Oude computers en ander rekenend tuig

tja, je komt windhoos overal tegen, maar vergeet niet dat software veroudert, men gaat er niet vanuit dat je apparatuur maakt die 20 jaar mee moet gaan draaiend op een pc. een computer met win xp is niet vooruit te branden, als die nog ondersteund zou worden door ms, dan zouden er 3x zoveel updates nodig zijn als de software zelf groot was met installeren.

dat win7 op zijn eind loopt is ook al te merken, allejezus veel updates waardoor het systeem alleen maar instabieler wordt.

ik kwam windows zelfs tegen op een recente centrale noodverlichtingskast, ook in houtbewerking machines, dos op een machine van 25 jaar oud. in een alu buigmachine loopt nog win 98, men had niet eens het idee om een backup van dat 19 jaar oude systeem te hebben, waar toch het hele bedrijf op draait.

updaten als je daar niet om vraagt is iets irritants van win10, wat overigens ook omzeilbaar is. kwestie van een service handmatig zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
guidob

Overleden

Ik snap niet echt waarom een verouderd OS niet snel zou kunnen zijn. Mijn win98 PC is compleet verouderd, zeker. Maar tegenwoordig zit er aardig wat geheugen in, grote HD en dan wil het wel. Zeker als er niet al te veel geïnstalleerd is. Werkt snel en zonder crashes. Alleen opstarten duurt wat langer als een moderne laptop met SSD en win10.

Dit is overigens de 1e post die ik via Linux schrijf. Nieuwe laptop met win10 gekocht. Meteen laatste win10 geïnstalleerd, maar daarvoor nog linux (dual boot).

Daarna begonnen met win10 te gebruiken, beetje geïnstalleerd. B.v. firefox. Recent verzon win10 dat zijn default apps niet meer wilden werken (b.v. calculator). Herstellen vereist dan weer een M$ account. Defender en Windows update hebben ook al problemen gehad (updater kaput).

Ben het nu beu.

Ga eens verder met het inrichten van Linux. Win10 dan voor het hoog nodige wat alleen daar draait. Het overzetten van de firefox instellingen was maar een copy/paste actie van de goede directory. Begin is goed.

Nu weer enigszins on topic: de rest van de programma's draait nog op een Vista laptop. Gaat ook nog steeds als de brandweer (wel met SSD).

RAAF12

Golden Member

Wel vind ik het NTFS een verbetering. Met MSDOS en de ouwe windozen vaak last van lost clusters onder FAT16 en FAT32. Verder doet mijn Windows 10 Zenbook het prima. Nix te klagen dus...

Jinny

Golden Member

Goh, mijn laatste M$ pc draaide onder 98SE.
Daarna voor dagelijks gebruik over op Linux.
Wat heb ik een hoop gemist zeg... (NOT)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Op 25 september 2017 22:21:32 schreef Proxxima:...met Windows en specifieke Siemens PLC's...

Zo is het net of die PLC's op windows draaiden, dat is uiteraard niet zo. Een deel van de WinCC draaide natuurlijk wel op windows PC's.

Overigens maakt het voor aanvallen als stuxnet helemaal niks uit op welk platform de toepassingen draaien. Het is absoluut onmogelijk om je tegen iets geavanceerds stuxnet te wapenen. Je kunt hoogstens je best doen om de risico's zo klein mogelijk te houden.

Proxxima

Golden Member

Op 26 september 2017 08:16:48 schreef Jinny:
Goh, mijn laatste M$ pc draaide onder 98SE. Daarna voor dagelijks gebruik
over op Linux. Wat heb ik een hoop gemist zeg... (NOT)

De eerste Linux versies beginnen ook aardig oud te worden.
Ik ben destijds begonnen met Redhat 5.2 in 1998/1999. Way back
maar of dat nu al vintage is? In die tijd was het zeker niet voor
iedereen een goed bruikbaar MS-Dos of Windows alternatief.

Gister met diezelfde Windows 98 PC de koeler even van de processor afgehaald.
Om de optimale koeling zo ver mogelijk om zeep te helpen heeft men een
paar stickers op de CPU geplakt. Daar overheen de koeler zonder koelpasta
op de processor geklikt. Ja, zo krijg je ook wel rare fouten :-)

Ik kan me nog herinneren dat men, tijdens mijn stage, daar de eerste
Pentium computer binnen kreeg als kloon bouwpakket. En telkens na
10 a 15 minuten liep de handel vast. Men was nog niet gewent aan
het idee dat er op een processor een koeler geplaatst moest worden :-)
Dat koelertje is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld...

ik heb altijd met clonen gewerkt, en altijd extreem overclocked en zoveel miserie heb ik er toch niet mee gehad.

mijn P75 moest op 99MHz draaien om CD's te branden aan 2x. op 75MHz had ik 50% kans op een slechte cd.
win95 was best een aardig stabiel systeem, als je wist hoe je ermee moest omgaan. de Cversie van win95 ondersteunde ook fat32 en was volgens mij toch één van de stabielste windows die ik had.
win98 liep ok. win98SE had ook weer wat bugs. ik kreeg de stabielste versie, door een basic win98 te installeren, dan het hele netwerk gedoe te verwijderen. netwerk opnieuw installeren, maar als windows de CD vroeg, om dan een 98SE erin te duwen.
nooit problemen mee gehad en mijn pc liep 24/24 (cd's branden en gamen over het netwerk).
een cyrix 233 processor heb ik met grotere koeling perfect op 333MHz laten lopen.
mijn amd duron 800 draaide met gemak 1260MHz. mijn amd athlon 1200 is uitgefikt op 1533MHz,....

daarna windows 2000 jarenlang gebruikt. iets moeilijker om games werkende op te krijgen, maar het ging toch. voor mij is dat nog altijd de ideale omgeving.
mijn eerste XP heb ik visueel terug gebracht naar win2000 stijl. hoop gevaarlijke software gevonden in dat XP ding. zoals oa remote shutdown van netwerk pc's enzo, het kunnen killen van kernel services (waardoor een crash zowieso komt).
onder XP heb ik ook best stabiele systemen kunnen bouwen, en volgens mij hoef je je niet te schamen als je zoiets in je hardware inbouwt. ik heb de 'stripped-to-the-bone' versie van XP jarenlang als server gebruik (tot die vervangen werd door een raspberry)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

een 486sx 25MHz kon nog zonder koeler draaien. sinds de 486dx 66Mhz is dat al nodig.

hoewel m'n huidige videokaart een koelfan heeft die alleen inkomt als t nodig is, ding loopt vrijwel nooit, en blijft toch onder de 55 graden. dat scheelt veel stofophoping die je wel krijgt met constant op lagere toeren draaien.

recent nog een PII opgeruimd die 20 jaar had gewerkt als printserver. maarja als de machine zelf op is, dan kan het weg. helaas was de machine te groot voor de deuren aldaar, dus maar uitelkaar gedraaid. dikke 280 kilo aan motortjes, lagers, fans, printen, en veel schroeven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oh, ik ga toch weer eens mijn Siemens-Nixdorf mediabox opgraven, kijken of die nog wil starten. Destijds nog een leuke mobomod voor uitgevonden. :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Kruimel

Golden Member

Op 26 september 2017 09:28:02 schreef testman:
een 486sx 25MHz kon nog zonder koeler draaien. sinds de 486dx 66Mhz is dat al nodig.

Ik had een 486DX van 50MHz (geen DX2) en die kon ook nog net zonder koeling, hij had ook geen koellichaam. Je kon je vinger er niet op leggen zonder je te branden, maar die heeft nooit betrouwbaarheidsissues met de processor gehad (sterker nog, die staat hier nog immer in de hoek te wachten op een nut dat niet gaat komen).

Echte zeikdingen die koelers toen. Van die superkleine, totaal ongebalanceerde, ongeregelde dingen op 6000rpm die na een jaar stuk waren. Je kunt nog steeds vergelijkbare koelertjes krijgen voor zo weinig als $0,50 (eBay link), ik kan ze echter niet aanraden.

Ik gebruik het toetsenbord van de genoemde computer nog steeds. Lekker kliketieklak typen. :D

https://farm5.staticflickr.com/4269/34540438303_3fa70100c8_z.jpg

Proxxima

Golden Member

Op 26 september 2017 14:57:04 schreef Kruimel: Ik gebruik het toetsenbord van de genoemde computer nog steeds. Lekker kliketieklak typen. :D

De IBM model M toetsenborden zijn nog zeer gelieft
juist om die 'clicky' toetsen. http://clickykeyboards.com/

evelo

Golden Member

De eerste echte pc(voordien C64) bij mijn ouders was een 486DX266Mhz. Moest na een week terug naar de winkel wegens vastlopers, ze hebben er toen ook zo'n kleine ventilatortje op gezet, iets van een diameter 40mm of zo. Vanaf dan geen problemen meer.

Op 26 september 2017 09:00:35 schreef Proxxima:
[...]
Gister met diezelfde Windows 98 PC de koeler even van de processor afgehaald.
Om de optimale koeling zo ver mogelijk om zeep te helpen heeft men een
paar stickers op de CPU geplakt. Daar overheen de koeler zonder koelpasta
op de processor geklikt. Ja, zo krijg je ook wel rare fouten :-)

Zo werden ze niet door Intel aangeleverd (zit geen enkele sticker op), dat heeft een of andere OEM prutser gedaan die het niet snapte.

Ook ooit eens een besturings machine opgelapt waar windows 98 door een andere prutspartij op gezet was terwijl de besturing gewoon een DOS applicatie was (met een autoexec.bat startup in een dosbox die maximized was).
Ze begrepen blijkbaar niet dat altijd de power er natuurlijk gewoon 's avonds af gegooit wordt. Daardoor 's morgens altijd een asociaal lange start tijd omdat er weer eens een scandisk moest lopen.
Alles eraf gekieperd en er DOS 5.22 op gezet + de applicatie, startte op als een speer, binnen 20 seconde gestart.
Het MOBO was natuurlijk puur overkill voor DOS maar dat gaf niks.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mel

Golden Member

Ik heb hier nog een 386 machine draaien,met een Dos applicatie.
Zit alleen maar een floppydrive in.
Draait als een tierelier..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 26 september 2017 19:35:42 schreef Proxxima:
[...]

De IBM model M toetsenborden zijn nog zeer gelieft
juist om die 'clicky' toetsen. http://clickykeyboards.com/

Ik begrijp dat dus echt niet. Ik vind zelfs die "SilentKey" toetsenborden van Dell nog te veel herrie maken. Ze typen erg prettig, dat wel. Ik heb echt een hekel aan zinloos geluid!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
joopv

Golden Member

Ik heb een paar jaar geleden zo'n keyboard voor meer dan 200 euro verkocht. Dat was wel een bijzonder model met een trackpointer (Model M13).

De gemiddelde prijs voor een 20 - 30 jarig oude Model M is rond de 100 euro. Ik heb er nog 2 in gebruik thuis.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 27 september 2017 11:50:17 (59%)

joopv

Golden Member

Op 26 september 2017 20:47:08 schreef henri62:
[...]Alles eraf gekieperd en er DOS 5.22 op gezet + de applicatie, startte op als een speer, binnen 20 seconde gestart.
Het MOBO was natuurlijk puur overkill voor DOS maar dat gaf niks.

Als je DOS op een moderne pc zet, staat de CPU dan niet 100% van de tijd op 100% load? Dat vreet een berg energie, om nog maar niet te spreken over de CPU fan die voluit gaat blazen.

Kruimel

Golden Member

Op 27 september 2017 10:26:03 schreef MNM(tm):
[...]
Ik begrijp dat dus echt niet. Ik vind zelfs die "SilentKey" toetsenborden van Dell nog te veel herrie maken. Ze typen erg prettig, dat wel. Ik heb echt een hekel aan zinloos geluid!

Het is me ook niet te doen om het geluid, maar het typt fijn. Ik weet wanneer er een letter op het scherm staat. Liefst heb ik een stille versie van dit toetsenbord (met USB ipv die oude DIN connector, maar zonder die vermaledijde windowstoetsen), maar vooralsnog ben ik aardig tevreden. Die site waar Proxxima naar linkt verkoopt ze voor $150, vind ik wel wat veel hoor. Er zijn ook modernere varianten die een vergelijkbare ervaring geven (ook die zijn niet goedkoop btw).

maartenbakker

Golden Member

@JoopV: Volgens mij niet; er is maar zeer beperkte multitasking in DOS, als het die naam al verdient. Als je niets doet wordt er alleen een interrupt periodiek aangeroepen en als daar ook niets gebeurt dan heb je nauwelijks processorbelasting.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 september 2017 11:57:35 schreef joopv:
[...]
Als je DOS op een moderne pc zet, staat de CPU dan niet 100% van de tijd op 100% load? Dat vreet een berg energie, om nog maar niet te spreken over de CPU fan die voluit gaat blazen.

Nee, is gewoon rustig. Onder DOS draait alles ook gewoon onder interrupts met nette afhandeling, mits de applicatie niet idiote dingen doet.
Daarmee bedoel ik dus dat als een applicatie stilstaat voor een toetsaanslag deze gewoon een INT21 call aanroept (of andere soortgelijke calls)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Op 26 september 2017 12:54:24 schreef Benadski:
Oh, ik ga toch weer eens mijn Siemens-Nixdorf mediabox opgraven, kijken of die nog wil starten. Destijds nog een leuke mobomod voor uitgevonden. :)

Dat waren nog eens leuke dingen :)

Ik had er uiteindelijk een stuk of drie, waarvan er nog eentje heel lang m0n0wall gedraaid heeft.
Misschien heb ik er de voedingen er nog van, maar de rest is jaren geleden in de E-container verdwenen.

Proxxima

Golden Member

Ik heb vandaag een oude Proton Concorde bij een kringloop meegenomen.
Gezien het serienummer 000016 is zal het wel weer een obscuur ding zijn.
Er zit een Z80 cpu in, 64K RAM en een 5.25 inch drive. Zie foto's.

Kent iemand de achtergrond van deze machine? En de onmogelijke vraag:
"heeft iemand hier misschien ook nog software voor?"

Het serienummerlabel is Nederlandstalig. Mogelijk een Nederlandse firma

De printplaat van het toetsenbord is ook ontworpen door Proton.
Er zit een ef6802p processor in het toetsenbord met een 2732 eprom.

In het eprom van het systeem zag ik onder andere: "Written by G.Wiselius"
Er staan diverse commando's in waarmee het lijkt dat je ook
zonder diskette een besturingssysteem kunt laden uit eprom.

Maar om het ding aan te sluiten mag ik eerst nog wat DIN stekkers gaan uitpluizen.

Die kunststof toetsenbordbehuizing is helaas wel sterk verkleurd.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Geweldig: een keyboard met 'KEYBOARD' erop. Anders zouden de mensen niet weten wat het is... :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evelo

Golden Member

Gebruikt door een kettingroker die veel cijfertjes moest inkloppen?

bprosman

Golden Member

Google eens op "Retrobright"
En een Klaassing voedinkje er in zo te zien.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 8 oktober 2017 13:34:21 (45%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.