Versterker blijft hangen?

pa3gws

Golden Member

Het is dezelfde versterker als uit dit topic neem ik aan.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/134682
Neem dan de voeding die wordt aanbevolen 2X12 Volt dus een trafo met secundair 12-0-12
Dat werkt waarschijnlijk 10 maal beter als dat gerommel met schakelende voedingkjes. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De datasheet van het genoemde IC zegt dat het een tweekanaals klass-D brug versterker is, 2x100 W in 8 Ohm bij 10% (!!!) THD :+ We hebben het hier andermaal eens niet over Hifi..
Hiervoor heeft hij 34V voedingsspanning nodig, bij een A of 5 als je hem volledig wilt kunnen misbruiken voor dingen die qua crestfactor niet meer zo veel op "muziek" lijken.
Link: http://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/da...244535.pdf
Ik geloof overigens wel dat ST waar maakt wat ze schijven. Let in uw bewoordingen op het verschil tussen gain en uitgangsvermogen, en probeer als dat even kan wat te meten. 50 Hz is zowel gemakkelijk te maken als met een gewone (wat betere) multimeter te meten.

Er zijn standby en mute voorzieningen, maar de verdere configuratie is aan de fabrikant van de module. Uw link doet het niet, is het mogelijk iets soortgelijks te vinden of wat foto's te plaatsen ?
Ik doorzie niet hoe men met deze chip handig een 2.1 configuratie realiseerd.

Een niet voor audio bedoelde voeding zou op meerdere manieren problemen kunnen geven, om voor de variatie eens een speciaal geval te noemen: Een speaker is een vierkwadranten belasting en klasse-D versterkers werken ook achterstevoren als energie-omzetter. Je kunt zo de voedingslijn op zeker moment proberen omhoog te drukken, wat bij weinig capaciteit kan gebeuren en sommige voedingen echt niet leuk vinden.

Sine

Moderator

Op 4 februari 2017 19:28:47 schreef royvdgriend:
Er staat bij de versterker dat hij 100+100+200watt is maar dat klopt niet. Heb een versterker van 10+10+20 watt die de helft zo hard gaat.

Dat klopt zo ongeveer, 10x meer vermogen voor 2x meer volume.

Gevoelsmatig wel ja kwa geluidsdruk maar kwa decibel hoef je maar 2x zoveel te hebben

Voorlopig haalt hij de helft nog geen eens omdat hij dan gaat vastlopen en die andere versterker heeft daar geen last van?

Sine

Moderator

Dat kan wel kloppen, als het ding echt 200W wilt halen heeft hij zoals aart al zegt 34V voeding nodig bij zeker 12A

Je linkje werkt overigens niet, dus ik weet niet exact over welke amp je het hebt.

Decibel is heel erg niet lineair
https://geoffthegreygeek.com/amplifier-power/

Wil je waargenomen 10x harder dan een 10W amp dan heb je een 21000W versterker nodig :P

[Bericht gewijzigd door Sine op 4 februari 2017 21:31:25 (14%)]

Als ik het goed begrijp heeft het dus geen nut of je nu de pc speaker set van 60 watt of 200 watt neemt. Hier is een link

https://www.amazon.com/TDA7498-Digital-Amplifier-Board-Class...B01EG0QNRI

Sine

Moderator

Een PC speaker set?

Dan is 60W al ZWAAR over de top.

Ik heb een 15W class-T ampje, en het verbruik daarvan komt zelden boven de ruststroom ;)
Het zal je verbazen hoeveel herrie je met 1W in een goede speaker kunt maken.

[Bericht gewijzigd door Sine op 4 februari 2017 21:41:19 (61%)]

hoog vermogen spul (tenzij PA) is grotendeels marketing.

daarnaast is het rendement van je speaker ook nog van belang. Dat is de hoeveelheid dB's die je krijgt per watt aanstuurvermogen.

een 10w versterker met hoog rendement speakers kan harder gaan dan een 100w versterker met goedkope prut

Heb een kleinere computer voeding geprobeerd en moet zeggen dat hij al eerder blijft hangen. De grote voeding heeft 70watt dus kan me bijna niet voorstellen dat hij zo snel blijft hangen. Soms zelfs als ik de versterker alleen aanzet.

