AudioAnalyse PA90 Limited Edition (wit) - Schema gezocht

Dat zijn de schema's die telkens weer opduiken inderdaad. Ik zal ze controleren met het apparaat hier op de werkbank en dan bijwerken waar nodig en ze dan even in CAD tekenen voor de belangstellenden.

Wat een drama-apparaat is het overigens. Ik heb inmiddels alles eruit maar de opbouw en afwerking is echt afschuwelijk. Soldeerwerk lijkt door een eerstejaars zonder ervaring gedaan te zijn, aarding deugt voor geen kanten, afwerking van de gaten in het frontpaneel lijkt gedaan te zijn met een botte lepel, eindtrapprinten hangen aan hun componenten en een M3 schroefje aan het koelblok enz enz enz. Snap niet dat dit ding zo gehyped wordt onder audiofielen.

Op 14 februari 2017 18:44:58 schreef guidob:
AA is geen Duson. Duson heeft de zaak op een gegeven moment overgenomen. AudioAnalyse is van origine Frans

Dat is correct, maar maakt niet uit voor de schema's ;)

Ben de firma Duson wel tegengekomen vroeger op de audio beurs in Veldhoven. Hun verhaal was toen dat ze aanpassingen hadden gemaakt aan de originele ontwerpen. Maar kan marketing speak zijn geweest... Zag er wel minder franse slag uit, veel mooier afgewerkt en op het oog betere componenten.

Kwa afwerking valt het nog mee bij mij. Niet super, maar kast en soldeerwerk zijn in orde (bedrading wat minder). Aarding ook, tenminste nooit brom gehad. Wel geven de voetjes af; vier grote kringen op het meubel. Vraag me af of de witte uitvoeringen meer handwerk waren. Ze komen bijna niet voor.

Ik vind de constructie van de eindtrap nog kunnen. En het is handig dat je de zaak met twee grote bouten kan losmaken en kan uitnemen (voor de mensen die het ding niet kennen, dat zijn dus niet de M3 schroefjes). Heeft bijna 30 jaar gewerkt zo zonder problemen.

Kwaliteit van de printplaten is slecht en de driver torren worden te warm. Print is bij mij verkleurd onder die torren. Ook vreemd dat één schroefje van een driver tor kruis is en de andere niet (op beide printen....). Of er is een keer aan gesleuteld, of het is wel erg amateuristisch. Blijft frans :) Schema zelf kan ik niet over oordelen.

Alleen zit er geen DC beveiliging in. Eindtor kapot is ook luidspreker kapot. Als het ding weer werkt, komt die er wel in. Zeker met nieuwe luidsprekers. Daar is zeker niet over nagedacht (?).

Voor audiofielen telt "klank", uitstraling en prijs. Volgorde mag je zelf bepalen ;)

Met het uitzoeken heel lang geleden was er nauwelijks verschil te horen tussen deze en een (meen ik) van Medevoort. Wellicht zat het alleen tussen mijn oren. Zou ook verder niet mogen. Dan tellen andere criteria, waaronder het uiterlijk wat ik nog altijd mooi vind. Een baby uitvoering van zo'n monster eindtrap. Was niet goedkoop destijds, maar geen spijt gehad.

Recent luidsprekers gaan beluisteren (ook defect door de bliksem). Daar hoorde ik wel heel duidelijk de verschillen, terwijl m'n oren veel minder zijn dan vroeger. Gelukkig maar.

Mocht het niet gaan lukken met mijn reparatie, dan lepel ik een andere versterker in de kast. Ben wel benieuwd naar een correct schema.

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ook geen elektronicus, maar wel in het bezit van een PA90 (ook een witte). Hij klinkt prachtig, maar nu heb ik een probleem, de bias trimpots zijn vervangen (aan een kant werkte hij niet goed meer) en hij heeft ook een recap gehad (op advies van achteraf een niet zo'n slimme reparateur).

Twee vragen:

- weet een van jullie de juiste waarde voor de instelling van deze trimpots, ik heb een handleiding en een factsheet van een pa-90, maar daar staat niks op?

- welk soort/merk voedingselco's hebben jullie ter vervanging gekozen toen jullie deze machine reviseerden?

Ik deel trouwens graag alle info die ik heb over dit ding en AA en kan ook zonder problemen (als jullie dat helpt) pdf naar jpg zetten.

Dank en groet Cyrille

welk soort/merk voedingselco's hebben jullie ter vervanging gekozen

Als je welke elco dan ook gaat vervangen, kies dan voor een merk als Vishay, Rubycon, Nichicon, Yageo, BC of Panasonic van een betrouwbare verdeler zoals Farnell, Digikey, RS. De rest is werkelijk rommel, zeker de merken die bij ASWO, Ebay, AliExpress en de gemiddelde elektronica zaak worden aangeboden, dan moet je denken aan merken als JD, NA, RuLycon, CapXon en SamWha, gebruik deze niet.

Dank je Ronald, ik ga zeker een beter merk kiezen.

http://lyuben-diyprojects.blogspot.nl/2014/10/audioanalyse-pa-90.html

hier lijkt zowaar een schema te staan trouwens.

[Bericht gewijzigd door Cyrille op (19%)]

Voedingselco's waren in mijn geval nog prima. De amp staat alweer bijna een jaar dagelijks te spelen bij zijn eigenaar zonder problemen.

De kleine elco's in het signaalpad waren her en der wel slecht bij de amp die ik onder handen had. Teruggelopen capaciteit en fysiek lek. Ook de twee transistoren op de print op het front waren losgekomen, de groene weerstanden eromheen ook. Alles wordt gewoon veel te warm in dat kreng. Printen zijn ook van bedroevende kwaliteit.

Wat voor elco's zitten er nu in? Foto's, ben erg benieuwd naar het afgeleverde werk.
Houdt er ook rekening mee wat voor type elco je gebruikt op welke plek!

Aanvulling op hierboven:

Slechte merken: Antel, ChongX, CTEC, Songwa, Teapo, Sus'con G-Luxon
Goede merken: United Chemicon, Mallory, Hitano, Rockford
Twijfelachtig: Jamicon

Goede merken kun je bij RS, Mouser, Farnell enz ook als particulier bij bijvoorbeeld Okaphone krijgen, gewoon in Nederland tegen goede prijzen.

Ruststroom zou ik even op moeten zoeken maar is ook afhankelijk van de gebruikte torren in de eindtrap.

Hier wat foto's (komen er zo nog meer).

Volgens mijn vaste reparateur heeft die gast die de recap heeft gedaan eigenlijk op alle plekken fatsoenlijke merken gedaan, behalve bij de voedingselco's, daar zitten nu kemet's die je al voor 5€ kunt krijgen, ik heb er 16 per stuk voor betaald (ja ik ben genaaid). Dat is een punt, daar komen of andere, of de oude terug. Ik dacht: wauw een recap, waarom niet, maar uiteindelijk is het een nachtmerrie (eigenlijk zouden alleen de trimmers worden vervangen).

Omdat die kerel verzaakte om de oude waarden te meten, zitten we nu een beetje in het duister. Ik hoorde toevallig vandaag 40/50 Mv. Alle transistoren zijn nog origineel.

Wat je ook ziet is dat er bij mijn versterker wel een beveiliging van velleman is geplaatst. Daarop zijn ook elco's vervangen. Voorheen klonk hij echt erg fijn, vette bas en gecontroleerd op hoog volume. Maar nu dus niet meer. Ik overweeg zelfs om dat ding er ook uit te laten trekken.

Enfin, alle input is welkom. Ik ben nu een weekje aan het zoeken en het komt wel goed, hoop ik. Zo kwam ik er ook achter dat er 100 van die witte zijn gemaakt, dat is dan wel weer leuk. Ik hoop dat hij ook weer leuk gaat klinken.

In ieder geval al bedankt voor je reacties.

als je nog foto's van iets specifieks wilt, hoor ik het wel.

En de machine zelf. Ik hoor en lees regelmatig dat het een ellende bak is, maar ik ben er toch echt verliefd op. Dat maakt inderdaad blind. Anders kocht ik wel een sugden of een audio innovations alto.

geloof ik wel, zo'n bandkabel dwars door de versterker heen gespannen, getuigt niet van ontwerp ervaring..

