Keuze interlink

evdweele

Overleden

Op 13 december 2016 17:30:07 schreef wodanus:
Hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat er kabels van bv 100€ tot misschien wel 5000€ worden verkocht?

Twee voorbeelden:

1. Een roestige auto met doorgezakte bestuurdersstoel en versleten pedaalrubbers wordt door een autohandelaar aangeprezen als: "Van een oud dametje geweest, heeft slechts 10.000km op de teller, heeft altijd binnen gestaan, door een vakman alle onderhoudsbeurten gehad. Vandaag in de aanbieding voor slechts € 16.000
  2. Jacobse & Van Es (Van Kooten en De Bie) met "De tuin winterklaar maken"

Misschien dat het nu duidelijk wordt?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nou ik ben al door de bocht hoor.
Zelfbouw gaat het dus worden.
Nu nog even kijken wat voor kabel het gaat worden:

rg58
rg174

Kan ik daar ook nog verschil verwachten?

De kabel zelf maakt niet zoveel uit, zolang het maar afgeschermde kabel is met een fatsoenlijke mantel, en niet al te dunne binnenkern. De standaard blauwe DAP kabels zijn prima, ik gebruik ze voor alles, van studio tot high-end tot PA intallaties in alle prijsklassen. Het gaat altijd goed. Enige kanttekening die ik wil plaatsen zijn de XLR connectoren van DAP, die zijn wat minder degelijk.

Onzin zoals ingespeelde kabels of rechtsdraaiende elektronen klinken beter als je het kabeltje 3 cm van de vloer af legt is klinkklare onzin. Af en toe hoor ik van die verhalen waarbij het moeilijk is om mijn lach voor me te houden.

Wat belangrijker is: de kwaliteit en materiaalkeuze van de connectoren zelf. Vaak zie je vergulde (als ze al echt verguld zijn) op nickel connectoren gestoken worden, of vice versa. Het is beter om een plug te gebruiken welke van, of in elk geval zoveel mogelijk, hetzelfde materiaal is gemaakt. Dit levert de minste weerstand op.
Dit zou in theorie de geluidskwaliteit ten goede moeten komen.

Dat hebbende gezegd, heb ik er zelf nog nooit problemen (ruis/brom etc.) mee ondervonden om 2 verschillende materiaalsoorten te gebruiken. Voor zelfbouw gebruik ik altijd de REAN (Neutrik) cinch pluggen. Prima degelijke plug, goede contact eigenschappen en makkelijk aan te solderen.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
evdweele

Overleden

RG58 en RG174 zijn veel te duur en vooral veel te lastig verwerken. Bovendien veel stugger dan gewone audiokabel.

Kijk bij http://www.bax-shop.nl/ en zoek daar naar audiokabel en pluggen in de laagste prijsklasse.

Op 13 december 2016 17:37:10 schreef joopv:
Je kan wel smalend doen over peperdure hi-end audiokabels, maar als je niet oppast kan je ook audio kabels met ijzer i.p.v. koperdraad tegenkomen.

Maar zou je het verschil horen tussen koperdraad en ijzerdraad? Ik denk het niet.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 13 december 2016 19:14:02 (42%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
EricP

mét CE

Die soorten noem ik ook alleen maar omdat dat hier 'op de plank' ligt. En het ziet er dik uit, DUS is het beter. Er zit dus geen enkele onderbouwing achter - alhoewel ik niet zou weten waarom het niet goed zou zijn. Behalve dat het te stug is om fijn mee te werken in audio-land.

Ik denk dat zowel DJohnny als evdweele gelijk hebben: er loopt geen stroom. Weerstand is niet zo interessant. Er staat geen HF. Impedantie is niet zo interessant. Het enige wat wel interessant is, is afscherming en verwerkbaarheid.

Voor de pluggen: ik neem aan dat je het geen 20x per dag uit elkaar trekt. Dus 'degelijk' is wat minder belangrijk. Blijf weg van 'schroef pluggen'. De kabel is daar doorgaans niet geschikt voor.

En verder: ik maak het soms zelf als ik het nodig heb. Als ik dat aan zie komen, dan koop ik het gewoon. Voor de prijs waarvoor dat in de brievenbus ligt, kan ik echt de soldeerbout niet op gaan stoken hoor...

benleentje

Golden Member

en teflon

Teflon is een zelf smerend kunststof, je kunt je dus wel voorstellen dat de elektronen zich dan soepeler kunnen verplaatsen.

Omdat de elektronen zich nu in eerste instantie te snel kunnen bewegen moet de kabel eerst langzaam ingespeeld worden om de elektronen te laten wennen aan de extreem hoge snelheden. Elektronen die niet getraind zijn kunnen het bewust zijn verliezen wat uiteraard funest is voor het geluid.
Ook wil je de luie elektronen eruit hebben en dat doe je door de interconnect extra lang te laten inspelen de luie elektronen houden daar niet van en gaan vanzelf weg.

Als nu de ingespeelde interconnect klaar is en van de installatie gehaald word moeten er onmiddellijk dopjes op de kabel ander kunnen je goed opgevoed elektronen zomaar eruit vallen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het curieuze is, dat de duurste interlinks gewoon a-symmetrische audiosnoeren zijn, waarbij de mantel deel uit maakt van het audiocircuit en wel als retourader. Ben je mooi klaar mee, alles kan daar gewoon op instralen en het audioplezier bederven.
Symmetrische verbindingen zie je bij de "freaks" bijna nooit. Dat kan ook niet want de versterkers die zijn ontdaan van alle normale zaken, zoals metalen afschermingen en die met houten plankjes beplakte trafo's bevatten, zijn nooit voorzien van fatsoenlije symmetrische in en uitgangen. In de huidige wereld die voorzien is van grote hoeveelheden elektrosmog, zoals GSM, WiFi, schakelende voedingen, dimmende ledverlichting en nog veel meer van dat moois, is dat feitelijk de enige interlink die nog wat verbetering kan brengen op het gebied van ruis en brom.
Neem je daarvoor bijvoorbeeld de gerenommeerde Neutrik XLR connectors en goede tweeaderige afgeschermde kabel, dan ben je hoogstens een paar tientjes kwijt, in plaats van honderden euro's voor een tulpsnoertje waarbij hele verhalen verteld moeten worden om de prijs waar te kunnen maken (nooit meetrapporten. Zover is de meettechniek nog niet.....)
In mijn verhuur geluidssets komen alleen symmetrische verbindingen voor en geen dubieuze tulpsnoeren, ook niet die van 500 euro....
Je zal maar 80 meter parallel lopen met een tros dimmer/lichtkabels, grrr..

High met Henk

Special Member

dan kun je ook je kabels inspuiten met WD40. Kruipt er helemaal tussen is immers kruipolie.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hubie

Golden Member

Interlink,alleen het woord al. ;-)

Heb hier een lade vol met 'interlinks' (lees,gewoon een snoertje)
Een verzameling van niet gebruikte snoertjes die met het in het verleden aangeschafte audio\video spul meegeleverd werden.

Is gewoon goed genoeg voor het doel waar ze voor gemaakt zijn.
Niks geen hocus pocus en ze zijn niet ingestraald. ;-)

@TS\ Ik wil wel een bosje opsturen hoor,hoelang moeten ze zijn?

evdweele

Overleden

Als je al die interlinks eruit haalt hou je een aardstralenkastje over. Hoezo niet ingestraald? >:)

High met Henk

Special Member

ach
komt overal voor:

Vroeger: Personeelszaken
nu: HR (of voluit human resources; hoezo onpersoonlijk; menselijke bronnen)

Vroeger: bedieningspaneel
nu: HMI (human machine interface)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 13 december 2016 20:47:12 schreef High met Henk:
ach
komt overal voor:

Vroeger: Personeelszaken
nu: HR (of voluit human resources; hoezo onpersoonlijk; menselijke bronnen)

Vroeger: bedieningspaneel
nu: HMI (human machine interface)

Een medewerker heet naar gelang de tijd dat hij bij een onderneming werkt een FTE.
Voor een huidige manager is dat iets wat je gewoon kunt doorsnijden. Zo zijn er ook 0,5FTE etc. Evenwel heb ik zo'n 0,5 FTE nog nooit gezien. Zal wel iets zijn wat in Nijenrode ontwikkeld is.

rob040

Golden Member

[...]Een medewerker heet naar gelang de tijd dat hij bij een onderneming werkt een FTE.

