Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
fred101

Golden Member

Pertinax, bedankt, dat is hem. Komt niet vaak voor dat ik het zelf niet kan vinden.

Hubie, het zijn geen ingebouwde effecten. Het is een preamp om lange kabels te compenseren, electronica voor het piezo element en de rest is alleen maar om tussen elementen te schakelen.

John Petruchi, de gitarist die hem heeft helpen ontwerpen, wilde onhoorbaar elementen kunnen schakelen. Als je goed oplet zie je hem constant schakelen. De boel is helemaal ergonomisch op hem afgestemd.

MM heeft een gitaar die ze gamechanger noemen. Die schakelt elementen electronisch en programmeerbaar. Heel complex met een microprocessor etc. Dat ding hebben ze hier ook ingebouwd maar dan ingesteld zoals JP het gebruikt. Dus een hele zwik actieve electronica met een atm328 alleen maar om onhoorbaar tussen 1 element, 2 elementen en 2 elementen uit fase te schakelen. De preamp en piezo electronica is een apart board en de voeding idem.

Op die foto van het vieze pcb zie je F1 en F2 ontbreken. Ik denk zekeringen en door die weg te laten werkt dat deel niet. Dit had ook hardwired met wat analoge switches gekund maar dat was waarschijnlijk meer werk dat een gekortwiekt gamechanger pcb te gebruiken. Het gaat aan door de plug er in te steken.

Het probleem is dat hij iets van 1 seconden aangaat en dan uit. De voedingen komen even op en dan beginnen alle spanningen te dalen en sterft het geluid weg. Na wat meten en een paar van de ergste draadjes (waar ik bij kon) even te reflowen was het resultaat dat hij nu een seconde of 6 aan blijft.
Hij valt nog onder garantie maar dan moet ik hem naar de dealer opsturen, die moet hem naar de distribiteur sturen en die besteld dan de vervangings electronica kit, bouwt hem in en stuurt hem het zelfde pad terug. Maar ik heb daar geen garantie want ik zelf erin gekeken.

Dat was echter in overleg met MM zelf, deze gaf me het partnummer incl verklaring dat het garantie was en ik deze kit bij de distributeur onder garantier mocht bestellen. Alleen vindt de distribiteur van niet. Ik zie opsturen niet zitten.
Ik vind de gitaar mooi en hij speelt geweldig en klinkt super maar voor mij hoeft dat hele schakelgedoe niet. Mocht de fout in het gamechanger deel zitten en het onderdeel is niet vervangbaar dan haal ik dat hele gedoe eruit en maak zelf wat met wat analoge schakelaars (dan hoef ik geen schakelaars te vervangen) Beetje idioot dat er een soort Arduino inzit alleen maar om 2 elementen in 4 combinaties te schakelen al dan niet met de piezo erbij gemengd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Topics van "uitvinder eureka" verplaatst naar een eigen topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137889

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 18 augustus 2017 00:10:23 schreef fred101:
Is een Music Man JP Majesty. Vreselijk mooi gebouwde gitaar met waardeloos gebouwde electronica. Zie het voorbeeldje hieronder. Heel veel koude soldeerverbindingen, waardeloos draad en beroerd gesoldeerd. Is hewt nu echt te veel werk een pcb erven te reinigen bij fabrikage. Ik heb diverse tinschilfers tussen pootjes verwijderd en bij een weerstand zat een tinbolletje wat hem kortsloot.

Die dikke keramische condensator is niet gesoldeerd, hij zit gewoon los in de pasta. Even laten uitvloeien.

Dit is te kort of op een te lage temperatuur in de oven geweest. Of ze hebben oude componenten gebruikt en geen flux. Verder ziet de lak er ook erg uit.

Op 18 augustus 2017 10:02:27 schreef fred101:
Hubie, het zijn geen ingebouwde effecten. Het is een preamp om lange kabels te compenseren, electronica voor het piezo element en de rest is alleen maar om tussen elementen te schakelen.

John Petruchi, de gitarist die hem heeft helpen ontwerpen, wilde onhoorbaar elementen kunnen schakelen. Als je goed oplet zie je hem constant schakelen. De boel is helemaal ergonomisch op hem afgestemd.

Mijn oude Ibanez Roadster (originele zware series, niet de latere goedkope Roadster II) schakelt onhoorbaar. Geen enkele tik. De contacten overlappen elkaar, denk ik.

Hubie

Special Member

@fred101:Een gitaar van ruim 4K euro en dan dit,schandalig eigenlijk.

Bij het opruimen dit tegengekomen.
Het glaswerk is ongeveer 15mm hoog en 7mm diameter.
Het heeft drie aansluitingen.
De 2 buitenste zitten aan elkaar.

Wat zou het kunnen zijn ?

mel

Golden Member

Ziet eruit als een fotocel achtigs..
Maar ik denk dat Tidak Ada hier meer over kan zeggen,dat is een glasverzamelaar.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Neonbuisje, zaten die dingen niet in Philicordae?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dok

Golden Member

Hier even kijken? zit net zoiets in en daar wordt over een gasontladingscomponentje gesproken.
Misschien heb je er wat aan.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 16 augustus 2017 22:53:40 schreef maartenbakker:
PT1132 helaas nog niet gevonden. Ik geloof inderdaad dat die behuizing officieel TO-218 heet. Het zou goed kunnen dat je het in de buurt van BD243 of BD244 moet zoeken, de dichtstbijzijnde types PT1021 en PT1142 zijn varianten van de BD243 en er zit meer van dat soort spul in de PT-reeks.

De electronica eromheen ziet er inderdaad ouderwets degelijk uit, zoiets als rew al zegt. Wat voor apparaat is het?

Het betreft een duits apparaat voor een soort van magneet therapie? Niet veel over te vinden.

Frysk bloed tsjoch op! wol no ris brûze en siede, en bûnzje troch ús ieren om!

dat neonbuisje zat ook in philips scopes, had iets met de voeding van de beeldbuis te maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Dok

Golden Member

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Shiptronic

Overleden

@fred101, kan je iets specifieker zijn? Op antwoorden als: weerstand bieden, zal je niet zitten te wachten. Jouw kennende zal het iets anders zijn dan een simpele weerstand of spoel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Ship, ik vraag niet wat het is maar wat het doet ;-) , hint, het licht schijnt van achter door de printplaat uit een Philips/Fluke labvoeding

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zijn daar printbaantjes aan? Ik zie er geen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Het doet de printplaat doen herkennen, ik vermoed tijdens geautomatiseerd testen. Dat het wel een Philips voeding moest zijn, zag ik al aan 4004 want een paar cijfertjes geven al heel veel prijs. Zo weet ik bijna zeker dat het serienummer met WB begint.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Er zijn idd geen printbanen maar wat Maarten zegt zou kunnen. Ik heb daar geen ervaring mee en het nog nooit eerder gezien. Ik dacht dat ze het ding bij een upgrade van het pcb waren vergeten.

Serienr begint met DM

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Da's apart, dan is hij kennelijk "Made in the Netherlands, designed in Belgium".

Vergeten bij een upgrade klinkt ook als een realistische mogelijkheid al gok ik toch eerder op testen / identificeren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 augustus 2017 22:42:00 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb ook iets aparts gevonden bij het opruimen iemand een idee wat dit is?

Hubie

Special Member

Ik zie een stukje semi rigid coax.
Coax relais ? Is maar een gok natuurlijk.

Hi Strong,

Ik denk dat het een trafo is in een mumetaal scherm.
Misschien een microfoon trafo of een lijntrafo.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Uiterlijk lijkt het wel op een coaxrelais daar heb je gelijk in maar er zit duidelijk een trafo in en semi riged coax is het niet lijkt meer op goede afgeschermde draad

Mij eerste gok zou ook zijn dat het een breedband scheidingstrafo is. Kan voor een microfoon of (2-draads) lijn verbinding zijn.
Ik heb ook nog zoiets liggen formaat pingpong bal met een hol buisje eraan met M12 schroefdraad oid. Was toen iets van 80 gulden wat zo'n ding koste.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit topic is gesloten