Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Op 15 augustus 2017 13:43:18 schreef Tidak Ada:
Kent iemand deze IC's?

De bovenste zou een 8044 moeten zijn en de onderste een 820

De 733Wxx is een bekende die ik eerder gezien heb (8044 is de datum code, 1980 wk44). Dat is een normaal TTL ic (74xx series, GEEN LS oid).
Ik heb thuis wel een cross conversie lijstje welke het precies is.
Kijk even op de onderkant, daar staat vaak het TTL nummer ook op.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

@Arco;
Kan alleen MOC8204M vinden (Alldatasheet en Datasheetarchive).

@henri62:
geen opdruk aan de onderkant alleen een ingeperste cirkel met een S er in....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 15 augustus 2017 16:01:12 (36%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Die 820 opto wordt ook door andere fabrikanten met diverse voor en achterzetsels gemaakt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Wel toevallig dat "D" de 4e letter in het alfabet is...
Als zodanig kan het 'gewoon' een klassificering zijn van de CTR.
De lettertjes doen wel sterk denken aan Fairchild...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Het is dat ik napraatte wat de vorige eigenaar op de doos heeft geschreven.
Als ik nu nog een keer naar de foto kijk staat er geen 8Ø44 maar 8O44 geen 0(nul) dus, maar een O. Dar past niet in de reeks, noch in de datumcode theorie, maar ik neig nu toch meer naar de µA733, een 150MHz video versterker.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Net even in mijn verzameling gekeken. Ik vind wel een klein lijstje 733W00xxx nummers met cross referenties.
Waarschijnlijk een 733W00039 dus wat zeer waarschijnlijk een 7490 is.
Ik dacht dat het allemaal TTL was maar is dus toch niet zo, er zitten ook wat analoge(MDTL) chips tussen met 733W nummers.

De IC's uit de serie die ik nog heb liggen zijn geloof ik allemaal Fairchild. Misschien dat Ti de prefix nullen (achter we W) gewoon wegliet?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

TI was in ieder geval erg consequent in het gebruik van de prefix SN74xx voor alle TTL en SN72xx voor analoge circuits.

Er bestaat een SN72733, equivalent aan de µA733 dat een differentiële videoversterker is. Reden te meer voor mij om te twijfelen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Alleen zal het geen TI-nummer zijn maar een in house artikelnummer van de klant. Overigens ken ik ook wel SN16xxx en SN29xxx, beide mixed signal denk ik.

Als je genoeg van die IC's hebt kun je op de gok een testopstelling bouwen, maar ik denk dat je zelfs met een multimeter in de diodestand wel kunt vaststellen om welk type het gaat als de keus is tussen een uA733 en een SN7490.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou die nummers bestaan wel degelijk. Ik heb hier een heel bakje van die IC's nummers allemaal 733W00xxx waarbij xxx van alles is minstens 10-20 verschillende.
Daarbij heb ik een (eigen) handgeschreven lijstje wat precies welke chip is. Hoe ik daaraan gekomen ben weet ik dus echt niet meer, dat is denk ik 25 jaar geleden of zo.

Het zijn IC's uit de tijd van de FJH en dat soort nummers.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Maar zou het dan TL zijn en met name een 7490? Zou erg verwarrend zijn als ze ook een SN72733 op de markt brengen.

Zou TI een batch hebben gemaakt hebben voor een speciale order?
Dat wordt wel meer gedaan, maar meestal zonder logo.

Overigens zitten de IC's in een doos met 40xx serie CMOS en dan nog die 820 en de 8044.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 augustus 2017 22:54:33 schreef Tidak Ada:
Maar zou het dan TL zijn en met name een 7490? Zou erg verwarrend zijn als ze ook een SN72733 op de markt brengen.

Zou TI een batch hebben gemaakt hebben voor een speciale order?

Denk het niet omdat fairchild soortgelijke nummers had.

Dat wordt wel meer gedaan, maar meestal zonder logo.

Overigens zitten de IC's in een doos met 40xx serie CMOS en dan nog die 820 en de 8044.

Ik hou het erop dat 8044 de week code is, staat meestal onderaan. Omdat het soortgelijke logic ICs zijn.

Je kunt die chip als het een 7490 is makkelijk effe op een breadboard testen. 5V erop en kijken of de outputs/inputs met wat togglen iets doen.

Dit is mijn lijstje wat ik heel lang geleden ooit eens in een van mijn bakjes gestopt heb:

733W00029=SN15862N
733W00047=MC856P
733W00048=937SD=SN15837N
733W00049=2362=MC849P=949DC
733W00050=SN15863N=963SD(of PC)=2364
733W00051=961PC=MC861P
733W00093=9322PC=74157
733W00097=SN7406
733W00107=MC8314P
733W00108=1807PC=MC1807P=SN151807
733W00116=1809PC
733W00133=7493

De MC86x/MC186x series zie ik nu dat het MDTL chips zijn, ik heb ze net opgezocht en eigenlijk nog nooit van gehoord. Misschien dat de hele 733W serie ook MDTL is? De MC9xx is de mil-spec versie.

De SN15xxx series is DTL logic heb ik net opgezocht, er begint al wat meer consistentie in te komen.

De 93xx series is van Fairchild en schijnbaar ook Ti.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

MDTL is toch Motorola-DTL.... Alleen is DTL logica ouder dan de datum op de behuizing. Midden jaren '60 of zo.

Al eens met RTL logica gewerkt?

Dat lijstje van henri62 riekt wel erg naar speciale productie voor leger of een speciaal bedrijf. Zo iets als het wegkrassen van het typenummer. Zowel IBM als HP en Tektronix hadden eigen typenummers op componenten, soms op speciale specs uitgezocht, maar ook om een en ander "onder de eigen vleugels" te houden

Fairchild had uA als prefix voor analoog en 95xxxx voor logica

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 16 augustus 2017 09:23:44 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb ook 1 waar ik niet uit kom.

8140
PT 1132

Lijkt op een to220 of top-3 (relatief groot met afgeronde hoeken op de tab).

Wat is het? Waar is hij eventueel te verkrijgen of wat is de vervanger? Wie kan me helpen?

Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brûze en siede, en bûnzje troch ús ieren om!
maartenbakker

Golden Member

TO247? Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Context ook, is hij van 1981 of van 2011? Waar zat hij in?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er staat nu een foto bij. Ik kan geen datum vinden maar vermoedelijk de jaren 80 (begin 90?).

Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brûze en siede, en bûnzje troch ús ieren om!
maartenbakker

Golden Member

TO3P, Texas Instruments, 1981 week 40, type PT1137. Als hij door die BC141 wordt aangestuurd zal het ook wel een transistor zijn. Als ik bij m'n ECA-boek ben kijk ik even.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Aan de leeftijd te zien, zou het ook een TO-218 kunnen zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 augustus 2017 14:07:31 schreef BmB:
Er staat nu een foto bij. Ik kan geen datum vinden maar vermoedelijk de jaren 80 (begin 90?).

Poeh! Als ik de condensatoren, weerstanden en andere transistor zie, dan denk ik meer aan begin jaren zeventig. Maar maarten zegt dat ik geen gelijk heb. Tja.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 augustus 2017 00:25:29 schreef Tidak Ada:
MDTL is toch Motorola-DTL.... Alleen is DTL logica ouder dan de datum op de behuizing. Midden jaren '60 of zo.

Kan makkelijk, geen idee tot wanneer dat spul nog gemaakt is.

Al eens met RTL logica gewerkt?

Nee, wel (M)ECL wat ook oud is.

Dat lijstje van henri62 riekt wel erg naar speciale productie voor leger of een speciaal bedrijf. Zo iets als het wegkrassen van het typenummer. Zowel IBM als HP en Tektronix hadden eigen typenummers op componenten, soms op speciale specs uitgezocht, maar ook om een en ander "onder de eigen vleugels" te houden

Ik kan me vaag herinneren dat ik die IC's ooit van een groot bord afgesoldeerd heb waar nog veel meer TTL op zat. Misschien van een oude data-general computer, zoiets heb ik eens 30+ jaar geleden gesloopt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

PT1132 helaas nog niet gevonden. Ik geloof inderdaad dat die behuizing officieel TO-218 heet. Het zou goed kunnen dat je het in de buurt van BD243 of BD244 moet zoeken, de dichtstbijzijnde types PT1021 en PT1142 zijn varianten van de BD243 en er zit meer van dat soort spul in de PT-reeks.

De electronica eromheen ziet er inderdaad ouderwets degelijk uit, zoiets als rew al zegt. Wat voor apparaat is het?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

SMD onderdeel, 10 soldeervlakjes (zo'n behuizing zonder pootjes maar een soldeervlakje onder/opzij)
Opdruk LDSV 383E.
U1 op de foto, heel klein
Het pcb is een DC/DC converter van een gitaar.

Ik zoek alleen de datasheet

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hubie

Special Member

Grappig,ik ken Ernie Ball alleen van de 'Super Slinky' gitaarsnaren
die ik al 35 jaar gebruik. ;-)

fred101

Golden Member

Is een Music Man JP Majesty. Vreselijk mooi gebouwde gitaar met waardeloos gebouwde electronica. Zie het voorbeeldje hieronder. Heel veel koude soldeerverbindingen, waardeloos draad en beroerd gesoldeerd. Is hewt nu echt te veel werk een pcb erven te reinigen bij fabrikage. Ik heb diverse tinschilfers tussen pootjes verwijderd en bij een weerstand zat een tinbolletje wat hem kortsloot.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101 Inderdaad een fraaie prestatie, tijdens het solderen vertind, en net zo lang aan het draadje zitten frutten tot het 'vast' zat. Vakwerk :-)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Hubie

Special Member

Op 18 augustus 2017 00:10:23 schreef fred101:
Is een Music Man JP Majesty. Vreselijk mooi gebouwde gitaar met waardeloos gebouwde electronica. Zie het voorbeeldje hieronder. Heel veel koude soldeerverbindingen, waardeloos draad en beroerd gesoldeerd. Is hewt nu echt te veel werk een pcb erven te reinigen bij fabrikage. Ik heb diverse tinschilfers tussen pootjes verwijderd en bij een weerstand zat een tinbolletje wat hem kortsloot.

Ik vind ingebouwde elektronica in gitaren helemaal niks,maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Effecten kan je altijd nog toevoegen buiten de gitaar om met b.v. een Tube screamer.

Dit topic is gesloten