Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Ben op zoek naar gegevens van onderstaande IC.
Wie kan mij helpen met type-beschrijving, aansluitgegevens of datasheet?

Ik heb een dikke zekering (?), formaat Bussman 40 x 10 mm, en daar staat op:
FERRAZ Protistock
600V . CP 10
URB . 10A
K 88 582

heeft een ceramisch lichaam en zilverkleurige contacten.

Nu heb ik ooit een multimeter overgenomen van iemand anders en daarvan was de 11 A zekering van de stroomkant doorgesmolten.
Nu is de vraag even kan ik deze zekering (ik stop m er nu even in) in de multimeter laten zitten? het zou een fast acting moeten zijn voor de multimeter.

zit sinds 2009 in de PV.
maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed dat daar protistoR op staat een geen protistock?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

... En dan zou het een beschermende weerstand (PTC) zijn en niet een zekering. Die zijn notoir traag maar wel zelf-herstellend.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 februari 2019 03:30:05 schreef maartenbakker:
Ik vermoed dat daar protistoR op staat een geen protistock?

Dat kan heel goed, het laatste teken op de andere regel is ook wat weggevaagd.
Maar voor de rest ziet ie er wel exact zo uit als een 5x20 "glaszekering" die er ook in die ceramische uitvoeringen zijn.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zondag 3 februari 2019 10:33:23 (20%)

zit sinds 2009 in de PV.

in een fluke zit een 11A zekering, wel een F type. daar kan niet zomaar een trage 10A in, die gaat er bij 20A nog niet uit. die gaan pas snel bij volle sluiting eruit, en vaak gaat een C16 automaat nog eerder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@markce,

Je kan een uA301 proberen.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Lijkt me een wilde gok?

Het enige dat ik zou durven zeggen is dat de opdruk Philipsachtig is, maar wat erop staat zou dan decoderen als twee datumcodes terwijl de bovenste een type zou moeten zijn. Wellicht custom?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 februari 2019 13:38:34 schreef markce:
Ben op zoek naar gegevens van onderstaande IC.
Wie kan mij helpen met type-beschrijving, aansluitgegevens of datasheet?

[bijlage][bijlage]

Een normale snelle zekring (F) is hier niet snel genoeg! Je moet zoeken naar 'FF' of 'FFF' klasse zekringen.
Vooral de laatste zijn erg duur. In ieder geval hebben ook die een afwijkende maat (ik meen 8×20mm), zoals ik heb ervaren bij mijn Fluke 8000A (R.I.P.) meter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik moest gisteren even wat stroom meten, en dat doe ik normaal niet, en de zekering lag er uit, denk dat de vorige eigenaar (geen elekro mensen) die eruit hebben geblazen.
Ik wist dat dat een risico was en ook dat ik minder dan 3A zou gaan meten.
Je moet alleen geen kortsluiting gaan maken.
Ik zal een andere snelle zekering gaan bestellen, kan ik daarna weer rustig meten. maar met de opmerking protistoR kwam ik wel weer een stukje verder.

zit sinds 2009 in de PV.
hobby luke

Honourable Member

Hallo,

Weet iemand welke letters voor of achter de cijfers moeten?
Ik kan met de cijfers alleen niets vinden.

En terwijl we toch bezig zijn, nog eentje:

Het zou volgens de peak tester een darlington zijn.
Ik vind er ook niets van terug.
Ik heb ook nog nooit een transistor met die vorm gezien.

MVG,
Luc.

[Bericht gewijzigd door hobby luke op zondag 10 februari 2019 16:17:00 (42%)

Thevel

Golden Member

Ik heb ook nog nooit een transistor met die vorm gezien.

In de begintijd van de transistor zijn ze in de vreemdste vormen gemaakt.
Blader maar eens in het Transistor Museum.

hobby luke

Honourable Member

Interessante site met veel rare vormen :)
Bedankt.

maartenbakker

Golden Member

Ik geloof dat NS de datumcode achter het logo zette, dan zou 811 dus een stukje van het type moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Ik heb al een paar letters er voor gezet (bc, bf 2n 2sk, ...),maar er komt niets te voorschijn.

Sine

Moderator

Weet je uberhaupt wat het is? NPN / PNP / Darlington of helemaal geen transistor?

Arco

Special Member

TI maakte meer van dat soort platgeslagen transistors... ;)
(oud beestje: uit 1958?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
hobby luke

Honourable Member

De bovenste is volgens de Peak tester een NPN Si transistor.
De onderste zou een NPN Darlington zijn.

MVG,
Luc.

maartenbakker

Golden Member

Ik weet niet of darlingtons in 1972 al gangbaar waren. Kun je die onderste eens met de diodestand doormeten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Plus klem op middelste draad, min klem links: diode overgang:0,7 volt.
Plus klem op middelste draad, min klem rechts: diode overgang:0,79 volt.
Alle andere aansluitmogelijkheden: oneindig.
Dit betreft de onderste foto.

MVG,
Luc.

maartenbakker:

Het enige dat ik zou durven zeggen is dat de opdruk Philipsachtig is, maar wat erop staat zou dan decoderen als twee datumcodes terwijl de bovenste een type zou moeten zijn. Wellicht custom?

Gezien de herkomst (jaren 70) is Philips goed mogelijk. Er zit een beschermrubbertje om de pootjes (statische lading), misschien FET of MOS? Bijzonder is ook dat er geen 'pil' onder de behuizing zit. Dat heb ik alleen een keer bij RCA gezien.
In hetzelfde bakje zit een afwijkend exemplaar: P013 G009

Bedankt voor de reacties zover.

maartenbakker

Golden Member

Op 10 februari 2019 20:50:05 schreef hobby luke:
Plus klem op middelste draad, min klem links: diode overgang:0,7 volt.
Plus klem op middelste draad, min klem rechts: diode overgang:0,79 volt.
Alle andere aansluitmogelijkheden: oneindig.
Dit betreft de onderste foto.

Dat lijkt een gewone siliciumtransistor, maar misschien vindt de tester 0,79V net iets te hoog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Als het een 'grown junction' transistor is als de 2N119, dan kan de Vbe wel wat hoger zijn...
(heel oude datasheet, spreekt ook nog niet over Hfe, maar over CTR...)
Behuizing is in ieder geval uit de jaren '50...'60. (was een van de eerste transistoren)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 11 februari 2019 00:55:52 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De datumcode lijkt 7207, dus silicium is aannemelijk, zeker omdat het zowel op de tester als op de multimeter als een NPN doromeet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Deze is weer erg vol ... tijd voor een Nieuw deel.

Dit topic is gesloten