Audiofiele High-End nonsens, deel 2

Dit topic is gesloten

Op 22 maart 2017 21:30:41 schreef Peter112:
Om een beetje ontopic te blijven
http://www.ohm-audio.nl/shop/Accessoires/2346317/Gigawatt-DC-Blockerbo…
[afbeelding]

wel even 1350 euro aftikken graag

Het is geen DC-filter. Dar doet alleen een trafo goed werk. Aangezien er wel elektronica op de pcb zit zal het wel iets doen. Ik denk dat ze een DC stroom injecteren in het net om de DC spanning op 0 te krijgen. Maar: dan moet er een ietwat hoogohmiger (paar milli-ohm tot ohm, afhankelijk van de maximale stroom en spanning die je injecteert) verbinding naar het net zijn anders ben je de volledige buurt aan het DC-vrij maken. En een hoogohmige verbinding is niet helemaal goed bij pulsen in het muzieksignaal omdat dan de netspanning zakt.

DC op het net is er wel degelijk, overal staat Chinese junk met kromme elektronica. Maar het is geen component als in een frequentiespectrum, het is gewoon DC. Ook als het uit afvlakking of dips door thyristoren komt, hoef je voor de trafo alleen maar naar het gemiddelde te kijken en kun je dat wegkrijgen met DC-injectie.

Ik betwijfel heel sterk of dat dure printje dat wel doet. Volgens mij is daar het enige doel veel geld op te brengen.

mel

Golden Member

Op 22 maart 2017 22:42:39 schreef Thevel:
En weer een pagina met de grootst mogelijke onzin.

code:

Het filter is aangebracht op een nauwkeurig berekende plek in de kabel, 
en beschermt het aangesloten apparaat  onder andere tegen
parasitaire geluiden en trillingen aan de uitgang van de kabel. 

Je moet het maar verzinnen...

Kosten nog moeite zijn gespaard.. klopt, kost ook wat >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Semtexx

Golden Member

Over high-end nonsens: wat vinden jullie van de opamp hype? Ik heb wat verschillende opamps getest, en ik hoor wel degelijk verschil. Maar om te zeggen dat ik het verschil tussen een NE5532 / 5534 van 32 cent en een OPAnogwat van 24 euro zo extreem vind....

Waar ligt hem nou echt het verschil? Tussen de oren vooral?

Hi Semtexx,

Dit is een te simpele vraag... ;-)

Je kan verschil horen tussen opamp, en dit vooral als de gain hoger is en/of b.v. een opamp relatief zwaar belast wordt.

De NE5534 en de NE5532 typen, zijn nog steeds zeer goede audio opamps,
bij weinig gain en een normale belasting denk ik niet dat je een verschil hoort met een OPA627.

Maar wat ik al aangaf, het is niet simpel.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De NE5532 is nog steeds een prima opamp, evenals de OPA637 en nog een aantal andere typen. De bekende TL072 overigens ook.
Of je werkelijk verschil zal horen tussen de oude bekende typen en de nieuwere 'speciale' opamps dat denk ik niet, je zal het wel kunnen meten. Maar dan nog; het 'gemiddelde' frequentiebereik van een mens loopt tot aan zón 12 á 15kHz en alles wat daarboven zit is nauwelijks waar te nemen.

Een andere (bekende)high performance opamp is de LME49710.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Of je verschil hoort zal aan veel variabelen liggen, niet alleen aan de gekozen opamp zelf. Dus bij upgrades wel oppassen. Als je iets nieuws zelf ontwikkelt / bouwt kies je toch voor de betere, je gaat geen stokoude uA741 meer gebruiken. Prijs is geen issue, want voor 2 euro heb je al een topper. LME49xxx of OPA16xx. Wie dat zelfs nog te duur vindt moet missschien wel een andere hobby zoeken....

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Er is wel degelijk verschil tussen opamps. De bandbreedte, maar vooral ook de stijgtijd kan flink verschillen. Echter: je elektronica compenseert de opamp voor stabiliteit. Je kunt niet zomaar opamps swappen en zeggen welke het beste klinkt. Dat is onzin. Je moet de compensatie aanpassen en misschien zelf de hele overall compensatie.

Een instabiele opampschakeling zal resoneren en troep introduceren die LF rommel geeft, vooral op flanken en pulsen. Waardoor een zeer goede opamp dan slecht lijkt te klinken. Maar in feite ben je het zelf die de verkeerde compensatie gebruikt.

Hubie

Special Member

Ik snap al die mensen niet die perfectie na streven qua muziek.
Al die high end HI-FI idioten,luister naar Robert Johnson,het kraakt,slechte opname(er was niets beters toendertijd jaren 30\40)maar van mijn schedel tot mijn grote teen krijg ik kippenvel.
Dat heeft zeer weinig te maken met de kwaliteit van een versterker of luidsprekers, Het gaat over muziek. !!!
Er zijn ook een heleboel oude rukkers die 78 toeren platen draaien,ook niet echt HI-FI,so what?

de qualiteit tussen opamps in muziek installaties is verwaarloosbaar. de imperfecties van een opamp kan je altijd compenseren met de schakeling zelf.

maar swap eens de opamp die in een functiegenerator zit. ik wil wel eens een 1MHz blokgolf zien die door een 741 is gestuurd. daarom zitten er peperdure opamps in, die stijgtijd in fenomenaal dan en daar kan een gewone opamp niet aan. maaar in muziek heb je maximaal 20kHz nodig en dan nog is het geen blokgolf. waarom zou je daar dan zo een snelle opamp in steken, tenzij die andere nuttoige specs heeft

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Op 25 maart 2017 02:29:07 schreef Hubie:
Ik snap al die mensen niet die perfectie na streven qua muziek.
[...]Dat heeft zeer weinig te maken met de kwaliteit van een versterker of luidsprekers, Het gaat over muziek. !!!

De wil om de absolute perfectie te behalen zit alleen tussen de oren en je kan er mee opscheppen.
De opnamen die worden afgespeeld worden ook niet met vergulde kabels van >€1000 per meter opgenomen.

Als je met een Ferrari naar de supermarkt rijdt smaakt het eten echt niet beter dan dat je de boodschappen lopend met je rollator hebt gehaald ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Als ik geld voor een Ferrari zou hebben, dan zou ik elke dag in een restaurant gaan eten >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Heb het hoofdkantoor van Gigawatt, die DC blocker, eens gegoogeld. Is in Polen:

https://www.google.nl/maps/place/Marii+Sklodowskiej-Curie+1,+PL-95100+…

Flink kantoor!

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

http://ohm-audio.nl/pages/sub/3/25/Gigawatt_G_C20A.html

De wat oudere huizen hebben vaak een ouderwetse stoppenkast met smeltzekeringen. Maakt u kortsluiting, dan springt de zekering er uit. U zult dan de stop moeten vervangen. Het grote nadeel van een stop, is dat alle stroom door een miniscuul klein draadje moet. Gebruikt u een paar 100 watt, dan wordt het draadje heet, en dat is al nadelig voor de snelheid van de stroomtoevoer. Gebruikt u meer, dan wordt het draadje heet, en de hele stop ook. De resultaten worden steeds slechter. Komt u boven de grenswaarde van de smeltzekering uit, bijvoorbeeld boven de 2300Watt bij een 10 Ampere stop, dan smelt het draadje door, uit veiligheidsoverwegingen. Smeltzekeringen hebben niet de knetterende bijverschijnselen van gewone elektronische schakelaars, maar hebben dus een sterk remmende werking op uw geluidsinstallatie. Smeltzekeringen zijn het dus ook niet. Ook niet de smeltzekeringen van zilver, goud of engelenhaar.

Zelf onzin uitkramen en de onzin van anderen onderuit halen, topper !

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mel

Golden Member

Op 25 maart 2017 09:31:42 schreef Roland van Leusden:
http://ohm-audio.nl/pages/sub/3/25/Gigawatt_G_C20A.html

[...]

Zelf onzin uitkramen en de onzin van anderen onderuit halen, topper !

En mag niet eens.. Meestal is een eindgroep 16 A, bij 2,5 mm >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 maart 2017 21:28:01 schreef Hoeben:
Er is wel degelijk verschil tussen opamps. De bandbreedte, maar vooral ook de stijgtijd kan flink verschillen. Echter: je elektronica compenseert de opamp voor stabiliteit. Je kunt niet zomaar opamps swappen en zeggen welke het beste klinkt. Dat is onzin. Je moet de compensatie aanpassen en misschien zelf de hele overall compensatie.

Een instabiele opampschakeling zal resoneren en troep introduceren die LF rommel geeft, vooral op flanken en pulsen. Waardoor een zeer goede opamp dan slecht lijkt te klinken. Maar in feite ben je het zelf die de verkeerde compensatie gebruikt.

Kan je aangeven wat je hiermee bedoeld, in de meeste audio schakelingen staan opamps unity gain of maar paar keer te versterken, met alleen een in- en uitgangscondensator en een handvol weerstanden. Er wordt dus geen enkele compensatie toegepast? Of wil je zeggen dat je die juist wel moet gaan toepassen, bij vervanging door een opamp met een (veel) hogere bandbreedte en slew rate etc.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

tenzij het een zuinige audiofiel is ( geen vergulde groepenkast ) met een oud huis van voor 1970, daar zitten vaak nog 10A zekeringen in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 25 maart 2017 09:57:09 schreef testman:
tenzij het een zuinige audiofiel is ( geen vergulde groepenkast ) met een oud huis van voor 1970, daar zitten vaak nog 10A zekeringen in.

Dan mag er nog steeds geen 20 A automaat in. in NL tenminste...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 maart 2017 09:56:42 schreef 12V HiFi:
[...]

Kan je aangeven wat je hiermee bedoeld, in de meeste audio schakelingen staan opamps unity gain of maar paar keer te versterken, met alleen een in- en uitgangscondensator en een handvol weerstanden. Er wordt dus geen enkele compensatie toegepast? Of wil je zeggen dat je die juist wel moet gaan toepassen, bij vervanging door een opamp met een (veel) hogere bandbreedte en slew rate etc.

Een unity gain opamsp doet niks, is alleen maar een buffer. Lijkt me sterk dat dat nut heeft, hooguit voor een lage uitgangsimpedantie.

De PCB layout en alles is aangepast op de opamp. Toepassen van een snellere maakt het nodig met condensatoren in de tegenkoppeling en ontkoppeling te werken. Parasitaire inducties en alles gaan meespelen. Snellere opamps hebben een andere omgeving nodig.

Op 25 maart 2017 02:38:38 schreef fcapri:
de qualiteit tussen opamps in muziek installaties is verwaarloosbaar. de imperfecties van een opamp kan je altijd compenseren met de schakeling zelf.

De belangrijkste eigenschap die een opamp geschikt maakt voor audio is het lage ruisniveau. En ruis kan je niet compenseren met de schakeling.

fred101

Golden Member

bij Unity gain kunnen sommige opamps zijn wel goed in 1 ding zijn wat je liever niet hebt.

https://www.uploadarchief.net/files/download/barkhausen_criterion_20100617.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dan staat dat (unity gain stable) wel in de datasheet :-)...

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Hubie

Special Member

Op 25 maart 2017 13:20:24 schreef fred101:
bij Unity gain kunnen sommige opamps zijn wel goed in 1 ding zijn wat je liever niet hebt.

[afbeelding]

zoiets? https://www.youtube.com/watch?v=p04Sk7l1Mxw

Wellicht geen audio, maar wel in de categorie besode*** worden als je het mij vraagt.
Een geleidende deken welke je met een snoer met krokodillenklem aan de beschermingscontacten/aarding van je wandcontactdoos aansluit.
Voor op de bank of op bed.
https://www.aardjezelf.com/aardingslaken-180-x-200#c2_content

Naast dat je er beter van slaapt is het bijna overal goed voor:
https://www.aardjezelf.com/aarden
(zie ook de filmpjes/handleiding bij de producten met een onzin meting welke als bewijs word aangevoerd....)

Edit:
Deze site verkoopt hetzelfde, alleen dan duurder:
https://www.earthingnederland.nl/aardingsbovenlakens
https://www.earthingnederland.nl/aardingseffecten
Er zijn verschillende dekens verkrijgbaar, zo tussen de 100 en 350 euro..
Het werkt natuurlijk het beste om een onder en bovendeken te hebben.

[Bericht gewijzigd door avdl op maandag 22 mei 2017 15:14:21 (16%)

Op 22 mei 2017 12:54:05 schreef avdl:
[...] met een snoer met krokodillenklem aan de beschermingscontacten/aarding van je wandcontactdoos aansluit [...]
https://www.aardjezelf.com/aardingslaken-180-x-200#c2_content

Nog los van de (on)zin van zo'n deken; het is natuurlijk wachten tot iemand die krokodilleklem IN de WCD weet te prutsen...

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
pa3gws

Golden Member

Op 22 mei 2017 13:28:18 schreef FastFolkert:
[...]
Nog los van de (on)zin van zo'n deken; het is natuurlijk wachten tot iemand die krokodilleklem IN de WCD weet te prutsen...

Dat lijkt mij niet zo heel moeilijk want als ik het goed zie zitten die krokodillen aangesloten met een banaan stekker.
Kan je er wat makkelijker een elektrische deken van maken >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten