Oude computers en ander rekenend tuig

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 februari 2017 19:42:49 schreef dawmast:
Tegenwoordig kun je je oude DOS-programma's onder DosBox http://www.dosbox.com/ draaien. Deze zit standaard bij veel Linux-distributies en kun je ook onder Windows gebruiken. Anders kun je wel op een moderne Windows of Linux virtuele machines als VirtualBox of WM Player installeren om een oude Windows- of DOS-versie te kunnen gebruiken.

Problematisch wordt het als je de com- en parallelle poorten gaat misbruiken voor tijdkritische zaken zoals bitbangen. Dan is een oude PC met DR-dos of MS-dos nog altijd aangewezen. In Win-95, 98 en ME zit nog altijd een reguliere DOS. Je kan deze versies gewoon in DOS laten starten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
jerome

Golden Member

Heb hier ook nog 2 werkende 286 exemplaren staan. Hebben samen bijna 40 jaar geleden een klein fortuin gekost. Een werkende monitor daarvoor heb ik al lang niet meer, anders had ik vast wel al eens ouwe koeien uit de gracht gehaald. Toen ze op bureel verdwenen konden ze nog dienen als back-up voor toenmalige cnc machines via een eenvoudige RS tool.

In 1977 waren er nog geen 286's! Wel rond 1987.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 11 maart 2017 20:36:44 (17%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Thevel

Golden Member

In 1977 waren er nog geen 286's! Wel rond 1987

Maak er maar 1982 van.

joopv

Golden Member

De cpu in 1982, de ibm at kwam in 1984 op de markt voor 8000 tot 10000 gulden. Rond 87 zal de prijs iets redelijker geworden zijn voor de gewone man.

Zijn er mensen die eurocalculatoren verzamelen?

GJ_

Moderator

Op 1 maart 2017 11:42:49 schreef Proxxima:
[...]

Dat is echt wel een tijdsbeeld, printen vol met TTL nog zonder een CPU!

ah. Daar heb ik ook nog genoeg van

Thevel

Golden Member

Het is niet goed op de foto te zien maar volgens mij zie ik op een van de IC's HEF staan, geen TTL dus.
Kan het ook verkeerd zien..

GJ_

Moderator

Je hebt gelijk. Allemaal HEF4585P en HEF4073 CMOS.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 12 maart 2017 08:57:59 schreef joopv:
De cpu in 1982, de ibm at kwam in 1984 op de markt voor 8000 tot 10000 gulden. Rond 87 zal de prijs iets redelijker geworden zijn voor de gewone man.

Zijn er mensen die eurocalculatoren verzamelen?

Het jaartal weet ik niet meer precies maar weet wel dat mijn eerste 286 een Tandy 1000 TL/2 met 3,5 (720kb) floppy en 5,25 (360kb) floppy 640kb geheugen hercules monochroom amber monitor, me destijds rond 2500€ heeft gekost.

Net nog een rekening gevonden upgrade Dos 6.2 eind 94 90€. Toen had ik al een 386SX met co processor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thevel

Golden Member

Mijn eerste computer kocht ik ergens eind jaren 80 met een PC-privé project.
Een voor die tijd een supersnelle! 386 25Mhz.
Een intern geheugen van 1Mb en een harde schijf van maar liefst 40Mb, ik hoor het een collega nog zeggen: die krijg je voorlopig niet vol :) :)
Verder een 14 of 15 inch kleuren monitor een muis en verder niets, geen geluidskaart (was duur) geen modem geen printer.
DOS stond op slechts één diskette, meen dat het DOS 3.3 was.
En dat alles met een flinke korting voor het luttele bedrag van... 5000 gulden (zal nu ongeveer 4000€ zijn)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zo bestelde ik ergens begin jaren 90 een 105MB HD, kreeg ik ook te horen dat die nooit zou vol geraken. Begin 95 kwam er een 540Hd in die me 350€ kostte. Eind 94 2 latjes 4MB geheugen 350€. Een tapestreamer 450€. Panasonic CD-rom 200€.

edit: rekening houdend dat een normale wedde toen rond 600€ netto zat.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 12 maart 2017 16:53:30 (14%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 12 maart 2017 15:48:47 schreef buckfast_beekeeper:
Zo bestelde ik ergens begin jaren 90 een 105MB HD, kreeg ik ook te horen dat die nooit zou vol geraken. Begin 95 kwam er een 540Hd in die me 350€ kostte. Eind 94 2 latjes 4MB geheugen 350€. Een tapestreamer 450€. Panasonic CD-rom 200€.

Bij mijn afstudeerproject werkte ik op een IBM PC. Jawel, een echte. Met 2 flopppies en TurboPascal 3.1, op 1 de compiler op de andere de applikatie.

Compileren duurde een kwartier.

Maar toen kwam er iets. Ongelooflijk. Het zag eruit als een stofzuiger zonder slang. En het klonk als een verkouden stofzuiger, alleen wat meer herrie. Het was dus een harddisk. Lichtgewicht, maar een paar kilo. En een capaciteit! Jawel, die kreeg je echt nooit vol. 5 MB

Maar de computer startte wel sneller op dan nu mijn W10 PC.

Thevel

Golden Member

Maar de computer startte wel sneller op dan nu mijn W10 PC.

Dat deed mijn 386 ook :)

Maar toen kwam er iets. Ongelooflijk. Het zag eruit als een stofzuiger zonder slang. En het klonk als een verkouden stofzuiger, alleen wat meer herrie. Het was dus een harddisk. Lichtgewicht, maar een paar kilo. En een capaciteit! Jawel, die kreeg je echt nooit vol. 5 MB

Nog niets vergeleken bij de IBM RAMAC.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zondag 12 maart 2017 16:19:41 (66%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat opstarten betreft heb ik geen klagen van mijn W10. Binnen 15 seconden ben ik vertrokken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Proxxima

Golden Member

Op 12 maart 2017 16:03:07 schreef Hoeben:Bij mijn afstudeerproject werkte ik op een IBM PC. Jawel, een echte. Met 2 flopppies

Dat brengt mij terug naar ik denk 1991/92 ik zat in de 2e of 3e klas LTS.
We kregen voor het eerst computerles. Met ons allen in een
normaal altijd afgesloten lokaal. En daar stonden ze. De IBM PC's.
Ook met twee floppen. De docent had een heel speciale PC. Daar zat
namelijk een harddisk in. De XT versie. Woehhh... Wat wat het heilig.

Maar dan reken ik nu terug en die meuk was dus toen al 10 jaar oud!
Gek he dat je daar toen helemaal niet bij stil stond...

Toch zal ik die dag nooit vergeten. Daarom heb ik zo'n IBM PC in huis
gehaald. Puur nostalgie :-) Mja, daar bleef het vervolgens niet bij...

ach ja de schooltijd, het was al heel wat als de computers jonger als 10 jaar waren. een stel trage 386sx , 486sx en een 486dx40 met maar liefst 4mb geheugen. tot er een klas bijkwam en uiteraard waren de 2 snelste pc's toen weg.
computers van ~1992 en ervoor, anno 1999. thuis lag al 10/100mbps netwerk toen, de computers van de vuilstort en de ijzerbak op de stageplaats waren al PI 100MHz modellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Schimanski

Golden Member

Op mijn middelbare school hadden we een PDP-8 staan. Het was de eerste school in Nederland met een computer en computerles.

Het lesboek was geschreven door de natuurkundedocent die ook computerles gaf (dhr. Bodelier). We mochten op papier een programma schrijven in Basic. Als dit was goedgekeurd dan mocht je in de praktijkles het intypen op een Teletype-33 waar dan een ponsbandje uitrolde dat door de docent op de PDP geplaatst werd. De output van jouw programmeerwerk verscheen dan weer als printout op de teletype. Het lesboek heb ik nog steeds in de kast staan.

Na een korte zoektocht op internet vond ik nog een tweetal publicaties waaruit ondestaand knip/plak werk.

https://www.uploadarchief.net/files/download/huygens-comp.jpg
https://www.uploadarchief.net/files/download/bodelier-huygens.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Proxxima

Golden Member

Op 12 maart 2017 22:12:05 schreef testman: ach ja de schooltijd, het was al heel wat als de computers jonger als 10 jaar waren.

Ja daar zeg je zowat. Vaak was het oude meuk. Ik heb in 1998 op
Hogeschool Windesheim in Zwolle meegewerkt aan de Windows 95 migratie.
Er stonden in die tijd overwegend Tulip computers. xt, 286, 386,
486 en pentium 1 machines. Alles onder de (ik geloof) P100 werd
toen geruimd. Er kwamen Pentium II 266 machines. Wat een snelheid!

In de zomer was het uiteindelijk de grote wisseltruc. Maar toen begon
het schooljaar weer. Zeg die PC start niet op. Die ernaast ook al niet?
Wat gek, het is nieuw. Doen we iets verkeerd? Nee hoor, hele lokalen
werden in no-time ontdaan van de PII processor en het geheugen.
Er kwamen toen hangslotjes aan de computers. Wat een gedoe! En wat een tuig!

Maar ja, die processoren en geheugenbankjes waren in die tijd serieus geld...

Op 12 maart 2017 22:39:54 schreef Schimanski:
Op mijn middelbare school hadden we een PDP-8 staan. Het was de eerste school in Nederland met een computer en computerles.

Het lesboek was geschreven door de natuurkundedocent die ons ook computerles gaf (dhr. Bodelier). We mochten op papier een programma schrijven in Basic. Als dit was goedgekeurd dan mocht je in de praktijkles het intypen op een Teletype-33 waar dan een ponsbandje uitrolde dat door de docent op de PDP geplaatst werd. De output van jouw programmeerwerk verscheen dan weer als printout op de teletype. Het lesboek heb ik nog steeds in de kast staan.

Na een korte zoektocht op internet vond ik nog een tweetal publicaties waaruit ondestaand knip/plak werk.

[afbeelding]
[afbeelding]

KWWWWWIJLLLLL.... Ik zie een TU56 tapedrive, een VT05 terminal...
Die staan nog erg hoog op mijn wensenlijst. Maar ik neem met
plezier alles mee van de foto hoor ;-)

Zo te zien was de computer zelf een PDP8/e om precies te zijn.

Maar een vooruitstrevende man! Helaas stuiten die
mensen ook nog wel eens op wat weerstand...

Thevel

Golden Member

Toen ik op de LTS zat waren er nul komma nul computers op school laat staan dat er les gegeven werd.

De eerste werkende computer zag ik in 1980 bij een waterleiding bedrijf waar 2 programmeurs een mainframe aan het testen waren.
Ze hadden een klein monochrome schermpje en op de vloer stond een grote kettingformulier printer welke af en toe razend snel en voor mij onbegrijpelijke teksten afdrukte.
Ik begreep niet hoe het mogelijk was dat de printer zo snel tekst kon afdrukken, wow wat een techniek!

Zegt een van de programmeurs: fantastisch he zo'n computer, deze kan zelfs tekenen!!!
Tekenen? zei ik, en de programmeur gaf een commando op het toetsenbord waarna een lijst met vrouwennamen op het piepkleine schermpje getoond werden.
In de lijst stond de naam LOLA, ik vond dat wel een grappige naam en zei doe die maar waarna de programmeur een commando op het toetsenbord gaf.
De printer begon zeer snel te printen en met NULLETJES en KRUISJES kwam er een afbeelding van een blote vrouw zittend op een stoel.
Geweldig ik had zoiets nog nooit gezien!!

LOLA heeft jaren duidelijk in het zicht op mijn kamer gehangen en als er iemand om vroeg zei ik: dat is door een computer getekend!!!

maartenbakker

Golden Member

Op 12 maart 2017 21:55:30 schreef Proxxima:
[...]

Dat brengt mij terug naar ik denk 1991/92 ik zat in de 2e of 3e klas LTS.
We kregen voor het eerst computerles. Met ons allen in een
normaal altijd afgesloten lokaal. En daar stonden ze. De IBM PC's.
Ook met twee floppen. De docent had een heel speciale PC. Daar zat
namelijk een harddisk in. De XT versie. Woehhh... Wat wat het heilig.

Maar dan reken ik nu terug en die meuk was dus toen al 10 jaar oud!
Gek he dat je daar toen helemaal niet bij stil stond...

Bijna als bij ons, alleen hadden die maar 1 flop meestal. Daar kwamen toen ineens 486's voor in de plaats, dus iedereen speelde Doom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Op 12 maart 2017 23:37:05 schreef Thevel:

Google even op "ascii art". Misschien kan je haar terugvinden ;)

Thevel

Golden Member

Google even op "ascii art". Misschien kan je haar terugvinden ;)

Goede tip, een tijdje gezocht maar helaas geen LOLA te vinden, jammer...

Hubie

Special Member

Zoek op RTTY art.
Ik had vroeger een hele zwik ponsbanden o.a. van de blote dame op de stoel.
Edit\ RTTY art werd vaak uitgezonden op 2e kerstdag op HF door zendamateurs,niet in ASCII maar 5 bits Baudot.
Een leuke tijd met een stampende Siemens T-100 C ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 14 maart 2017 22:46:43 (12%)

Hubie

Special Member

De telex stond dan wel even een poosje te stampen voor b.v. dit:

mel

Golden Member

Ik gebruikte een T 100 als pc printer, ging heerlijk langzaam.. als ik boodschappen ging doen, begon hij te printen, als ik terug kwam was hij nog niet klaar..
En dan de einde regel bel..werd je helemaal gek van, stond in de schuur,
Arme buren... >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..