Keuze interlink

Ik heb dit topic vol interesse en vermaak zitten lezen en ga nu ook even reageren.
Ik ga met de meeste anderen mee dat een standaard tulpkabeltje (ja, tulpkabeltje, wat nou interlink) voldoende is en in principe hoor ik ook het verschil niet tussen een standaard kabeltje en een dikke high-end variant (die ik overigens ooit eens van iemand gekregen heb, geen haar op mijn hoofd denkt eraan daar ook maar een euro aan uit te geven).
De laatst genoemde zijn alleen maar onhandig qua ver/wegwerken.
Goede afscherming is wel van belang en zoals eerder door anderen genoemd is symmetrisch beter qua instralingsgevoeligheid dan asymmetrisch. Als je betere kwaliteit kabels wil dan de standaard dropveters is een stuk professionele kabel (symmetrisch of asymmetrisch) en een paar goede en degelijke professionele connectoren en - in dit geval ook niet onbelangrijk - goede soldeervaardigheden voldoende. Dit is duurder dan de standaard kabels, maar hoeft echt geen rib uit je lijf te kosten.

Overigens denk ik dat ik om deze reden afgewezen ben bij Kharma in Breda, dat is een high-end audio bedrijf waar ik gesolliciteerd heb. Ik vermoed dat ze aan mijn CV en profiel merkten dat ik teveel technisch inzicht heb en te nuchter ben om volledig mee te kunnen gaan in hun visie, ook al heb ik het bewust niet zodanig ter sprake gebracht tijdens het gesprek.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Twan 1983, ik denk dat Mark Rutte wel die baan zal krijgen bij Kharma in Breda.Hij bezit de ideale eigenschappen, zien we dagelijks op T.V.

Hubie

Golden Member

Op 16 december 2016 09:58:34 schreef Jinny:
Neehoor, je zit er niet naast...
Sterker, wij, mijn lief en ik hebben twee zonen.
Maar je hebt geen kerel nodig, alleen als leverancier van een jampotje vol.... ;)

Dat ik duurder ben, ik ben natuurlijk veeeel exclusiever...

Zeer zwaar OT\
Een jampotje vol? Dan is het of superman geweest of een olifant hoor Jinny ;-) ;-)

Bij 10 cc houd het wel zo'n beetje op. ;-)

Alex P

Golden Member

Op 15 december 2016 22:28:52 schreef Hubie:
Zitten daar met goud vergulde connectoren op?
Nee dus.

Volgens Dave Jones in dit filmpje (op 3:09) heeft de HMO1202 vergulde BNC-connectors (de veel duurdere RTM-serie overigens niet, zover ik in de folder kan zien).

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Shiptronic

Overleden

Op 16 december 2016 09:33:38 schreef EricP:... Overigens... Nu ik nog eens over dat verhaal van Shiptronic nadenk... Zijn rotte contact moet in de center pin gezeten hebben. Immers, als 1 kanaal het nog wel doet, dan heb je dus een GND verbinding. Op de PCB gebeurt het hoogst zelden dat de GND van beide connectors niet aan elkaar zitten... Nou ja, als je een dubbel monoblok achtig iets hebt ofzo.
Die heb je zeker niet schoongemaakt he Ship? ;)

?? geen idee waar je het vandaan haalt, maar ik heb me in het hele verhaal nog niet bemoeit, dus mij zo maar iets in de schoenen schuiven?

Maar mijn mening? een kabel gemaakt door een maagd is waardeloos, gebrek aan ervaring, ik zal er wel een paar voor je maken >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Golden Member

Op 13 december 2016 14:16:34 schreef rob040:
Hallo Wodanus,

Ik kan er heel kort over zijn, het gaat met andere kabels niet beter klinken.
Voor audio frequenties is een stukkie afgeschermde kabel prima.

@TS\ In twee zinnen het juiste antwoord op je vraag. (hierboven)
In januari ga ik weer naar een verjaardag waar ik al 20 jaar een audiogek al die nonsens over duur audiospul uit zijn hoofd probeer te praten.
Het is er werkelijk niet uit te rammen. ;-)
Het is zoiets als een Jehova getuige tot de Islam bekeren.
Gaat niet lukken dus.
Ik geef het op. ;-)
Leven en laten leven.

EricP

mét CE

?? geen idee waar je het vandaan haalt, maar ik heb me in het hele verhaal nog niet bemoeit, dus mij zo maar iets in de schoenen schuiven?

Ik heb ook geen idee waar ik het vandaan heb. Het was Schimanski. Excuses.

Waarschijnlijk een oxide-contact in de niet-vergulde interlink.

Of, voor de techneuten: gewoon niet op zitten letten. Sorry Ship...

gebrek aan ervaring

Wil je zeggen dat jij dat jampotje vol van Jinny wel haalt? Respect! :+

(oeioei... Het wordt nu wel heel erg off-topic)

Thevel

Golden Member

Hoe grappig, Siltech is nota bene een Nederlands bedrijf. staat hoog aangeschreven bij de liefhebber...

guidob

Overleden

Een 7L5 spectrum analyser van Tek heeft één vergulde BNC. Da's de calibratie uitgang (500kHz -40dBV blok). De SA zelf gaat tot 5MHz en met de harmonischen kan je dan de SA afregelen. Alleen deze BNC is verguld, de ingang zelf niet.

Neem aan ook tegen oxidatie en dat ze er dan van uitgaan dat de ingang zelf vaak genoeg wordt gebruikt om het schoon te houden. Blijft apart (heb veel meetapparatuur en dit is de enigste vergulde BNC).

@guido
Vergulde contacten hebben alleen zin op "lage druk" contacten. Hier valt de centrale BNC pin onder, maar niet de buitenrand. Die bajonet sluiting geeft behoorlijk contactdruk. Goud slijt dan snel, misschien een goudkleurige legering? Zou het cosmetisch zijn?

