EenVandaag: "De come-back van het cassettebandje"

GJ_

Moderator

Op 11 januari 2019 18:42:11 schreef Shiptronic:
Maar met tegenwoordig (bijna) overal internet dekking...

Pardon? In Nederland is het prima, maar over de grenzen word het een stuk minder. En meer in het oosten van Europa is de dekking zo beroerd dat de batterij van m'n telefoon in een paar uur helemaal leeg is (en denk er om dat ik een heule dikke batterij heb). En als je al verbinding hebt is het nog maar de vraag of er echt internetverkeer mogelijk is.

Maar, je hebt wel gelijk als je zegt dat de dekking een stuk beter is dan DAB

Op 11 januari 2019 13:34:03 schreef Jochem:
[...]
Wij van WC-eend..

Ik ken de man achter de fabriek en ik ken de opzet van het geheel, nee het is niet om van rond te gaan komen denk ik, wel ontzettend leuk dat er nog iemand mee bezig is. De markt voor cassettebandjes én cassettedecks is enorm aangetrokken de laatste tijd. De recorders gaan op marktplaats soms enorm goed qua verkoop, ik heb gisteren een walkman verkocht die een jaar geleden niet interessant bleek maar nu ineens 8 reacties in 3 dagen.

Nee het zal bij het gros van het publiek niet terugkomen maar ik denk dat het een aardige stap achter het vinyl aan zet, wat inmiddels ook weer in de supermarkt in de schappen ligt. Nieuwe cassettedecks worden nog mondjesmaat geproduceerd in China maar je doet er beter aan een recorder op marktplaats te kopen. En nee, het is geen gok maar net als met een auto, je moet een klein beetje weten wat je koopt ;) Gelukkig zijn het veelal alleen de snaartjes die kapot zijn.

Kun je ook nog ergens nieuwe losse cassetterecorderloopwerken verkrijgen? In combinatie met een zelfgebouwde opname- en weergaveversterker en een wisoscillator kun je dan je eigen cassetterecorder bouwen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ik heb mijn 3 kops Aiwa deck nog, evenals nog wat metal tapes nieuw in folie. Wordt tijd om te cashen ;)

Afgelopen week ook weer een stukje met deze strekking (de topic titel) in het AD.

Hensz

Golden Member

Op 12 januari 2019 10:10:50 schreef dawmast:
Kun je ook nog ergens nieuwe losse cassetterecorderloopwerken verkrijgen? In combinatie met een zelfgebouwde opname- en weergaveversterker en een wisoscillator kun je dan je eigen cassetterecorder bouwen.

Je kunt ook een kant-en-klare cassetterecorder kopen. Deze Teac bijv.: https://www.conrad.nl/p/teac-w-1200-cassettedeck-zwart-1697268
Ik heb m'n twijfels of het wel een 'echte' Teac is, maar het is in ieder geval een cassetterecorder! :P

Overigens gisteren hier in de krant (misschien ook andere gpd-bladen?) ook al een artikel: https://www.gelderlander.nl/binnenland/het-cassettebandje-is-terug-ja-…

Don't Panic!

Er schijnt nog één Chinese fabrikant van complete cassetteloopwerken te zijn, en dat is niet Teac...

De kwaliteit van de nieuwe loopwerken is 'wel okee'. Een beetje zoals een redelijke walkman van vroeger.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hmm... ja leuk maar het waren uiteindelijk toch ondingen, op den duur hielden ze er spontaan mee op en dan zat je cassettespeler vol met spaghetti. In de jaren '00 hadden die dingen nog wel een voordeel, discmans en mp3 cd-spelers waren groter dan walkmans (die pasten wel in je broek), en mp3 spelers met flash hadden in den beginne nog maar enkele tientallen MB's opslag... Ik gebruikte zelf overigens wel een mp3cdspeler in die tijd. Ik heb daarvoor wel een walkman gehad.

Alles gaat een keer stuk... Cassettespelers zijn in mijn ervaring best betrouwbaar gebleken. Eens in de 15 a 20 jaar een setje nieuwe snaren en het loopt weer goed. Bandsalade heb ik alleen gehad in dat soort 'kan nog wel met die ouwe snaren' gevallen.

Wél netjes je kop en loopwerk schoonhouden.

Ik ben er mee opgegroeid en had indertijd er gewoon bijna geen problemen mee. Behalve dat veel mensen consequent hun kop smerig lieten zijn, wat dus tot een zeer slechte kwaliteit leidt terwijl het nagenoeg brongelijk kan klinken.

Vooropgenomen bandjes is een ander verhaal. Totdat digitale binmachines kwamen, waren ze gewoon muf en matig van klank. Ik heb er hier een van Canned Heat waarbij je de eerste 15 seconde de machine op toeren hoort komen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hmm.. ik wist niet dat het sneuvelen van die bandjes te maken had met de snaar... kun je dat uitleggen?

Dat alles stuk zit wil niet zeggen dat er onderling verschil in zit. Ja ik weet het, optische media is ook niet alles, daar moet je ook voorzichting mee doen. Op dit moment is er niet echt een goed alternatief voor de oude media vind ik, legaal downloaden is niet alles. Mensen willen toch iets vast kunnen houden als ze ervoor betalen en dan heb je ook nog van die DRM onzin.

//edit
Ahh! De tape wordt dubbel aangedreven, ik snap het! Danku!

Op 16 januari 2019 10:48:56 schreef Ledlover:
Er schijnt nog één Chinese fabrikant van complete cassetteloopwerken te zijn, en dat is niet Teac...

De kwaliteit van de nieuwe loopwerken is 'wel okee'. Een beetje zoals een redelijke walkman van vroeger.

weet je misschien ook waar die duizende nieuwe dan vandaan komen op ebay .
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=casset…

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Thevel

Golden Member

Op 16 januari 2019 19:07:19 schreef necessaryevil:
Hmm.. ik wist niet dat het sneuvelen van die bandjes te maken had met de snaar... kun je dat uitleggen?

De capstan is een draaiende as welke met constante snelheid de tape van de linker spoel afrolt.
De rechter spoel wordt met een slipkoppeling door de motor aangedreven, hierdoor wordt de tape door de rechter spoel weer opgerold.
Als door een slechte snaar of slipkoppeling de rechter spoel slecht of helemaal niet oprolt krijg je spaghetti...

Precies.
Wat ook bij Philips recorders uit half jaren 70-half jaren 80 voor komt, is een klevende wiskop. Het elektromagneetje zit in de plastic behuizing gelijmd, en die lijm wordt na een paar decennia weer zacht en komt steeds weer aan de oppervlakte van de kop tevoorschijn, ook na het wegpoetsen.
Altijd even voelen. Voelt ie kleverig, dan is ie slecht. Je kunt dan waarschijnlijk ook met je nagel het elektromagneetje in de kop wegduwen...
Oplossing: kop er uithalen en tapes op een ander deck wissen :)

Dat heeft gevolgen:
- Band wordt vies en kleverig, rolt moeilijk af, vervuilt wiskop, krijgt veel dropouts en rafels.
- Band loopt stroef en raakt uitgerekt, door de stroeve loop wijkt de snelheid af.

Ook gaan enkele merken cassette (PDM geloof ik) uit zichzelf kleven. Het kleefprobleem is echter veel minder veel voorkomend dan bij reel to reel tape.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Je kunt de kleefstof ook uit de kop halen en het binnenwerkje opnieuw vastlijmen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 16 januari 2019 20:42:21 schreef Franssel:
[...]weet je misschien ook waar die duizende nieuwe dan vandaan komen op ebay .
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=casset…

Daar zit een heleboel nieuwe oude stok tussen. De echt nieuwe zijn maar van een paar merken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 januari 2019 10:10:50 schreef dawmast:
Kun je ook nog ergens nieuwe losse cassetterecorderloopwerken verkrijgen? In combinatie met een zelfgebouwde opname- en weergaveversterker en een wisoscillator kun je dan je eigen cassetterecorder bouwen.

Ik zou niet weten waarom want het gros van de gebruikte decks kunnen makkelijk nog heel lang mee.

Op 16 januari 2019 23:02:04 schreef maartenbakker:
Je kunt de kleefstof ook uit de kop halen en het binnenwerkje opnieuw vastlijmen.

Op zich klinkt dat niet onmogelijk... Ik zal er eens eentje demonteren als ik weer een Philips met kleefkop heb.
Heb jij er misschien ervaring mee?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Waar haal je van die snaartjes eigenlijk? Ik vind ze altijd alleen maar op eBay/Ali/etc. Ik heb een Sony waar nieuwe snaren in moeten omdat die gewoon niet meer draait en een andere Sony die al sinds 1989 prima werkt, maar je maakt me niet wijs dat die snaren nog heel fris zijn.

[edit]En eerlijk gezegd heb ik een hekel aan die chinese shops...

[Bericht gewijzigd door Antoine op donderdag 17 januari 2019 12:16:06 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Op 17 januari 2019 12:14:32 schreef Antoine:
Waar haal je van die snaartjes eigenlijk? Ik vind ze altijd alleen maar op eBay/Ali/etc. Ik heb een Sony waar nieuwe snaren in moeten omdat die gewoon niet meer draait en een andere Sony die al sinds 1989 prima werkt, maar je maakt me niet wijs dat die snaren nog heel fris zijn.

[edit]En eerlijk gezegd heb ik een hekel aan die chinese shops...

Elektro Andijk, Sjaak van Schaik, Mfbfreaks.com

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Electro andijk heeft setjes voor bijna alle decks, en wat hij niet heeft vult hij graag aan met de info die hij van je krijgt, lengte/dikte/vorm van de oude snaren. Zo is het steeds completer. Ik heb er ook net een set laten maken voor een Sony TC V7.

Voor diegenen die er wat meer willen weten over de verschillende werking van Cassette deck's ,want de een is de ander niet ! hierbij een paar voorbeelden hoe het ook op een goede manier kan ,n.l. in HIFI waarbij de band keuze uiteraard van groot belang is. Betreft hier een Nakamichi 480 2 kops deck ,deze was toen der tijd Sept.1981 af geprijsd naar 999.-HFL .Onlangs wel va nieuwe snaren voorzien.In de auto gebruik ik nog steeds TDK Cassette bandjes ook bij minus temp.nooit geen probleem bij een Alpine TDM-7590R autoradio cass.speler. Philips mag dan we de uitvinder zijn ,maar voor top kwaliteit zijn er merken die er een echt HIFI product van hebben gemaakt.

joopv

Golden Member

Op 17 januari 2019 12:27:29 schreef maartenbakker:
[...]
Elektro Andijk, Sjaak van Schaik, Mfbfreaks.com

Ik heb wel eens snaartjes gekocht bij deze Poolse shop: https://www.cdlens.com/

Uitgebreid assortiment en goedkoop. Maar je moet wel de exacte afmetingen en het profiel weten.

De juiste afmetingen ,dat lijkt mij erg lastig daar de rek er na van loop van jaren er uit is,ik heb een kant en klaar origineel setje via Amazone DE gekocht,dus géén Chinees maar Duitse firma , €28.en hij loopt weer als nieuw.Ik zag gisteren div. adv.staan waarbij men nieuwe TDK cass.bandjes aan bood voor veel geld.
Wat betreft bij Chinese firma's onderdelen bestellen ,daaraan ontkom je helaas niet altijd daar het merk Onkyo van speciale eindtransistoren is voorzien,t'word er niet makkelijker op, laatst nog een SR 507 nagekeken,daar stonden geen type nummers op de eindtorren ,om deze te te kunnen vervangen moet het gehele app. uit elkaar daar er géén demontabele bodemplaat in zit.

[Bericht gewijzigd door columbo op dinsdag 22 januari 2019 12:05:07 (43%)

maartenbakker

Golden Member

Als ik tussen twee kwaden moet kiezen, kies ik toch liever China dan Amazon. Bij Amazon weet je zeker dat je een stelletje smerige uitbuiters en monopolisten steunt, bij China gaat het meeste geld naar hardwerkende ondernemers van wisselende kwaliteit.

Maar wat is er mis met het steunen van Nederlandse verkopers? En als je bij een buitenlands bedrijf koopt, probeer rechtstreeks te kopen. Heb gezien dat dat soms ook goedkoper is dan via Amazon.

Overigens kun je de afmetingen van een snaar redelijk goed inschatten door een touwtje te monteren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 22 januari 2019 13:08:03 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Of de oude snaar opmeten, en er op 10cm een halve cm af te halen, ongeveer. Een en ander naar gevoel...
Het is niet alleen de trekkracht die van belang is, maar de oude snaren zijn ook uitgehard en spekglad. Nieuwe snaren, ookal zijn ze slapjes, hebben veel meer grip op de (goed schoongemaakte ;)) wielen.