Op 18 december 2017 12:21:34 schreef Cyrille:
- weet een van jullie de juiste waarde voor de instelling van deze trimpots, ik heb een handleiding en een factsheet van een pa-90, maar daar staat niks op?

Volgens de tekening moet de ruststroom worden ingesteld en dan valt er 270\290mV over de emitterweerstand. froid-chaud=koud-warm

Mocht je scope en sinusgenerator hebben dan kan je zien of het klopt. Bij ingedraaide pot loopt er geen ruststroom en zijn er vlakke kanten op de sinus nullijn. Bij het opdraaien van de stroom verdwijnt dat en wordt het een mooie sinus. Als belasting is een flinke 8 Ohm weerstand te gebruiken.
edit: zie dat er nog een potje inzit, die is voor de symmetrie, instellen op een zo laag mogelijke DC op de output.

Op 23 december 2017 20:49:41 schreef Cyrille:
Wat je ook ziet is dat er bij mijn versterker wel een beveiliging van velleman is geplaatst. Daarop zijn ook elco's vervangen. Voorheen klonk hij echt erg fijn, vette bas en gecontroleerd op hoog volume. Maar nu dus niet meer. Ik overweeg zelfs om dat ding er ook uit te laten trekken.

Die Velleman schakelt de luidsprekers dmv een relais.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat vervangen van de elco's op de Velleman print het geluid kan beïnvloeden.
Lekker laten zitten dus.

Aan die Velleman-kit zal het waarschijnlijk niet liggen.

Kemet is ook gewoon een prima merk om te gebruiken in de primaire afvlakking na de gelijkrichter. De blauwe BC's uit de 048 serie zijn opzich goed, al kun je je afvragen of je er niet liever low-leaks toepast of FC's.

De bandkabel stuurt via TTL overigens de in- en outputselectie van frontbediening naar de ingangen aan de achterkant de audio loopt er niet overheen als ik me niet vergis, die loopt via afgeschermde kabeltjes naar de pre-amp.

Wel moet je goed kijken naar de beroerd geconstrueerde spanningsdeler met die twee dikke groene weerstanden en schakeltor op het frontpaneel. Volgens mij deugt de soldering van de bovenste weerstand niet.

Houd er ook rekening mee dat wanneer je een amp als deze naloopt dat je ook kijkt naar de koelpasta tussen het koelblok en de eindtorren. Vaak is die totaal vergaan. De boel wordt goed warm, al bij normaal gebruik.

Vanavond zoek ik even de ruststroom op die ik bij de twee AA's heb ingesteld die ik onder handen heb gehad. Gister geen tijd voor gehad.

Op 23 december 2017 20:49:41 schreef Cyrille:

Ik heb een B90 eindversterker, zelfde ding zonder pré. Tijd terug defect gegaan na blikseminslag in de buurt. Defect in dit geval betekent een voedingsspanning op de uitgang. Zonder beveiliging gaan je luidsprekers er ook aan. Ik zou dat ding laten zitten.

Kemet is ook gewoon een prima merk om te gebruiken in de primaire afvlakking na de gelijkrichter. De blauwe BC's uit de 048 serie zijn opzich goed, al kun je je afvragen of je er niet liever low-leaks toepast of FC's.

Klopt van Kemet maar dit is een cheap ass (https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEMET/ELH109M063AT4AA/?qs=9RUIYXQl…) Kemet waar de #$&*(#!!@# van een reparateur mij 16 voor heeft laten betalen, voor dat geld had ik beter spul gehad.

Wel moet je goed kijken naar de beroerd geconstrueerde spanningsdeler met die twee dikke groene weerstanden en schakeltor op het frontpaneel. Volgens mij deugt de soldering van de bovenste weerstand niet.

Dit zit er zolang als dat ik hem heb, ook toen hij nog vet klonk. Maar ik zal het laten nakijken als hij terug gaat.

Houd er ook rekening mee dat wanneer je een amp als deze naloopt dat je ook kijkt naar de koelpasta tussen het koelblok en de eindtorren. Vaak is die totaal vergaan. De boel wordt goed warm, al bij normaal gebruik.

Ga ik zeker tegen Radio Piet zeggen.

Vanavond zoek ik even de ruststroom op die ik bij de twee AA's heb ingesteld die ik onder handen heb gehad. Gister geen tijd voor gehad.

Dank je wel!! Echt bedankt.

Ik heb een B90 eindversterker, zelfde ding zonder pré. Tijd terug defect gegaan na blikseminslag in de buurt. Defect in dit geval betekent een voedingsspanning op de uitgang. Zonder beveiliging gaan je luidsprekers er ook aan. Ik zou dat ding laten zitten.

Duidelijk. Heb je een C900 ervoor?

Op 24 december 2017 09:59:46 schreef Dominic:ik.

Dominic, had je de ruststroom waarde al gevonden? Sorry dat ik spam btw

Nee niet meer gevonden ik denk dat het meegegaan is met de documentatie naar de eigenaar. Die kan ik pas in februari benaderen om het eea na te zoeken.

Een P11 van audio&techniek.

ah okay, ik hoop dat hij tegen die tijd alweer speelt hier. Ik hoorde van een andere bron 40/50 mv per kanaal. Was benieuwd of dat hier geconformeerd zou worden, denk echter dat dat in de goede richting zit.

Volgende week komen de oude elco's terug en dan krijgt hij een transplantatie.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik wens iedereen goede gezondheid en veel geluk voor 2018 toe!

Ben ook ik het bezit van een Audio Analyse PA 90, de zwarte uitvoering
Deze heb ik ruim een jaar draaien, nadat deze bijna 10 jaar op non actief stond.
Van diverse fora lees ik dat het geen onverstandige keus is om je versterker weer te laten recappen en na te laten kijken.

Wat kost zoiets?

@ Cyrille is het gelukt met het naar oude staat terugbrengen van je PA90?

Op 31 december 2017 10:29:58 schreef Cyrille:
ah okay, ik hoop dat hij tegen die tijd alweer speelt hier. Ik hoorde van een andere bron 40/50 mv per kanaal. Was benieuwd of dat hier geconformeerd zou worden, denk echter dat dat in de goede richting zit.

De bias was hierboven (23-12-2017) al gegeven, meten over de weerstand en daar moet 270\290mV over vallen. Gemeten is rust, geen input signaal (ingang kortsluiten) en een weerstand van 8 Ohm op de luidsprekerklemmen.
Dan heb je de juiste ruststroom. Dat wordt in vele versterkers zo gedaan want hoeft de technicus geen jumper te verzetten of een onderbreking in de collector verbinding van een eindtor te maken. Maar de serieuzere monteurs kijken amper naar de opgegeven waarde maar zetten een sinus op de ingang en bepalen het cross-over punt zelf aan de hand van de scopebeelden. Iets meer ruststroom instellen als gewenst. Heb je echt mooi spul staan en kan je THD ect met bijv. een dubbel-T filter tot op 0.001% meten dan heeft dat weer de voorkeur. En niet alleen bij 1000Hz maar ook bij 50 en 10kHz en ook op diverse signaalnivo's. Audio is geen Voodoo :-)
De Voodoo begon pas rond 1970 toen er ranzige blaadjes verschenen waarin werd opgeroepen je dure luidsprekers te openen en de bekabeling te verdikken. Daar zijn heel wat tweeters bij gesneuveld omdat de aansluitingen werden weggebakken met lompe poken. Maar de ellende continues en er zijn nu hele volksstammen die ingespeelde condensatoren van audio signature willen, gebouwd op verkoperde chassis, met 0.1% bifilair gewikkelde weerstanden en vergulde netfilters en zuurstofvrije 230V draden.
Een bekende audio importeur liet een advertentie verschijnen in het blad Luister waarin het zelf sleutelen aan de (KEF) luidsprekerkasten niet werd aangeraden. Er stond een tekeningetje bij van beun die zijn eigen binnenoor aan het afbeitelen was voor beter geluid. Denken dat de ruststroom goed is meer filosofisch van aard. Ik zou het zeker willen weten. Jij niet?