Nou, de FTE is gekoppeld aan de baan of functie en niet aan de medewerker.
Een balie bemannen kan 1FTE zijn, maar door twee (parttimers) worden ingevuld.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Heren, niet zo negatief. Ik heb zelf zijdelinks in een HiFi zaak gewerkt, en die dure kabels klinken echt beter, eerst geloofde ik het niet, kon het technisch niet verklaren, maar ik heb het zelf gehoord,mijn baas demonstreerde het,je moet ook luisteren naar de kassa aanslag!!Dan wordt het DUIDELIJK!!(beter). Maar let op met China spul, kan je vaak met een magneet optillen, dus die vallen af. Een kennis van mij kocht meetsnoeren op de dag voor de zendamateurs,bleek ook ijzer te zijn, maar zagen er gelikt uit, en billig!

Patrick de Zeester

Golden Member

Op 13 december 2016 14:15:12 schreef Fox2:
Alles wat je er meer aan uitgeeft dan dit, is zonde van het geld. Het verschil is namelijk niet te horen. Wil je extra geld uitgeven, stop het dan in speakers (dé nummer 1 'vervormers' in de hele audioketen).

Naast de speakers heeft de akoestiek van de luisterruimte veel invloed op hoe het geheel klinkt. Ook de positie van de luisteraar in deze ruimte heeft invloed. De rest is vrijwel altijd gerommel in de onhoorbare/onmeetbare marge. Een "interlink" kabeltje moet echt absurd slecht/defect zijn wil je het verschil kunnen horen.

EricP

mét CE

mijn baas demonstreerde het,je moet ook luisteren naar de kassa aanslag!!Dan wordt het DUIDELIJK!!(beter).

Briljante samenvatting van wat er gebeurt :)

Enige probleem: TS staat aan de verkeerde kant van de kassa. Om de een of andere reden heeft het geluid van de kassa-aanslag dan een ander effect.

Persoonlijk zou ik toch kiezen voor wat degelijkere connectoren. Goedkopere willen nog wel eens gaan oxideren na verloop van tijd. Daarnaast klemmen ze ook niet altijd genoeg rond de connector van het apparaat.

Overigens is weerstand wel een belangrijke factor ivm aardlussen/brom. Geld ook voor kabels trouwens.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Oke, nog een keertje hier. Ik heb heel veel kabeltjes geprobeerd, zowel merk als zelfbouw, goedkoop en nogal duur.
Heel veel kabeltjes verschilden bij mij wat geluid betreft niet erg van de zwarte snoertjes die standaard meegeleverd worden, leuk voor muzak, voor echt luisteren nogal bedroevend dus. Een hoge prijs zie je vaak wel aan de kabel af, maar is meestal niet duidelijk hoorbaar. Ook van het bekende grote high-end kabelmerk vond ik veel matig.
Een paar pointers voor betere audio kabels:
- Contact is heel belangrijk. Schoon, goed contactmateriaal en veel contactdruk. Hiermee vallen de standaard kabeltjes dus al af.
- Koper geeft een goede geleiding, mits geen afvalmateriaal en vervuiling
- Veel kabelcapaciteit is niet gewenst, dus voor langere kabels niet te dun.
Investeren in kabeltjes heeft alleen zin als je wat duurdere audio apparatuur gebruikt. Het moet in verhouding blijven. Met zelfbouw kabels kun je nogal besparen, maar goede stekkers zijn niet goedkoop.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 13 december 2016 22:32:43 (12%)

Hubie

Golden Member

We hebben het hier over audio ;-)
Iedereen die verklaart dat een verzilverde of vergulde kabel beter klinkt is een idioot of een verkoper van duur audiospul.Het is verdorie toch geen Rocket Science?

Even een zijsprong.
Zendamateurs noemen de Lange Golf 'de kroonsteentjes band'
Dat is niet voor niets,je kan een prima LG ontvanger maken met verbindingen met kroonsteentjes.

Bij UHF\VHF komt het soms aan op een tiende van een millimeter.

Kabels en connectors zijn uiteraard belangrijk maar voor audio?
Gewoon een standaard snoertje pakken,is goed genoeg.

Weer terug naar audio 10 Hz-100 KHz(Wie kan 100 KHz horen?)
Alle dure kabels(interlinks) zijn apekool en lariekoek.

Edit\
Misschien kan Fred101 een einde maken aan al die onzin door simpel te meten aan ijzerdraad klerenhangers en vergulde (audio) kabels en connectors? (Ik heb er zelf de spullen niet meer voor) Nogmaals allemaal lariekoek en geldklopperij in mijn opinie.

Thevel

Golden Member

mijn baas demonstreerde het,je moet ook luisteren naar de kassa aanslag!!Dan wordt het DUIDELIJK!!(beter).

Proberen (te) dure kabels verkopen gebeurt nog steeds.
Een tijdje geleden kocht ik in een bekende winkel een nieuwe TV, de verkoper had intussen ook al een dure (90 euro!) HDMI kabel gepakt welke hij mij probeerde aan te smeren.
Hij deed een poging om te vertellen dat deze kabel een veeeel beter beeld gaf dan een goedkope kabel, maar toen ik vertelde dat ik op elektronica gebied best wel wat kennis heb en zo'n dure kabel alleen goed voor de verkoop is hing hij maar gauw het kabeltje weer terug.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die het verhaaltje van de verkoper WEL geloven en zo'n dure kabel kopen...

Precies! Ik zal het niet zeggen van zo'n dropveter van de action ofzo, maar ik geloof echt niet dat hoorbaar/meettechnisch is vast te stellen dat een Van den Hul van 100 euro beter presteert dan een DAP van een 10 euro. Hij ziet er natuurlijk wel een stuk mooier uit dan zo'n standaard blauw DAP kabeltje met een rood en wit ringetje.

Hugo Welther

Moderator

Op 13 december 2016 22:49:55 schreef Hubie:
...

Weer terug naar audio 10 Hz-100 KHz(Wie kan 100 KHz horen?)
...

Mijn gehoor liep jaren geleden tot 18kHz en de audiciën en oorarts waren lyrisch.
Ik ben bijna aangeboren doof aan één kant dus mijn goede oor was ca. 2x beter als gemiddeld. Nu houdt dat al bij ca 14kHz op. 100kHz kan alleen een vleermuis horen.

Wat bij een versterker wel handig is, is de vermogens bandbreedte tot bijv. 100kHz om de vervorming binnen de perken te houden.
Ik ben met een buizenproject bezig waarbij de UGT's binnen ±2dB van 20Hz tot 80kHz gaan. Die trafo's (Unitran) zijn wel al bijna 50jr oud.
https://www.youtube.com/watch?v=MvPa0dXv9vY

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Thevel

Golden Member

Weer terug naar audio.
Alle dure kabels(interlinks) zijn apekool en lariekoek.

Een tijdje geleden las ik een test op een website (Site kan ik helaas niet meer vinden)
Een goede geluidsinstallatie kon op 3 manieren met een set goede luidsprekers verbonden worden:
1) Met peperdure luidsprekerkabels.
2) Met goede goedkope luidsprekerkabels.
3) Met met een verbinding gemaakt van metalen kleerhangers.

Een groepje audiofielen deed een blinde test met de 3 verschillende verbindingen, conclusie:
- Slechts enkelen konden een klein verschil te horen horen.
- Niemand kon vertellen welke de peperdure kabel was.
- Ik dacht dat er zelfs iemand was die de kleerhanger kabel het beste vond klinken.

evdweele

Overleden

de verkoper had intussen ook al een dure (90 euro!) HDMI kabel gepakt welke hij mij probeerde aan te smeren.

Bij mijn eerste LCD-tv kocht ik een "dure" HDMI-kabel voor € 12. Wist ik veel, ik had nog nooit met HDMI gewerkt.
De beeldkwaliteit van mijn nieuwe HD-satellietontvanger vond ik toch wel tegenvallen.
Een paar weken later zag ik in een winkel HDMI-kabels hangen voor 1 euro. Drie stuks meegenomen want je weet maar nooit.
De beeldkwaliteit van mijn satellietontvanger werd aanzienlijk beter met die kabel van € 1.

Edit:
@OlivierS hieronder.

Is wat duurder (reken toch 15 euro voor een rca-kabeltje van een meter ofzo),maar ze gaan wel erg lang mee.

Die kabeltjes hebben toch helemaal niets te lijden?
Je stopt ze 1 keer in de apparaten en daar blijven ze 10 jaar of langer zitten. Bij mij in elk geval wel.

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 14 december 2016 00:22:09 (23%)