Vandaag ook aan het sleutelen geweest. De kerstman kwam vroeg dit jaar, naast een smetteloze HP nixie counter en even smetteloze HP-8640A (met analoge frequentie schaal), beide waarschijnlijk een jaar of 30 niet meer gebruikt, kwam hij met een 7,5 digit Datron 4700 meter calibrator.
Hij was defect en gaf rooksignalen maar verder als nieuw, zowel van binnen als van buiten. Helaas geen service manual maar dat van de 4708 bleek bruikbaar.
Oorzaak van de rook waren 3 tantaaltjes in de outguard voeding. Daarna Fail 1, te hoge temperatuur van de powermodules. Daar bleek + en - 400V te missen (was +150 en -38) Na nog meer zoeken bleek dat te komen door dat er een -15V rail miste.
Zonder extenders een echt geduld werkje, de voedingen zitten links boven, de powermodules rechtsboven. Je kan er niet bij onder spanning dus steeds uitbouwen, draadjes aan testpunten en weer inbouwen:
Het apparaat is voorzichtig gezegd nog al zwaar en vreselijk mooi gebouwd. Ik heb hem daarom in de woonkamer gerepareerd. Steeds de pcbs mee naar het lab genomen om er aan te solderen of voor benchtesten (de PSU's hebben alleen AC nodig dus met variac en 1:1 dat gemaakt) De -15V bleek te werken dus moest er een short zitten. Het was even zoeken maar de oorzaak was een tantaaltje. Niet verbrand maar wel bijna 0 ohm. Daarna was dit het resultaat:
De foto is wat behelpen want het was nogal donker. Hij heeft nog wel wat werk nodig, er zitten meer dan 100 tantalen in en de 20 ofzo die ik heb getest en al vervangen heb waren niet al te vers meer.
Hij doet max 200V DC en AC (tot 1 MHz !!), stroom tot 2A ook AC en DC en tenslotte weerstand (7 vaste waarden van 10 ohm tot 100M)
Ik heb al meerdere calibrators maar die zijn lang niet zo gebruiksvriendelijk als het om DMM's calibreren gaat.