[GIP] hulp bij kippenluik

Hi iedereen!

ik heb echt een rot probleem.. ik moet voor school (laatste jaar IICT) een Geintegreerde proef maken, ik heb daarvoor gekozen om een automatisch kippenluik te maken. Ik heb alle onderdelen (motor, luik, 2 relais, etc).. alleen vraag ik me af, hoe ik in godsnaam het touwtje op mijn motor krijg opgerold.. AUB help mij!

dit is de motor : http://www.distrelec.be/nl/dc-motor-39-mm-with-gearbox-30-24-vdc-micro…

kunnen jullie mij ook zeggen of dat 2 van deze (http://www.conrad.be/ce/nl/product/743379?WT.mc_id=gshop&insert=8J…)
relais genoeg zijn om de motor naar onder en boven te laten draaien?

ALVAST BEDANKT!

Hubie

Special Member

Tandriem,geen touwtje.
Zo,die is wel heel erg in PANIEK ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 27 november 2016 17:26:21 (46%)

GJ_

Moderator

verplaatst naar schoolvragen.

voor een DC motortje heb je aan twee wisselcontacten in twee losse relais voldoende om de motor twee richtingen op te laten draaien.

code:


-----+-------------+
     |             |
   nc\             /nc
    c \----(M)----/ c
   no               no
     |             |
-----+-------------+

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 27 november 2016 17:26:33 (34%)

Tandriem gaat niet, het moet wel degelijk via een touwtje, heb namelijk al het luikje. en dat is duidelijk gemaakt om met een touw te worden opgerold :)

Op 27 november 2016 17:16:47 schreef IanDb:
alleen vraag ik me af, hoe ik in godsnaam het touwtje op mijn motor krijg opgerold..

als je je touwtje aan de as vast maakt rolt die toch vanzelf op als de motor draait of denk ik nu zo makkelijk

Op 27 november 2016 17:29:59 schreef DK:
[...]als je je touwtje aan de as knoopt rolt die toch vanzelf op als de motor draait of denk ik nu zo makkelijk

Neen, hoe gaat de as (glad metaal) grip hebben op het touw?

Hubie

Special Member

3 X om een poelie? Slipt niet.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 27 november 2016 17:49:34 (25%)

Ik dacht aan dit https://www.google.be/search?q=motor+pulley&biw=1920&bih=950&a…

maar zulke dingen kan ik precies nergens kopen? dit zou toch makkelijk zijn? je kan de vijs die je dan kan aandraaien gewoon aanvijzen op het platte stuk van de as?

Op 27 november 2016 17:31:18 schreef IanDb:
Neen, hoe gaat de as (glad metaal) grip hebben op het touw?

OK, op dat nivo zit je nog...
Die as zul je wel iets moeten verlengen, anders past toch nooit dat hele touw op dat korte stukje. Iets met een blokje waar de as in past. Gaatje boren in de zijkant, draad tappen, boutje erin.
Beetje nadenken mag hoor. Moet het morgen af?

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 27 november 2016 17:36:10 (23%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Stukje plakband aan de as vastplakken?

Gaatje er doorheen boren?

Paar keer rondslaan tot hij zichzelf vasttrekt?

Zijn vast nog wel meer manieren om een touwtje aan een as vast te maken

Edit: ik zie dat er meer mensen zijn met dezelfde ideeen

[Bericht gewijzigd door DK op zondag 27 november 2016 17:36:25 (13%)

Dat gaatje erdoor heen boren zou ik gerust willen doen, maar ik ben bang dat men as te smal is daarvoor, ik heb net dit gevonden : http://www.directrepair.be/nl/motorpoelie-halfronde-as-opening-univers…

zou dat kunnen werken? het is namelijk niet zoveel touw (max 50 centimeter)

Op 27 november 2016 17:35:18 schreef flipflop:
[...]
OK, op dat nivo zit je nog...
Die as zul je wel iets moeten verlengen, anders past toch nooit dat hele touw op dat korte stukje. Iets met een blokje waar de as in past. Gaatje boren in de zijkant, draad tappen, boutje erin.
Beetje nadenken mag hoor. Moet het morgen af?

Het moet overmorgen af, en heb niet zo direct een blokje waar de as in past bij me :d

mvdk

Golden Member

Een school waar je zulke praktijkopdrachten krijgt, heeft toch zeker wel een fijnbankwerkerslokaal? Met draaibanken enzo? Trommeltje draaien, wat over het motorasje past. Niet vergeten een schroefgat erin te boren. Plat kantje aan het motorasje frezen. Schroefje met LockTite vastzetten.
Heeft niks met elektro te maken, maar kon 't niet laten.

Edit: als 't overmorgen af moet, zijn die webshops dan tegenwoordig zo snel met afleveren ? Ik word oud.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 27 november 2016 17:43:35 (14%)

Op 27 november 2016 17:41:03 schreef mvdk:
Een school waar je zulke praktijkopdrachten krijgt, heeft toch zeker wel een fijnbankwerkerslokaal? Met draaibanken enzo? Trommeltje draaien, wat over het motorasje past. Niet vergeten een schroefgat erin te boren. Plat kantje aan het motorasje frezen. Schroefje met LockTite vastzetten.
Heeft niks met elektro te maken, maar kon 't niet laten.

Edit: als 't overmorgen af moet, zijn die webshops dan tegenwoordig zo snel met afleveren ? Ik word oud.

Mag op school de werkbanken etc niet gebruiken omdat ik in een TSO richting zit :) ja de webshops zijn zo snel met het afleveren :)

pa3gws

Golden Member

Wat past er allemaal op een 6mm as?
Hint zoek eens in de richting van een potentiometer

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 27 november 2016 17:51:11 schreef pa3gws:
Wat past er allemaal op een 6mm as?
Hint zoek eens in de richting van een potentiometer

wat bedoel je daarmee? :)

Kan iemand me gewoon zeggen of dit bruikbaar is?

https://valkenpower.com/poelie-diameter-60mm-gat-19mm-a-type.html

zit hier normaal geen gat met een vijs in dat je dan kan aanspannen? zodat de vijs tegen de platte kant van de as komt en zo vaststaat?

Op 27 november 2016 17:56:25 schreef DK:
Gat 19mm.. Wat denk je zelf

er zijn toch zulke poelies die je met een vijs kan bijdraaien zodat het gat smaller word?

pa3gws

Golden Member

Op 27 november 2016 17:53:37 schreef IanDb:
[...]

wat bedoel je daarmee? :)

Effe wat meer moeite doen.
Hoe dik is de as van de meeste potmeters?
En hoe kan je er gemakkelijk aan draaien?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

En dan? 13mm gat dichtschroeven?
Dan zit je as 6mm uit het midden, dat draait zo mooi
Ps die poelie heeft volgens mij niet eens een schroef

Op 27 november 2016 18:03:20 schreef pa3gws:
[...]
Effe wat meer moeite doen.
Hoe dik is de as van de meeste potmeters?
En hoe kan je er gemakkelijk aan draaien?

hoe moet ik dat nu weten? ik werk nooit met potmeters? en ik draai er gemakkelijk aan met men rechterhand? kan je niet gewoon zeggen wat je bedoelt? ik ben niet helemaal mee hoor..

Effe die gast van hydrolic press channel vragen om je ding vooral netjes vlak in z'n machine te duwen en te stoppen als het gat 6mm is geworden..... Tricky.

P.S. En je werkt ook nooit met google? Als het doel is om zo veel mogelijk van JOU huiswerk door ons te laten doen, houdt het hier snel op met de hulp die je krijgt. Als er iets wat je niet weet te googlen valt, dan moet je dat doen.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 27 november 2016 18:07:58 (43%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Op 27 november 2016 18:04:49 schreef IanDb:
[...]

hoe moet ik dat nu weten? ik werk nooit met potmeters? en ik draai er gemakkelijk aan met men rechterhand? kan je niet gewoon zeggen wat je bedoelt? ik ben niet helemaal mee hoor..

ZOEKEN!!

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.