Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Dus waarschijnlijk is de A/D een OKI MSM5054.

Ze hebben bij die Philips wel de 'beeper adjust' eraf bezuinigd.

Dus deze bench meter heeft dezelfde constructie ? Als het net zoals die philips is dan is het gewoon een handheld in een ander kastje.

bprosman

Golden Member

Is inderdaad exact de zelfde als uit het Philips draadje.
De SOAR heeft een batterij vakje en eventueel losse adapter.
Het lijkt er op dat Philips deze meter "omgekat" heeft.

Ze hebben bij die Philips wel de 'beeper adjust' eraf bezuinigd.

Die zit er wel alleen geen gat in de frontplaat.

Voor de liefhebbers :

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 8 september 2017 15:18:25 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Geinspireerd door de Philips meter zit ik er nu wel aan te denken een klein ( Chinees geschakeld ?) voedinkje er in te bouwen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Waarom een geschakeld voedinkje? Het ding zal weinig stroom trekken en dan zou ik opteren voor een trafo, brugcel, afvlakking en een goeie spanningsregelaar.
Lijkt me minder rotzooi geven op de voedingslijn en langer mee te gaan.
Ik weet het... Ik heb het niet zo op die SMPS-jes uit China die niks kosten.

Die gebroken batterijhouder is een ideale kandidaat om te 3D-printen

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

hoop dat je nog andere batterijen gaat gebruiken of netspanning, die batterijen zijn al 5 jaar over de einddatum..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

@Testman, zal netspanning worden denk ik. Was al blij dat die krengen niet waren gaan lekken. Ze doen het overigens nog prima :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Mijn nieuwste aanwinst, een B&K precision programmable IC tester 560

http://www.pa4tim.nl/?p=5964 voor meer fotos en uitleg.
https://youtu.be/4dd-BCJGP14 Ik heb een kort youtube filmpje gemaakt met een demonstratie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Die had ik ook gezien in dat draadje. Leuk ding. Niet mee verder gegaan omdat m'n HiLo testers ook logic en RAM kunnen testen (niet in-circuit). Nog naar de PC software gezocht, maar niet kunnen vinden. Veel plezier ermee.

In Rosmalen een keer een Tek functie generator gekocht van de TM5000 serie. Daarna gekeken of ik een 500 mainframe kon ombouwen om de zaak in te schuiven. Via een TM503B (die zelfs de 5003 Wiki aanziet voor een 5003...) toch uitgekomen op een echte 5003.

Die komt uit de states. Redelijk goedkoop, inclusief verzenden. Vreemd verhaal daarbij, kreeg na een tijdje een mail van de verkoper (bedrijf) met een soort van officiële vraag om het ding weer te retourneren. Vriendelijk geweigerd :)

http://members.home.nl/baltusg/FG5010_1.jpg

De FG bleek na aankoop minder modern te zien dan ik dacht. Maar er zitten veel functies op en het werkt best lekker. Er was gelukkig niet veel mis mee. Sommige knoppen bleven hangen en de blokgolf amplitude bijregelen. Gelukkig is die afregeling bereikbaar. Om overal bij te komen heb je een service kit nodig.

http://members.home.nl/baltusg/FG5010_3.jpg

Een 6802 met drie Motorola PROMs. En een correctie EPROM (2716). Die kon ik allemaal uitlezen. De correctie EPROM wordt ingeschakeld door een 82S107. Die is geprogrammeerd dat voor bepaalde adressen wordt gesprongen naar code in de EPROM ipv de originele (buggy) code in de PROMs. Die kon ik helaas niet uitlezen, zoek nog een Stag programmer die dat wel kan....

http://members.home.nl/baltusg/TM5003_1.jpg

HV sectie van de TM5003. Er zat een defect in, één van de grote elco's lag in sluiting. Zekering was zwart. Elco's zitten aan de andere kant van de pcb gemonteerd. Weer vervangen met een verloop printje (5 naar 2 pennen), erg handige dingen.

http://members.home.nl/baltusg/TM5003_3.jpg

De schakelende voeding. 555 based :) De CMOS ICs heb ik ook met m'n programmer/tester geverifieerd. Kleine elco's meteen maar vervangen. De wat grotere waren nog goed. Ook hadden die een rare drie-pens aansluiting, waar ik geen verloop printjes voor heb.

Ding heeft een GPIB aansluiting. Al even mee gespeeld.

Heb nog meer speelgoed binnenkort. Iets met 10MHz en Cesium....

miedema

Golden Member

Ha Guidob,

Leuke generator!
De van de Tek insteekmodulen bekende veel kleine knopjes dicht bij elkaar, maar ziet er hier uit als wèl goed bedienbaar.....

De combi 10MHz en Cesium klinkt erg interessant. Ben benieuwd :-).
groet, Gertjan.

guidob

Overleden

Goed, daar gaat ie dan. In het kader van mijn TEA syndroom ben ik weer ergens tegenaan gelopen:

http://members.home.nl/baltusg/PRS45A_front.jpg

Alarm komt omdat één voeding niet is aangesloten. Het ding werkt domweg.

Dit is een klok generator voor telefoon centrales. Zitten aansluitingen op daarvoor E1/DS1 en het werkt ook met -48V.

Maar goed, het gaat hier om een andere aansluiting op de achterkant:

http://members.home.nl/baltusg/PRS45A_back.jpg

Rechts zit een 10MHz sinus signaal. En dat is akelig nauwkeurig en dat voor de hele levensduur. Afregelen kan, maar dat wordt normaal gesproken niet gedaan. Denk aan een afwijking van max +/- 30 micro Hz. Signaal komt van een goede TCXO die wordt aangestuurd door de rest. Dus ook korte termijn stabiliteit is goed.

http://members.home.nl/baltusg/PRS45A_tube.jpg

De buis met Cesium. Probleem met deze dingen is dat ze "op" raken. Na een jaar of 10 (?) aanstaan is het over; buis vervangen. In de telecom wereld staan die dingen 24/7 aan. De surplus markt koopt ze op, maar dan is de kans groot dat de buis op de laatste benen loopt. En een nieuwe is onbetaalbaar.

Maar deze komt niet van een telco operator. Run time is nu bijna 4 jaar. Via een monitor programma kan je een hoop parameters bekijken. Weet er nog niet veel van, maar het lijkt allemaal ok.

Het is ook niet de bedoeling om dit continu als lab standaard te gebruiken. Rubidium of TCXO gebruiken daarvoor en die regelmatig afregelen tegen deze unit. Dat is het handige hiervan. Aanzetten, half uurtje wachten voor een lock en klaar voor gebruik.

En minimaal ieder half jaar even laten draaien om het vacuüm te behouden. Zo blijft de buis goed.

http://members.home.nl/baltusg/PRS45A_top.jpg

Nog een plaatje vanaf de bovenkant. Categorie afblijven als het werkt. Er zitten b.v. twee HV supplies in.

guidob

Overleden

Trouwens:

http://members.home.nl/baltusg/PRS45A_herd.jpg

En ja, ze zijn alle drie goed. Kosten waren minimaal... Heb denk ik meer betaald voor de TM5003/FG5010 + reparatie onderdelen hierboven.

:p

Hewlett

Honourable Member

Mooie exotische spullen Guido.
Je moet er inderdaad wel voor zorgen dat de ingebouwde ionen pomp in de buis regelmatig draait om het harde vacuum te behouden. Dat scheelt een hoop gedoe :-) Voor de HP Cesium beam standards staat er in het manual een procedure beschreven om de buis na langere tijd weer tot leven te wekken, de buizen schijnen daar tegen te kunnen maar die startup fase kan wel 5 dagen duren met hulp van externe HV voedingen. Daarnaast kan het Cesium opraken maar dat schijnt mee te vallen, cavity kan vervuild raken met cesium waardoor de faseruis toeneemt, helaas kan de buis door de loop van de tijd dusdanig lek raken dat de pomp onvoldoende vacuum kan maken en dan is het ook voorbij. Ik heb een HP Cesium beam standard HP5061 waarbij de ionen pomp het vacuum niet meer op kan bouwen (met de ingebouwde HV supplies), ik heb dat ding in die staat zo op de kop getikt bij wijze van experiment, helaas lukt het ook niet met externe HV supplies (dat staat als laatste redmiddel gedocumenteerd in het manual). Lijkt einde oefening te zijn.

Wil je er eentje kwijt? :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
miedema

Golden Member

Ha Guidob,

Inderdaad mooi spul!
Cesium met OCXO er achter is het beste van 3 werelden: super stabiel en nauwkeurig, geen last van weersinvloeden zoals GPSDO, en door de OCXO toch lage faseruis en goede korte termijn gedrag.

Deze oplossing kost je wel meer ruimte, maar dan heb je ook wat :-)

gefeliciteerd!
Gertjan

Wat een leuke / mooie spulletjes hier...

Is het de bedoeling om hier van die "vintage" apparaten te plaatsen?

Of mogen we als enthousiaste amateurs ook ons modernere spul plaatsen?

Gerard

Ain't no place like 127.0.0.1
miedema

Golden Member

Ha Gerard,

Dit topic heet: "Je mooiste meetapparatuur".
Dus heb je spullen die je net hebt, of gewoon blij mee bent, dan kun je je enthousiasme hier delen.
Als je terug bladert in het topic, dan zul je zien dat het scala van wat getoond wordt divers is. En eigenlijk is het allemaal leuk om te zien :-)

groet, Gertjan.

Dankjewel Gertjan,

Hier komt'e dan: mijn laatste aanwinst is een RIGOL 5 ½ digit bench-multimeter, de DM3058E.

Functies:

  • Gelijkspanning / stroom
  • Wisselspanning / stroom
  • Weerstand
  • Capaciteit
  • Geleiding (met geluid, erg handig!)
  • Diodes
  • Frequentie
  • Sensoren uitlezen

Ik ben er erg blij mee, als aanvulling op mijn ouwe getrouwe Fluke 73 multimeter. Zie deze post op mijn website voor de "unboxing".

Geïnteresseerd in de specificaties? Klik hier (pdf).

[Bericht gewijzigd door GerardWassink op vrijdag 22 september 2017 09:16:09 (12%)

Ain't no place like 127.0.0.1
Thevel

Golden Member

Op 22 september 2017 09:13:13 schreef GerardWassink:
Functies:

  • Gelijkspanning / stroom
  • Wisselspanning / stroom
  • Weerstand
  • Capaciteit
  • Geleiding (met geluid, erg handig!)
  • Diodes
  • Frequentie

Dat doet tegenwoordig een goedkoop metertje uit de bouwmarkt ook al. :) :)

joopv

Golden Member

Op 20 september 2017 01:54:55 schreef guidob:
Rechts zit een 10MHz sinus signaal. En dat is akelig nauwkeurig en dat voor de hele levensduur. Afregelen kan, maar dat wordt normaal gesproken niet gedaan. Denk aan afwijkingen van een paar pico Hz.

Ik denk dat je er een factor 106 of 107 naast zit, maar alsnog heel aardig.

flash2b

Special Member

@GerardWassink

Mooie meter die Rigol DM3058E. Toen ik besloot er een 5½ digit DMM bij te kopen ben ik voor de Siglent SDM3055 gegaan.

Op 22 september 2017 17:15:37 schreef Thevel:
[...]
Dat doet tegenwoordig een goedkoop metertje uit de bouwmarkt ook al. :) :)

Dat klopt, maar waarschijnlijk niet met deze nauwkeurigheid...

Ain't no place like 127.0.0.1
joopv

Golden Member

Op 22 september 2017 17:15:37 schreef Thevel:
[...]
Dat doet tegenwoordig een goedkoop metertje uit de bouwmarkt ook al. :) :)

Die aldi/lidl/bouwmarkt meters hebben altijd lege batterijen als je ze een paar maanden niet gebruikt. Uiterst irritant. Neem dan een fluke, die het gewoon altijd doet als je 'm aanzet.

Ha joopv,

Als je hem een paar maanden niet gebruik je zou verwachten als je hem een paar maanden gebruikt ;)
Ik kan die meter van Rigol niet maar hij zal geen herrie maken de ven en is een stuk kleiner als die oude meters.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 september 2017 19:47:16 schreef joopv:
[...]Die aldi/lidl/bouwmarkt meters hebben altijd lege batterijen als je ze een paar maanden niet gebruikt. Uiterst irritant. Neem dan een fluke, die het gewoon altijd doet als je 'm aanzet.

Dat geldt niet voor die een auto shut-off hebben.
Ze zijn vaak wel moeilijk aan te zetten vanwege een brakke schakelaar :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten