Kabelbrand - het kan ons allemaal gebeuren, ik was er optijd bij.

van de week nog bezig geweest met het opknappen van diverse aandachtspunten op elektragebied in een kroeg, wat al werd gezegd in dit topic kwam ik daadwerkelijk tegen. 2 kachels 2000W op een 1mm2 haspel met pvc kabel die niet afgerold was. iets van gezegd, het werd meteen opgeruimd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ik geloof toch dat ik van de week het record kabelbrandje gehad heb...
https://www.circuitsonline.net/forum/view/135797

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

is een tijd terug bij een collega ook gebeurd, op de parking in de fik gegaan, motor is vanzelf gestart en van de rem gegaan, in de versnelling zo de bosjes ingereden en weer afgeslagen door die kabelbrand. was een wagen waar alles elektrisch gestuurd was, franse bak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Beetje topic kaap aan het worden zo?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Een tikje :P

Ik heb zo goed als het kan de power meter discussie verplaatst naar https://www.circuitsonline.net/forum/view/135880

Op 6 februari 2017 21:44:07 schreef Sine:
Dat staat in het EBV. (daar heb je allicht mee te maken gehad als je enig elektrisch werk op chemelot verricht hebt)

De tang MOET een ratel hebben die een incomplete persing onmogelijk maakt en de tang mag niet wafelen.

Dit is goed:
[bijlage]

Dit mag niet gebruikt worden:
[bijlage]

De ratelende tang snap ik. Dat kun je bijna niet fout doen.

Maar wat is er mis met die tweede variant?

Zo te zien maak je dat met dit soort tangen:
https://i.ytimg.com/vi/6W-b15-iWCs/maxresdefault.jpg
Ziet er wel goed uit, maar niet doen dus?

Heb nu gewerkt met deze dingen:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/FkAAAOSwpDdU-Acw/$_35.JPG

[Bericht gewijzigd door timberleek op zaterdag 18 februari 2017 15:22:46 (21%)

Anoniem

Jammer, zo'n mooie wagen. Maar moeten we medelijden hebben of is het net als bij de TS eigen schuld dikke bult?. Wagens branden zelden uit, deze heeft er 25 jaar opzitten en net nu HighmetHenk allerlei snufjes implementeerde brandt hij plotseling helemaal uit. Toeval of onachtzaamheid? Als ik mag gokken...
Opvallend is dat beiden erg fier lijken op hun prestatie.

High met Henk

Special Member

Onder de kap was hij 100% standaard
Achterin was bijgebouwd. Vanaf schutbord is alles naar achter intact

Sterker nog.... Ik had al gezien dat gloei en startinrichting niet gezekerd waren. Had om die reden al een 400A slow blow achterin liggen, maar geen tijd om te fitten....

Dus toeval: je aanname is dus incorrect

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Wel leuk natuurlijk, al die zekeringen. Maar de oorzaak van de meeste fikkies in deze categorie ligt toch in overgangsweerstanden. En niet in overbelasting (of je zou moeten stellen dat de overgang met de weerstand overbelast is).
12V (of 24V) zekeren op 400A kun je mi. net zo goed laten in deze context. De gemiddelde zekering moet toch al op 125% belast worden voordat het ding überhaupt wat doet. En dan duurt het 'lang'. Tegen de 200% gaat het wat sneller. De accuspanning zal bij 800A (daar praten we over...) best wat inkakken. Maar 6kW is nog steeds een leuke kachel. En je hebt nog steeds een aardige kans dat de accu het niet lang vol houdt. Ofwel: je moet het zo neerleggen dat als er om welke reden eens achterlijke stromen voor z'n kiezen krijgt, het gewoon rood gloeiend kan worden zonder dat er wat 'mee' gaat. Zo zit het tenminste bij mijn vierwieler. En inderdaad, de draad tussen dynamo en startmotor was volledig omwikkeld met isolatie tape. De dynamo was niet origineel. Het draadje was eh... warm geweest. De rekening voor het vervangen van de dynamo zat er ook bij: een dealer (je weet wel, door de importeur 'erkend' enzo). Grappig, isolatie tape. Onder een motor door. Dat wordt ook nooit warm en er zal ook nooit een druppel olie op vallen.
Afijn, ik heb wat aan dat draadje gerekend en kwam niet verder dan een 450-500A - aangenomen dat de accuspanning op 12V blijft (wat dus al niks wordt).

Bij dunnere draden is zekeren een iets ander verhaal. Maar als ik eens naar een fan kijk... nog steeds 30A. Op een volle sluiting, zal die zekering wel gaan. Maar op een overgangsweerstand dus niet. En laat nou net dat de connector aan de fan genekt hebben (lees: was gesmolten). Ofwel: ook hier heeft een zekering (niet onverwacht) het smelten van een connector niet voorkomen.

