rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 6 juni 2018 17:22:45 schreef John1963:
Als dit een stroboscooplamp is, waar werden die dan destijds voor gebruikt?
Je kan ook prima kijken of een 33RPM plaat wel 33RPM draait. Dan kan je zeggen: Dat zal niet in het natlab ontwikkeld zijn 60 jaar geleden. Maar hij kan zomaar iets jonger zijn en bij de ontwikkeling van de CD betrokken zijn geweest (als reserve-speler).
Op 6 juni 2018 18:15:56 schreef maartenbakker:
Philips bouwde ook industriële stroboscopen voor meetopstellingen en het afstellen van machines.Let wel op dat dit soort buizen ene max. dutycycle en een max. energie per flits hebben. Ze vormen in principe een kortsluiting als ze onstoken zijn. Behalve lossolderen kunnen ze ook gewoon uitelkaarspatten, vooral als je de max energie per flits overschrijdt.
Ik heb even gegoogeld zoals RAAF12 aangaf en ik zag al dat de vereiste voltages niet bepaald uitnodigen om te experimenteren.
Deze krijgt waarschijnlijk een plekje in de toekomstige vitrinekast naast de thyratrons uit dezelfde collectie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 6 juni 2018 18:30:00 schreef John1963:
Werkt een stroboscoop bij een cd speler dan? Dacht dat die een variabel toerental hadden.
Jazeker werkt dat. En jazeker hebben die een variabel toerental. 
Maar je kan bijvoorbeeld de stroboscoop op 120RPM instellen en dan kijken rond het moment dat de CD rond de 120 draait. Je kan ook eventueel de stroboscoop triggeren op het "weer een rondje af" signaal uit de in ontwikkeling zijnde CD speler. Als je dan ook nog een zaagtand als vertraging invoert, kan je dingen als de tracking met je eigen ogen zien ipv dat je logfile of scopeplaatjes moet gaan analyseren....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
In feite kun je er iedere (snelle) beweging in een soort van time-laps weergeven, bijvoorbeeld ook gebruikt om lichaamsbewegingen van een atleet te 'bevriezen'. Bijvoorbeeld om en animatie voor een computergame te ontwikkelen.
Platenspelers hadden vaak een stroboscopische schijf met drie streepjes ringen (een voor 331/3, een voor 45 en een voor 78 toeren, die onder lamplicht 'stil' stond als het toerental juist was. Duurdere platenspelers hadden daarvoor een neonlampje.
Verder, zoals maarten al schreef, in de machinebouw.
Ik heb er zo een ooit uit een vroege elektronenflitser van Zeiss Ikon gesloopt. Die had een batterij (geen accu) van 1200 V, maar geen omvormer.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]
Op 7 juni 2018 10:49:33 schreef Tidak Ada: Die had een batterij (geen accu) van 1200 V, maar geen omvormer.
Huh? Hoe groot is zo'n batterij wel niet?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Naar schatting ongeveer 30 cm hoog, en 10×10 cm doorsnee. Er zat ook nog een laagspanningsdeel in, maar ik weet niet meer hoe hoog die spanning was. Werd door Varta gemaakt tegen en schrikbarend hoge prijs (Voor die tijd zeker maar ook nu nog) Ze worden naar ik weet niet meer gemaakt. 'n Invertertje is véél goedkoper 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
10x10cm breed vind ik nogal wat. Ik had echt een soort piel (zuil) verwacht.
Edit: bij nader inzien wel logisch, intern waarschijnlijk meerdere stapeltjes naastelkaar. Moeten ook wel wat oppervlak hebben om stroom te kunnen leveren.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (51%)]
bobbes1
Overleden
Misschien een gelijkrichterbrug bestaande uit 2 dioden en 2 Thyristors. Er staat geen typenummer op?
Op 6 juni 2018 17:22:45 schreef John1963:
Bij het opruimen van mijn werkkamer kwam in deze tegen. Het lijkt een gasontladingslamp (stroboscooplamp) maar er staat niets op.Deze lamp (?) komt uit een collectie onderdelen uit het Philips NatLab in Eindhoven en gezien de rest van de onderdelen zou deze ook minstens 60 jaar oud moeten zijn.
Als dit een stroboscooplamp is, waar werden die dan destijds voor gebruikt? Kan me niet voorstellen dat het Natlab zich bezighield met het afstellen van ontstekingen...
Een stroboscoop was erg populair in de disco in de jaren 70.
In het boekje 273 schakelingen van Elektuureluur tel ik zo een stuk of 10 schakelingen met zo'n flitsbuisje.
Ook blacklight was populair,dan kon je zien wie er een valse tand of tanden had in zijn mond. 
Stroboskooplamp werd ook gebruikt voor instellen toerental (bij autos oa.).
[Bericht gewijzigd door markce op (22%)]
Het lijkt wel wat op een stroboscoop om een beweging te bevriezen. Keysight doet hier een truuk met een generator, versterker, subwoofer en een waterstraal. Amazing!
https://www.youtube.com/watch?v=Q7y96vWm9uI&feature=youtu.be
Voor wie dát al bijzonder vindt, check even deze video: Nigel Stanford - Cymatics
Staande golven in vlampijpen, menshoge Teslacoils, zand op trilplaten & meer van dat fraais.
Ik wil graag een Dell servervoeding aanpassen in de hoop dat ik de 12v naar 13,8 volt kan krijgen, er is helaas geen service manual voorhanden dus ik probeer de schakeling uit te pluizen. Daarbij loop ik tegen een IC aan met opschrift:
HP1001WA-1
437 13517
De sensedraad van de +12v is met dit IC verbonden, iemand een suggestie waar ik de datasheet zou kunnen vinden?
Aanvulling:
Vermoedelijk is het een optocoupler, een datasheet of een pin-out zou welkom zijn.
[Bericht gewijzigd door Ruben_Lichtenvoorde op (11%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb je al eens geprobeerd wat die trimpotjes erlangs doen? de senselijn voorzien van een spanningval tov de uitgang werkt anders ook al, paar dioden in serie zetten met de sense zodat de uitgang vanzelf opgekrikt wordt door de sense meting.
Misschien heb jr hier iets aan,
12v-21v DC volt hp1001wa-1
www.youtube.com/watch?v=j85cG3JS1vU&ab_channel=bilalHussaindeaf
Misschien lukt het om de verkoper te contacten:
www.aliexpress.com/item/10P-lot-HP1001WA-1-DIP14-power-supply-commonly…
Frans
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 21 juni 2018 16:45:07 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Ik wil graag een Dell servervoeding aanpassen in de hoop dat ik de 12v naar 13,8 volt kan krijgen, er is helaas geen service manual voorhanden dus ik probeer de schakeling uit te pluizen. Daarbij loop ik tegen een IC aan met opschrift:HP1001WA-1
437 13517De sensedraad van de +12v is met dit IC verbonden, iemand een suggestie waar ik de datasheet zou kunnen vinden?
Ik zie een TO92 huisje ernaast op de foto. Als dat een 431 is, dan kun je daar misschien ook wat uit afleiden.
Één potmeter regelt de 5 volt, de andere twee zijn de stroombegrenzing van de 12v en de 5v.
Ik heb met een spanningsdelertje geprobeerd de 12v sense te foppen maar dat werkte niet. Ik kan het natuurljk even met diodes proberen.
Bij HP kom ik constant op een phase shifter uit, bij Vishay heb ik nog niet gekeken.
Ik ga morgen even de andere tips proberen / bekijken. Bedankt.
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Ik vind een component in een bakje met 100nF condensatoren. De pennen zijn twee keer zolang, dat viel op.
Beide zijden zijn verschillend gemarkeerd.
Iemand een idee?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 27 juni 2018 18:28:20 schreef hennep:
Ik vind een component in een bakje met 100nF condensatoren. De pennen zijn twee keer zolang, dat viel op.
Iemand een idee?
Wellicht voor montage direct op de pinnen van een relais/motor ect.
hennep
reading can seriously damage your ignorance
100p, was niet helemaal duidelijk. Mijn multimeter geeft 0.001 aan in het 2n bereik. Misschien moet er een nieuwe batterij in.
Mijn goedkope Chinese onderdelen tester zegt: 105p
Tidak Ada
Ik heb ze bij Conrad gezien. Ik meen onder een naam als “waterdichte krimp verbinding”, althans iets wat daarop lijkt. Waterdicht staat er in ieder geval in.
Het is feitenlijk een AMP verbinder met waterdichte krimpkous. Je moet hem dus na krimpen naverhitten...
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dan zou ik voor de NL benaming 'krimpsoldeerverbinder' of 'soldeerkrimpverbinder' gaan. 
Al blijf je natuurlijk het risico lopen dat een ander nog steeds geen idee heeft waar je het over hebt...
GoldCaptain
Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl
Op 27 juni 2018 18:28:20 schreef hennep:
Iemand een idee?
Een keramische resonator misschien.