Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Iemand gegevens van deze 3M 1% weerstand? Het is een keramisch of glazen buisje, glad wit van buiten. AX80 op google geeft me niets zinnigs.

mel

Golden Member

Op 28 juli 2017 17:40:26 schreef Fruitsalade:
[...]

Bedankt voor de info! Hij was inderdaad vroeger radiotelegrafist op zee en later ook zendamateur. Naast dit apparaat had hij ook een zendinstallatie. Iemand hier toevallig een idee welke mensen ik daarmee blij kan maken? Zelf hebben we er niet zoveel mee.

Zet een advertentie hier bij vraag en aanbod.Zitten genoeg zendamateurs in dit forum die er blij mee kunnen worden :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Aan de 'AX' te zien wellicht iets van Axiohm?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is niet keramisch dus waarschijnlijk niet echt power. En als hij dan zo lang is, is het misschien voor hogere spanningen? Waar komt hij uit?

ik ben op zoek naar een datasheet van deze 30B2 033
dit is een schakelende regelaar uit de voeding van een mini audiosetje van O.K. (mediamarkt)type OMH600
ik heb via internet al gevonden dat dit mogelijk een LD7530 kan zijn, echter er is geen B2 variant van.
De regelaar laat op zijn COMP zien dat hij wil opstarten maar nog voor de 1,5 volt al in een soort protectie valt, dit blijft zich herhalen.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
maartenbakker

Golden Member

De pinout lijkt wel ongeveer overeen te komen, maar de markering klopt inderdaad op meerdere manieren niet althans niet met de documenten van Leadtrend die ik vind door op het type LD7530 te zoeken. Wat ook niet lijkt te kloppen is pen 3 die met 100k aan massa zit. Dat klopt niet met LD5530 (shutdown) en ook niet met LD7530 (condensator). Als ik moest gokken zou ik gezien de opdruk een andere fabrikant dan Leadtrend zoeken maar wel een type dat er erg op lijkt.

In het algemeen zou je de sourceweerstand kunnen controleren (overstroombeveiliging) en de voedingsspanning (VCC) van het IC. Een andere mogelijkheid is dat de optocoupler de feedback (COMP) direct omlaagtrekt bij het opstarten. Neem deze niet los zonder lamp in serie met de netspanning want zonder feedback stijgt de voeding op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten,
Bedankt voor de tips :-)
inmiddels na enig zoekwerk de SF1530 en GR8830 gevonden.
www.grenergy-ic.com/attach/product/20110728105135_pic.pdf
www.cnledw.com/inter/upload/2011082311525256277.pdf
De GR8830 lijkt me de juiste kandidaat daar de codering op de datasheet te herleiden is en de componenten eromheen redelijk kloppen.
Eerst maar eens even een juist schema bakken dan kan ik daar wat meetwaarden in gaan zetten :-)

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Op 28 juli 2017 18:21:27 schreef Hubie:
Kan je even een paar foto's maken? of merk en type van de apparatuur opschrijven.

Het gaat om de volgende apparatuur:
- Yeasu Musen FRG-7 communications receiver
- Yaesu Musen FC-700 Antenna tuner
- Yaesu FT-77 all solid state hf receiver
- Yaesu FP-700 power supply
- Audiosonic model ms-202

Hubie

Special Member

Hoi Fruitsalade.
Het is al wat oudere apparatuur.
Het beste wat je kunt doen is hier:https://www.tweedehands.nl/zendamateur/zend-ontvangapparatuur/ontvange… te koop zetten of op deze site bij vraag en aanbod.
Bij de FRG-7 (The Frog) denk ik aan een vraagprijs van 125-150 euro mits in goede staat.
De FT-77 is geen receiver maar een Transceiver(zend-ontvanger)
Op zendamateurs 2dehands krijg je ongeveer een indicatie van de vraagprijs van zo'n transceiver.(ik denk 200 a 300 euro)
Gaarne input van andere zendamateurs hier op CO.
Mel,FET,fred101?

mel

Golden Member

150 euro krijg je er zeker voor, als het werkt.. \per apparaat dan.. misschien dat de power supply iets van 75 euro doet, maar de complete lijn is wel zo mooi...
(Misschien heb ik zelf wel interesse voor de transceiver.. ,,krijg ik korting? :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Aan getroffen bij de kringloop. Wat is het en wat doe je ermee?

Afgedrukte info:
Merk: S.R.B.
Type No 1, watts 16-18, volt 220-240

Arco

Special Member

Zet er een stift op en je kunt er mee solderen... ;) (als 'ie nog warm wordt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank gedateerde soldeerbout, maar zonder klemmogelijkheid om stift vast te zetten.

Arco

Special Member

Klemveer zit op de soldeerstift:

https://radiocentrum.com/12585-home_default/antex-cs18-soldeerstift-1105-05mm.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

Ik heb er ook zo 1 nog ergens liggen. Is orde van grootte 10-15W. Voor kleine dingetjes prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Kent iemand deze IC's?

Alldatasheet geeft rare uitkomsten.

De bovenste zou een 8044 moeten zijn en de onderste een 820

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Heb ik ook aan zitten denken, maar de assortimentsdoos (ex-Deurne) waar ze in zitten geeft 8044 aan en verder twijfel ik vanwege die W39 er achter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Opto zal wel een MOC820 zijn...
De 8044 zou een AD8044 kunnen zijn, hoewel ik twijfel of TI die ooit gemaakt heeft...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 15 augustus 2017 14:40:01 (58%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze achtpoot zit nabij de 12V pinnen bij de PCI-E aansluiting van een videokaart. Pin 5 is met die 12 volt verbonden, pin 8 gaat naar een spoel waar geen voltage (meer) op staat.

Oeps, denk dat ik hem al heb. NCP1587. Eerst beter zoeken, dat moet ik.
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/NCP1587-D.PDF

Hier een leuk spreukje voor aan de muur. Ook wat zelfpromotie, want moeder-/logicboardreparatie kan bij https://atomrepair.nl
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten