EenVandaag: "De come-back van het cassettebandje"

Op http://cultuur.eenvandaag.nl/tv-items/71773/de_come_back_van_het_casse… lees ik het volgende:

De come-back van het cassettebandje

Ooit groeide een hele generatie jongeren op met de aloude cassette. Een paar decennia geleden waren deze geluidsdragers ontzettend populair, omdat ze muziek bereikbaar maakten voor diegenen die platen niet konden betalen. Totdat de cd het bandje verdrong. De cassette verdween uit de muziekwinkels. Maar de afgelopen tijd lijkt dit medium bezig met een terugkeer.

De verkoop van cassettes stijgt de laatste tijd weer. Vooral in het alternatieve muziekcircuit worden regelmatig releases op cassette uitgebracht, maar ook grote namen als Justin Bieber, Metallica en Eminem verkopen hun albums op bandje.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
GJ_

Moderator

Slecht nieuws voor de afval verwerkers dus. Zelfs nu zie je in hun transportsystemen overal nog video- en cassettetape slierten. Lagers lopen er op stuk en zelfs de zwaarste machines lopen er van tijd tot tijd op vast.

Hubie

Special Member

Het moet toch niet gekker worden.
Vinyl LP's zijn weer terug van weggeweest en nu dan het cassettebandje.
Als het zo doorgaat gaat Sony weer walkmans maken. ;-)

GJ_

Moderator

Ik snap niet goed waarom je een cassetteband zou kopen. De kwaliteit was belabberd en spelers zijn volgens mij toch redelijk zeldzaam. Als je wil kopiëren is digitaal toch eenvoudiger en beter?
En auto's met een cassettespeler zullen intussen ook wel allemaal op de sloop liggen. Ik heb nog wel een oude Pontiac met cassettespeler maar die vreet ze gewoon op, ook al zo'n eeuwig probleem. Een nieuwe auto heeft toch gewoon een USB aansluiting en/of SD slot?

Bandjes zijn echt het laatste waar ik naar terug verlang.

klein is fijn

Moderator

Op 28 januari 2017 19:40:48 schreef GJ_:
Ik snap niet goed waarom je een cassetteband zou kopen.

Vertel dat maar tegen een hipster.

Als je een goede cassettespeler en versterker met boxen hebt, tja dan is er niets mis mee. Ik heb hier in de woonkamer een set staan van Onkyo met ook een dubbele cassettespeler. Het geluid is wel echt formidabel met cassettebandjes.

In Polen had ik een Yamaha / Revox set staan. Vrijstaande villa dus altijd knallen en soms ook met cassettebandjes. Geweldig om die oude cassettebandjes opgenomen voor in de auto weer te beluisteren. Ook na twintig jaar herken je elk bandje en elk nummer wat erna komt.

Alhoewel muziek digitaal opgenomen in .flac kwaliteit toch wel superieur is.

I love it when a plan comes together !
High met Henk

Special Member

Ondanks dat ik een denon drm 10 in vol ornaat heb klaar staan...
Ik gebruik hem nooit....
Zoals gj zegt: kwaliteit beroerd en mechanische media... Tja nogal gevoelig voor schade.

Voordeel van casette boven cd zie ik nog wel, in de mate dat een casette niet makkelijk beschadigd bij gooi en smijtwerk.

Echter voordeel boven usb of sd kaartjes..... Nee helaas. In alle opzichte wint de solid state digitale media...

Dus waar dit vandaan komt... Komt straks de cd-i ook terug net als de dcc en de minidisc

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hubie

Special Member

heb nog wel een oude Pontiac met cassettespeler maar die vreet ze gewoon op.

Ja,de beruchte bandsla ;-) Niet iets om naar terug te verlangen.

Arco

Special Member

Heb nog een FC950 deck staan van Philips, klinkt lang niet slecht...
Een oom van me had heel vroeger zelfs nog een platenspeler naast hem op de stoel in de auto staan... :)
(philips mignon, werkte nog verrassend goed in de auto met weinig overslaan)

http://www.hupse.eu/radio/images/Philipsag2100Folder.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat zal wel een heel klein aantal zijn die nog met bandjes werkt.
zo zijn er ook nog DJ's die met platen werken en ook de huidige muziek is nog steeds op plaat te krijgen.

maar dat wil niet zeggen dat de supermarkt binnenkort weer bandjes gaat verkopen. dat is toch echt 'geschiedenis' in het digitale tijdperk van nu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Nog even en de wasrollen van meneer Edison worden als hype weer actueel.
De mensheid is nog gekker dan ik al dacht :S

Een grammofoonplatenfabriek voor 78-toeren schellakplaten oprichten is wellicht een goede investering....

