Maar dat jij nu "toevallig" gezien had dat op die plaats geen zekering zat, en dat dit gevaarlijk was en daarvoor al een oplossing klaar liggen had, en dat de wagen toevallig na een kwart eeuw uitbrandde net vooraleer jij die zekering hebt kunnen plaatsen. Ik geloof wel in toeval maar niet meer in Sinterklaas.
Je ouwehoert weer zoals we dan van je gewend zijn.
25 jaar geleden lag de norm van wat 'veilig' is anders dan nu. Want door een hele kudde droeftoeters mag er tegenwoordig niks meer fout gaan. Kijk naar wat er tegenwoordig allemaal een fietshelm op heeft bijvoorbeeld. 25 jaar geleden wist je niet eens wat dat was (en keek je gewoon uit in het verkeer, iets waar de gemiddelde fietser anno 2017 dan weer nooit van gehoord heeft).
Hoe dan ook, zelfs als je verhaal klopt ben je verantwoordelijk voor de brand. Je vermoedde dan namelijk dat er een gevaarlijke situatie bestond en hebt er de voorkeur aan gegeven voorrang te geven aan de inbouw van wat facultatieve rommel boven de essentiele punten van nazicht. Dat is je uiteindelijk duur te staan gekomen en het had nog veel erger kunnen zijn.
Jij hebt ook altijd wel wat te janken he.
Had Sven de originele (en ooit eens 'goedgekeurde'!) situatie veranderd, dan had je lopen janken dat hij het origineel had moeten laten, want dat was gekeurd en fabrikant en aanverwant gel*l.
De moraal van het verhaal is dus dat zowel jij als de TS nagelaten hebben een onveilige situatie tijdig te verhelpen en zo zelf verantwoordelijk zijn voor de ellende die gelukkig (vooral bij Ledlover) beperkt bleef.
De moraal van het verhaal is dat jij, GD gewoon een enorme z**kerd bent die altijd wel wat te zeuren moeten hebben. Als advocaat zou je niet misstaan.
Dus zijn jullie niet zo goed geplaatst om de hoge noot te zingen in een moraliserend topic over veiligheid.
Dat is mijn mening over wel weer mensen. Waaronder GD.
Ik hou er maar mee op
Gelukkig en graag. Maar ik vrees dat het alleen op dit topic slaat en niet in het algemeen.
ALLE land rovers van dat jaar hebben het zo zitten en er brand er zelden 1 uit. Ik heb dus domme pech!
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Maar aan de andere kant... Het zou mij ook overkomen zijn...
Ik heb al best vaak mee gemaakt dat relais in een wat oudere staat niet altijd even betrouwbaar meer blijken te zijn. Al meermaals een startmotor moeten vervangen omdat het startrelais (niet zijnde dat op de motor, maar in de besturing) is blijven plakken. Oh ja, die pak je dan gelijk maar mee uiteraard als je de startmotor laat reviseren. En ja, origineel zo gemaakt door de maker met certificeringen als UL en wheelmark enzo. Maar ja, na een jaar of 10 gaat het dan toch fout. By design. Dus ohjee, ongeauthoriseerd er maar een wat degelijker relais in gefrut. Nu is het levensgevaarlijk want een niet-bevoegd (en derhalve ondeskundig) persoon heeft aan een gecertificeerde installatie wijzigingen aangebracht. Ohjee. Maar nu blijft het wel heel. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Toch?
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer dat bij een gloei relais gebeurt de kabel eerder 'gaat' dan de gloeikaarsen. Die kabel is (origineel) vaak wat aan de dunne kant. Bij een niet te oude en relatief diesel gaat dat prima, want meer dan 10 seconden voorgloeien doe je niet (in tegenstelling tot wat ouder en groter spul waar in de manual staat dat je dat afhankelijk van de buitentemperatuur 1 tot 2 minuten moet doen; 12 cilinders, gloeistroom toch al snel een 150A op 24V).
Als het relais echter om welke reden dan ook blijft plakken... Tjsa... Motortje loopt. Met een beetje pech, merk je er niks van. En zoals gezegd: een zekering gaat het 'rood' worden van de (toch al te dunne!) kabel niet oplossen (met een beetje mazzel volgt een volle sluiting voordat de boel vlam vat, dan gaat-ie wel). VW heeft (oa.) de gloeispiralen wel gezekerd. Wellicht is dat goedkoper dan een iets zwaarder relais wat wel gewoon heel blijft. Kabel is ook 'fors', in elk geval ruim bemeten voor de bedoelde stroom.
Maar ja, als je dan de kabel gaat vervangen omdat je die te dun vindt... Dan ben je weer aan het 'modificeren'.
Het wordt steeds meer off-topic, maar... Mijn Pa kreeg een brief van de importeur van zijn vierwieler. Een uitnodiging om langs te komen voor een terugroepactie. Doel: het vervangen van de contactslotschakelaar. Daar bleek een vet in gebruikt te zijn wat volgens hen 'carboniseert', wat brand tot gevolg kan hebben. Dan heb je het volledig origineel (er is helemaal niks aan die auto verbouwd sinds aanschaf). En toch is er blijkbaar een reëel risico of brand. En ook dat is bijna 27 jaar goed gegaan (wel netjes dat ze dan nog terug roepen...). En het ging tot vervanging nog steeds goed eigenlijk...
@GD: een BEETJE hypocriet ben je wel
Trek het je niet aan. Ik ken de commentaren van deze poster niet anders...