De eerste computer die ik zag was een Commodore128 met groene monitor.
Heel veel spelletjes op gespeeld en ook een klein beetje basic mee geoefend (met boeken van de bib).
Een spelletje inladen kon wel een tijdje duren (loading, run) maar dan was je vertrokken.
Daarna kwam er thuis een 486DX/2 66MHz 8Mb Ram in een grote big tower die op de grond onder het bureau stond. Big tower zodat er zeker genoeg plaats zou zijn voor al die upgrades
Enkel een cd-romspeler is er na een tijd bijgekomen denk ik (4x speed) en wat ramgeheugen.
Duur dat computeronderdelen vroeger waren...
Ik herinner me ook nog dat er in eerste instantie geen ventilator op de cpu zat, de eerste weken is die dan een aantal keer vastgelopen en dan heeft de computerwinkel er toch eentje op gezet, toch zeker 10x kleiner dan wat we nu gewoon zijn in een desktop 
Proxxima
Golden Member
Hoi Dominic,
Ik had jou nog een mail gestuurd over S100 spul. Overigens wel vaker
gemaild (ook over pdp materiaal) maar ik krijg geen antwoord terug.
Komt de mail wel aan?
Groeten, Roland
Proxxima
Golden Member
Op 28 februari 2017 22:53:58 schreef Thevel:Behoorlijk grote print welke ik ergens in de jaren 70 kocht voor een prikkie, geen idee of het een computer print is maar misschien iemand die het weet.
TTL logica. Afmeting 32X59cm.
Dat is echt wel een tijdsbeeld, printen vol met TTL nog zonder een CPU!
Zoals henri62 al aangeeft is Xebec bekent van SASI naar MFM converters.
SASI is een vroege vorm van SCSI. Maar jouw print lijkt mij echt nog een stap ouder.
Xebec zal ook echt wel meer hebben gedaan dan deze SASI controllers maken.
Kun je eens een detailfoto maken van een aantal chips? Dan kun je het aardig dateren.
Er waren ook ZX81 haters.
In het boek 'Reflecties' van de VERON staat
Terwijl er toch leuke interfaces voor gepubliceerd zijn (Elektuur).
Zelf heb ik de ZX81 uit kostenoverweging (student) als bouwpakket uit UK laten komen, een kastje, een PCB en een zakje onderdelen.
TinusTech
Golden Member
Op 28 februari 2017 22:53:58 schreef Thevel:
Behoorlijk grote print welke ik ergens in de jaren 70 kocht voor een prikkie, geen idee of het een computer print is maar misschien iemand die het weet. TTL logica.
Afmeting 32X59cm.
In Duitsland noemen ze zo'n print een 'TTL-Grab' (TTL-graf) link
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Op 1 maart 2017 14:19:21 schreef markce:
[...]
Terwijl er toch leuke interfaces voor gepubliceerd zijn (Elektuur).
Zelf heb ik de ZX81 uit kostenoverweging (student) als bouwpakket uit UK laten komen, een kastje, een PCB en een zakje onderdelen.
@markce:
Weet je nog wat je daar voor betaald hebt?
Ik heb werkelijk geen flauw idee meer wat ik voor mijn ZX81 betaalde toen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Ik heb mijn ZX81 indertijd ook in kitvorm uit de UK laten komen.
Ik dacht dat ik er ca. 150 Euro voor betaald heb i.p.v. ca. 250-270 Euro gebouwd.
ZX81 bordje al snel op een plank gemonteerd met:
- Zelfgebouwde video inverter vòòr de UHF-modulator (voor aansluiting op een groene 16525Hz (of was het 15625Hz?) monitor voor groene karakters op zwarte achtergrond.
- Omgebouwd full size terminal keyboard met Clare reedrelais (elektronica verwijderd en toetsenmatrix omgebouwd zoals het originele keyboard)
- Elektuur buskaart met eerst het 16KB memory board met 4116 RAMchips, later omgebouwd naar 64KB met 4164 RAMchips.
Ligt nog op zolder stof te vergaren...
joopv
Golden Member
Op 21 februari 2017 21:44:44 schreef Proxxima:
[...]
Ik vind het zelf juist leuk om die oude hardware aan het werk te zetten.
