Oude computers en ander rekenend tuig

fred101

Golden Member

Ik had ooit een Falco terminal (VT100 mode) op een Motorola VME systeem onder AT&T system V unix

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hewlett, ik heb 'm zojuist overhandigd, hij was er erg verguld mee! Bedankt! :)

Ik verwacht dat er heel wat avonden gevuld met BASIC programmeren en zo meer aan zitten te komen... Het is in ieder geval weer een mooi setje zo!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hewlett

Honourable Member

Graag gedaan.
Mooi om te horen dat ik er iemand een plezier mee gedaan heb. Prima BASIC in de P2000T trouwens :-) Ik denk dat er hier en daar nog heel redelijk wat oud cursus materiaal voor de P2000T rond moet zweven.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Proxxima

Golden Member

Ik ben momenteel aan het stoeien met een oude Pentium 120 met WIN98 SE.
Een leuke een machine voor oude spellen. Hmm, voor data overzetten
is een USB stick wel handig. Een oud USB kaartje opgezocht. Voor de chipset
van VIA kun je nog steeds bij VIA de originele WIN98 drivers downloaden.
Dus geinstalleerd en klaar...

Dus steek je de 1GB fat32 stick in de USB poort. En de hele zaak loopt vast...
Hoe herkenbaar is dat! Those were the days haha :-)

Dan werkte zo'n plug-in basic voor de P2000T toch beter ;-)

Ik had bij de P2000T ook nog een Fortran en een Assembler-module.

Fortran vond ik niet bijster leuk...

Maar Assembler heb ik me helemaal op los geleefd, heb destijds nog een compleet tekenprogramma in assembler geschreven, alleen voor de cirkel-routine vloog ik even naar basic waar ik dmv de stelling van Pythagoras een cirkel berekende omdat sinus/cosinus te langzaam ging en daarna vloog ik weer de assembler in.
Ook de aansturing van de cassette was goed te doen in assembler.
In Basic zag je dan ook alleen maar dat er naar Assembler gesprongen werd en de routine voor de cirkel.

Had natuurlijk ook een 64Kb uitbreidingsboard in de computer zitten.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
fred101

Golden Member

Ik zat wat op youtube te kijken naar "hardware-hacking" omdat ik eindelijk een connector voor de HP95LX heb gevonden en daarmee een kabeltje naar een RS232 DB9 gemaakt.

Toen stuitte ik een filmpje over HPIB gebruiken op een HP-87 (de 85 serie). Dat is een gaaf apparaat, je kunt gewoon via basic met de HPIB poort werken. Ik had altijd zoiets van, gaaf uit nostalgisch oogpunt maar wat moet je er mee. Maar zo'n HP is vanwege die HPIB poort nog steeds bruikbaar. Hij ziet er ook wel mooi uit. http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=926

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 24 september 2017 12:17:25 schreef Proxxima:
Ik ben momenteel aan het stoeien met een oude Pentium 120 met WIN98 SE.
Een leuke een machine voor oude spellen. Hmm, voor data overzetten
is een USB stick wel handig. Een oud USB kaartje opgezocht. Voor de chipset
van VIA kun je nog steeds bij VIA de originele WIN98 drivers downloaden.
Dus geinstalleerd en klaar...

Dus steek je de 1GB fat32 stick in de USB poort. En de hele zaak loopt vast...
Hoe herkenbaar is dat! Those were the days haha :-)

Dan werkte zo'n plug-in basic voor de P2000T toch beter ;-)

SMB (Windows files-haring) of SCP werken meestal toch het fijnst om data over te zetten. Dat werkt ook nog op pre-usb machines.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 24 september 2017 12:17:25 schreef Proxxima:
Dus steek je de 1GB fat32 stick in de USB poort. En de hele zaak loopt vast...
Hoe herkenbaar is dat! Those were the days haha :-)

Met Blue screen of death?
Heel herkenbaar.. :)

guidob

Overleden

Gebruik nog vaak een win98 machine vanwege oude software i.c.m. seriële en parallelle poorten. Voor het overzetten van files gebruik ik 4GB sticks. Geen enkel probleem.

Ik heb nog ergens een 'unofficial' service pack van win98; iemand heeft een keer alle patches bij elkaar gezet. Werkt prima.

Sine

Moderator

Windows 9x is de meest gammele OS reeks die uit Redmond gekomen is.

Zeker in combinatie met intel cloon chipsets, 9x en via of ali was ellende gegarandeerd.

Niet dat het veel beter was op een 440BX, ook daar had je maar genoegen te nemen met het feit dat je confuser af en toe blauw uitsloeg.

98SE ging nog wel, 95 en 98 1e editie was brol idd. XP was een heel stuk beter, meer gebaseerd op de pro versies van windhoos als nt en 2000.

de eeuwige problemen met drivers en bezette irq's was een ramp met die 1e windhoos versies. met win7 kon je zo de OS hdd uit een oud systeem trekken en in een compleet ander systeem steken, ding moest een keer herstarten en andere drivers installeren, maar het bleef werken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 25 september 2017 07:34:06 schreef Sine:
Windows 9x is de meest gammele OS reeks die uit Redmond gekomen is.

En toch kunnen we ze niet missen. En dat is gelijk het grootste probleem van alle MS producten: onbetrouwbaar als het gaat om ondersteuning. Ik ben nu verplicht om op m'n laptop ook nog een virtuele DOS, 98 en XP te hebben.

bprosman

Golden Member

@GJ-,

Maar ligt die noodzaak aan Windows of aan een stuk software wat je nodig hebt en waar de leverancier niet met zijn tijd meegaat ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Voornamelijk aan Windows. Alles moet "mooier" en "gelikter", maar er wordt totaal geen rekening gehouden met de kapitaalvernietiging van de apparatuur en bijbehorende software, die onder Windoos moet draaien.

In Redmond denken ze nog steeds dat computers er alleen voor typegeiten en boekhouders zijn. Dat merk je ook als je een cursus van die jongens volgt de computer is voor de administratie en de boekhouding en de dure kleurenlaserprinter wordt steevast in de directievleugel gepland.

Besturing van andere apparatuur en machines wordt niet behandeld.
Ook de gammele edit en grafische software toont de desinteresse met betrekking tot sectoren buiten het kantoor.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 25 september 2017 08:28:04 schreef bprosman: Maar ligt die noodzaak aan Windows of aan een stuk software wat je nodig hebt en waar de leverancier niet met zijn tijd meegaat ?

Dat ligt er aan dat we iedere keer een nieuwe windows door de strot geduwd krijgen en dat machines wel gewoon minimaal 20 jaar mee moeten kunnen. Ik moet dus vaak oude software gebruiken.

Op 25 september 2017 09:36:03 schreef Tidak Ada: Alles moet "mooier" en "gelikter", maar er wordt totaal geen rekening gehouden met de kapitaalvernietiging van de apparatuur en bijbehorende software, die onder Windoos moet draaien.

Dat is een puur commerciële keuze van MS. Voor mij hoeft dat gelikte niet zo. Ik was erg tevreden over DOS en over WinXP. Ik zie zelf ook niet de voordelen van win7,8 en 10 in, alleen nadelen.

mel

Golden Member

Tidak,je wilt toch niet echt serieus Wndhoos gaan gebruiken voor een machinebesturing?
Ga je heeel diep schamen :)
Zelfs nucleare fabrieken gebruiken geen Windows..
Zal maar even een foutje inzitten.. >:)
(de reactor is overkritisch, shut maar down,,"gaat niet de pc staat te updaten... >:) )

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 25 september 2017 12:25:17 (18%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
KGE

Golden Member

Op 25 september 2017 12:16:41 schreef mel:
Tidak,je wilt toch niet echt serieus Wndhoos gaan gebruiken voor een machinebesturing?
Ga je heeel diep schamen :)
Zelfs nucleare fabrieken gebruiken geen Windows..
Zal maar even een foutje inzitten.. >:)

Nou... Menig robotsysteem (ABB/Kuka etc.) draait met Windhoos (95/98/2000/XP/7/8) en Windhoos CE voor de controllers, de realtime laag wordt vaak verzorgd door VxWorks (daar is Windows niet realtime genoeg voor)...

Ik ben bang dat ook menig kerncentrale voor de Human Interface gewoon Windows gebruiken...

mel

Golden Member

Op 25 september 2017 12:25:12 schreef KGE:
[...]

Nou... Menig robotsysteem (ABB/Kuka etc.) draait met Windhoos (95/98/2000/XP/7/8) en Windhoos CE voor de controllers, de realtime laag wordt vaak verzorgd door VxWorks (daar is Windows niet realtime genoeg voor)...

Ik ben bang dat ook menig kerncentrale voor de Human Interface gewoon Windows gebruiken...

tja.... gelukkig niet voor de kritische sturingen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Er zijn ook scoops die onder windows draaien. (maar ook linux wordt daarvoor gebruikt)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 september 2017 12:16:41 schreef mel:
Tidak,je wilt toch niet echt serieus Wndhoos gaan gebruiken voor een machinebesturing? [....]

Dat heb ik toch ook niet beweerd!
Alleen wordt windoos voor meer dan alleen kantoorwerk gebruikt.

Daar zouden ze toch rekening mee moeten houden. Jij be-/verwerkt je foto's toch ook. Misschien bestuur je het een en ander in huis: 3D-printer simpele CNC, of wat dan ook.

Bovendien zouden ze het voor iedereen aangenamer maken door zich wat meer en wat zorgvuldiger bezig te houden met beveiliging en het van te voren oplossen van lekken. Niemand zit te wachten op een nog mooiere shell met mogelijkheden, die je nooit zult gebruiken, maar waar je zelf wel moet zorgen dat de systeemfouten door middel van -veel te late- patches worden opgelost.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Op 25 september 2017 12:16:41 schreef mel:
Tidak,je wilt toch niet echt serieus Wndhoos gaan gebruiken voor een machinebesturing?

In de medische wereld komt nog relatief veel embedded XP, CE, etc. voor. Dat wil je als patiënt met een technische achtergrond niet weten, maar het is wel realiteit.

De reden is eenvoudig. Er zitten vaak jaren tussen ontwikkeling en daadwerkelijk beschikbaar komen op de markt (cliché: het is al verouderd op het moment van aanschaf). Andere belangrijke reden is dat het als geheel (combinatie hard- en software) is gevalideerd en dus niet zomaar achteraf aangepast kan/mag worden (geen firmware upgrades).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 21 september 2017 11:09:45 schreef Proxxima:
[...]Ik denk dat vele applicaties direct een echte videokaart aanspreken...

Nee, alle software in de DOS PC van de eerdere jaren (kortom alles wat niet in protected mode draait) gebruikte de INT10 handler entry om iets op het display te zetten.

Alleen speciale software had een dedicated video driver om een betere performance te halen zoals AutoCad en andere CAD/CAM software en meer van dat soort applicaties.

Op 25 september 2017 12:48:27 schreef fred101:
Er zijn ook scoops die onder windows draaien.

Volgens mij heb ik er eens een gezien van Tekronix? Was volgens mij zelfs W95.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 25 september 2017 20:48:41 (18%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Proxxima

Golden Member

Op 25 september 2017 12:16:41 schreef melZelfs nucleare fabrieken gebruiken geen Windows..
Zal maar even een foutje inzitten.. >:) (de reactor is overkritisch, shut maar down,,"gaat niet de pc staat te updaten... >:) )

Euhhmmm

Ik kan jou (en anderen!) ten zeerste de documentaire Zero Day aanraden
om eens te kijken. Er waren namelijk wél nucleaire installaties
met Windows en specifieke Siemens PLC's

Het virus Stuxnet was er speciaal op gericht om de nucleaire
machines letterlijk in de vernieling te laten draaien...

Zeer interessant!

Sine

Moderator

Het is niet echt een geheim dat heel veel machine en plant besturingen windows draaien op de achtergrond.

Sterker nog, de DCS en SCADA systemen die ik in mijn dagelijks werk tegenkom draaien allemaal een versie van windows, zowel op de servers als op de clients.

Terwijl de oudere versies van deze zelfde systemen uit een mix van unix/linux bestonden. Maar ja ... de klanten wilden dat niet meer, die systemen waren "te moeilijk".
*zucht*
Toegegeven, het spul is in de regel ERG stabiel, uptimes van meer dan een jaar zijn niet zeldzaam.

En ja, als die systemen ECHT uitvallen is er geen besturing van de plant/machine/.. meer mogelijk. De automatisering loopt gewoon door, alleen je ziet niets meer en je kunt niet meer ingrijpen.

@ fred101
Zelf heb ik alleen de HP 200LX.
De 95LX is wat beperkt (kan max 40 kolommen bij 16 lijnen weergeven) en ook de seriële poort heeft enkel TX, RX & GND.

Dataoverdracht doe ik met Norton Commander of Interlnk.exe + Intersvr.exe.

[Bericht gewijzigd door kramm op maandag 25 september 2017 22:51:01 (14%)