EenVandaag: "De come-back van het cassettebandje"

@tfteetje:
Mooie bandrecorder. Die van mij komt aardig overeen met functionaliteit en koppen, alleen zal de kwaliteit van mijn Akai GX-270D mss niet zo hoogstaand zijn als die TEAC van jouw.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Het ronddraaien van de spoelen werkt rustgevend en hypnotiserend.

En, ter info voor de jongsters hier, met een muisclick naar het volgende nummer is er niet bij. Opstaan uit je luie stoel, druk op STOP, spoel verder, druk PLAY en zo voorts, net zo lang tot je het gewenste nummer hebt gevonden.
Die bandjes gaan het echt niet worden hoor, leuk geprobeerd.

Sorry, er bestaat een afstandsbediening voor. Drukknoppen kast met kabel van het formaat geschikt voor een hijskraan..... heb al jaren Spotify, das pas handig!

[Bericht gewijzigd door tfteetje op zaterdag 28 januari 2017 23:48:09 (19%)

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Op 28 januari 2017 23:27:21 schreef Hubie:
[...]

Klopt,de VIC 20 ;-)

De VIC-20 heb ik niet, maar wel een werkende C-16, een momenteel defecte C-64 en een werkende C-128. Daarbij -uiteraard- de Datasette, een 5.25" diskdrive en de Final Cartridge III.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Zo'n beetje alle oude gangbare apparatuur bij elkaar.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Hubie

Special Member

Op 28 januari 2017 23:21:20 schreef Fuzzbass:
VIC-20? Ik heb er nog één staan!

Ach ,waar blijft de tijd.
Ik weet nog dat ik met de bus naar Radio Elra ging naar de Zwartjansstraat in Rotterdam om een 16 K uitbreiding te kopen voor mijn ZX81.
Kan je nagaan,16 K, een wiebelend ding dat zeer slecht contact maakte in het ZX81 slot.

16 K,een giller tegenwoordig,de Aldi verkoopt 16 GB usb-sticks voor een paar Euro.

Maar OK, back on topic.
Ik geloof niet dat de cassettebandjes terug keren.
Het is tenslotte een achterhaalde techniek met snaartjes en loopwerken die aan slijtage onderhevig zijn.

Op 29 januari 2017 01:11:09 schreef Hubie:
Ik geloof niet dat de cassettebandjes terug keren.
Het is tenslotte een achterhaalde techniek met snaartjes en loopwerken die aan slijtage onderhevig zijn.

Vergis je niet. Niet alle cassettedecks zijn aangedreven met snaren. Die Akai GX-270D bandrecorder van mij is volledig direct-drive. Dus dat zal ook wel bij cassettespelers zijn toegepast. En anders is de techniek er nu zeker rijp voor met al die frequentiegeregelde motoren.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Hubie

Special Member

Je kan een cassetterecorder niet vergelijken met een bandrecorder.
Ik heb hier een Akai DX-4000 DS
Dat ding is gebouwd als een tank.
Kosten nog moeite zijn gespaard om er een solide apparaat van te maken.
Dat kun je toch niet vergelijken met een een Okkie-Wokkie cassetterecorder?

Mijn bandrecorder wil je ook niet graag op je voeten laten vallen zonder veiligheidsschoenen aan. Deze Akai weegt ook ruim 15kg
Maar een cassetterecorder kun je zeker vergelijken met een bandrecorder. Ze werken volgens het zelfde principe. Of de tape nu op losse spoelen zit of op 2 spoeltjes in een plastic behuizing maakt weinig verschil.
Er zijn ook wel degelijk cassetterecorders gemaakt die van degelijke kwaliteit zijn. Kwaliteitsverschil heb je bij alle apparaten. Dus die had je ook bij bandrecorders.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Er zit een principieel verschil in de haalbare kwaliteit. Bij een cassette zijn onder andere de band smaller (dus toleranties luisteren nauwer), de snelheid lager en de toleranties groter. Nou zijn er in de loop van de jaren wel allerhande truukjes uitgehaald om de bandloop stabieler te krijgen, de betere tapesoorten beter uit te sturen, etc. maar het systeem is er uiteindelijk nooit voor ontworpen en dat merk je.

Opzich voldoet het ruimschoots aan DIN45500 en is de kwaliteit even goed of beter als die van MP3-spelers op een gemiddelde compressie en platenkrassers, dus opzich inderdaad voldoende voor een comeback.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op 28 januari 2017 21:47:01 schreef Ledlover:
Ik vind cassettes wel leuk. Heb je toch wat fysieks in je collectie.

Ik probeer juist van al die ouwe meuk af te komen door LP's, singles, tapes en cassettebandjes te digitaliseren.
Als ik terugdenk aan het gehannes met cassettes in de auto... Elk half uur of drie kwartier weer zoeken naar een andere.
Nu staat er een uur of 12 op een SD kaartje en meer dan 12000 uur op een harde schijf.

Op 28 januari 2017 22:56:04 schreef Sine:
Dood, begraven, en dood laten, niemand wil zombie tape.

Precies.

Mijn huidige "cassetterecorder" heet Zoom H4n. Werkt heel wat beter dan die ruisende en jengelende cassettebandjes.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 29 januari 2017 04:22:35 (13%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evdweele

Overleden

Heel juist gezien. Digitale opnamen zijn enen en nullen, dus zwart/wit ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hoeveel zou dat gaan kosten 12K uur cassetebandjes? Vast meer dan een jaar of 10 Spotify gok ik.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

kan niet zeggen dat ik die tijd mis, steeds maar spoelen met die bandjes. als spoelen goed ging, want dat was deck en tape afhankelijk. koppen vuil of versleten, je kon het vierkante aandrukrolletje horen bij sommige decks. of de tape was zo goedkoop of rot dat de magnetische laag achter de kop bleef plakken.

banden en magneten was geen combi, terwijl je die in speakers en in je werkhok op veel plaatsen hebt. dus altijd opletten waar ze neergelegd werden. ook bij vhs en dergelijke was het niks, later kon je wel spoelen met een index, maar ook dat werkte alleen goed op het apparaat wat het zelf had opgenomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Mijn bandrecorder wil je ook niet graag op je voeten laten vallen zonder veiligheidsschoenen aan. Deze Akai weegt ook ruim 15kg

Mijn N4520 ook niet, die weegt bijna 30kg... ;) (het chassis is van 5mm dik metaalplaat!)
Heb gehoord dat er ook eens iemand daardoor in het ziekenhuis belandde; gebroken tenen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Komt die bandrecorder uit een fabriek die in de oorlog nog tanks maakte? :o >:-)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Cassettedecks waarbij de capstanas direct werd aangedreven, bestonden eind jaren '70 al. De opwikkelhaspel werd dan door een aparte opwikkelmotor aangedreven. Kwalitatief veel beter dan met snaren en slipkoppelingen te werken.

Cassetteloopwerken zijn erg gevoelige en kwetsbare dingen, zijn de snaren slap geworden en is de aandrukrol vuil of slecht, krijg je jank. En een slechte slipkoppeling van de opwikkelhaspel veroorzaakt dat het loopwerk bandjes eet. Modernere loopwerken hebben een beveiliging tegen bandsla, zodra de opwikkelhaspel blijft hangen, stopt de aandrijfmotor. Deze mechanisme zorgt doorgaans ook voor de automatische afslag wanneer het bandje helemaal aan het einde is gekomen.

Verder is het schoonhouden van bandgeleiders, wiskop, opname/weergavekop, capstan en aandrukrol ook erg belangrijk om geen problemen met de weergave te krijgen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
joopv

Golden Member

Op 29 januari 2017 03:17:48 schreef maartenbakker:
Er zit een principieel verschil in de haalbare kwaliteit. Bij een cassette zijn onder andere de band smaller (dus toleranties luisteren nauwer), de snelheid lager en de toleranties groter. Nou zijn er in de loop van de jaren wel allerhande truukjes uitgehaald om de bandloop stabieler te krijgen, de betere tapesoorten beter uit te sturen, etc. maar het systeem is er uiteindelijk nooit voor ontworpen en dat merk je.

Opzich voldoet het ruimschoots aan DIN45500 en is de kwaliteit even goed of beter als die van MP3-spelers op een gemiddelde compressie en platenkrassers, dus opzich inderdaad voldoende voor een comeback.

Met DNL van Philips was de cassette wel te pruimen. Ik heb nog ooit een DNL doosje van Venemix Research gehad, dat kon je in de line-out tussenschakelen. Mijn laatste cassettedeck was een Aiwa met Dolby-C, daarbij kon ik nauwelijks verschil horen tussen CD en een cassette kopie.

Ondertussen heb ik al die analoge meuk weggedaan. Het Akai GX646 tapedeck wat ik ooit voor 2300 gulden gekocht heb, heeft nog 650 euro opgebracht. Hij schijnt momenteel weer veel meer waard te zijn, er is veel vraag naar die hi-end tapedecks.

GJ_

Moderator

Op 28 januari 2017 21:15:58 schreef Hubie:
Ik geloof dat het einde der tijden nabij is. ;-) ;-)

ehhh, op deze manier is het begin der tijden nabij. :-)

Op 28 januari 2017 21:47:01 schreef Ledlover:
Misschien van jouw opnames en spelers, maar het medium kan uitstekend klinken.

Niet zozeer mijn opnames en spelers maar gewoon in het algemeen is het gewoon slecht.
Het "kan" uitstekend klinken? Ja, met uitzonderlijk goede apparatuur en uitzonderlijk goede tapes. Al met al is "geweldig" met cassettes iets heel uitzonderlijks. Ik was er 30 jaar geleden wel klaar mee.

Hubie

Special Member

Ik dacht dat het op de HCC dagen in de jaarbeurs Utrecht was dat Philips met een grote show de DAT recorder introduceerde.
Volgens mij ook een doodgeboren kindje.