Geen stille moderne PC maar die oude rammelende en zoemende bak aan zetten.
Juist die totaal ervaring vind ik prachtig
Dat laat me terugdenken aan de tijd dat ik een 0661 ibm scsi 5.25" full height hard drive had van 850MB, met een voice coil motor. Daar had ik zowat een heel maandsalaris voor neergeteld. Tijdens het seeken liet die harddisk de complete pc schudden en rammelen. Wat een geweld zat er achter die dikke voicecoil.
Ik heb heel lang alle randapparatuur op scsi gehad. Scanner, tapestreamer, harddisks enz. Tot dat er zoveel smaken scsi ontstonden en USB geen "useless serial bus" (zoals het in het begin genoemd werd) meer was maar echt nuttig werd.
Thevel
Golden Member
Het is niet goed op de foto te zien maar volgens mij zie ik op een van de IC's HEF staan, geen TTL dus.
Kan het ook verkeerd zien..
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Zo bestelde ik ergens begin jaren 90 een 105MB HD, kreeg ik ook te horen dat die nooit zou vol geraken. Begin 95 kwam er een 540Hd in die me 350€ kostte. Eind 94 2 latjes 4MB geheugen 350€. Een tapestreamer 450€. Panasonic CD-rom 200€.
edit: rekening houdend dat een normale wedde toen rond 600€ netto zat.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (14%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 12 maart 2017 15:48:47 schreef buckfast_beekeeper:
Zo bestelde ik ergens begin jaren 90 een 105MB HD, kreeg ik ook te horen dat die nooit zou vol geraken. Begin 95 kwam er een 540Hd in die me 350€ kostte. Eind 94 2 latjes 4MB geheugen 350€. Een tapestreamer 450€. Panasonic CD-rom 200€.
Bij mijn afstudeerproject werkte ik op een IBM PC. Jawel, een echte. Met 2 flopppies en TurboPascal 3.1, op 1 de compiler op de andere de applikatie.
Compileren duurde een kwartier.
Maar toen kwam er iets. Ongelooflijk. Het zag eruit als een stofzuiger zonder slang. En het klonk als een verkouden stofzuiger, alleen wat meer herrie. Het was dus een harddisk. Lichtgewicht, maar een paar kilo. En een capaciteit! Jawel, die kreeg je echt nooit vol. 5 MB
Maar de computer startte wel sneller op dan nu mijn W10 PC.
Thevel
Golden Member
Maar de computer startte wel sneller op dan nu mijn W10 PC.
Dat deed mijn 386 ook 
Maar toen kwam er iets. Ongelooflijk. Het zag eruit als een stofzuiger zonder slang. En het klonk als een verkouden stofzuiger, alleen wat meer herrie. Het was dus een harddisk. Lichtgewicht, maar een paar kilo. En een capaciteit! Jawel, die kreeg je echt nooit vol. 5 MB
Nog niets vergeleken bij de IBM RAMAC.
[Bericht gewijzigd door Thevel op (66%)]
Op mijn middelbare school hadden we een PDP-8 staan. Het was de eerste school in Nederland met een computer en computerles.
Het lesboek was geschreven door de natuurkundedocent die ook computerles gaf (dhr. Bodelier). We mochten op papier een programma schrijven in Basic. Als dit was goedgekeurd dan mocht je in de praktijkles het intypen op een Teletype-33 waar dan een ponsbandje uitrolde dat door de docent op de PDP geplaatst werd. De output van jouw programmeerwerk verscheen dan weer als printout op de teletype. Het lesboek heb ik nog steeds in de kast staan.
Na een korte zoektocht op internet vond ik nog een tweetal publicaties waaruit ondestaand knip/plak werk.

Proxxima
Golden Member
Op 12 maart 2017 22:12:05 schreef testman: ach ja de schooltijd, het was al heel wat als de computers jonger als 10 jaar waren.
Ja daar zeg je zowat. Vaak was het oude meuk. Ik heb in 1998 op
Hogeschool Windesheim in Zwolle meegewerkt aan de Windows 95 migratie.
Er stonden in die tijd overwegend Tulip computers. xt, 286, 386,
486 en pentium 1 machines. Alles onder de (ik geloof) P100 werd
toen geruimd. Er kwamen Pentium II 266 machines. Wat een snelheid!
In de zomer was het uiteindelijk de grote wisseltruc. Maar toen begon
het schooljaar weer. Zeg die PC start niet op. Die ernaast ook al niet?
Wat gek, het is nieuw. Doen we iets verkeerd? Nee hoor, hele lokalen
werden in no-time ontdaan van de PII processor en het geheugen.
Er kwamen toen hangslotjes aan de computers. Wat een gedoe! En wat een tuig!
Maar ja, die processoren en geheugenbankjes waren in die tijd serieus geld...
Op 12 maart 2017 22:39:54 schreef Schimanski:
Op mijn middelbare school hadden we een PDP-8 staan. Het was de eerste school in Nederland met een computer en computerles.Het lesboek was geschreven door de natuurkundedocent die ons ook computerles gaf (dhr. Bodelier). We mochten op papier een programma schrijven in Basic. Als dit was goedgekeurd dan mocht je in de praktijkles het intypen op een Teletype-33 waar dan een ponsbandje uitrolde dat door de docent op de PDP geplaatst werd. De output van jouw programmeerwerk verscheen dan weer als printout op de teletype. Het lesboek heb ik nog steeds in de kast staan.
Na een korte zoektocht op internet vond ik nog een tweetal publicaties waaruit ondestaand knip/plak werk.
KWWWWWIJLLLLL.... Ik zie een TU56 tapedrive, een VT05 terminal...
Die staan nog erg hoog op mijn wensenlijst. Maar ik neem met
plezier alles mee van de foto hoor 
Zo te zien was de computer zelf een PDP8/e om precies te zijn.
Maar een vooruitstrevende man! Helaas stuiten die
mensen ook nog wel eens op wat weerstand...
Thevel
Golden Member
Toen ik op de LTS zat waren er nul komma nul computers op school laat staan dat er les gegeven werd.
De eerste werkende computer zag ik in 1980 bij een waterleiding bedrijf waar 2 programmeurs een mainframe aan het testen waren.
Ze hadden een klein monochrome schermpje en op de vloer stond een grote kettingformulier printer welke af en toe razend snel en voor mij onbegrijpelijke teksten afdrukte.
Ik begreep niet hoe het mogelijk was dat de printer zo snel tekst kon afdrukken, wow wat een techniek!
Zegt een van de programmeurs: fantastisch he zo'n computer, deze kan zelfs tekenen!!!
Tekenen? zei ik, en de programmeur gaf een commando op het toetsenbord waarna een lijst met vrouwennamen op het piepkleine schermpje getoond werden.
In de lijst stond de naam LOLA, ik vond dat wel een grappige naam en zei doe die maar waarna de programmeur een commando op het toetsenbord gaf.
De printer begon zeer snel te printen en met NULLETJES en KRUISJES kwam er een afbeelding van een blote vrouw zittend op een stoel.
Geweldig ik had zoiets nog nooit gezien!!
LOLA heeft jaren duidelijk in het zicht op mijn kamer gehangen en als er iemand om vroeg zei ik: dat is door een computer getekend!!!
joopv
Golden Member
Ik heb ook nog een T100 telexmachine gehad. Die deed dienst zowel voor rtty verbindingen op de amateurbanden als printer op de Tandy machine. Die kerstuitzendingen marathon (24 uur) met tekeningen heb ik ook nog meegeschreven, maar vanuit Eindhoven had je een behoorlijke antenne nodig.
Begin 80'er jaren heb ik nog een disassembly gemaakt van de ROM van een TRS80 (12KByte Z80 machinecode met een floating point Basic aan boord) en die uitgeprint op de T100.
Die print van 5000 regels lag dan uitgerold en in stukken geknipt op zolder op de vloer, en dan kroop ik al puzzelend en aantekeningen makend tussen de papierstroken door over de vloer, in een poging om die code te doorgronden.
Een korte tijd later kwam er een boek uit waarin alles al helemaal uitgezocht was. 
Edit: dit boek en vele andere boeken zijn zomaar te downloaden op
https://computerarchive.org/files/comp/books/ (tamelijk beroerd ingescand overigens)
Ja, in begin 2011 
Het is erg leuk, ze hebben naast de (herbouwde-) machines uit de oorlog ook een mooie collectie andere oude computerhardware. Het is best een stuk met de trein vanuit Londen, ik zou er een dag voor uittrekken.
Nog andere stoffig oud spul: Mijn eerste eigen computertje, zelf in elkaar gesoldeerd ergens eind jaren '80: Het 8052 AH BASIC board van Elektuur.
Ik had er een mooie Philips terminal bij en heb best wat mee gespeeld.
Maar daarna werd het elektronica en pas met de komst van Arduino kreeg ik een hernieuwde belangstelling voor microcontrollers en programmeren.
Is iemand hier : https://www.bletchleypark.org.uk/ al eens geweest ? Dat lijkt mij erg interessant.
Je moet even kijken welk museum je wilt bezoeken op BP. Er is al enige tijd onenigheid binnen de gelederen op Bletchley Park. Het hele Enigma gebeuren (code breaking) en National Museum of Computing (Colossus) zitten op hetzelfde terrein (Bletchley Park) maar je kunt nu niet meer direct van het een naar het ander vanwege geplaatste hekken.
TNMOC is wel erg leuk.
Bletchley Park row rages on as restored site opens to public with 'Berlin Wall'
"Deciphering dissent" at Bletchley Park.
National computer museum downgraded by Bletchley Park
joopv
Golden Member
Ik heb nog ooit field service gedaan aan zo'n combinatie van een vast+wisselpack disk (80MB vast + ??MB wissel, van Ampex). Die dingen hadden we bij gemeentes staan.
Heads alignen (van het wisselpack) met een eye pattern diskpack, een scoop en een toolset om de koppen binnen een paar micron op de juiste positie te zetten..
.
De voicecoil motor woog volgens mij alleen al 15 kg.
Proxxima
Golden Member
Ik heb in mijn zomervakantie in Engeland een hoop leuk spul opgehaald bij een voormalig
medewerker van Sumlock. Sumlock was 's werelds eerste elektronische rekenmachinefabrikant.
Buiten een Acorn Archimedes, een Acorn BBC en een OSI 600 computer, kwamen er dus
ook de diverse Anita rekenmachines mee. Even een sfeerplaatje:
Het model welke ik nog niet had was de Anita MK12 uit 1966.
Vooral de techniek welke is gebruikt vind ik erg interessant. DTL...
Diode Transistor Logica. Veel diode's en transistoren. Geen enkel IC.
Er worden zelfs nog meer dan 30 buizen/buisjes in gebruikt!
(1x GS10D dekatron, 2x ECC81 buisjes, 30x Z700U trigger buisjes en 1x gtr120W)
Ondanks dat ik inmiddels zelfs een kleine analoge computer heb, heb ik nog
steeds geen computer thuis heb staan welke met deze DTL techniek is gebouwd.
Dus doe ik het hier maar mee 
Allereerst heb een demo filmpje gemaakt in Steenkolenengels.

Hierin probeer ik in een kleine basis uit te leggen hoe de machine werkt.
https://youtu.be/dKAyLnBjS3Q
Het is nog een aardige toer geweest om de machine weer werkend te krijgen.
Voor de insteekkaarten heb ik kleine testhulpstukken gemaakt.
Pas na het repareren van alle kaarten en de voeding ben ik gaan kijken
wat de machine zelf mankeerde.
Veel vage fouten door transistoren en ook diodes welke een minimale
lekstroom vertoonden. Maar die lekstroom is dan precies genoeg om bijvoorbeeld
een flip-flop zichzelf terug te laten triggeren... Hier goed te zien.
(Als je hem op 0.25 snelheid afspeelt zie je de tussenliggende
nummers zelfs heel even oplichten.)
https://youtu.be/irjudGESg3k
Hier zie je een 5 een beetje gloeien door een transistor met een zeer geringe C-E lekstroom.
https://youtu.be/hTCExPXL39s
Hier werkt de 5 niet door een onderbroken transistor. De 9 licht hier een klein
beetje op door een kleine lekstroom. Na vervangen van de bijbehorende
hoogspanningstransistor van nummer 5 was dit opgelost.
https://youtu.be/_wJajpGDxqo
De losse geheugenkaarten in de machine vertoonden soortgelijke fouten.
En als je alle losse kaarten hebt gerepareerd dan werkt de machine
natuurlijk nog steeds niet. 
https://youtu.be/B5iKunA0LAM
Fout zoeken alom, maar dat is voor mij de sport 
Wat ik grappig vind is dat die geheugenkaarten en nummerkaarten gewoon
binair tellen. Op de nummerkaarten zit een discrete BCD converter op
met 10 transistors en een nixie buisje. Maar het gebruik van de paar ECC81
en triggerbuizen en de dekatron was in 1966 eigenlijk al achterhaald...
Bij binnenkomst was het materiaal gewoon goor. Het heeft 50 jaar ergens
in een houtschuur opgeslagen gestaan. Vocht, vorst, vuil...
Het doet het materiaal gewoon geen goed.
Het toetsenbord zat vast door verdroogd vet. Daarnaast waren
de zilveren contactpuntjes geoxideerd. Dus dat eerst maar uit
elkaar en schoon maken. Alleen dat was alweer een avond werk.
Verder natuurlijk de standaard dingen zoals slechte elco's en
papier condensatoren met een dikke lekstroom...
Je ziet die Anita's niet veel. Maar gelukkig is deze weer in ere hersteld.
Thevel
Golden Member
Zitten in die anita's van die dubbele diode's, een soort schijfjes die in een plastic behuizing tegen elkaar geklemd worden?
Als die er inderdaad in zitten heb je daar ook van moeten repareren/vervangen?
Proxxima
Golden Member
Op 17 september 2017 23:26:32 schreef GJ_:Ik heb er een op m'n bureau die ik nog dagelijks gebruik.
Leuk! Welke? Ééntje uit de LSI tijd gok ik? De 1011 misschien?
Op 18 september 2017 01:31:55 schreef GerardMonique:
@Proxxima: Zelfs tandartsgereedschap word hier gebruikt.MVG Gerard.
Oeh! scherp gezien ja! Superhandig die tandartshaakjes!
Op 18 september 2017 01:19:51 schreef Thevel:
Zitten in die anita's van die dubbele diode's, een soort schijfjes die in een plastic behuizing tegen elkaar geklemd worden?
Als die er inderdaad in zitten heb je daar ook van moeten repareren/vervangen?
Deze selenium dubbel diodes bedoel je:
Daar zitten er inderdaad een heleboel van in.
En ja, die hebben inderdaad de nodige problemen. Ze gaan niet
kortsluiten maar ze worden hoogohmig. Ik soldeer bij een defecte op de
achterkant van de print een 1N914 of een 1N4148 er overheen.
Zo laat je de looks in takt en die kleine glas diodes vallen niet op.
Maar er zitten tevens normale silicium diodes in deze machine.
Deze kunnen ook stuk na jaren van onbruik. Hierbij traden bij
diverse lekstromen op. (Één veroorzaakte dat probleem van het
laatste filmpje waarbij het hele display gevuld werd met random nummers.)
Maar er zaten er ook een aantal bij welke gewoon onderbraken.
Die zijn veel gemakkelijker te vinden met je multimeter 
Proxxima
Golden Member
Op 18 september 2017 11:36:07 schreef GJ_:
[...]psies! Fijn apparaat. Duidelijk afleesbaar, grotere knoppen dan moderne calculatortjes en kennelijk onverwoestbaar.
Leuk! En voor wie het niets zegt: GJ heeft deze op zijn bureau 
Daar kreeg ik er drie van in onderdelen en ik kon er ééntje van
compleet maken en repareren... Dus als je nog eens onderdelen moet hebben...
Maar inderdaad redelijk onverwoestbaar. Die IC techniek had men
blijkbaar toch goed onder controle! En veel sneller...
Als ik 9999999999:1 op die LSI doe is dat zowat gelijk klaar.
Bij die MK12 moet je wel even wachten haha
En die 1011 LSI past ook wat beter op je bureau 
[Bericht gewijzigd door Proxxima op (18%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Moetje naar Facit gaan zoeken. Daar leerden wij mee werken op net Natuurkunde practicum. Je kon er zelfs mee worteltrekken! Dan was het wel koffie drinken of 'wortel schieten' geblazen, want hij stond dan wel een kwartiertje te draaien.
MVG Gerard.