Philips P800

Tja, ik ben begonnen met het gedetaljeerd uitpluizen van de struktuur. Meerdere dingen van de VTOC stonden niet op dezelfde plaats, maar dat was geen probleem. Wat erger is, is dat de disktype (10MB?) niet vermeld staat in mijn documentatie (X1215/x1216/PTS6875/PTS6876), en als ik naar dingen ga raden, komt er niets van terecht.
Ergo : ik heb dokumentatie nodig, speciaal van de eerste granule.
/Nico

Nico,

de disk is een Rodime Ro202 10MB MFM disk.
Alle gegevens staan hier :

https://stason.org/TULARC/pc/hard-drives-hdd/rodime/RO202-11MB-5-25-FH…

Ik denk niet dat hier een Philips ID voor is.
De kontroller is de Western Digital WD1002A-HDO, al zou dat voor het uitlezen niet relevant moeten zijn.

Het enige wat eventueel nog te raden is, is de interleaving.
Ik weet niet of dit toegepast is, en zo ja, hoeveel de interleaving factor is.

Jos

Op 21 januari 2017 20:56:54 schreef Hoeben:
Wat eerste fotos. Ik heb 7 van die racks vol met kaarten. En wat reservekaarten. Maar wat het allemaal is?

Op een van die racks staat Philips en AMR-20 Auto Mobus Rack.

Dit is een tester voor Pcb's voor de ACM/FCM van Philips Electronic Manufacturing Technology. Ik herken de gebruikte teksten in het ASCII bestand.

Proxxima

Golden Member

Grappig dat er allerlei dingen in de ascii tekst te lezen zijn.
De Philips X1215 diskpack drives worden blijkbaar ook ondersteund.
Ook veel namen van programmeurs en afdeling. De namen laat ik even weg
maar de afdelingen die genoemd worden zet ik hier even neer:

Naam P.P. REC-LV HASSELT
Naam C.D.-P.S. HASSELT
Naam DEPT : PS HASSELT
Naam. DEPT : P.S. HASSELT
Naam DEPT : PSA HASSELT

ADAPTED FOR ICCT-2000

Wat dat ook voor ding moge zijn? Mogelijk een testadapter waar de software voor is aangepast?

"SUPERVISOR-EDITOR-PDS",AND OTHER MAIN
PROGRAMS USED BY THE "FIT-100" SOFTWARE

HMES ** THIS PROCEDURE WILL GENERATED THE 'FFW2' FLOPPY **
HMES ** OF THE F I T -1 2 0 ANALOG PACKAGE. **
HMES ** PUT THE PREMARKED FLOPPY IN DRIVE 1 **
HMES ** HIT <SPACE BAR> TYPE 'RS' HIT <RETURN> **

Ook humor te vinden in de tekst over datumcodes maken:

TO SPECIFY THE DAY OF THE MONTH YOU HAVE TO TYPE IN

A NUMBER BETWEEN 1 AND 31
DO NOT FORGET THAT FEBRUARY IS A SHORT MONTH !!!

Geslaagde testen van diverse boards...
VALM PANEEL GETEST
LED PANEEL GETEST
TRAFO'S GETEST
TEC-2006 PARR MODULATOR
PIPETTE PANEEL GETEST

Maarten, deze is voor jou. Kun je wat met deze nummers?
Tot nu toe heb ik geen bekende Philips producten kunnen vinden.
Ik denk dat het systeem met onderdeelnummers zoals deze werkt:

FAMILY BOARD 3122-109-7135.3
ATLAS S700 8122-411-0741
7104 089 95042
7104 089 95061
7104 089 96XXX
7104 089 96251

Wellicht is daaruit te halen waarvoor het was...

Blijkbaar ook conversie software aanwezig:

* PUT THE ICCT-21 FLOPPY IN DRIVE NBR : 1 *
* PUT THE ICCT-2000 FLOPPY IN DRIVE NBR : 0 *
* <RETURN> IF READY *
* SYSTEM ERROR : PROGRAM ABORTED *
* SAVE PROGRAM NOT SUCCESSFUL *
* DO YOU WANT TO OBTAIN A TRANSLATED PROGRAM *
* WITH OR WITHOUT (*) OPTIONS ? *
* *
* ANSWER : <YES> OR <NO> *
* (*) : GIVES YOU THE POSSIBILITY TO RUN *
* THE AUTOMATIC PROGRAM GENERATOR *

maartenbakker

Golden Member

@grom: tester voor PCB's moet kloppen. De 12NC's met 8122 zullen bij het door jou genoemde Electronic Manufacturing Technology horen? Die zullen de basistechnologie geleverd hebben, waarna EBM Hasselt (de nummers met 7104) en zelfs de (audio)productieafdeling Eindhoven (3122 10) er nog een sausje over gegoten hebben.

CD en PS klinkt verdacht veel als de productielijnen voor CD of platenspeler, 2 van de hoofdproducten van Hasselt in de tweede helft van de jaren '80.

Een PIPETTE paneel lijkt me dan weer typisch een machine-onderdeel en geen onderdeel van het eindproduct, terwijl ik uit een snelle eerste blik de indruk kreeg dat het om testen van printplaten voor eindproducten ging. Ik ben er, kortom, nog niet helemaal uit. Kwestie van onderdeeltypes en positienummers die ik ook zo snel even zag langskomen, nader te bestuderen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 12 september 2018 21:58:15 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

code:


PXCOD = INDEX OF TRACK (0 TO 99) 
P$115
PAMIN = TIME IN MINUTES OF RUNNING TIME ON DISC
 (0-59) 
P$116
PASEC = TIME IN SECONDS OF RUNNING TIME ON DISC (0-59) 
P$117
PPOINT = TRACK POINTER OF TABLE OF CONTENTS (LEAD IN TRACK)
P$118
PPMIN = MIN-NUMBER OF THAT TRACK POINTER 
P$119
PPSEC = SEC-NUMBER OF THAT TRACK POINTER 
P$120
PPFRAM = FRAME NUMBER OF THAT TRACK POINTER
P$121
PTMIN = TIME IN MINUTES OF RUNNING TIME
 ON THE TRACK (0-74)
P$122
PTSEC = TIME IN SECONDS OF RUNNING TIME ON THE TRACK (0-59)
P$123
PTFRAM = FRAME NUMBER OF RUNNING TIME ON THE TRACK (0-59)
P$124
PREPT = HOW MANY TIMES THIS SUBCODE HAS TO BE REPEATED 
P$125
PEMPH = PRE-EMPHASIS OF AUDIO CHANNEL (Y/N)
P$126
PNUMFRA = NUMBER OF SUBCODE FRAMES HAVE TO BE STORED IN LAC
P$127

Heeft iets met CD's te maken. Kort daarachter in de strings zit iets voor het testen van logische IC's uit diverse families.

Toch zitten er ook heel veel verwijzingen naar manufacturing in.

FAMILY BOARD 3122-109-7135.3

Foei toch, Proxxima :9 daar liet je een belangrijk woord weg. ALISUN. Iets verderop een test voor een DC NEON BALLAST. Wellicht Philips daadwerkelijk printplaten voor zonnebankfabrikant Alisun gefabriceerd en kennelijk getest. Apart is ook dat dat geen 12NC van lighting was (de concurrent) maar van consumer electronics. Verder kom ik nog een test tegen voor een D2MAC board van een STU909 sattelietontvanger. Dat was geloof ik wel een product uit Hasselt. De ACPA ATLAS S700 lijkt daarentegen wel weer een CFT-achtig apparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is het ASCII bestand afkomstig van meerdere harddisks? De stukken die ik vind zijn rechtstreeks afkomstig van EMT technologie. Andere delen wijzen inderdaad op audio (cd) en Alisun. Het lijkt dat er Hasselt, Licht en EMT toepassingen op te vinden zijn.

Dat is wel opmerkelijk want deze 3 verschillende takken van Philips hebben niet direct banden met elkaar.

Zaken als PIPETTE CONTROLLER + TRANSPORT CONTROLLER ACM zijn specifieken termen. Deze controllers werden in de Advanced Component Mounter en de Fast Component Mounters gebruikt.

Philips EMT (Assembleon of heel vroeger AAA) ontwikkelde pick and place machines. Ze ontwikkelde niets voor Philips Hasselt. Later zijn er wel productielijnen geleverd voor de SMD montage van Phlips Hasselt. Met inderdaad ACM en FCM machines. Maar dat staat verder los van de tester.

Ik zal eens in mijn archief zoeken naar meer info.

Op 13 september 2018 07:47:29 schreef grom:
Is het ASCII bestand afkomstig van meerdere harddisks?

Nee, alles komt van de enige overlevende harddisk. Ook waren er geen floppies, alleen de 8" floppydrives zelf.

Jos

Op 13 september 2018 00:10:49 schreef Hoeben:
Goed nieuws: ik heb nog wat meer kaarten gevonden.

Mooi, helaas kan ik ze voorlopig niet ophalen daar ik weer in CH ben.
Heb je enkele fotos ?

Indien er een MSC-20 of SCC-22 tussenzit is het laatste system ook weer kompleet.

Jos

Schiet me te binnen. De controllers communiceerde o.a via het Bitbus protocol. Daar zou dan een controller kaart voor aanwezig kunnen zijn.

Helaas Jos, die referentie kan ik niet gebruiken. Wat hier beschreven wordt, zijn fysieke (?) details, er staat niet hoe de schijf geformatteerd is. Als ik iets zou moeten raden, zou ik zeggen dat ze in Hasselt zo knap waren dat ze een 10 MB schijf monteerden in plaats van een X1215/1216 o.i.d., met bijbehorende controller. Ik baseer dit op dat ik na 3.5 MB alleen maar lege, geformatteerde sectors kon zien. De VTOC is iets wat op een DOS versie lijkt, maar wat later komt, schijnt toch wel standaard DOS te zijn, dwz eerst een paar sectors met User-id's die verwijzen naar waar het bestandoverzicht van deze user begint. Dan komt er een sector met de user-id gevolgd door een lijst van bestanden, en aangifte van waar deze bestanden beginnen. Ik hoop niet dat er afwijkingen zijn t.o.v. standaard. Nu is de vraag, waar heb ik m'n dokumentie liggen....

Voor degenen die mij (nog) niet kennen : ik werkte van 1980-1984 bij Philips Data Systems in København als programmeur/planner voor de PTS serie, dwz P800 gebaseerde systemen die door Philips Zweden waren uitgebreid voor front-office doeleinden. Programmas werden ontwikkeld onder DOS, en dan werden daaruit TOSS programmas gegenereerd. Een paar jaar later kreeg ik wat er nog over was, en dat staat nu in het deense IT museum en gedeeltelijk bij mij thuis, waar ik probeer een draaiende P852 kast samen te klooien van reservedelen. Op het museeum staat nu een draaiende P857 DOS machine, helaas zonder disks, die onderweg verdwenen zijn. Ik heb er later twee gevonden, waarvan een bij Camiel, maar ik ben nog niet zo ver dat ik ze kan aansluiten. Woon al sinds 1969 in DK, dus mijn hollands gaat er wel op achteruit.
/Nico, nico@farumdata.dk

maartenbakker

Golden Member

Op 13 september 2018 07:47:29 schreef grom:
Philips EMT (Assembleon of heel vroeger AAA) ontwikkelde pick and place machines. Ze ontwikkelde niets voor Philips Hasselt. Later zijn er wel productielijnen geleverd voor de SMD montage van Phlips Hasselt. Met inderdaad ACM en FCM machines. Maar dat staat verder los van de tester.

Ik zal eens in mijn archief zoeken naar meer info.

Ah, nu snap ik dat stukje wat beter. EMT zei me niet direct wat maar Assembleon kan ik plaatsen. Was EMT ook de ontwikkelaar van de genoemde Acpa Atlas S700?

Ik ben benieuwd wat je in je archief zal vinden. Heb je daar ook nog wat algemenere info over codering? En misschien zaken die interessant zijn voor andere stukjes van de geschiedenis?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb op mijn FTP site het volgende toegevoegd :

sector_dmp.txt

Dit is een leesbare dump van de complete disk, met hex en ascii waardes.
Wat onmiddelijk opvalt is dat de fysieke sectorlengte wel degelijk 512 is, maar hiervan maar circa 400 bytes gebruikt worden.......
Waren die 400 niet de sectorlengte van de philips X1275 drives ?

20% diskcapaciteit weggesmeten...

Tevens een paar fotos van mijn komplete system, in een passend rackje dat ik nog had liggen. En eveneens high resolution fotos can alle PCB's die ik heb.

Jos

Proxxima

Golden Member

Op 13 september 2018 12:29:41 schreef jdreesen:
Ik heb op mijn FTP site het volgende toegevoegd : sector_dmp.txt

Dit is een leesbare dump van de complete disk, met hex en ascii waardes.
Wat onmiddelijk opvalt is dat de fysieke sectorlengte wel degelijk 512 is, maar hiervan maar circa 400 bytes gebruikt worden.......
Waren die 400 niet de sectorlengte van de philips X1275 drives ?
20% diskcapaciteit weggesmeten...
Tevens een paar fotos van mijn komplete system, in een passend rackje dat ik nog had liggen. En eveneens high resolution fotos can alle PCB's die ik heb.

Jos

Hier te vinden dus :-) ftp://ftp.dreesen.ch/P854

Men was in die tijd overigens wel vaker grof met schijfruimte...
Bij Holborn is men van 8 naar 5.25" diskettes overgegaan.
Men heeft echter de 77 tracks van de 8" ook op de 5.25" gebruikt.
Het was gewoon lekker makkelijk. Heb zou mij niet verbazen als
Philips in dit soort systemen ook de makkelijke weg heeft gekozen.