Heb de subwoofer losgekoppelt en het full range kanaal even open gezet en ook die begint te haperen. Hij stopt dan ook pas met haperen als ik het volume helemaal uit zet (volume knop van fullrange, niet totaal volume knop).

Het zou inderdaad kunnen liggen aan de voeding maar moet wel zeggen dat ik meer had verwacht van een klasse d versterker. Heb een andere klasse d versterker die op full range kanaal even hard gaat en die is maar 20 watt en verbruikt idle maar 1watt

High met Henk

Special Member

neem nu eens gewoon een trafo, gelijkrichter en elco's...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Mooore powah is ook meer spanning, dus 12V gaat het niet redden als je meer herrie wilt maken.

Een switcher an sich kan het probleem eigenlijk niet zijn.

Mits goed aangesloten natuurlijk.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

Op 4 februari 2017 21:59:46 schreef High met Henk:
neem nu eens gewoon een trafo, gelijkrichter en elco's...

hoe kom ik daar aan?

Ik heb hier mischien nog een paar zekeringen liggen voor een auto. Even kijken of een 5ampere zekering kapot gaat?!!

Wat wil je daarmee gaan bereiken?

Die gaat er alleen uit bij flinke en landurige overschrijding van de opgegeven stroom. Maar audio gaat in pieken. Niet snel genoeg voor de zekering, maar wel om een voeding onstabiel te maken.

De enige manier om het volle vermogen aan te spreken is de volle voedingsspanning aanbieden met voldoende vermogen.

Die laptop voeding was ca 80w bij elkaar. De helft van het volumebereik lijkt me dan een keurige score. Vooral icm die subwoofer (grote pieken). Dat hij het wel trekt zonder de subwoofer geeft al duidelijk aan dat de voeding het niet trekt om die extra last te voeden.

Op 4 februari 2017 22:31:12 schreef royvdgriend:
[...] hoe kom ik daar aan?

Ik heb hier mischien nog een paar zekeringen liggen voor een auto. Even kijken of een 5ampere zekering kapot gaat?!!

Snelle manier: bestellen op internet
Goedkope manier: uit andere apparatuur slopen
Middenweg: kopen op een radiobeurs.

Daarnaast kan geen laptopvoeding 5a leveren.

High met Henk

Special Member

Helaas moet ik je darin teleurstellen:
zowel de mobiele lader in mijn auto (HQ) als de OEM lader van de notebook (SLETT ehhh DELL) op mijn werk zou 120W moeten kunnen leveren op ca 20V: Das dus zelfs 6A

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

idd, de bekende baksteen adapter die dell 12 jaar geleden al had bij de inspiron 9300 laptop aka de stoeptegel :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een betere voeding heb ik momenteel niet liggen, maar ik zal er in iedergeval naar kijken. Bedankt voor de reacties!

Even off topic: geeft de lucht uit je basspijp aan hoeveel bass je sub procuceert. Heb namelijk een andere versterker die veel en veel meer lucht verplaatst en makkelijk op een 2A 12V voeding kan.

Nee. Je oren (of een geluidsdrukmeter geijkt in decibel) geven aan hoeveel lage tonen je hebt.

Lucht uit de basreflexpoort zegt niets.

Sine

Moderator

Je hebt ook kans dat die print niet helemaal lekker is natuurlijk.

19V bij 4A plat trekken zou toch zo onderhand de ramen aan het rammelen moeten brengen.

evdweele

Overleden

Op 5 februari 2017 09:09:41 schreef High met Henk:
Helaas moet ik je darin teleurstellen:
zowel de mobiele lader in mijn auto (HQ) als de OEM lader van de notebook (SLETT ehhh DELL) op mijn werk zou 120W moeten kunnen leveren op ca 20V: Das dus zelfs 6A

Ik heb eens gekeken naar de lader van mijn MSI laptop: 19,5V 9,2A. Kan je bijna een kachel op laten draaien :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

post eens een duidelijke foto van je opstelling.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl