Oude computers en ander rekenend tuig

Op 8 oktober 2017 13:00:43 schreef evelo:
Gebruikt door een kettingroker die veel cijfertjes moest inkloppen?

Kan ook jaren in de zon hebben gestaan...

[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op zondag 8 oktober 2017 13:59:13 (67%)

Proxxima

Golden Member

Inmiddels is er een hoop meer bekent geworden over dit systeempje...
Proton was een Nederlandse firma welke uiteindelijk ook Ulticap
en Ultiboard heeft ontwikkeld en op de markt heeft gebracht.

Dat vond ik leuk om te horen want ik heb in de MS-Dos tijd
bijzonder veel getekend in Ulticap en Ultiboard. Wat ik mij
nu afvraag is of dit systeempje ook daarmee getekend is :)

De verkleuring van het toetsenbord zit echt in het kunststof zelf.
Het is geen rookaanslag... De systeemkast zelf heeft niet deze
verkleuring. Deze is dan ook van staal welke in kleur gespoten is.

Dat retrobright schijnt de kleur wel op te halen. Toch hoor ik
wat verschillende verhalen over de houdbaarheid. Het kunststof
gaat weer verkleuren en het materiaal wordt uitgebeten.

Eigenlijk leent het kastje zich er meer voor om hem over te spuiten.
Maar goed, eerst maar eens de software voor het ding zien te krijgen...
Je kunt je auto wel poetsen, maar zonder brandstof kom je nergens :)

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 september 2017 09:22:47 schreef fcapri:
[.....]... zoals oa remote shutdown van netwerk pc's enzo, het kunnen killen van kernel services (waardoor een crash zowieso komt).
[....]

Die mogelijkheid zat ook al in Win2k !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 oktober 2017 10:16:26 schreef Proxxima:
Dat vond ik leuk om te horen want ik heb in de MS-Dos tijd
bijzonder veel getekend in Ulticap en Ultiboard. Wat ik mij
nu afvraag is of dit systeempje ook daarmee getekend is :)

Het lijkt dat het bordje gewoon in de autorouter gegooid is, als ik de traces zo zie. Volgens mij zat er ook een autorouter in Ultiboard toch?

Verder nogal wat rework op de print, zeer waarschijnlijk een van de eerste prototypen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Proxxima

Golden Member

Het lijkt dat het bordje gewoon in de autorouter gegooid is, als ik de traces zo zie. Volgens mij zat er ook een autorouter in Ultiboard toch?

Het lijkt inderdaad een vrij ordinair recht toe recht aan autorouter printje...
Iets waarmee je met moderne clocksnelheden echt niet mee weg gaat komen.
Maar in die tijd was een autorouter op een PC al heel wat natuurlijkk

Gezien de tijd waarin dit bordje ontworpen is (1984) denk ik
dat Ultiboard nog in een zeer vroeg stadium was. Dat geld dan ook
voor de auto router...

Ik vond die autorouter-resultaten in de jaren 90 ook nog niet geweldig.
Maar oh zo fascinerend om naar te kijken... Vanaf 4.84 werkte ik
ermee geloof ik... Vanaf die periode ken ik Ultiboard namelijk.

Verder nogal wat rework op de print, zeer waarschijnlijk een van de eerste prototypen.

Gezien dit serienummer 000016 is denk ik dat je daarmee aardig goed zit :-)

Heel eerlijk gezegd denk ik dat er ook niet heel veel van zijn gemaakt.
Want wie kocht in 1984/1985 nu in vredesnaam nog een Z80 computer?

mel

Golden Member

Ik heb zelfs nu nog een werkende Acorn Atom,en pas nog getest.(Ja werkt, hoewel ik de meeste instructies vergeten ben ) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Ik heb de toetsen van een HP-9100 met ultrasoon gevolgd door polijsten met staalwol weer als nieuw gekregen. Maar HP gebruikte knoppen waar de tekst een soort inleg was, niet alleen een laklaagje.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/11/toetsen.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Voor verkleurd (dus niet gewoon smerig) plastic werkt retrobright echt heel goed. Zelden is het nodig om het een tweede keer te doen, het ligt aan de hoeveelheid brandvertrager die in het plastic gebruikt is.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 oktober 2017 12:34:43 schreef Proxxima:
[...]

Heel eerlijk gezegd denk ik dat er ook niet heel veel van zijn gemaakt.
Want wie kocht in 1984/1985 nu in vredesnaam nog een Z80 computer?

Iemand die een spelconsole kocht, bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/SG-1000 :P

Maar inderdaad wel erg weinig rekenkracht, zelfs voor een dedicated system.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Proxxima

Golden Member

Op 21 oktober 2017 14:25:14 schreef fred101:
Ik heb de toetsen van een HP-9100 met ultrasoon gevolgd door polijsten met staalwol weer als nieuw gekregen. Maar HP gebruikte knoppen waar de tekst een soort inleg was, niet alleen een laklaagje.

Dat is een mooi resultaat zo. Mooi zo voor en na te zien.
Bij professionele apparatuur werden knoppen vaak zo gemaakt.

Zo'n HP9100 zou hier ook wel gekoesterd worden als ik er één had... :-)

fred101

Golden Member

https://youtu.be/5qgxsJp8MZk 8:45 minuten, gaat over artikel van Sperry/univac over de Flodac a pure fluid digital computer. Blijkbaar een ontwikkeling uit de jaren 60.

Ik had er nog nooit van gehoord

The use of fluids (both liquids and gases) for the transmission and amplification of power has been common for over a century. This power has been controlled by valves, pistons, and other mechanical parts. Within the past decade considerable attention has been given, both in this country and in Russia, to the use of fluids for control and logic functions, and until recently these systems also employed mechanical moving parts. In 1960 the Diamond Ordnance Fuze Laboratory (now the Harry Diamond Laboratories) of the U. S. Army announced a fluid amplifier with no moving parts---a discovery which seems likely to revolutionize the whole field of fluid logic and control.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fluidics

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
eSe

Honourable Member

Bedankt fred101 voor die link, nu lig ik weer heel de nacht te dromen over een WaterBerry of een Liquino :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Proxxima

Golden Member

Tsjonge fred101, daar had ik ook nog nooit van gehoord.
En het heeft zoveel voordelen:

-Betrouwbaar
-Weinig last van omgevingsinvloeden
-Geheel vrij van RF storing.

Tsjee, dat dit nooit een succes is geworden ;-)
Ze gaven zelf al aan in het document dat het traag is.

Toch denk ik dat diverse genoemde technieken nog wel
gebruikt worden in hydraulische systemen... Leuk hoor

Het kan met: perslucht, hydrauliek, mechanisch (wij hebben nog een mechanische rekenmachine gehad!) en zelfs met, jawel, elektronica.

maartenbakker

Golden Member

In automatische versnellingsbakken zit vaak een hybride regelsysteem, hydraulisch maar met solenoidklepjes. Ook in de Fuji CVT (DAF licentie).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Dit is een gave transportable computer. De HP-85A

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Proxxima: Een van de eerste of zelfs de eerste micro van proton, hij heet tenminste pc-1 uit 1982 met 6502 processor.
Mijn eerste kennismaking met microprocessoren
In hexcode te programmeren via ingebouwd display.
AD = LDA = LoaD Accu, daar begon het meestal mee.

fred101

Golden Member

Proxxima: Als het goed is heb ik dit ding nog ergens staan. Een datascope uit de 70's Zover ik begreep iets om de communicatie tussen een computer en een terminal of printer te bekijken. Geen idee of het nog helemaal werkt. Zie http://www.pa4tim.nl/?p=3572 voor meer foto's. Als het iets is wat in jou collectie past mag je hem hebben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Help, ik kom om in obscure en oude laptops:
https://i.imgur.com/cu92T21.jpg

Links naar rechts: ThinkPad X31, ThinkPad T22, ThinkPad T23, Toughbook 31 (daily driver)

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
PE9SMS

Special Member

Ah, T22/23 heb ik ook gehad. Waren leuke machientjes. Pentium 3 toch?

This signature is intentionally left blank.
joopv

Golden Member

Op 22 oktober 2017 14:58:15 schreef fred101:
Proxxima: Als het goed is heb ik dit ding nog ergens staan. Een datascope uit de 70's Zover ik begreep iets om de communicatie tussen een computer en een terminal of printer te bekijken. Geen idee of het nog helemaal werkt. Zie http://www.pa4tim.nl/?p=3572 voor meer foto's. Als het iets is wat in jou collectie past mag je hem hebben.

Ik heb een HP serieele protocol analyzer staan uit 1988 of daaromtrend.
(max 19k2), daar moet ook het e.e.a. aan gereviseerd worden. Ik denk niet dat ik er ooit wat mee ga doen, dus als er geinteresseerden zijn....

hp 4952a met 18179a pod. start niet op!

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 27 oktober 2017 22:41:18 (46%)

Mocht proxxima geen interesse hebben dan heb ik interesse joop. Heb er zelf een die jammerlijk gestuiterd is bij het verhuizen en een kapotte behuizing en diskdrive heeft. :)

Op 22 oktober 2017 10:45:26 schreef rwk:
@Proxxima: Een van de eerste of zelfs de eerste micro van proton, hij heet tenminste pc-1 uit 1982 met 6502 processor.
Mijn eerste kennismaking met microprocessoren
In hexcode te programmeren via ingebouwd display.
AD = LDA = LoaD Accu, daar begon het meestal mee.
[bijlage]

Daar heb ik er ook nog een van liggen. Helaas zonder documentatie enz. Ooit eens op een rommelmarkt opgedoken.

Sinds gister ook een derde Signetics Instructor 50 erbij.
(plaatje even van internet gejat) Enige documentatie van de instructor is zeer welkom!

http://www.old-computers.com/museum/photos/Signetics_Instr50_System_s1.jpg

Volgende week komt er vanuit Luxemburg een tape en cpu unit van een Data General Nova-3 deze kant op. Door een kennis gered bij een bedrijf dat gesloopt wordt. Zit in dozen en toestand is onbekend, zodra hij hier binnenkomt plaats is even wat foto's.

[Bericht gewijzigd door Dominic op zaterdag 28 oktober 2017 10:02:54 (74%)

bprosman

Golden Member

Data General Nova-3

Ooit het boek "The soul of a new machine" of de NL versie "De ziel van een nieuwe machine" van Tracy Kidder gelezen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 oktober 2017 10:15:22 schreef bprosman:
[...]
Ooit het boek "The soul of a new machine" of de NL versie "De ziel van een nieuwe machine" van Tracy Kidder gelezen ?

Jazeker, de Engelse versie heb ik al een paar jaar in bezit. Helaas is de kans op het vinden van een Eclipse MV/8000 zero-to-none.

[Bericht gewijzigd door Dominic op zaterdag 28 oktober 2017 10:51:10 (11%)

Op 27 oktober 2017 21:31:02 schreef PE9SMS:
Ah, T22/23 heb ik ook gehad. Waren leuke machientjes. Pentium 3 toch?

Ja! Beste ThinkPads en CPU ooit gemaakt vind ik, de T2x modellen en de Pentium III CPU.

Alleen jammer dat de T22 soms last heeft van de Blink of Death (http://thinkwiki.de/BoD) maar goed, we hebben het wel over een laptop van 16 jaar oud.

Grappig hoe die T22 mijn eerste ThinkPad was.. heb ook een R50e met R52 MoeBo en T42p UXGA scherm gehad, wat een ding was dat zeg! Volgende stap: X31 met X61t AFFS paneel, Pentium M 778 LV CPU en Radeon 7500 GPU!

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!