EenVandaag: "De come-back van het cassettebandje"

Arco

Special Member

Philips had de DCC volgens mij...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Philips DAT ? Dacht het niet....
DCC bedoel je zeker ? (toch een mooi product)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hubie

Special Member

Idd DCC,geen DAT.
Waarom haal ik die 2 altijd door elkaar. ;-)

DCC cassettebandjes en een stilstaande kop
DAT microcasettes (tapestreamer uiteraard ook DAT) roterende kop

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evdweele

Overleden

Je moet de techniek beschouwen vanuit de tijd waarin ze is ontwikkeld.
In 1930 was een radio met buizen en een grammofoon met 78-toeren schellakplaten het enig haalbare.
In 1960 kwamen de eerste tranistorradio's en de vinyl grammofoonplaten.
En in 1980 de cassettebandjes.

Maar om die nu te gaan op te hemelen als zijnde een prachtig stuk techniek is jezelf voor de gek houden. Tegenwoordig zijn er betere technieken dan 30 jaar geleden.
Als je van nostalgie houdt is het leuk om zo'n oud cassettebandje af te draaien, net als dat het leuk is om eens een ritje met een stoomtrein te maken of met een oude auto.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

DAT was toch van Sony?
DCC is van Philips.

Sine

Moderator

Irrelevant, het heeft beiden geen bestaansrecht meer.

*duikt*

evdweele

Overleden

Ach, misschien zijn er wel mensen die zweren bij een tapestreamer met bandjes van 120 MB voor het maken van een back-up van hun pc.
Ik ben alleen erg blij dat er tegenwoordig harde schijven van 4 terabyte bestaan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

REVOX A700, Volspoor stereo 9,5 - 19 - 38 cm/s Ruisniveau < 75dB(A)

@nightwalker & Arco:
U zei veiligheidsschoenen aan? Deze weegt 35 kG en is "draagbaar"!

http://informationsteknologi.wdfiles.com/local--files/musikdeling-formaternes-udvikling-betydning/revox_a700_tape_recorder.jpg

Bandsnelheid is kristal gestuurd en middels een lf generator continue regelbaar (PLL)

Besturing col elektronisch (sepciale (HELAAS ;( ) chips)

Er was ook een studio uitvoering onder de naam STUDER

BTW: @evdwele:
Data op magneettape is (mits correct bewaard) houdbaarder dan op CD; DVD en zelfs op HDD!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Op 29 januari 2017 18:00:52 schreef evdweele:
Ach, misschien zijn er wel mensen die zweren bij een tapestreamer met bandjes van 120 MB voor het maken van een back-up van hun pc.
Ik ben alleen erg blij dat er tegenwoordig harde schijven van 4 terabyte bestaan.

Die dingen op de floppy connector of parallelle poort waren al ellendig toen ze nog nieuw waren, alleen de scsi streamers hadden een beetje bestaansrecht.

Begin niet over ZIP, Jazz of LS120, dat waren echt dramatische technieken.

Wil je lange tijd betrouwbaar data bewaren? MO Disks, maar dat is voor de meeste toepassingen meteen overkill.
En ook daar is de drive en bestandsstructuur uiteindelijk het probleem, mooi dat je datadrager nog heel is ... maar waar ga je hem mee lezen?

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 29 januari 2017 18:10:39 (19%)

evdweele

Overleden

Ah, de ZIP met de beruchte 'click of death' van Iomega :(
Geen idee waarom, maar ik heb nog altijd een bak met een stuk of honderd 5.25" floppy's staan waar ik mijn eerste back-ups op maakte.
Als ik er aan terugdenk word ik alsnog overspannen.

Op 29 januari 2017 18:01:31 schreef Tidak Ada:
Data op magneettape is (mits correct bewaard) houdbaarder dan op CD; DVD en zelfs op HDD!

[Fact check mode aan]
Dat wordt vaker beweerd, maar harde bewijzen ervoor heb ik nooit gezien.
Vooralsnog schaar ik de bewering onder "alternatieve feiten" zoals dat sinds afgelopen week heet >:)

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 29 januari 2017 18:23:22 (45%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 29 januari 2017 18:08:26 schreef Sine:Die dingen op de floppy connector of parallelle poort waren al ellendig toen ze nog nieuw waren, alleen de scsi streamers hadden een beetje bestaansrecht.

Ik gebruikte eind jaren '90 ook zo'n tapestreamer, een Sony Ditto (Iomega Ditto) op de paralelle poort angesloten. Na 3 jaar elke maand een backup van de harde schijf op de tape zetten, was de kop al versleten.

Of wat dacht je van de homecomputer in de jaren '80 waar je je programma's op cassettebandjes op moest slaan d.m.v. een simpel cassetterecordertje. Dat heb ik zelf nooit gedaan, maar wel een keer gezien bij een ZX-Spectrum

Of moeten we een Revox Studer spoelenrecorder maar gebruiken om van foto's en word-documenten backups op tape te maken? :) Tussen PC en spoelenrecorder dan wel een soort modem gebruiken om het binaire signaal om te zetten naar analoog en omgekeerd met daarbij een besturingsinterface om de spoelenrecorder te bedienen indien die uitgerust is met een relais of microcontroller voor diverse loopwerkfuncties.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

DAT heeft philips niet veel van gehad idd, wel zijn ze ermee bezig geweest, de machine ( DAT850 ) is intern van een andere fabrikant. er zijn ooit een aantal nooit op de markt gebrachte prototypen van de 800 reeks in de kliko gegooid. zo af en toe duiken ze nog weleens op, meen dat het type de DAT880 was.

tja, backups die het niet doen als je ze nodig hebt, wie kent het niet :P zag pas nog bij een kennis een aantal zip diskettes in de lade van oude backups. "die bewaar ik voor het geval dat" ik zei, heb je nog een drive liggen dan? die konden dus meteen de kliko in. media van 1999 nog, nutteloos als backup.

net als dds en hi8 en dlt tapes, die kom je ook weleens tegen nog als oude backup media. een bekende fout is om jarenlang eenzelfde set tapes mee te slepen om in geval van brand op de bedrijfslocatie nog een backup thuis te hebben. die tapes worden corrupt, of raken magnetisch van de speakers in de autodeur, waar hij lekker langs in het deurbakje ligt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb mijn originele zip disk nog altijd liggen, werkte tot de laatste dag zonder problemen.
een Pentium 233 op mijn kot in gent, een Pentium 75 thuis, en ik had 1 zipdrive (wat waren die dingen duur als student) dat ik in zo een verwisselbare drive had ingebouwd om elk weekend 100MB naar huis te brengen.
ging stukken beter dan al mijn data op diskettes in te zippen, want als 1 diskette sneuvelde was heel het archief omzeep.

heb een tijd lang nog een 1GB hard disk over en weer gezeuld, maar na een 4-5 treinritten waren die altijd kapot.
ik had ook 1 CD writer op mijn kot, maar daarmee kon ik enkel 600MB naar huis nemen, maar niks van thuis naar het kot (geld voor 2 cd writers had ik toen ook niet, die krengen kosten toen nog 500€).

nooit begrepen dat er nooit geen grotere versie voor diskettes is gekomen.
ik ben van 360kB floppyes (5,25" waarbij ik 180kB per kant had), daarna had ik een drive die de 2 kanten in 1 keer kon lezen.
daarna de 720kb 3,5" diskettes, paar jaar later de 1,44MB, en toen viel het zeker 10jaar lang stil.
de enige upgrade was toen de zip drive.

ik zie dus het cassettebandje echt niet meer terugkomen, net zoals de floppys van jaren terug. die dingen zijn voorbijgestreefd, hoe goed je speler ook is.
zie me al bezig dat ene liedjes te gaan zoeken op een tape.... vind het nu al een ellende om tussen 10 000den mp3's te gaan zoeken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Voordeel van cassette enz als backup is dat je vaak nog wel data kan recoveren ook al is ie (half) dood.
Desnoods met plakband :X

Een CD of DVD is gevoeliger voor met name vocht enz. Genoeg disks gezien die niet meer leesbaar waren doordat ze aan de randen verweerd waren.

En harddisks... Ook die gaan prima kapot. Volgens mij is het allemaal behelpen. Ik geloof wel dat de gemiddelde levensduur van tapes beter is dan CDR, maar dat verschilt ook tussen merk en manier van opslag.

Thatswrite CDRretjes uit 1999 in een map is gegarandaard onleesbaas..

Wat betreft de kwaliteit: er zijn ook genoeg verbeterde technieken tov de domme bewegende koppen met snaartjes.
Een directdrive ding, met metal tapes en dolby-s.. ik vraag me af hoeveel mensen dat blind zouden herkennen.
In die tijd waren opnames kwalitatief beter, tegenwoordig wordt alles zo maximaal op een cdr geperst dat de dynamiek compleet weg is.

Analoog is nog niet zo slecht, alleen is de doelgroep te klein. Mensen willen een loudness-war, zoveel mogelijke gecomprimeerd en gepushed. Dat verkoopt, dus daar gaat de markt op.

Kijktip: Youtube kanaal van Techmoan.

Daar staan de meest rare devices op. zowel geflopt als niet. Veel gebaseerd op magneettapes.

digalog tapes:
https://www.youtube.com/watch?v=I0beJZaOUYM

dat:
https://www.youtube.com/watch?v=F4K1QKKPX_g

Victor tape / RCA cartridge
https://www.youtube.com/watch?v=Li699Qflv3g

Endless loop cassettes:
https://www.youtube.com/watch?v=xU1aYAHmaJI&t=497s

3M Cantana tapes
https://www.youtube.com/watch?v=1WQbJ0VFrFQ

Playtape:
https://www.youtube.com/watch?v=qBSGuR589_Q

Dolby S enz
https://www.youtube.com/watch?v=jVoSQP2yUYA

Teac O'casse
https://www.youtube.com/watch?v=50kOJRfVCQ4

Tefifon
https://www.youtube.com/watch?v=nBNTAmLRmUg

Sony NT
https://www.youtube.com/watch?v=fXo3_wmqtEQ

DCC en elcaset
https://www.youtube.com/watch?v=CkGMJBqZawA

8track
https://www.youtube.com/watch?v=CfsMB52p_9Q

En dat is nog maar een deel van alle rare apparatuur die ie heeft. Om maar niet te spreken over de vreemde apparatuur: Verticale platenspelers, autoreverse door de hele tape te draaien enz

Wat betreft de diskettes: 3.5" was een stuk degelijker dan de 5.25' versie. Daar heb ik weinig mee gewerkt. Mijn MSX had al een 3.5" drive. De sony diskdrive die ik toen had, de https://www.msx.org/wiki/Sony_HBD-50 was 1 van de eerste 3.5' drives op de markt (toen maar liefst 360kb)

Overigens was er na de 1.44Mb nog een 2.88Mb versie (vnl in de toenmalige IBM PS/2 modellen te vinden. Later is er nog een variant gekomen wat vnl door Vobis vrij veel verkocht werd: de LS120. Die kon zowel de normale diskettes als de LS120 disks lezen.
Ik had zo'n ding, en doordat die met IDE aangesloten was, was het ook een snelle diskdrive.

Voor backups had je de ZIPdisks (100Mb, later 250Mb) maar ook 'elcheapo' tapestreamers als de Onstream en Ditto, Travan dingen
Overigens allemaal zo onbetrouwbaar als de pest.

De DDS tapes waren een stuk beter. (en duurder). Sommige tapedrives kon je ook gebruiken om DAT tapes mee te lezen.

oude harddisks hebben ook hun nadelen, kan me nog herinneren dat een oude hdd nodig was voor iets anders, dus in de windows bak gestoken en zien wat er nog opstond als zijnde E schijf. helaas bevatte die schijf nog een restje van het beruchte sasser virus en zag ik alle pc's in het thuis netwerkje de RPC timer af gaan tellen. dat werd een lange dag om opnieuw te installeren. was je blij om anno 1999 een thuisnetwerk te hebben, had ik meer aan een virusscanner en recente updates gehad :P

als je een oude CDR neemt en steekt er een scherpe priem oid in, dan kun je zo de 2 plastic toplagen scheiden van de alu laag waar de data opstaat. eenmaal door de ene laag heen, dan duw je een bult in de andere laag die je dan zo eraf kunt pellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb laatst mijn CD collectie allemaal op HDD gezet (2 losse hdd's).
van de +1000cd's zijn er een 50tal die op het einde fouten bevatten. de rest deed het nog perfect en die dateren toch allemaal uit 2001-2002. mijn 40X cdrom had veel CRC's fouten op CD's, maar die werkten bijna allemaal zonder problemen op mijn oude 5x cd rom

ik gebruikte toen enkel kodak en sony CD's. met al de rest veel teveel miserie gehad.

@testman; ik had destijds DE manier gevonden tegen de virussen. je moet ze gaan verzamelen, krijg je er nooit eentje. ben maar tot 5 geraakt (yankee doodle, stoned, slayer, spacefiller en 1 die ik niet meer bij naam weet, t was een nummer)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri: na de 1.44MB 3.5" 'HD' diskettes zijn er ook nog de 2.8MB 'ED' diskettes geweest, hoor. En daarna nog de LS-120 drive, welke 120MB 3.5" diskettes las, maar ook volledig downward compatible met alle voorgaande 3.5" diskette capaciteiten (720KB, 1.44MB en 2.88MB).

Als alternatief kwam Iomega met de ZIP-drive, aanvankelijk als 100MB model, maar enige tijd later ook een 250MB variant.

Voor het grotere back-up werk bedacht Iomega de Jazz drive, waarvan de eerste uitvoering disks had van 1GB, maar later ook een 2GB uitvoering beschikbaar kwam.

Het technisch principe van de Jazz drive beviel Iomega blijkbaar wel (data opslag op een platter, dezelfde wijze als een harddisk), want later kwamen ze ook nog met de Rev op de proppen. De eerste versie had disks met een capaciteit van 35GB (90GB gecomprimeerd), daarna volgden ook de 70GB en de 120GB (ongecomprimeerd) disks. De drives voor de grotere capaciteit disks waren downward compatibel met disks van kleinere capaciteit.

Hoewel mijn ervaring daarmee niet al te best is: lezen gaat op zich wel, zij het beduidend langzamer en schrijven levert best vaak een corrupte disk op. Formatteren van een 35GB disk in een Rev-70 drive gaat al helemaal niet. Vanwege deze onhebbelijkheden heb ik zowel Rev-35 als Rev-70 drives in gebruik en schrijf ik alleen data op 35GB disks met het Rev-35 station (extern USB 2). Voor backups terug lezen vanaf een 35GB disk gebruik ik wel gewoon een Rev-70 station (intern SATA).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ooit las ik in een bekend computertijdschrift uit begin jaren '90 een artikel over het maken van een back-up op een videoband d.m.v. een VHS-videorecorder die via een interfacekaartje op de PC was aangesloten.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Sine

Moderator

Op 29 januari 2017 18:27:47 schreef dawmast:
[...]

Of wat dacht je van de homecomputer in de jaren '80 waar je je programma's op cassettebandjes op moest slaan d.m.v. een simpel cassetterecordertje. Dat heb ik zelf nooit gedaan, maar wel een keer gezien bij een ZX-Spectrum

Die tapes incl recorder (en de C64 overigens) liggen nog ergens op zolder :P

Of moeten we een Revox Studer spoelenrecorder maar gebruiken om van foto's en word-documenten backups op tape te maken? :) Tussen PC en spoelenrecorder dan wel een soort modem gebruiken om het binaire signaal om te zetten naar analoog en omgekeerd met daarbij een besturingsinterface om de spoelenrecorder te bedienen indien die uitgerust is met een relais of microcontroller voor diverse loopwerkfuncties.

ER is ooit een adapter geweest om een VHS recorder als data opslag te gebruiken, dus zo ver zit je er niet eens naast :P

Op 29 januari 2017 18:35:44 schreef testman:
tja, backups die het niet doen als je ze nodig hebt, wie kent het niet :P

Nou ... als je baan ervan af hangt zorg je wel dat je een backup hebt, en belangrijker ... dat je die ook eens terugleest om te testen of het wel werkt.

Op 29 januari 2017 18:38:37 schreef fcapri:

nooit begrepen dat er nooit geen grotere versie voor diskettes is gekomen.
ik ben van 360kB floppyes (5,25" waarbij ik 180kB per kant had), daarna had ik een drive die de 2 kanten in 1 keer kon lezen.
daarna de 720kb 3,5" diskettes, paar jaar later de 1,44MB, en toen viel het zeker 10jaar lang stil.
de enige upgrade was toen de zip drive.

Neehoor, er is een 2,88MB flopdrive geweest, de ED voor Extended Density

En natuurlijk de bovengenoemde LS120 (ook wel SuperDisk) was een 120MB magneto optical in flop formaat die ook gewone floppen kon lezen.

nu vaag komt de 2,88 idd ook terug, maar die heb ik blijkbaar nooit gekocht.

de 120 zegt me totaal niks, moet ik gemist hebben. ff opgezocht en er zou ook een 21MB diskette geweest zijn (de gewone LS) eind jaren 80

ook eind jaren 90 is er blijkbaar nog een 150-200MB HiFD geweest.

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 29 januari 2017 19:10:37 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

LS drives zag je inderdaad amper, ik heb heel wat systemen gezien, en maar een enkele keer een LS drive. (letterlijk 1x)

De 2,88's wel, die zaten in bepaalde (386 tijdperk gok ik) IBM machines, die drives hadden een afwijkende kleur eject knop met 2.88 er op gedrukt.

Op 29 januari 2017 19:12:52 schreef Sine:
LS drives zag je inderdaad amper, ik heb heel wat systemen gezien, en maar een enkele keer een LS drive. (letterlijk 1x)

De 2,88's wel, die zaten in bepaalde (386 tijdperk gok ik) IBM machines, die drives hadden een afwijkende kleur eject knop met 2.88 er op gedrukt.

Vobis leverde ze bij bosjes in de PCPrive projecten (de Highscreen PC's) eind jaren 90

die 2.88 dingen was idd de IBM PS/2 serie waar ik ze vnl tegenkwam. Die dingen met een schuin frontje, blauwe eject knop en echt toetsenbord.
http://d2ydh70d4b5xgv.cloudfront.net/images/e/1/mitsubishi-mf356c-799ma-3-1-2-floppy-drive-for-ibm-ps-2-56-s-c-2-88mb-capacity-bcb64d535d1db4a1a5b1c40ec498b336.jpg

http://john.ccac.rwth-aachen.de:8000/alf/ps2_55sx/ps2_55sx_1_full.jpeg

https://www.thefreelibrary.com/Vobis+To+Integrate+LS-120+Drives+Into+H…

maartenbakker

Golden Member

Op 29 januari 2017 17:37:55 schreef Gadget_inc:
DCC cassettebandjes en een stilstaande kop
DAT microcasettes (tapestreamer uiteraard ook DAT) roterende kop

Leuk dat je over DCC en tapestreamers begint. Philips was de eerste of een van de eerste fabrikanten met een magnetoresistieve kop, speciaal ontwikkeld om 16 sporen op een DCC-cassettebandje te kunnen schrijven. Met die techniek hebben ze OnStream tapestreamers gebouwd, en microfilters voor vloeistoffen.

Op 29 januari 2017 19:02:01 schreef dawmast:
Ooit las ik in een bekend computertijdschrift uit begin jaren '90 een artikel over het maken van een back-up op een videoband d.m.v. een VHS-videorecorder die via een interfacekaartje op de PC was aangesloten.

Ook daar hangt een Philipsverhaaltje aan. Al in het V2000-tijdperk werden videocassettes toegepast in professionele voice- en dataloggers.

Op 29 januari 2017 19:01:56 schreef MNM(tm):
Hoewel mijn ervaring daarmee niet al te best is: lezen gaat op zich wel, zij het beduidend langzamer en schrijven levert best vaak een corrupte disk op. Formatteren van een 35GB disk in een Rev-70 drive gaat al helemaal niet. Vanwege deze onhebbelijkheden heb ik zowel Rev-35 als Rev-70 drives in gebruik en schrijf ik alleen data op 35GB disks met het Rev-35 station (extern USB 2). Voor backups terug lezen vanaf een 35GB disk gebruik ik wel gewoon een Rev-70 station (intern SATA).

Mijn slechte ervaringen waren al met de ZIP en de JAZ. De enige redenen dat Iomega nooit failliet is gegaan, zijn waarschijnlijk dat ze hun garantieclaims niet of slecht honoreerden, dat de garantie net afgelopen was als de boel stukging of dat ze (het omgaan met) de media de schuld gaven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op 29 januari 2017 19:03:04 schreef Sine:
en belangrijker ... dat je die ook eens terugleest om te testen of het wel werkt.

Dat is het probleem met veel back-up media, je weet niet zeker of de back-up goed is gelukt.
Pas als je de back-up nodig hebt kom je erachter dat er iets fout is gegaan.
Op mijn vroegere werk zoiets meegemaakt. Het systeem ging plat. Even de back-up terugzetten...
Om dan te constateren dat het middel erger was dan de kwaal. Alle dagelijkse back-ups van de afgelopen maand bleken corrupt.
Het kostte 3 dagen om het systeem weer helemaal opnieuw te installeren. :S

Als er vroegere collega's van mij meelezen herkennen ze misschien de toen veelvuldig gestelde vraag nog wel: "Doet-ie-ut-al?" (© EvdM)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.