Moraal van het verhaal: zekeren is waardevol. Laat het vooral niet achterwege. Maar minstens zo belangrijk is het fatsoenlijk aansluiten - iets wat ook de auto fabrikanten wel eens schijnen te vergeten. Ook beschermen tegen schavielen wordt vaak over het hoofd gezien.

Het laatste fikkie wat ik zelf op heb mogen lossen: generatortje wat in de kast in de fik is gegaan. Achteraf reconstruerend: de afgaande van de generator is 'heet' geworden. Lag tegen de 24V kabelboom aan. Die is mee gegaan. Daardoor is de startmotor ingekomen. Accukabel overbelast. Gesmolten. Accu geploft. En ondertussen een gasolieslang mee genomen. Toen was het hek van de dam.
Achteraf reconstruerend is de oorzaak de afgaande kabel geweest: iets met een stugge kern op een op rubbers staande generator. Een jaar of 5 daarvoor geïnstalleerd door een bedrijf met van die grote 'ISO9001' Dekra stickers op de bus.
Overigens is de zekering er niet uit gegaan en is er ook niks te achterhalen van 'overbelasting' ofzo... Ach, ik heb er weer leuk aan verdiend...

Maar Sven, weet je nou al wat de oorzaak is?

High met Henk

Special Member

niet 100%, maar het is bij de gloei inrichting begonnen.

en nee 400 A lost niet alles op, maar een doorgeschuurde kabel had dit wel voorkomen

LET WEL toen ik aankwam stond het spulletje te starten (sprak vandaag de melder die melde dat het misging en hij heeft idd ook gelopen tot de dieselleidingen doorsmolten!)

Ofwel in de kabelboom of gloeirelais is het misgegaan. maar wie/wat het was is nog niet duidelijk:alle kabels zijn aan elkaar gesmolten en gloei relais ook..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 21 februari 2017 20:37:38 schreef High met Henk:
Onder de kap was hij 100% standaard
Achterin was bijgebouwd. Vanaf schutbord is alles naar achter intact

Sterker nog.... Ik had al gezien dat gloei en startinrichting niet gezekerd waren. Had om die reden al een 400A slow blow achterin liggen, maar geen tijd om te fitten....

Dus toeval: je aanname is dus incorrect

Dan hoop ik maar dat je brandverzekeringsexpert naïever is dan ik.

Een 25jaar oude auto die uitbrandt vlak nadat je er hebt zitten aan modden is al een zeldzaam toeval.

Maar dat jij nu "toevallig" gezien had dat op die plaats geen zekering zat, en dat dit gevaarlijk was en daarvoor al een oplossing klaar liggen had, en dat de wagen toevallig na een kwart eeuw uitbrandde net vooraleer jij die zekering hebt kunnen plaatsen. Ik geloof wel in toeval maar niet meer in Sinterklaas.

Hoe dan ook, zelfs als je verhaal klopt ben je verantwoordelijk voor de brand. Je vermoedde dan namelijk dat er een gevaarlijke situatie bestond en hebt er de voorkeur aan gegeven voorrang te geven aan de inbouw van wat facultatieve rommel boven de essentiele punten van nazicht. Dat is je uiteindelijk duur te staan gekomen en het had nog veel erger kunnen zijn.

De moraal van het verhaal is dus dat zowel jij als de TS nagelaten hebben een onveilige situatie tijdig te verhelpen en zo zelf verantwoordelijk zijn voor de ellende die gelukkig (vooral bij Ledlover) beperkt bleef.
Dus zijn jullie niet zo goed geplaatst om de hoge noot te zingen in een moraliserend topic over veiligheid.

Ik hou er maar mee op, want met die crossposts van je in 2 topics is het niet goed meer te volgen.

Ronald45

Golden Member

Op 21 februari 2017 23:24:04 schreef grotedikken:
[...]
Ik hou er maar mee op,

Gelukkig. Er is al genoeg chagrijn in de wereld.

RAAF12

Golden Member

High met Henk geeft al aan waar het fout gaat. Hij gunde zich geen tijd om de juiste voorzieningen te treffen. Human error. Oftewel `wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten`

Ronald45

Golden Member

'De beste stuurlui staan aan wal'

High met Henk

Special Member

@GD: een BEETJE hypocriet ben je wel, want je weet niet helemaal hoe het zit:
.1 ik HAD een autoradio met 1 versterker achterin en had achterin al permanente 12V beide NETJES gezekerd. Dit heb ik er al ingebouwd toen ik de auto 4 jaar geleden kocht en nog tijd had.

.2 die "facultatieve rommel" was inderdaad een PC, maar vergeet niet dat ik 3 jaar geleden al 2 schermen achterin had gebouwd (in de werkruimte) om er een PC te plaatsen! Nu de radio uitbrandde heb ik van de nod een deugd gemaakt en ben daar al vanaf november mee bezig in de vrije zeldzame uurtjes. omdat het niet goed werkte is het zelfs allemaal elektrisch weer afgekoppeld... Maar die PC was bedoeld als werkpc, ik heb er alleen audio en een scherm voor bijgeknoopt, zodat ik hem OOK als car pc kon gebruiken. Aanvankelijk wilde ik hier een RPI voor nemen, maar dat viel me toch wat tegen qua performance en deze had ik toch liggen.

.3 de reden dat de zekering er nog niet inzat is ook simpel: alle hoofdstroom kabels moesten opnieuw gelegd worden, aangezien ik ook een lier geplaatst heb. Die was om diezelfde reden nog steeds niet aangesloten na ruim 2 jaar!!! Ik doe iets goed of ik doe iets niet! Een slecht aangesloten zekering kast wegens haastige spoed vond ik een groter risico en mijn accubakje zit lastig onde de bijrijders stoel. Bakje is groot zat, maar met accu op zijn plek is montage erin lastig. het toegangsluikje is nogal krap.

.4 ALLE land rovers van dat jaar hebben het zo zitten en er brand er zelden 1 uit. Ik heb dus domme pech!

.5 ik ben niet verzekerd tegen brand dus dat verhaal gaat al niet op, maar dan nog is het BEHOORLIJK evident dat daar geen kabels bij getrokken zijn. De enige kabel die niet origineel was en weggebrand is, was de lierbesturingskabel.. En die hing van onder het dashboard volledig los in de cabine om sluiting te voorkomen! want die was nog niet aangesloten! En die zat ook ver boven de brandhaard, maar vuur kruipt naar boven..

en ja het is mijn eigen schuld. Daar ben ik mij van bewust.... Want het is mijn auto en ik had het gezien: waarom post ik het? Om anderen ook bewust te maken van het feit dat je niet klakkeloos aan kunt nemen dat alles af fabriek gezekerd is! m.a.w. om anderen voor die fout te behoeden...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Maar dat jij nu "toevallig" gezien had dat op die plaats geen zekering zat, en dat dit gevaarlijk was en daarvoor al een oplossing klaar liggen had, en dat de wagen toevallig na een kwart eeuw uitbrandde net vooraleer jij die zekering hebt kunnen plaatsen. Ik geloof wel in toeval maar niet meer in Sinterklaas.

Je ouwehoert weer zoals we dan van je gewend zijn.

25 jaar geleden lag de norm van wat 'veilig' is anders dan nu. Want door een hele kudde droeftoeters mag er tegenwoordig niks meer fout gaan. Kijk naar wat er tegenwoordig allemaal een fietshelm op heeft bijvoorbeeld. 25 jaar geleden wist je niet eens wat dat was (en keek je gewoon uit in het verkeer, iets waar de gemiddelde fietser anno 2017 dan weer nooit van gehoord heeft).

Hoe dan ook, zelfs als je verhaal klopt ben je verantwoordelijk voor de brand. Je vermoedde dan namelijk dat er een gevaarlijke situatie bestond en hebt er de voorkeur aan gegeven voorrang te geven aan de inbouw van wat facultatieve rommel boven de essentiele punten van nazicht. Dat is je uiteindelijk duur te staan gekomen en het had nog veel erger kunnen zijn.

Jij hebt ook altijd wel wat te janken he.
Had Sven de originele (en ooit eens 'goedgekeurde'!) situatie veranderd, dan had je lopen janken dat hij het origineel had moeten laten, want dat was gekeurd en fabrikant en aanverwant gel*l.

De moraal van het verhaal is dus dat zowel jij als de TS nagelaten hebben een onveilige situatie tijdig te verhelpen en zo zelf verantwoordelijk zijn voor de ellende die gelukkig (vooral bij Ledlover) beperkt bleef.

De moraal van het verhaal is dat jij, GD gewoon een enorme z**kerd bent die altijd wel wat te zeuren moeten hebben. Als advocaat zou je niet misstaan.

Dus zijn jullie niet zo goed geplaatst om de hoge noot te zingen in een moraliserend topic over veiligheid.

Dat is mijn mening over wel weer mensen. Waaronder GD.

Ik hou er maar mee op

Gelukkig en graag. Maar ik vrees dat het alleen op dit topic slaat en niet in het algemeen.

ALLE land rovers van dat jaar hebben het zo zitten en er brand er zelden 1 uit. Ik heb dus domme pech!

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Maar aan de andere kant... Het zou mij ook overkomen zijn...

Ik heb al best vaak mee gemaakt dat relais in een wat oudere staat niet altijd even betrouwbaar meer blijken te zijn. Al meermaals een startmotor moeten vervangen omdat het startrelais (niet zijnde dat op de motor, maar in de besturing) is blijven plakken. Oh ja, die pak je dan gelijk maar mee uiteraard als je de startmotor laat reviseren. En ja, origineel zo gemaakt door de maker met certificeringen als UL en wheelmark enzo. Maar ja, na een jaar of 10 gaat het dan toch fout. By design. Dus ohjee, ongeauthoriseerd er maar een wat degelijker relais in gefrut. Nu is het levensgevaarlijk want een niet-bevoegd (en derhalve ondeskundig) persoon heeft aan een gecertificeerde installatie wijzigingen aangebracht. Ohjee. Maar nu blijft het wel heel. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Toch?

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer dat bij een gloei relais gebeurt de kabel eerder 'gaat' dan de gloeikaarsen. Die kabel is (origineel) vaak wat aan de dunne kant. Bij een niet te oude en relatief diesel gaat dat prima, want meer dan 10 seconden voorgloeien doe je niet (in tegenstelling tot wat ouder en groter spul waar in de manual staat dat je dat afhankelijk van de buitentemperatuur 1 tot 2 minuten moet doen; 12 cilinders, gloeistroom toch al snel een 150A op 24V).
Als het relais echter om welke reden dan ook blijft plakken... Tjsa... Motortje loopt. Met een beetje pech, merk je er niks van. En zoals gezegd: een zekering gaat het 'rood' worden van de (toch al te dunne!) kabel niet oplossen (met een beetje mazzel volgt een volle sluiting voordat de boel vlam vat, dan gaat-ie wel). VW heeft (oa.) de gloeispiralen wel gezekerd. Wellicht is dat goedkoper dan een iets zwaarder relais wat wel gewoon heel blijft. Kabel is ook 'fors', in elk geval ruim bemeten voor de bedoelde stroom.
Maar ja, als je dan de kabel gaat vervangen omdat je die te dun vindt... Dan ben je weer aan het 'modificeren'.

Het wordt steeds meer off-topic, maar... Mijn Pa kreeg een brief van de importeur van zijn vierwieler. Een uitnodiging om langs te komen voor een terugroepactie. Doel: het vervangen van de contactslotschakelaar. Daar bleek een vet in gebruikt te zijn wat volgens hen 'carboniseert', wat brand tot gevolg kan hebben. Dan heb je het volledig origineel (er is helemaal niks aan die auto verbouwd sinds aanschaf). En toch is er blijkbaar een reëel risico of brand. En ook dat is bijna 27 jaar goed gegaan (wel netjes dat ze dan nog terug roepen...). En het ging tot vervanging nog steeds goed eigenlijk...

@GD: een BEETJE hypocriet ben je wel

Trek het je niet aan. Ik ken de commentaren van deze poster niet anders...

de zekeringen in auto's op de zware lijnen als de dynamo en startmotor zijn meer voor een kortsluiting als bij een aanrijding waar het blok de kabels platdrukt. 20 jaar terug waren die lijnen niet gezekerd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Volkswagen heeft in de diesels de gloei al 40 jaar gezekerd.
En verder, mijn 40 jaar plus oude Mercedes mag rustig een volle minuut gloeien voordat er eens over starten gedacht gedacht mag worden.
Niks gezekerd.
Gaat ook al 40 jaar goed.

Ergo, uiteindelijk kan er overal iets mis gaan.
Ik heb ooit een uitgebrande kabel gehad in mijn toenmalig auto omdat een of andere sukkel (nee EricP, aan certificering deed men nog niet toen) de massa en de constant plus omgedraaid had.
Dat is jaaaaaaren goed gegaan via de massa van de kogelkoppeling van de aanhanger.
Tot ik er een echte constant plus in meubelde om een accu te kunnen voeden.
Die accu fikte de bekabeling weg zodra de steker aangesloten werd...

Shit happens....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

(nee EricP, aan certificering deed men nog niet toen)

Eureka! Er stond geen CE op! Dat MOET de oorzaak zijn :+
(ook zonder certificering!)

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 22 februari 2017 08:03:35 (10%)

ik heb al menig autos gezien met auto brand of bijna brand.
zelf mijn eigen autos (mijn porsche is 3x in brand gevlogen voor ik die verkocht. hoop geknoei van een vorige eigenaar).

mijn opel ascona had zijn zekeringkast die half gesmolten was. de radiator fan liep zwaar en zijn 20A zekering ging net niet kapot.
echter was die zekeringkast blijkbaar niet voorzien om 20A door te laten waardoor de kabelboom achterop de zekeringkast beginnen smelten is.

mijn huidige golf heeft zijn koplampen via relais lopen (origineel via de lichtschakelaar waar dan de contacten kapot branden). mijn autos is dus correct gemod en toch viel ik zonder lichten. de zekeringhouder was beginnen smelten
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/zekering.jpg

mijn ford capri start altijd moeilijk, en als ik een tijdje doorstart, wordt de hele starter voedingskabel warm. de bout op de starter ziet blauw van de hitte. daar gaan zekeringen dus ook nooit tegen helpen en toch kan het brand veroorzaken.
die capri is trouwens al rijdende in brand gevlogen. de ventilatormotor voor de verwarming binnenin is beginnen vastlopen. zekering nooit gesprongen, motor uitgebrand. ik stond in de file toen er ineens rook uit de verwarmingsroosters kwam. zekering ook nooit gesprongen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Het zit je ook niet mee he?
Maar eh... zwevende zekering onder de motorkap... Met nattigheid... Garantie voor ellende (en ja, die VW schakelaar ken ik ook... Rook uit het dashboard. De huidige gaat elke paar jaar ff uit elkaar, schoon maken, dat gaat prima).
De fan ken ik ook. VW heeft in de fan een thermische zekering. Die gaat, zo leert de ervaring.
Kabel van de startmotor... Niet goed als die zo warm wordt. Als het uit de startmotor komt, heb je daar een probleem (rot contact startrelais?). Als het de kabel is, dan is het oog niet fatsoenlijk geperst. Je hebt best kans dat wanneer je dat een keer fatsoeneert, die auto ook beter start (startmotor draait sneller, helpt meestal wel).

ik rijd ook al jaren daily rond met oldtimers. voor mijn geen computergestuurde rommel.

de capri rijd maar 1keer per jaar en staat dan 11maand en 30dagen stil. staat nu zelf al 4jaar stil in de garage. die heeft altijd al moeite gehad om te starten waardoor de starter veel te verduren krijgt:
-10x pompen met gaspedaal
-10tal seconden starten
-10x pompen met gaspedaal
-10tal seconden starten
-10x pompen met gaspedaal
-10tal seconden starten en ondertussen voor gek pompen met gaspedaal. auto begint dan te stotteren en bokken en slaat uiteindelijk met veel knallen aan.

als je dan wil aanzetten, valt de motor uit. het is echt een rot blok. die zet je in 1e en je trekt door tot 7000rpm, daarna naar 2de en ook naar 7000rpm trekken. dan rijd die de hele rit braaf rond. zolang je bovenstaande niet doet, zal die telkens bij vertrekken weer bokken en willen uitvallen. kut blok en een verdomd goeie diefstalbeveiliging, maar eens die gaat, gaat die als een raket.
als ik genoeg straat zou hebben, loopt die zijn km teller uit
http://fcapri.homelinux.com/meetings/2004/zonhoven/640/Pcdv0526.jpg
origineel een 1.3'tje met 55pk uit 1978. top zou 143km/h moeten zijn :-)
daar zat toen een 2.0blok in waar ford origineel mee tot 173km/h zou geraken. op GPS loopt die tot een 195km/h en toen was de straat op (wat nog steeds 22km/h harder is dan ford kan)

ondertussen is de motor al vervangen. ik rijd er telkens met een caravan mee en dat blok heeft al 6koppelingen opgegeten op 10 000km.

aan oude wagens moet je sleutelen, en de kabelboom/contacten worden altijd vergeten. en dan krijg je overgangscontacten die brand veroorzaken. kortsluitingen bij een auto heb ik nog maar weinig tegengekomen (behalve bij men porsche dan).
zou je contactspray en dergelijke kunnen gebruiken op automotive contacten? tegen corrosie dan. je kan toch moeilijk elk jaar je contacten overal gaan losmaken en 10keer bewegen zodat ze proper schuren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb deze set inclusief doos en hulsjesassotiment van Conrad. Hij werkt, maar niet zoals men zegt dat het moet. Er wordt een soort driehoekje van de huls gemaakt. Een rechthoekig profiel zou beter zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

In de industrie mag deze tang niet gebruikt worden..ze sturen je gelijk van de site af...
Of je het hobbymatig wil toepassen is een tweede.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..