De kabel zelf maakt niet zoveel uit, zolang het maar afgeschermde kabel is met een fatsoenlijke mantel, en niet al te dunne binnenkern. De standaard blauwe DAP kabels zijn prima, ik gebruik ze voor alles, van studio tot high-end tot PA intallaties in alle prijsklassen. Het gaat altijd goed. Enige kanttekening die ik wil plaatsen zijn de XLR connectoren van DAP, die zijn wat minder degelijk.
Onzin zoals ingespeelde kabels of rechtsdraaiende elektronen klinken beter als je het kabeltje 3 cm van de vloer af legt is klinkklare onzin. Af en toe hoor ik van die verhalen waarbij het moeilijk is om mijn lach voor me te houden.
Wat belangrijker is: de kwaliteit en materiaalkeuze van de connectoren zelf. Vaak zie je vergulde (als ze al echt verguld zijn) op nickel connectoren gestoken worden, of vice versa. Het is beter om een plug te gebruiken welke van, of in elk geval zoveel mogelijk, hetzelfde materiaal is gemaakt. Dit levert de minste weerstand op.
Dit zou in theorie de geluidskwaliteit ten goede moeten komen.
Dat hebbende gezegd, heb ik er zelf nog nooit problemen (ruis/brom etc.) mee ondervonden om 2 verschillende materiaalsoorten te gebruiken. Voor zelfbouw gebruik ik altijd de REAN (Neutrik) cinch pluggen. Prima degelijke plug, goede contact eigenschappen en makkelijk aan te solderen.