.

Ik zou zeker geen LiIon akku's ed gaan laden met een labvoeding.

RAAF12

Golden Member

Is het niet misschien beter om een zeer kleine weerstand (zeg 0.10 Ohm 10W) in iedere emitter leiding van deze eindtransistoren op te nemen?

Ach het werkte destijds prima, en ook de amateurs deden het, later kwamen de weerstandjes in serie. De torren waren nog de oude types van RCA, volgens het dure proces gemaakt. Die hadden nog geen last van second break down. Beetje kort door de bocht maar zelf makkelijk te testen, hoe de warmteverdeling uitpakt!

Grensovergang Spanje-Algarve (9-6-2024) https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=210s

Bedankt RAAF12,

Ik ben het met je eens: "Als het werkt, waarom zou jij het veranderen?"

Was alleen nieuwsgierig of men die powertransistoren (2N3055, 2N3773 e.d.) speciaal selecteerde op versterking.

(Ik denk dat die kennis bij Delta zelf niet meer aanwezig is;
Ik heb hen een maand geleden nog gebeld met de vraag of ze nog een bepaalde Multiturn Pot konden leveren:
Maar hoewel hun service nog steeds uitstekend is, is de kennis en onderdelen voorraad van deze oude voedingen niet meer aanwezig:

"iedereen, die daar iets van af weet, is met pensioen".

Sine

Moderator

Ik vermoed inderdaad dat ze die gematched hebben, en als ze een klein beetje uit de pas lopen is dat ook nog niet rampzalig.