Op 13 september 2018 07:47:29 schreef grom:
Is het ASCII bestand afkomstig van meerdere harddisks? De stukken die ik vind zijn rechtstreeks afkomstig van EMT technologie. Andere delen wijzen inderdaad op audio (cd) en Alisun. Het lijkt dat er Hasselt, Licht en EMT toepassingen op te vinden zijn.

Dat is wel opmerkelijk want deze 3 verschillende takken van Philips hebben niet direct banden met elkaar.

Zaken als PIPETTE CONTROLLER + TRANSPORT CONTROLLER ACM zijn specifieken termen. Deze controllers werden in de Advanced Component Mounter en de Fast Component Mounters gebruikt.

Philips EMT (Assembleon of heel vroeger AAA) ontwikkelde pick and place machines. Ze ontwikkelde niets voor Philips Hasselt. Later zijn er wel productielijnen geleverd voor de SMD montage van Phlips Hasselt. Met inderdaad ACM en FCM machines. Maar dat staat verder los van de tester.

Ik zal eens in mijn archief zoeken naar meer info.

Je had EMT-test in de jaren 90, heb ik nog voor gewerkt. Op Strijp, de verdieping boven CFT. En deze EMT-test had wel een afdeling in Hasselt, op hetzelfde terrein als waar CD en DVD spelers werden gemaakt. Dat is nu dan weer Jabil en daar ben ik voor bezig.

En dan had je PHilips EMT wat voorheen ooit AAA was, naderhand Assembléon en nu K&S (Kulicke & Soffa). Eerst op de Hurksestraat, daarna in het oude ASML-gebouw en nu ergens in Acht. Daar heb ik heel veel voor gedaan, elektronica en vooral firmware voor de FCM die inderdaad een pipette had.

ICCT InCirCuitTester was een testapparaat voor PCB's wat met elke node op de PCB contact maakte en door impedantie analyse vaststelde of alle componenten correct geplaatst en met elkaar verbonden waren. ICCT's waren populair bij Philips fabrieken omdat:

1 hoewel duur als apparaat (veel contact punten) was de testprogramma voorbereiding simpel of deels zelflerend. Het FIT programma wat genoemd werd is dacht ik een programma waarmee de tester van een goede PCB de impedantie gegevens kon meten een leren, en die gegevens dan gebruikte om onbekende (produktie) PCB's te beoordelen.

2 Reparatie van PCB's met problemen was simpel: de fout diagnose was al op node niveau, met simpele visuele inspectie was de fout vaak direct te vinden, dus geen hoog opgeleide foutzoeker nodig.

3 Universeel: bij ombouw van de productie lijn naar een ander product kon de tester met kleine wijzigingen hergebruikt worden

Overigens denk ik dat de systemen die nu opgedoken zijn geen meet systemen waren, maar voor besturing (transport) of data acquisitie (meerdere seriele poorten) gebruikt zijn: geen enkel systeem bevat analoge meetkaarten (schakelaars, signaal generatie, DVM etc).

Waar die harde disc dan vandaan komt????

Het gaar vooruit met het dissekeren van Jos' bestand, zie bijlage.
Ik zit nog te worstelen met twee problemen : ik kan nog niet zien hoe lang ieder bestand is. Je kunt het wel raden, namelijk dat je kunt zien waar het volgend bestand begint volgens het overzicht, maar dan moet je er op kunnen vertrouwen dat de bestanden altijd in de goede volgorde liggen, en daar ben ik nog niet zeker van.
Ik heb ook een probleem met vreemde adressen. Een bestand kan beginnen in bv. sektor /01A8, maar de volgende (of die er voor) begint in /21A0. Als ik nu stel dat het hoogste adres /01FF is, dan heb ik 4096 sectors à 512 bytes, dwz ca. 2 MB, en dat kan niet kloppen.
Ik zag ook dat er een User-id begon op /2008, maar die vond ik op /0008. Heeft iemand daar een verklaring voor? Zou die 2 een attribute kunnen zijn à la Protected o.i.d. ?
In de bijlage kun je de bestandenlijst zien van de eerste User. Het kopieren van bestanden naar een disk zou een fluitje van een cent moeten zijn, afgezien van waar het bestand stopt :-)

Proxxima

Golden Member

Interessant! Is het bestandssysteem nu zo dat de benamingen
6.2 karakters zijn ten opzichte van MS-Dos 8.3 karakters?

ik kan nog niet zien hoe lang ieder bestand is. Je kunt het wel raden, namelijk dat je kunt zien waar het volgend bestand begint volgens het overzicht, maar dan moet je er op kunnen vertrouwen dat de bestanden altijd in de goede volgorde liggen, en daar ben ik nog niet zeker van.

Verstandig om dat inderdaad niet zomaar aan te nemen. Is het bestandssysteem
ook zo ingericht dat bestanden gefragmenteerd op de schijf opgeslagen kunnen zijn?

Hier is het fileformat beschreven, zij het voor de oudere Philips diskunits :

http://www.theoengel.nl/P800/P800%20Disk%20Organization.pdf

Filename zijn idd 6.2. Verder worden bij het image hoogstens 402 bytes van iedere 512 bytes sector gebruikt. Wat me ook verbaasd is dat er geen user "SYSTEM" is. Volgens de doku moet die er altijd zijn.

Nico, zie jij kans om de inhoud van 8748 chip van je FRCP module uit te lezen ?

Zo ja kunnen we nieuwe FRCP's maken, zodat we direkt op machineniveau kunnen kommuniceren.
( FRCP is die module met EL 7segment-display en keyboard. Dit communiceert direkt met de CPU via een aparte 4800 baud RS232 line. Werd gebruikt in de P854 en P859 )

Jos

@jdreesen: kan in het weekend wel kijken of ik met mijn HILO-07 die 8748 kan uitlezen. Heb alleen de HILO al jaren niet meer gebruikt dus moet even kijken waar ik dat ding nog aan de praat krijg. FRCP's (2 of 3) heb ik nog liggen . Deze wil ik wel graag zelf houden uit nostalgie en vanwege het plan om hier klokjes van te maken.

1) ik heb een FRCP van een P859 (ex Camiel), maar heb niets om uit te lezen.
2). Het bestand is eigenlijk een beetje vreemd. Sector 0 (VTOC) en 1 (IPL) zijn ongeveer normaal, maar er is geen granule overzicht enz. Het verbaast me ook, da alle startadressen die ik tot nu toe gezien heb, achter elkaar liggen. Ik had ook verwacht dat er aan het begin van de bestanden een overzicht zou liggen van welke granules er voor dat bestand gebruikt werden, evt als "ketting".
Ik vraag me dus af, of de oorspronkelijke disk een backup disk geweest is, dus een diskversie van het SUM programma, dat naar een tape schreef. Ik hoop dat ik vandaag de komplete struktuur kan uitschrijven, zodat ik alleen nog de bestanden naar een disk kan schrijven. Aangenomen dat alles netjes achter elkaar ligt, zou er geen probleem zijn met de lengte van de bestanden, omdat er in iedere sector een lengteveld is, normaal /0190 voor een gevulde sector. Een bestand krijgt altijd 8 sectors, dus een lengtewaarde die afwijkt van /0190 betekent EOF. Ontbrekende logica : bestanden die een lengte hebben van X maal /0190, en fregmentatie :-)
/Nico

Hier is het resultaat. Het lijkt mij het beste om een tabelletje te maken met de startadressen, en dan de bestanden een voor een te kopieren (naar een directory met dezelfde naam als de user.id), totdat er óf EOF komt (sectorlengte <> /0190) óf het adres van de volgende sektor die gekopieert moet worden, te vinden is in het tabelletje.
Ik heb niets kunnen vinden mbt fragmentatie of chain logica.
/Nico

hier komt een screendump. alles ligt helaas niet netjes achter elkaar, maar ik kan nu in ieder geval zien waar ik moet stoppen. Heb nog steeds niets gevonden ivm fragmentatie.
/Nico

Nu geloof ik dat ik het fragmentatieprobleem opgelost heb.
Een korte herhaling, die zo ver ik weet ook voor andere Philips P800 systemen geldt : In segment 2 (zero-based) ligt en overzicht over Users, met voor elke User een verwijzing (= sectoradres) naar een tabel met de bestanden die bij deze User horen.
Elk bestand heeft één verwijzing naar de sector waar het bestand begint.
Een bestand kan op meerdere manier beginnen :
(1) vanaf byte 4 spaces : zegt dat het volgende segment fragmentatieinfo bevat (zie later).
(2) Vanaf byte 4 iets anders als spaces : dit is een kort bestand (<= 400 bytes), is dus niet gefragmenteerd, en kan direkt geschreven/gelezen worden.

Bij grotere bestanden is zoals gezegd het eerste segment blank, en het volgende bevat een aantal verwijzingen. Deze segmentverwijzingen geven dan een aantal segmenten die samenhoren en tezamen het bestand uitmaken.

/Nico