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 28 januari 2017 20:19:11 schreef evdweele:
Nog even en de wasrollen van meneer Edison worden als hype weer actueel.
De mensheid is nog gekker dan ik al dacht :S.

Dat klopt, de mensheid is wel gek…. ook Edison wasrollen worden gewoon weer gemaakt :-)
https://www.vulcanrecords.com/catalogue/

Hubie

Special Member

Op 28 januari 2017 20:19:11 schreef evdweele:
Nog even en de wasrollen van meneer Edison worden als hype weer actueel.
De mensheid is nog gekker dan ik al dacht :S

Een grammofoonplatenfabriek voor 78-toeren schellakplaten oprichten is wellicht een goede investering....

Ja,en dan Mary Had a Little Lamb op nummer 1 in de top veertig.
Op een wasrol natuurlijk. ;-)
Ik geloof dat het einde der tijden nabij is. ;-) ;-)

evdweele

Overleden

Ik geloof dat het einde der tijden nabij is.

De 'tijden' zullen nog wel even doorleven.
Bij de mensheid zet ik mijn twijfels. Bij deze voortwoekerende dementie zal de mensheid het niet meer lang volhouden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 28 januari 2017 19:40:48 schreef GJ_:
Ik snap niet goed waarom je een cassetteband zou kopen. De kwaliteit was belabberd en spelers zijn volgens mij toch redelijk zeldzaam.

Misschien van jouw opnames en spelers, maar het medium kan uitstekend klinken.
Vinyl kan je ook niet generaliseren naar een grijsgedraaid singletje van de beatles op je koffergrammofoontje.

Luisteren doe je met je oren:)
https://youtu.be/UECUYGs8Op0?t=136
Ook beschikbaar met dolby ruisonderdrukking:
https://youtu.be/I0beJZaOUYM?t=773

Het is hetzelfde als zeggen 'computers zijn altijd traag'. Dat ligt toch echt aan wat je zelf koopt.

Ik vind cassettes wel leuk. Heb je toch wat fysieks in je collectie.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

m...een MP3 recorder/speler, overschrijfbaar en zo eenvoudig als een casetterecorder/bandje maken. Zes grote knoppen, PLAY, REC, FF, FR, PAUSE, STOP, geen display/menu's. Zou je kunnen uitbrengen in 8-track uitvoering met keuzeknop welke track, en ook weer in dubbel uitvoering, zodat je high-speed kan kopieren (dubbing) (maar dat kan dan zonder te wachten tot hele "bandje" is afgespeeld, via een data/usb kabeltje tussen twee rec/spelers te hangen, of via snelle wifi/bluetooth link.

RES
Hubie

Special Member

Ik denk dat je alles een beetje in de tijd moet zien.
Even gaan wandelen met een Akai 4000 DS + een accu en omvormer op je rug gaat niet werken.
Dit wel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Walkman

Natuurlijk al lang achterhaald en uit lang vervlogen tijden.
Toch een leuke tijd. ;-)

Ach gut, jongens in een midlife crisis die nostalgische opvliegers krijgen.

Hubie

Special Member

Als je echt in een midlife crisis zit laat je een baard staan en koop je een Harley-Davidson ;-)

ach, elke leeftijds categorie heeft wel iets, de een een walkman, de ander elektrisch licht, eerste eigen vervoer een 2e hands dinosurus, liet je die stationair lopen bij de ophaalbrug lag er 1 meter hoog de stront :P

edit, ik heb nog van diverse oude magnetische media tapes liggen, voor het geval van reparatie van een dergelijk loopwerk. elke keer als ik die doos tegenkom vraag ik me af wanneer ik dergelijke loopwerken nog in handen had.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 28 januari 2017 22:58:44 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Oh hell,

De enige tapes die ik nog heb staat data op, en de enige manier om ze te lezen is een commodore C2N.

Maar voor audio? WHY ?

Dood, begraven, en dood laten, niemand wil zombie tape.

Hubie

Special Member

basiccode,Hobbyscoop Hilversum 1 of 2.
En dan eindeloze pogingen om het in mijn ZX81 te krijgen of de commodore (niet de 64 maar die eerdere versie) Hoe heette dan ding ook alweer?

De instelling van de kop van de cassetterecorder luisterde heel nou.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 28 januari 2017 23:37:29 (17%)

VIC-20? Ik heb er nog één staan!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Van de LP had ik de come-back wel verwacht. Aangezien deze eigenlijk nooit helemaal is weggeweest. Maar van de cassette verbaasde met het eigenlijk wel een beetje.
Maar ach. Ik heb hier in m'n woonkamer ook nog altijd een platenspeler (en ik koop nog steeds LP's), cassettedeck en bandreceorder staan. Dus ben ik nu nog steeds zo 'ouderwets'?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Niks mis mee toch? Mooier dan een onzichtbare mp3!

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.