Brom over 3.5mm en niet over RCA bij HifiBerry RPi bordje

Goedenavond.
Laatst heb ik een HifiBerry DAC RCA+ Pro gekocht en op mijn ene Raspberry Pi geprikt. Werkte als een trein, dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en nog een tweede voor mijn andere Raspberry Pi als kerstcadeau gevraagd. Deze Pi wil ik expliciet niet met RCA aansluiten, maar met 3.5mm. Gelukkig is een 5-pins 3.5mm jack op de Hifiberry bordjes te solderen. Die dus meteen mee besteld. Alles kwam binnen en ik direct solderen en meteen op de Pi prikken. Tot mijn grote schrik een enorme brom. Nu staat de versterker best hard, maar ook op super laag volume toch een duidelijk hoorbare brom.

Vervolgens heb ik eea geprobeerd:
- Op een andere versterker via 3.5mm => brom
- Op een andere versterker via RCA => top kwaliteit audio zonder hoorbare ruis (ik gebruik behoorlijk antieke versterkers, dus altijd iets wat ruis, moet ik ooit nog naar kijken)

Maw: er is iets goed mis met de 3.5mm jack of het bordje zelf en alle andere problemen zijn wat mij betreft behoorlijk uitgesloten adhv bovenstaande tests. Ik heb alle soldeerverbinding gecheckt, nogmaals aangestipt, doorgemeten (kortsluitingen, durf niet te meten wanneer aangesloten).

Ik heb dus nu (als leek zijnde), geen idee meer wat er mis kan zijn. Na weken piekeren en testen vraag ik dus jullie om hulp!

Edit: ohja, het belangrijkste om te vermelden ben ik vergeten.
Wanneer ik uitsluitend 3.5mm aansluit is er niets aan de hand. Wanneer ik UTP, HDMI, microUSB of een combinatie hiervan aansluit, is het dus niet meer om aan te horen. Het klinkt zoals wanneer je een 3.5mm male vastpakt terwijl aangesloten op een amp.

[Bericht gewijzigd door tmdr op 13 januari 2017 21:17:11 (11%)]

Klinkt als aardlus. Probeer eens een scheidingstransformatortje in het audiosignaal.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Of een RCA naar 3.5mm verloopsnoertje... ;)
Heb je het wel goed aangesloten? Is zo te zien zo'n rare 4 pins Apple jack...
http://i.stack.imgur.com/QTkwY.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op 13 januari 2017 21:24:08 (18%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 januari 2017 21:17:36 schreef ohm pi:
Klinkt als aardlus. Probeer eens een scheidingstransformatortje in het audiosignaal.

Uhm. Sorry, zie origineel bericht: ik ben een leek.

Tevens:

Op 13 januari 2017 21:19:08 schreef Arco:

Het lijkt zo'n elegante oplossing, zonder verloopstekkers etc werken!
Edit:
Arco, deze heb ik besteld:
https://www.sossolutions.nl/hifiberry-dac-light-met-spacers-...-en-2b-936
met
https://www.sossolutions.nl/3-5mm-phone-jack-connector-print-montage

Overigens heb ik inmiddels een hele zwik van die 5-pins 3.5mm jacks uit China besteld, dus ik kan 'm altijd omwisselen met een andere. Echter doe ik dat liever niet aangezien ik dan met mijn brakke soldeerkunsten de jack die er nu op zit moet gaan desolderen (geen goed idee, spreek uit ervaring).

Ik dacht altijd dat die 4-pins backwards comp. waren met de 3-pins. Am I wrong?

[Bericht gewijzigd door tmdr op 13 januari 2017 21:25:05 (38%)]

Op 13 januari 2017 21:19:08 schreef Arco:
Heb je het wel goed aangesloten? Is zo te zien zo'n rare 4 pins Apple jack...
[afbeelding]

Hmm alle stekkers die ik gebruik zijn 3-pins.

Am I wrong?

Yes... (De GND maakt dan geen goed kontakt omdat daar geen kontakt zit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 januari 2017 21:28:02 schreef Arco:
[...]
Yes... (De GND maakt dan geen goed kontakt omdat daar geen kontakt zit)

Ik heb het zojuist getest met Apple oortjes met 4-pins connector en je zult het niet geloven: geen brom en kraakhelder geluid!
Wat kan ik nu het beste doen? Ik kan namelijk de kabel met de 3-pins 3.5mm connector niet vervangen (kan wel, heel gedoe). Toch maar een RCA naar 3.5mm verloop of zijn er andere elegantere oplossingen?

Heb je nog oortjes met 3-pins 3,5mm connector?
Zo ja, probeer dat eens uit.
En hoor je dan brom?

Nee helaas. Heb wel zat kabels met 3-pins connector, maar goed, we weten inmiddels dat dat niet werkt.

Misschien een (niet elegante optie) om de buitenste ring (video) er af te slopen? Dus zo:

[Bericht gewijzigd door tmdr op 13 januari 2017 21:47:11 (35%)]

Je kunt op de RPI het video baantje doorkrassen en op de jack GND en Video doorverbinden...

Ik ga liever niet op de print krassen. Stel dat ik 'm ooit nog wil gebruiken met een plug met 4 pinnen, dan gaat dat een gedoe worden. De connector wil ik nog wel modificeren, maar de print niet.
Wat zou de beste optie zijn?
Een simpele adapter van 4 naar 3 pins zou werken, maar ik ben altijd wat huiverig voor dat soort dingen mbt geluidskwaliteit (er zit nog een 5m kabel achter, dus liever minder connectors etc er tussen, gewoon van A naar B). Misschien totaal ongefundeerd, dus mocht dat onzin zijn hoor ik het graag.

Dan leg je toch een draadje over het doorgekraste baantje.

Ik heb inmiddels veelvuldig contact gehad met de helpdesk van het bordje.
Het blijkt dat de GND van de 3.5mm niet is verbonden met de groundplate, klein foutje dus. Die heb ik met een losse draad aan een GND van één van de RCA connectors vastgemaakt. Helaas verhelpt dat de fout niet.

Maar nu iets vreemds. De GND van de 3.5mm is de meest rechts, vanaf onder gezien met de 3.5mm ingang naar je toe. Zie foto, rechts onder:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1GCn1HVXXXXb1XFXXq6xXFXXXw/1000PCS-5PIN-1-8-font-b-3-5mm-b-font-font-b-Stereo-b-font-font.jpg

Als ik meet zonder plug in de connector, is de GND verbonden met de pin er naast. Echter, wanneer de plug in de connector gaat, is die niet meer verbonden. Nu kan ik me voorstellen dat dit een feature is van dit soort connectors, om te checken of iets is aangesloten, maar anders zou het een probleem kunnen zijn.

Ik heb overigens een aantal verloopstekkertjes besteld die van 4-ring naar 3-ring gaan, in varianten die ofwel de sleeve of de ring daarna er uit "filteren", maar geen van die geven een verschillend resultaat.