Delta voeding revisie & reparatie tips

Sinds kort ben ik de blije eigenaar van 3 x E300-0.1power supplies.

Bij een exemplaar loopt de spanning niet netjes terug naar 0V. Ik kan de voeding netjes opregelen naar 300volt maar terug regelen stagneert bij ongeveer 50 volt. Op. de scoop zie ik geen oscillaties. Ik heb het regelprintje P211 uitgewisseld met een andere PS maar dit maakt geen verschil.

Heeft iemand dit eerder gezien, wat zou dit kunnen zijn?

gr Frank

miedema

Golden Member

Ha knarf68,

Even snel, en zonder in het schema te duiken:

- Stagneert de spanning op 50V op de interne meter, of ook op een extern aangesloten voltmeter?
De interne meter zou een zwaar punt (gebroken taatsje?) kunnen hebben. Even er op tikken maakt dat dan duidelijk.

- Verder voor de hand liggende kandidaten: slechte spannings potmeter (de multiturn), en er zitten op de hoofdprint ook een paar kleine elcootjes die slecht kunnen zijn.

Je hebt geluk: je hebt nog 2 goede voedingen, dus je kunt vergelijkende metingen doen. zo moet je de fout snel gevonden hebben ;-)

groet, Gertjan.

Heb je het schema er al bijgezocht? Delta doet daar niet moeilijk over, dus dat moet te vinden zijn als je hem nog niet hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 september 2023 19:54:37 schreef miedema:
Ha knarf68,

Even snel, en zonder in het schema te duiken:

- Stagneert de spanning op 50V op de interne meter, of ook op een extern aangesloten voltmeter?
De interne meter zou een zwaar punt (gebroken taatsje?) kunnen hebben. Even er op tikken maakt dat dan duidelijk.

- Verder voor de hand liggende kandidaten: slechte spannings potmeter (de multiturn), en er zitten op de hoofdprint ook een paar kleine elcootjes die slecht kunnen zijn.

Je hebt geluk: je hebt nog 2 goede voedingen, dus je kunt vergelijkende metingen doen. zo moet je de fout snel gevonden hebben ;-)

groet, Gertjan.

bedankt voor je reactie Gertjan,
Het effect bij terugregelen is idd ook zichtbaar op een externe voltmeter. Het regelen naar 0 volt gaat niet goed. Na een tijdje zakt de spanning uiteindelijk wel naar 0 volt, alsof een capaciteit langzaam ontlaad.
Heb ook al een kleine belasting aangesloten maar het effect blijft gelijk.
Wat je zegt, ik moet wat vergelijkende metingen doen.

groet, Frank

Op 4 september 2023 09:27:35 schreef Sine:
Die is al te vinden.

[bijlage][

Op 4 september 2023 09:04:19 schreef rew:
Heb je het schema er al bijgezocht? Delta doet daar niet moeilijk over, dus dat moet te vinden zijn als je hem nog niet hebt.

/quote]

Ik heb het schema bij Delta electronica via hun website kunnen downloaden.

ga er even induiken,,

dank voor het delen

gr FRank

Sine

Moderator

Techbob's E030-3 had helaas een uitgerookte trafo.
En dat is geen makkelijke trafo om te vervangen.
Het ding heeft een 48V 3A wikkeling en twee hulpwikkelingen van 48V en 35V.

Daar komt nog eens bij dat er niet heel veel ruimte is in het doosje, die voeding zit behoorlijk vol. Naar wat zoeken vond ik een 30V 160VA ringkern met een kleine diameter die in het plaatsje van de originele trafo past.

Blijft het er op leggen van een paar extra wikkelingen. Voor wie het zich afvraagt, 48V zijn 171 windingen. De 35V hulpvoeding heb ik verlaagd naar 30V, en zelfs dan ben je nog een flinke bult aan het verstoken in de bekende weerstand.
Waarom delta die spanningen zo hoog gemaakt heeft is me ietwat een raadsel.

De voeding is van '77 dus meteen ook maar alle elco's vervangen.

Gezien het ding bijna 50 oud is en al wat had meegemaakt heb ik hem compleet gestript, de frontplaat in bad gestopt, het kastje opnieuw geverfd en de bussen vervangen door nieuwe niet verkleurde varianten. Ook de spanningspot heb ik vervangen door een vers exemplaar.
(want een open loper = maximale uitgangsspanning, brrr)

De 220V baantjes waren deels losgekomen van de print en de netschakelaar was al een keer gerepareerd, en de isolatieafstanden van die baantjes en het neon-lampje zijn voor huidige begrippen toch al niet zo geweldig.
Dus, nieuwe schakelaars en een led er in. Het vinden van een vervangende schakelaar is nog best tricky, want heel veel ruimte is er niet bij dit model.

Als bonus (ik had het ding toch compleet uit elkaar) de remote bus ook vervangen door een led die aangeeft dat de voeding in CC mode staat. Nuttiger dan de remote ingang en als je het mij vraagt, en origineel gaat deze delta sowieso niet meer worden.

Maar dan blijft nog de vraag waarom de trafo gesneuveld is. Wat ik ben tegengekomen.

- Verschillende condensatoren waren offspec
- De reverse beveiligingsdiode was gescheurd
- De stroominstelling kon opgedraaid worden tot 3,6A

Of iets daarvan de oorzaak was? Dunno, deze kan er in ieder geval weer een paar jaar tegen.

RAAF12

Golden Member

Mooi dat die gered is. Met een interne warmte/zekering tussen trafowikkeling in was dat soort ongein te voorkomen. Dat had Philips goed in de gaten. Open deur, alles kan kaput.

Tidak Ada

Golden Member

Op zaterdag 6 april 2024 22:30:33 schreef Sine:
Techbob's [....]

[....]

In die dagen gold dat je de trafospanning zo'n 40% hoger legde dan de max. uitgangsspanning. (factor -√2}
Ik heb dat uit het 'HP Power Supply Handbook'. Ik heb hier nog een speciaal gewikkelde trafo voor een te bouwen 50V 2A lineaire voeding liggen (Zo uit mijn hoofd 67 of 78V - 2A. De bouw is blijven hangen op problemen met het ontwikkelen van de pregregulator en een gebrek aan tijd en geld. (Trafo kostte allen al ƒ78,- Een aderlating in die tijd -eind jaren '60-).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Hi,

Kunnen die Delta's Fool Proof gemaakt worden, door in iedere trafo wikkeling een passende zekering op te nemen.

Was volgens mij na 1978 sowieso een CEE vereiste: Akai / TEAC bandrecorders van hetzelfde type hadden opeens 7 zekeringen ipv 1.

miedema

Golden Member

Ha sine,
Mijn complimenten voor een prachtige restauratie! _/-\o_

Ik had niet verwacht dat het mogelijk zou zijn om een rinkern in die krappe behuizing te prutsen. Een bloktrafo heeft nu eenmaal een heel ander vormfactor dan een ringkern.

Het enige wat je nu nog mist zijn de statische afschermingen die de originele trafo wel had.
Deze voeding had zelfs een extra scherm om z'n 48V hoofdwikkeling. Waarschijnlijk om de ratel van de thyristors buiten de hulpvoedingen te houden.

.

Op zaterdag 6 april 2024 22:30:33 schreef Sine:
De 35V hulpvoeding heb ik verlaagd naar 30V, en zelfs dan ben je nog een flinke bult aan het verstoken in de bekende weerstand.
[bijlage]

Die hulpvoeding heeft de hele mooie opzet van een combinatie van stroombron gevolgd door een shuntregelaar. R1 is de stroombron, en D3/IC1/T1 is de shuntregelaar.

Deze opzet heeft grote voordelen:
- De stroombron heeft een zeer hoge AC weerstand. Daardoor worden storingen vanuit het lichtnet verregaand onderdrukt.
- De shuntregelaar werkt als 2 kwadrantenregelaar. Hij kan dus ook te veel energie aan de belastingkant opnemen.

Het eerste punt is hier een voordeel, het tweede punt maakt deze opzet erg geschikt voor audio.

Om een weerstand zo goed mogelijk als budget stroombron te laten werken wil je die groot maken. En ja, dan moet er een hoge spanning voor staan :-). En dus verstookt die weerstand ook wat...

En ook hier weer Delta slimheid: die weerstand zit op de stuurprint onder de referentie zener. Als de voeding even aanstaat is het deel rond die referentie zener opgewarmd, en is de voeding zeer stabiel. Gratis een soort van mini oventje :-)

.

Wat wel speelt is dat bijna alle Delta's E-series helaas alleen een 220V primaire wikkeling hebben. Dus kun je ze, in deze tijd met verhoogde netspanning, niet op 240V zetten. En dat geeft helaas onnodig extra verliezen.

Alleen de Delta E018-0.6D dual power supply heeft wél een 240V tab op z'n trafo. Die heb ik dan ook omgesoldeerd :-)

groet! Gertjan.

flash2b

Special Member

Toevoeging de D030-0.3 heeft óók een, om te solderen, 240V aansluiting. Dat is wel een D serie en geen E serie.

Sine

Moderator

Op zaterdag 6 april 2024 23:39:06 schreef Tidak Ada:
[...]

In die dagen gold dat je de trafospanning zo'n 40% hoger legde dan de max. uitgangsspanning.

Die hoofdwikkeling moet hoger zijn, want er zit een smoorspoel achter in deze variant. Ik had het vooral over de hulpvoeding.

Op zondag 7 april 2024 09:17:36 schreef redguuz:
Hi,

Kunnen die Delta's Fool Proof gemaakt worden, door in iedere trafo wikkeling een passende zekering op te nemen.

Daar zitten nu inderdaad 60mA zekeringen tussen :)
Ik weet niet hoe de originele trafo gefaald heeft, want die heb ik niet. Maar aan de remsporen in het kastje te zien is die niet zomaar omgekiept ;)

Op zondag 7 april 2024 09:50:23 schreef miedema:
Ha sine,
Mijn complimenten voor een prachtige restauratie! _/-\o_

Ik had niet verwacht dat het mogelijk zou zijn om een ringkern in die krappe behuizing te prutsen.

Dit is ook een trafo in een bijzondere bouwvorm, deze heeft kleinere diamter maar meer hoogte dan een "standard" 160VA ringkern.
Plan 'B' was geweest de koelplaat op een paar afstandsbussen monteren om plaats te maken.

Het enige wat je nu nog mist zijn de statische afschermingen die de originele trafo wel had.

Ja, helaas, in de originele zaten inderdaad drie schermen.
Ik heb er nog even aan gedacht om de hulpspanningen met een externe trafo te maken. Maar daar ontbreekt de plaats voor.

Die hulpvoeding heeft de hele mooie opzet van een combinatie van stroombron gevolgd door een shuntregelaar.
Om een weerstand zo goed mogelijk als budget stroombron te laten werken wil je die groot maken. En ja, dan moet er een hoge spanning voor staan :-). En dus verstookt die weerstand ook wat...

Dat klopt, maar men heeft hier wel HEEL veel marge genomen, men heeft 15V nodig en er is na gelijkrichting 50V(!) beschikbaar.
Had dan de buffer elco wat groter gemaakt en/of volle gelijkrichting gebruikt.
Nu staat er met 30Vac nog steeds 25V over de weerstand.

En ook hier weer Delta slimheid: Gratis een soort van mini oventje :-)

Het is delta ... dus dat zou best eens bewust kunnen zijn. Maar echt nodig is het niet, die 6v2 zeners zijn extreem temperatuurstabiel (zero-drift noemde men die meen ik) De 741 die in het shunt regellusje zit wandelt meer.
Dat is misschien nog wel een aardig experiment, daar iets als een OP02 of OP07 voor in de plaats zetten.
Then again, de UA747 is ook niet meer dan een twin-741

RAAF12

Golden Member

Op zondag 7 april 2024 09:17:36 schreef redguuz:
Hi,

Nope, die reageert niet op de warmteontwikkeling in de trafo zelf. Philips plaatste de thermo zekering tussen de wikkeling, dat was een verwijderbaar plastic schuifje met daarin een gesmolten stukje bismuth (?) indien te heet geworden.
Zoiets kan je doen als je Philips heet. Delta vond dat blijkbaar niet nodig.

Was volgens mij na 1978 sowieso een CEE vereiste: Akai / TEAC bandrecorders van hetzelfde type hadden opeens 7 zekeringen ipv 1.

Mij niet bekend wel veiligheids eisen zoals dubbele isolatie van 230V bedrading. Maar verplichte zekeringen?
Ik plaats zowel primair als secundair altijd zekeringen in voedingen. Om toch de trafo te beschermen. Beter iets dan niets. Ik ben nog geen ringkernen tegen gekomen met interne warmte zekering. Maar dat terzijde, tis tenslotte een Delta topic <smile>

Op zondag 7 april 2024 14:11:12 schreef RAAF12:
[...]

Nope, die reageert niet op de warmteontwikkeling in de trafo zelf. Philips plaatste de thermo zekering tussen de wikkeling, dat was een verwijderbaar plastic schuifje met daarin een gesmolten stukje bismuth (?) indien te heet geworden.
Zoiets kan je doen als je Philips heet. Delta vond dat blijkbaar niet nodig.
[...]

Mij niet bekend wel veiligheids eisen zoals dubbele isolatie van 230V bedrading. Maar verplichte zekeringen?
Ik plaats zowel primair als secundair altijd zekeringen in voedingen. Om toch de trafo te beschermen. Beter iets dan niets. Ik ben nog geen ringkernen tegen gekomen met interne warmte zekering. Maar dat terzijde, tis tenslotte een Delta topic <smile>

philips had zo'n beetje als enige vervangbare thermische beveiligingen van 130 graden in hun trafo's van eind jaren 60 tot de 90's. soms gingen die stuk door trillingen maar dat was zeldzaam.

ringkern met ingebouwde beveiliging heb ik wel vaker gezien, maar niet de hele grote want de hoge inschakel stroom nekt dergelijke beveiligingen ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi,

IK heb onlangs ook een Delta D 050-10 gereviseerd.

De info in deze lange "Delta Revisie Thread" (o.a. die van AOBP11 en TiTaTommeke m.b.t. hun D050-10), plus de vele reacties van de diverse forum members, waren dus voor mij heel waardevol!

Dit is, voor zover ik kan zien, de oudste D 050-10 op dit forum (Serie No. # 7877), ca. 1965 en blijkbaar ex PTT.

De voeding werkte nog, maar de elko's op het Chassis: 4 X 10 000uF 70V), C1 (50 uF 70V) op de PE17 print, en C17/C18 500uF 70V) waren allen lek;
De grote elko's hadden al veel zuur rondgesproeid.
De voeding bromde heel hard bij lage uitgangsspanning en hoge stromen (> 8A) en de grote Elko's begonnen dan zichtbaar elektrolyt te druppelen.
Er moest dus snel iets gebeuren!

De Elko's op de HO18 Control Print waren blijkbaar allen in de late '80s vervangen (er is toen zeer professioneel (door PTT of Delta?) een grote reparatie uitgevoerd, waarin men Motorola Power Torren heeft gebruikt ipv RCA's .
Uit de stempeling van de Torren blijkt dat men deze reparatie ergens na 1987 moet hebben uitgevoerd.

Je kon dus ook duidelijk afleiden, wat er destijds allemaal opgeblazen was.

De Elko's op de HO18 stuurprint waren nog allen OK , m.u.v. een klein blauw Philips Elkootje 22 uF 25V, dat (alweer) lekte.

Ik heb alles met F&T (105 graden C) Beker elko's en Vishay Axial 125 graden C typen opgewaardeerd.

Interessant is het volgende:

Tijdens de reparatie heeft men heeft een extra C (25 uF 200V) toegevoegd:
Dit is in de latere officiële modellen: C20/C21 (10 uF 100V non polair)., ze staan nl. parallel..
Deze C 25 uF 200V (Philips) was met duct tape op het aansluitboardje bevestigd.

C23 (500 uF 70V) ontbreekt helemaal.

In de voeding van TiTaTommeke kun je een klein printplaatje (links naast het PE17 board) zien, waarop deze 3 C's: C19/C20 en C23) netjes gemonteerd zijn.

Ook heeft men ergens nog slordig een weerstand van 15 Ohm en een C van 0.1 uF bij het HO18 board toegevoegd (onderdrukking van oscillaties?).
Ik moet nog even uitzoeken hoe deze aangesloten zijn.

In de Bijlagen een paar foto's NA de revisie.

Trouwens: Als iemand een tweede D050-10 te koop heeft , hou ik mij aanbevolen.

Ik wil nl een tandemopstelling maken voor revisie van zware eindversterkers.

(Ik had een "te Koop Gevraagd" advertentie op Marktplaats gezet, maar tot dusver enkel 4 reacties van duidelijke oplichters.

Ook onze hobby is helaas niet meer veilig voor die figuren!
Tot dusverre was dit grotendeels beperkt tot gouden Rolexen.

Tip:
Meteen om foto's vragen, dan haken ze af!
Ook staan ze niet op MP geregistreerd en proberen je naar WhatsApp te lokken.
En vallen op door taalfouten en straat lingo.

flash2b

Special Member

Een tijd geleden, op de "De Lichtmis" radiomarkt kocht ik deze Delta D 030-0.3.

Aan de buitenkant zag deze voeding er nog goed uit, alleen waren de originele (Hirschmann) bussen vervangen door veiligheids bussen. Toen de voeding niet bleek te werken, heb ik hem open gemamaakt en en zag binnenin een ravage aan slechte reparaties en modificaties.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc07676sm.jpg

(Bijna) Alle halfgeleiders waren gedesoldeerd geweest en enkele diodes waren naar de onderkant van de print verhuist. Het soldeer werk was van slechte kwaliteit en er was veel hars residu. Ook waren er sommige print banen verdwenen. Enkele transistoren waren defect, PNP op de plaats van NPN en verkeerde waarden voor een zenerdiode.

Als eerste heb ik alle halfgeleiders verwijderd en de print met IPA schoon gemaakt.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc07678sm.jpg

Met bakjes heb ik de herbruikbare halfgeleiders gesorteerd, niet alle types zijn meer beschikbaar. Voor de driver torren (RCA 40348) heb ik BD139-16 gebruikt (tip Blackdog) die met wat buigen passend werden gemaakt.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20231014_132138sm.jpg

Verder heb ik wat printbanen gerepareerd zodat het er ook wat mooier uit ziet.

Voor
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20231011_164427sm.jpg
Na
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20231011_170809sm.jpg

Ik heb alle elco's getest (toen de halfgeleiders er uit waren) en die bleken nog allemaal in-spec te zijn. De 2N3055 was een fake dus die moest ook worden vervangen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc07679sm.jpg

Ik heb een originele RCA 2N3055 ervoor terug geplaatst:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc07683sm.jpg

Mijn soldeerwerk nadat ik klaar was
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc07699sm.jpg

Ik heb voor veel onderdelen vervangende types gebruikt aangezien de RCA/2N torren en TS/OA diodes in deze voeding niet meer beschikbaar zijn. Daar is een heleboel tijd in gaan zitten om het uit te zoeken, want aanbevolen vervangers waren óók niet beschikbaar. Gelukkig had ik in mijn voorraad wel geschikte exemplaren die aan de specificaties voldeden.

Hieronder werkt de voeding weer en geven de TASI meters de ongereguleerde spanning weer met de trafo op 240V. Met de trafo op 220V waren de waarden -56,99V en 56,86V dus ongeveer 4V meer !!

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc07698sm.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc07696sm.jpg

Tenslotte kon de voeding weer dicht en gezellig naast zijn broertje staan voor een foto.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc07701sm.jpg

Ik wil verder miedema en blackdog bedanken voor hun tips en adviezen en 575 voor de diodes die werden opgestuurd.

Ik vind de 'ravage' nog wel best meevallen. Geen idee wat de modificateur wilde bereiken met zijn wijzigingen.
De pootjes van de BD139 heb je erg mooi verbogen. Bij mij ziet het er echt niet zo mooi uit. Bij mij is het: 'Beetje buigen. Maken de pootjes onderling sluiting? Nee! Op zijn plek solderen en kastje dicht. Niemand die het ziet.'
Ook je restauratie van de printplaat ziet er mooi uit. Het is net alsof hij zo uit de fabriek komt zonde dat er aan geknoeid is geweest.

een kleine voeding van delta die je niet veel ziet. ondanks het formaat zal ook deze wel wegen als een echte delta. na restauratie weer goed inzetbaar iig.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Mooie restauratie. Zorgvuldig gedaan, en zo weer een Delta van de vergetelheid gered. Die gaat ons mensenleven wel weer mee.

Leuk dat je er alsnog een verslagje van geschreven hebt, zodat wij ook mee kunnen genieten :-)

Die kleine Delta's zijn inderdaad handig. Delta kwaliteit in een behuizing waar altijd nog wel een plekje voor is.
Nog een portret van kleine Delta's uit m'n archief:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2017/IMG_0448-Kleine-Deltas-naast-bierflesje-600pix.jpg

groet! Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi,

Mooi werk flash2b.

Wat zijdelingse opmerkingen
Ik vind het nog steeds jammer dat veel fabrikanten steeds dikkere voedingen maken in overdreven zware en brede kasten.
Deze Delta modellen zijn van een prettig formaat, er zijn zelfs weinig kastjes te koop die vertikaal bedoeld zijn, voor als je zelf iets wilt bouwen.
Het zij zo.

Deze Delta is(was) weer eens een mooi voorbeeld van het vele geknoei, waarom je onderdelen aan de onderzijde monteren?
Je kan aan de soldeerpunten zien, dat de gene die de "reparatie" voor flash2b heeft gedaan, niet kan solderen, het is geen smeertin...

De 230V zo vlak langs het frame vind ik wel een beetje eng, maar misschien is dat wat vertekening door het perspectief van de foto.

Voor de liefhebbers van mooie Databoeken, hier een boekje van RCA met zeer veel info over "Power Circuits" van DC tot Microwave!
Veel uitleg met voorbeeld schema's.

www.bramcam.nl/Diversen/1969_SP-51_RCA_Power_Circuits.pdf

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op donderdag 2 mei 2024 10:09:16 schreef blackdog:
..., waarom je onderdelen aan de onderzijde monteren?

Ik vermoed: Kon het tin niet uit het gaatje krijgen dus kon het onderdeel niet makkelijk terug op de bovenzijde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi flash2b

Bedankt voor de mooie foto rapportage van de revisie van jouw Delta D 030-03

@ hr Blackdog

Bedankt voor het boek, en uw voortdurende adviezen:
Leerde ik veel van o.a de "Blackdog methode om transistors te paren".

AA)

MBT tot dit laatste onderwerp, heb ik nog een vraag:

Ik zie dat Delta (in bv de Delta D 050-10) vaak twee (of zelfs vier!) main powertorren (2N3773 of 2N3055) simpelweg parallel had geschakeld.

Is het niet misschien beter om een zeer kleine weerstand (zeg 0.10 Ohm 10W) in iedere emitter leiding van deze eindtransistoren op te nemen?
Zo wordt de uitgangsstroom netjes verdeeld over de regeltorren en hoef je geen paartjes te zoeken (of deed Delta dat ueberhaupt niet?) .

BB)

MBT beveiliging van de voeding tegen reverse spanningen (verkeerd aangesloten akku?) aan de uitgang door een parallel diode.

Ik zie dat in de genoemde D 050-10 een RCA 40210 (200V 18A) wordt gebruikt. ( De rating van de diode (18A) is dus 1.8 X de max Rating van de voeding (10A)

Maar bij een andere (15 jaar jongere) Delta voeding (3A) wordt een snelle BYW 77-200 (200v 25A, 50nS) Fast Recovery Diode gebruikt.

Rating 8 x de uitgangsstroom.

Heeft Delta zijn filosofie veranderd over de tijd? (of waren er anno 1965 simpelweg geen (economische) 80A (8 x 10A Rating voeding D 050-10 (10A) dioden beschikbaar (in Fast Recovery mode)?

RCA_Semiconductor_Product_Guide_1963.pdf

Als je er van uitgaat dat de labvoeding "opgewassen" is tegen waar ie mee te maken krijgt, dan klinkt die 1.8x (met kortstondig veel meer) als ruim voldoende.

Als grappenmakers zoals ik dan lithium ion accus verkeerd gaan aansluiten dan is er een "onverwachte hoeveelheid geweld" mogelijk. Een 5x, 10x of zelfs 20x dikkere diode is dan eigenlijk helemaal niet verkeerd. Mijn accu zal kortstondig toch echt richting 1kA kunnen leveren, ook al zit er een kortsluitbeveiliging op.

Dus als je toch bezig bent kan het geen kwaad om een zo zwaar mogelijke diode d'r in te zetten die past en betaalbaar is. Delta moest duizenden van die diodes kopen en dan maakt het uit of je er 1 inzet van 0.05 (verwaarloosbaar) of 1.00 (zie je in de eindelijke verkoopprijs).

zo'n "bout" diode heb ik ook gebruikt in 1 van mn zware voedingen als ompool beveiliging. die dioden heb ik nog liggen tot 150A. de zekering was moeilijker, kleine houder ivm ruimte maar wel een 25A zekering moest erin.