EricP

mét CE

Goud op een connector is altijd een legering - het is in pure vorm gewoon te zacht.

Alhoewel er vast wel weer ergens een speciaal connectortje te vinden is waar het wel 'puur' opzit en dan met 10 mating cycles ofzo...

Hubie

Golden Member

Op 17 december 2016 14:08:10 schreef Thevel:
Het begint redelijk geprijst .
Op pagina 16 vind je het echte werk. :)

Van de prijzen 'redelijk' krijg ik al een hartverzakking. ;-)

evdweele

Overleden

Het valt ook op dat bij de meeste kabels (aanname; ik heb ze niet allemaal bekeken) staat "bisher keine Bewertung".
Óf niemand koopt die oplichterszooi óf ze durven niet bekennen dat ze zich hebben laten belazeren.

Het toppunt is wel dit: zzgl. Versandkosten.
Je koopt een stukkie koperdraad van 1,5 meter voor € 22.109 en dan moet je ook nog eens de verzendkosten zelf betalen. Die 6 euro kan er bij de verkoper niet meer vanaf.
Maar ja, voor die prijs zal hij er wel op toeleggen...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Zie er vooral erg glimmend en kleurrijk uit.
Stekkers: Minstens een beetje contactdruk gewenst, ook al omdat de bussen op je versterker meestal van een andere fabrikant zijn. Het helpt dan als de centrale pin gesplitst is (zaagsnede). Ik zou toch minstens nickel plating willen en geen blik met flash chrome oid.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 18 december 2016 19:27:17 (33%)

@evdweele ->
Ik heb nooit Duits gehad op school,maar er staat toch echt duidelijk dat je vanaf 100 en 300 pleury geen verzendkosten hoeft te betalen!

Versandkosten innerhalb Deutschland betragen 5,- Euro.
Ab 100,- Euro Warenwert versenden wir Ihre Bestellung innerhalb Deutschlands kostenlos.
Lieferungen ins Ausland:

Versand innerhalb der EU:

Versandkosten innerhalb der EU betragen 10,- Euro.
Ab 300,- Euro Warenwert versenden wir Ihre Bestellung innerhalb der EU kostenlos.

fred101

Golden Member

Op 15 december 2016 20:02:33 schreef EricP:

Gold plated BCN connectors op een scope? Ik heb ze nog niet gezien (wat natuurlijk niet wil zeggen dat Hameg het niet doet).

Mijn Hameg DSO heeft vergulde connectors. SMA en SMB is trouwens ook verguld. Goede BNC connectors waren/zijn verzilverd. Chinese crap is verchroomd. Nadeel van zilver is dat het zwart uitslaat. Men zegt dat het niet uit maakt maar ziet er niet uit. Sommige oxides werken als diode.

Dus geen idee wat de reden is om goud ipv zilver te gebruiken. Zo is GR874 bv verzilverd maar GR900 is deels verguld. Relais voor kleine signalen zijn ook vaak verguld.

Ik heb 3 gecalibreerde VNA kabels met verzilverde meterologie grade N connectors, ze kosten iets van 260 dollar per stuk. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

SMA en SMB is trouwens ook verguld.

Klein, niet schoon te maken, weinig 'druk'. Ik snap het :)

Goede BNC connectors waren/zijn verzilverd. Chinese crap is verchroomd. Nadeel van zilver is dat het zwart uitslaat. Men zegt dat het niet uit maakt maar ziet er niet uit. Sommige oxides werken als diode.

Definieer 'goed'. Ik heb BNC leren kennen van enerzijds scopes, anderzijds 'thinnet', zo je wilt 10Base2. Verzilverde connectors? Veel te duur :). En toch werkte het gewoon... En als het niet werkte, dan lag het nooit aan een rot contact van een connector...

Dus geen idee wat de reden is om goud ipv zilver te gebruiken. Zo is GR874 bv verzilverd maar GR900 is deels verguld. Relais voor kleine signalen zijn ook vaak verguld.

Weinig contact druk, vonkt niet schoon... Ik snap het wederom.

Ik heb 3 gecalibreerde VNA kabels met verzilverde meterologie grade N connectors, ze kosten iets van 260 dollar per stuk. ;-)

En die gebruik je natuurlijk om een LP mee te luisteren. Als ik de prijzen van die 'interlinks' zo zie... Koopje! :)

Opzich een interessante discussie en eentje waar ik me mogelijk beter uit kan houden ;-)
Ben redelijk nuchter en zie voor meer zelf niet echt in om die dure kabels te kopen. Via een ander forum contact gehad met eentje welke in het mediapark werkt voor betere lijn kabels welke geschikt zijn voor automotive gebruik. Op de onderstaande foto is de symmetrische kabel te zien (bovenaan bij de instelpotmeter aansluiting). Dunner als een 2.5mm2 draad met mantel.
Indien juist aangesloten geen gezeur meer van storingen welke onderweg worden opgepikt. Ja de kern is dun en heeft iets meer weerstand maar presteert ook goed tegen een redelijke prijs.
Dacht iets van 1.50 euro per meter. Pluggen waren iets duurder maar dan nog geen klein vermogen.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/17751

fred101

Golden Member

Op 18 december 2016 22:07:01 schreef markce:
Lezenswaardig:
Tektronix lowlevel handbook par 3.3.3
http://www.tek.com/sites/tek.com/files/media/document/resources/LowLev…

Bedankt, ik wist niet dat er een nieuwe druk was. Ik heb versie 6 (een originele hard-copy zelfs) Versie 6 werd onder het Keithley label uitgebracht maar Tek en Keitley zijn tegenwoordig familie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs