Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Vandaag ook aan het sleutelen geweest. De kerstman kwam vroeg dit jaar, naast een smetteloze HP nixie counter en even smetteloze HP-8640A (met analoge frequentie schaal), beide waarschijnlijk een jaar of 30 niet meer gebruikt, kwam hij met een 7,5 digit Datron 4700 meter calibrator.

Hij was defect en gaf rooksignalen maar verder als nieuw, zowel van binnen als van buiten. Helaas geen service manual maar dat van de 4708 bleek bruikbaar.

Oorzaak van de rook waren 3 tantaaltjes in de outguard voeding. Daarna Fail 1, te hoge temperatuur van de powermodules. Daar bleek + en - 400V te missen (was +150 en -38) Na nog meer zoeken bleek dat te komen door dat er een -15V rail miste.

Zonder extenders een echt geduld werkje, de voedingen zitten links boven, de powermodules rechtsboven. Je kan er niet bij onder spanning dus steeds uitbouwen, draadjes aan testpunten en weer inbouwen:

Het apparaat is voorzichtig gezegd nog al zwaar en vreselijk mooi gebouwd. Ik heb hem daarom in de woonkamer gerepareerd. Steeds de pcbs mee naar het lab genomen om er aan te solderen of voor benchtesten (de PSU's hebben alleen AC nodig dus met variac en 1:1 dat gemaakt) De -15V bleek te werken dus moest er een short zitten. Het was even zoeken maar de oorzaak was een tantaaltje. Niet verbrand maar wel bijna 0 ohm. Daarna was dit het resultaat:

De foto is wat behelpen want het was nogal donker. Hij heeft nog wel wat werk nodig, er zitten meer dan 100 tantalen in en de 20 ofzo die ik heb getest en al vervangen heb waren niet al te vers meer.

Hij doet max 200V DC en AC (tot 1 MHz !!), stroom tot 2A ook AC en DC en tenslotte weerstand (7 vaste waarden van 10 ohm tot 100M)

Ik heb al meerdere calibrators maar die zijn lang niet zo gebruiksvriendelijk als het om DMM's calibreren gaat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Fred,

Prachtig ding die Datron!
Eigenlijk was er dus maar 1 foutoorzaak: Tantaaltjes.....
Was dat gewoon ouderdom, of heeft Datron ze over de voedingsrails gebruikt, zodat de laadstromen groter waren als goed is voor de tantaaltjes?

Blijven er nog 2 problemen over:
- Je calibratie rack was al vol....
- Hoe calibreer je je calibrator :-)

groet, Gertjan.

Hoi Fred.
Welke nixie counter heb je weten te bemachtigen?
Onlangs kreeg ik de HP 5340A maar weet nog niet wat ik er mee ga doen.
Ik heb al een goede counter en deze is wel erg fors.
Behalve dat de buisjes keurig 00000000 aangeven heb ik er nog meetwaarde uit gekregen.
Heb ook geen zin en tijd om er in te gaan investeren, dus wordt het waarschijnlijk kanibaliseren voor de onderdelen.
Er zit een mooie OCXO, mixer en nixiebuijes in.

fred101

Golden Member

Het is de HP5248L met 500 MHz plug in. Ik heb een plugin tot 3,5GHz maar daar heeft iemand ooit een standalone versie van gemaakt. Ik weet nog niet of ik die kan terug bouwen want dan is het een heel bruikbaar apparaat. Ik weet zelfs nog niet of de counter werkt. Hij is idd groot maar wel erg mooi. Ik heb de bijbehorende 1 MHz frequentie standaard al een paar jaar. (24/7 aan samen met een GPS gecontroleerde 10 MHz) maar volgens mij kan de counter ook aan de 10 MHz.

@ Miedema, dat is makkelijker dan een meter calibreren ;-) , ik weet de output van mijn standaard cellen. Dan zet ik die gelijk met behulp van de nulmeter. Het zou me niet verbazen als hij nog goed staat. Er zit ook een autocal in. Ik heb alleen nog maar de schemas bekeken dus ik weet nog niet wat hij dan doet.

Dat manual is wel grappig, ze hebben het over super-selected parts. Dat wordt dan waarschijnlijk gedaan door maagdelijke elfen.

Ik weet nog niet hoe hoog Datron op de prestatie ladder staat, het is volgens mij opgegaan in Fluke. Maar het is een mooi en erg handig apparaat. Je weet hoeveel werk het was om een meter te calibreren. Dit gaat stukken sneller. Ik had ook geen echte AC mogelijkheid. Alleen een vaste 10V en een van mijn flukes gaat tot 1000V en 50 of 400 Hz maar die is niet echt handig omdat je iedere waarde steeds eerst moet uitnullen.
De Datron kan direct aan een meter dus geen last van de hoge weerstand van een KV devider.

Ik zet hem op de tafel achter me ipv de 7603. Als ik daar een scoop nodig heb pak ik nu de scoopmeter. Omdat er geen KV etc nodig is hoeft hij niet in het rek.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 22 juli 2017 10:33:18 (55%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Brainbox,

Die HP 5340A heb ik hier ook, inclusief origineel papieren manual.
Op dat manual heeft iemand de aanschafprijs geschreven: 23.556,- Gulden! (met optie 001 OCXO, incl. BTW). Dus misschien een beetje zonde om zomaar te slopen...
Het was de eerste mooie 18GHz counter. Het zou zomaar kunnen dat je andere counter die 18GHz niet haalt :-)

Verder is hij heel gevoelig. Ik kan gewoon een antennetje op de ingang pluggen om de frequenties van mijn (10mW) zendertjes te controleren.
Doet je andere counter wellicht ook niet na.....

@ Fred,
Natuurlijk, Voor DC, en dan met name lagere spanningen was je al goed voorzien. Maar een referentie om 1000V AC @ 1MHz te checken lijkt me een maatje lastiger......
edit: En nu zijn er dus ook weerstanden te verifiëren :-)

groet, Gertjan.

Ha fred101,

Mooie Datron daar kan je leuke dingen mee doen ;) wat ik nog weet (ik heb deze niet meer) was hij de beste toen der tijd in het lage gebied qua ruis.
Met het selectie verhaal bedoelen ze met name het verouderen van een aantal componenten het duurde voor dit soort apparaten een jaar of drie denk aan de referentie diode weerstand delers enz.
Nu doen we dat in ongeveer 3 a 4 maanden met wat reken werk.
Datron was in die tijd beter als Fluke mijn multimeter van Datron is 8.5 digit dit is een standaard voltmeter en is net iets beter als de HP3478A die ik heb maar ja beiden zijn obsolete :'-(
Het model de 1281 is een samenwerking van Wavetek en Datron maar Fluke heeft hier ook iets mee te maken.
De nummer een in die tijd van kalibratie standaarden was valhalla deze kan je ook niet meer kalibreren alleen maar met elkaar vergelijken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Mooie calibrator !

Datron is via Wavetek en Wandel Goltermann in 2000 door Fluke overgenomen. Zie: http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1141089. Daar wordt ook beschreven dat Wavetek Precision Measurement gevestigd is in Norwich, United Kingdom en voorheen Datron was.

Gebruik je als vervanging voor de tantaaltjes nu goede low esr elco's of nieuwe tantaaltjes ?

flash2b

Special Member

Hij is gelukkig weer gemaakt, de Kamoden D-200 3 digit mini multimeter uit 1978 (Made in Japan). Ik kocht deze op Friedrichshafen als "Nieuw in doos" maar hij was dus "Kapot in doos" :)

Deze kleine meter bevat een LD130 (A/D converter) van Siliconix en verder een CD4511 (7 segment driver), 2x CA3140 (Fet Opamp), CA741 (Opamp) en 2x CD4069UB (Hex Inverter) allen van RCA. Beide hex inverters (op de ingang print) zijn geschakeld als spanning inverter en maken de -5V voor de A/D en één Fet Opamp en de 741. Één Fet Opamp wordt gebruikt voor buffering van de referentie, de andere als ingang versterker. De 741 wordt gebruikt als AC/DC converter.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc04200_cleaned.jpg

Het defect was een 1Ω shunt op de hoofd print die in serie stond met de spanning deler 9K/90K/900K/9M. Doordat deze ∞ was, zweefde de ingang op alle bereiken m.u.v. het ohm bereik en de batterij test. Waarschijnlijk heeft iemand de meter overbelast door meer dan 500mA door deze shunt te sturen. De nieuwe weerstand is hierboven makkelijk te zien omdat hij blauw is.

De meter is erg compact en bevat een sandwich constructie (van hoofdprint en ingang print) die verbonden is met stug draad. Hierdoor is het erg lastig om aan de meter te meten/werken. De batterijhouder zit tenslotte over een deel van de hoofd print.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc04202_cleaned.jpg

Ook moest de meter worden afgeregeld om hem weer in spec te krijgen. Er zijn hiervoor 3 potmeters DCV, OHM en ACV en daar ben ik zonder schema achter gekomen.

Het is een bijzondere verschijning deze kleine meter
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc04218_cleaned.jpg

Door de led display is het niet een zuinige meter en loopt er ongeveer 30mA in bedrijfstoestand. Er is bovenop een aansluiting voor een externe voeding van 6V. De aansluitbussen zijn gelukkig 4mm want de japanners gebruikten ook vaak de onhandige 2mm varianten.

Een leuk museum stuk compleet met doos, verpakking zakjes, snoertjes met verzilverde pennen en de handleiding. De protectie folie zit nog steeds op de meter en nu is hij dus weer "Nieuw in doos".

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc04219_cleaned.jpg

Ik heb heel internet afgezocht, maar ben nog nergens een zelfde of soortgelijk exemplaar tegen gekomen. Jammer genoeg is hij niet True RMS want dan zou het mijn dagelijkse meter worden :)

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Inderdaad een lief metertje! Een goed gevoel voor de mini-afmetingen krijg je pas bij de laatste foto, door verhouding met boekje en meetpennen.

Goed reverse-engineered, en daardoor gerepareerd zonder reparatie topic :-)

True RMS is overrated :-). Zeker voor zo'n 1e lijn / 3 digit meter kom je zonder net zo ver...

groet! Gertjan.

rbeckers

Overleden

Leuke meter. Gezien de afmetingen zou het gebruik van 2mm bussen misschien beter zijn. Maar ik ben het met flash2b eens dat 2mm bussen met de daarbij horende kabeldiktes meestal onhandig zijn.

True RMS is vaak niet zo eenvoudig, o.a. i.v.m. de beperkte Crest factor. (En wat doet de T van TRMS eigenlijk? ;) )

Ik had nog een paar plaatjes klaar staan voor CO dus hierbij.

Mijn HP8904A generator en counter hebben nu een paar dagen warm mogen worden.
Eerst de instellingen maar eens:

Nu eens kijken hoe dat er op een scoopje uit ziet:

volgens de scoop keurig 50KHz.
jaja....
Mijn counter denkt daar toch anders over:

Nu moet ik er wel bij zeggen dat beiden al in geen jaren meer een calibratie hebben gehad, dus waar die afwijking exact ligt; doe eens een gok.
Wat mij betreft is het goed genoeg.

Ik had eigenlijk voor deze test een van mijn gould scopes willen gebruiken. Maar die hebben een tijdje stil gestaan en ik heb er nu 3 die wederom een servicebeurt nodig hebben. fijne scopes, maar wel echt duurzame troep.

In het kader van de foto's had ik er nog eentje staan: de HP3561A.
Dit is een dynamic signal analyser tot 100KHz. een spectrum analyser voor laag frequent zeg maar.
Ontworpen voor analyse van met name (analoge) communicatie systemen.

Het leuke van deze analyser is de scope die ook in het beeld mee loopt. Hier mer een 1k toontje:

Om een voorbeeld te nemen van een MPX signaal bij een FM zender:

http://mpxtool.com/temp/forumpost/off-air-program-spectrum.png
(plaatje is van google, ik heb hier geen apparatuur met MPX output)

RTFM, dan pas vragen...
flash2b

Special Member

Je HP8904A is een bijzondere generator. Het is 12bit amplitude (voor zijn tijd iets bijzonders) en heeft 4 floating outputs (die je ook (per paar) naar de ground kan schakelen, nog steeds bijzonder). De andere zaken voor deze generator, die voor de telecom sector is ontworpen, zijn vandaag de dag allemaal achterhaald. Maar begrijp me niet verkeerd, het blijft een mooi apparaat.

Misschien is het handig dat je je frequentie teller laat afregelen door iemand met een stabiele referentie. Dan heb je weer een mooie eigen referentie. Hoewel, zo veel staat die er ook nu weer niet naast.

Dank je wel voor je foto's iig.

Voor zijn tijd was het inderdaad een bijzondere generator. Ik ben er ook erg tevreden over. De echt specifieke telecom toepassingen gebruik ik eigenlijk niet.

Deze, net als de 3561, komen ook van een telecom bedrijf. Ik had daar wat contacten waar af en toe erg leuke afgeschreven spullen vandaan kwamen.
De anayser gebruik ik eigenlijk ook alleen ter controle van prototypes. Bijvoorbeeld om even snel te kijken of een programmeur niet ergens een i2c bus op 16khz heeft ratelen dat ergens door kan lekken in een audio pad.
Daar is de 3561 natuurlijk niet echt voor bedoeld, maar het werkt wel mooi snel. Zeker met de diepe ruisvloer van de meter (-128dB en beter) kun je de meest kleine overspraak of lekkage vrij snel opsporen.

De counter heeft inderdaad wel een service beurtje nodig. Mocht iemand daar wat mee kunnen, dan hoor ik het graag.

Het is en blijft allemaal een beetje privé hobby spul, maar ik gebruik het toch verbazend vaak voor werk gerelateerd onderzoek.

RTFM, dan pas vragen...
miedema

Golden Member

Ha wielklem,

Die HP3561A is een mooie analyser voor audio (en om aan voedingen te meten...) Slecht weinig analysers kunnen zo laag meten. En ook 1MΩ in dacht ik? Voor audio etc. een zegen i.p.v. de gebruikelijke 50Ω ingangen!

Je bent welkom om langs te komen met je counter, dan kalibreren we hem tegen mijn GPSDO.

groet, Gertjan.

het topic heet je mooiste meet apparatuur, nou daar staat de 3561 wat mijn apparatuur ook helemaal bovenaan :)

In de praktijk ligt de ruisvloer van de metingen op ongeveer -128dBv en als ik even in de handleiding kijk zou dit maar(!) -51dBv (2.82mV rms) mogen zijn. Hij presteert dus wel behoorlijk beter dan HP zelf specificeert. Maar goed, dat past ook wel een beetje bij HP.

Gelukkig is de ingang inderdaad 1M, dat maakt hem geschikt om ook te 'misbruiken' voor andere metingen. Wat je zegt GJ, ook voor voedingen en dan met name buck converters. Die willen nog wel eens vervelend ratelen waardoor een bijvoorbeeld een meet circuitje volledig in de soep loopt. Meestal zijn dat wel flauwe ontwerpfoutjes trouwens.

Of (zoals ik laatst had) een RX circuitje met opto. door het zenden van de data was de voedingslijn verstoord. een verderop liggend meetcircuitje kon niks meer met zijn laatste 4 bits. Dat is toch vrij lastig als je (maar)een 8 bitter hebt..
Met een scoop kom je er ook wel, maar hiermee zie je direct dat er iets op 9600Hz piept. Goh, wat zou dat nou zijn.... Het zoekt gewoonweg net even wat sneller.

@GJ
De counter hou ik zeker even in gedachten, dan neem ik gelijk de andere 2 even mee. Kun je daar ook even mee spelen.
Voorlopig heb ik alleen erg weinig tijd. Iets met -vrouw-wil-klus-af-. Heb heb het dreigement 'John Williams' al voorbij horen komen, dat gaat me niet gebeuren :)
Ik mail/bel je tzt wel even.

Groet,
Willem

RTFM, dan pas vragen...

Hi Willem, :-)

Nu ben ik niet helemaal van de gekke...

Maar wat bedoel je met: het dreigement 'John Williams'

Ik hoor dat graag van je.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 28 juli 2017 10:26:31 schreef blackdog:
Maar wat bedoel je met: het dreigement 'John Williams'

help mijn man is klusser...
We hebben nogal een bouw project thuis. dat moet ook af.

RTFM, dan pas vragen...

Hi Willem,

Mijn vraag geeft dus goed aan hoeveel ik naar de treurbuis kijk ;-)

Dank voor de uitleg.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

In het kader van "Vintage uit Japan" kreeg ik tijdens een verjaardagsbezoekje aan mijn vader (gepensioneerd TD medewerker) zijn clamp-meter kado. NOS, met alle toebehoren erbij. Dateert uit 1978 en ziet eruit als nieuw; hij heeft 'm indertijd nauwelijks gebruikt blijkbaar.

Ik zal er waarschijnlijk niets mee doen maar vind het toch een leuk ding!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
fred101

Golden Member

Heel mooi instrument !

Ik heb een KEW (Kyoritsu) snap 8. Die heeft ook zo'n roterende schaal en qua uiterlijk, een zelfde soort "koffer". Ook een knop om de meter vast te zetten
Die van mij is ook nauwelijks gebruikt maar ik weet helaas de geschiedenis niet en kan ook geen manual vinden.

Ik heb hem laatst gebruikt om de stroom van een smps laptop lader te meten en tot mijn verbazing deed hij dat erg goed. Hij gaf de zelfde waarde als een TRMS stroomtang en dit was een, alles behalve sinus achtig, signaal.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 16 augustus 2017 11:33:57 schreef fred101:
[...] en kan ook geen manual vinden.

Als die KEW technisch gelijk is aan deze National, wil ik mijn manual wel ff inscannen....

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
bprosman

Golden Member

Vandaag een leuk metertje op de kop getikt "voor weinig".
Heeft wel een keertje gestuiterd zo te zien dus wat TLC nodig.

Had nog geen bench multimeter. Ken het merk verder niet. Zag wel dat hij ooit geleverd is door Koning & Hartman die leverden over het algemeen geen "rommel".

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 8 september 2017 10:51:54 (22%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Soar is als ik mij niet vergis een japans merk uit de jaren '80.
Leuke dingen. simpel maar het werkt goed.
Leuk aan die van jouw vindt ik toch wel de beep adjust :)

RTFM, dan pas vragen...
flash2b

Special Member

Soar Corporation is idd Japans, maar volgens mij bestaat het niet meer.

Helaas is het met zo veel Japanse instrumenten erg moeilijk om de specs of de schema's van deze Soar 5030 te pakken te krijgen.

Ik ben benieuwd welke A/D converter in deze mooie 2000 count meter zit, dus meer foto's graag !

Arco

Special Member

Da's dus dezelfde als die Philips waar onlangs een topic over liep... ;)   https://www.circuitsonline.net/forum/view/137687

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten