E-bike Accu balanceren

Vraagje:
Wat voor soort balancer/ lader gebruikt een elektrische-fietsen-accu-specialist om uit balans geraakte accu's te balanceren?

Niet. Ze hebben een BMS, die als de spanning boven bijvoorbeeld 4.15V komt stroom gaat trekken. Dat werkt per cel. Dus als jij de boel oplaad tot 42V (voor tien cellen, dat rekent makkelijk) dan ontladen alle 10 de BMS deel-modules de boel voorzichtig naar ieder-voor-zich precies 4.15V.

Omdat als de cellen gelijk gebruik zien en ze steeds balanceren als ze vol gepropt worden, is maar weinig balanceren nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor je antwoord. Wat voor soort BMS zou dat dan moeten zijn? Probleem is dat mijn accu al meerdere malen bij 3/4 vol uitgeschakelt werd. Dan stuur ik de accu op voor 'balanceren'. Ik dacht, dat kan ik thuis ook, scheelt me tijd en uiteindelijk wellicht ook centen (mits het ding niet ontploft natuurlijk door malfunctie van mijn kant.....

Oh.... Is /dat/ het probleem...

Zelf balanceren van een bestaande fietsaccu doe je door hem aan de lader te hangen en daarna (na 5 uur of zo) van de lader te halen en een dag te wachten. BMS zit meestal al in de accu.

Als je hem durft open te halen, dan kan je daarna met de multimeter (voor dat dagje wachten, maar ook daarna!) meten wat de spanningen zijn over de cellen. De verwachting is dat je rond de 4.2 zult vinden direct na het laden en tussen de 4.05 en de 4.15 na het wachten.

Dat is als je accu nog in orde is. Maar.... Als jij zegt dat het BMS ingrijpt als je veel minder dan de helft hebt gebruikt, dan is het waarschijnlijk dat er 1 cel-niveau (of meer) slecht is. Onder belasting zakt daar de spanning in tot "gevaarlijk niveau" en het BMS grijpt in door de hele belasting uit te schakelen.

Soms LEKT zo'n cel dan ook. Dan zal je zien dat er met "dagen wachten" 1 cel steeds verder wegzakt. Als dat eenmaal op gang is gekomen is het lastig te stoppen. Eigenlijk de enige remedie is om de accu niet meer dan voor een kwart te gebruiken. Of samen met een andere accu zodat ie niet zo zwaar belast wordt.

Ik zelf rijd op een accu (zonder BMS! stout!) die al na 80kJ gevaarlijk laag kan komen. Mijn ESC meet de energie in kJ. Er zou zeker 800kJ in moeten kunnen in die accu. Mijn ESC gaat dan "dimmen" om niet te laag te komen en ik kan nog tientallen kilometers ondersteuning krijgen. Bij jou weet de ESC van niets en blijft "gas geven" Dan moet het BMS ingrijpen door de boel helemaal uit te zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb zo'n zelfde probleem en meer specifiek:

Als de accu verder leeg raakt komt er een moment dat deze er ineens helemaal mee stopt.
Uit- en aanzetten van de accu resulteert er in dat hij het weer heel eventjes doet.

Ik heb de accu opengemaakt.
De BMS heeft onder meer 10 aansluitingen en een massa.
Het lijkt erop dat elke groep bestaat uit 3 cellen parallel.
Ik zie het getal 18650a op de cellen en ook tref ik de letters TFL en FS aan.

Ik heb de accu nu 40 uur aan de lader gehad in de hoop dat de BMS misschien gaat balanceren.
Uiteraard is de laadindicatie op de lader allang groen.

De spanningen op de 10 groepen (36V systeem, lader 42V) zijn als volgt:

https://i.imgur.com/BYosL4S.jpg
Er is dus duidelijk een groep die ver de onder andere zit.
Wat is wijsheid? Dank alvast!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Op 2 oktober 2022 22:42:26 schreef Jazeker:
Er is dus duidelijk een groep die ver de onder andere zit.
Wat is wijsheid? Dank alvast!

Aangenomen dat die groep niet beschadigd is kun je overwegen die een keer los tot die 4,20V op te laden.

Ik zou dat zelf waarschijnlijk gewoon met een labvoeding doen, maar ga vooral niet verder dan die 4,20V, daar zijn je cellen bepaald niet blij mee.

ik zou die ene cell van 3,6V eens verder opladen.
het balanceren gaat ook maar beperkt, die accu is duidelijk heel laag gegaan en geraakt nooit vol.
dit resulteert dat ze telkens van halfweg naar extreem leeg werd getrokken en het probleem dus verergerde.

het probleem is ook: stel dat een BMS 300mA kan balanceren (op 36V is dat 10W!!!). als jij een 4A lader hebt, dan zal die af slaan als de stroom lager is dan 400mA (dat doen de meeste laders toch).
het probleem is dus dat de lader afslaat als de 9 andere bijna vol zijn en de stroom naar 300mA zakt.
je zou met een 2A lader kunnen werken, die zal afslaan als de stroom 200mA is en daardoor zal je verder door laden

[Bericht gewijzigd door fcapri op 3 oktober 2022 08:59:42 (31%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dank mannen en helder.
De uitdaging is nu (iemand met) een voeding te vinden.

Als het balanceren met de originele lader zou werken moet je je realiseren dat je dan ongeveer 7.5Ah * 9 cellen moet wegstoken in het BMS. Dat is best HEEL veel.

En ik heb het vast al eerder gezegd: Die ene celgroep de slecht is, dat is vast de groep die het dichtst bij het BMS zit en deze warmte te verduren zal krijgen.

Vwb je "uitdaging": Zet je woonplaats (of regio) in je profiel. Dan zou iemand in de buurt kunnen roepen: Kom maar effe langs.

[Bericht gewijzigd door rew op 3 oktober 2022 10:10:39 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 oktober 2022 08:57:56 schreef fcapri:
ik zou die ene cell van 3,6V eens verder opladen.
het balanceren gaat ook maar beperkt, die accu is duidelijk heel laag gegaan en geraakt nooit vol.
dit resulteert dat ze telkens van halfweg naar extreem leeg werd getrokken en het probleem dus verergerde.

het probleem is ook: stel dat een BMS 300mA kan balanceren (op 36V is dat 10W!!!). als jij een 4A lader hebt, dan zal die af slaan als de stroom lager is dan 400mA (dat doen de meeste laders toch).
het probleem is dus dat de lader afslaat als de 9 andere bijna vol zijn en de stroom naar 300mA zakt.
je zou met een 2A lader kunnen werken, die zal afslaan als de stroom 200mA is en daardoor zal je verder door laden

Als ik nou eens een voeding zou scoren met bv. 100 mA.
Is dat een idee om daarmee die ene cel op te peppen?

Al geregeld. Ik heb een batterijlader die exact 4,2 volt afgeeft bij belasting.

Dat "bij belasting" baart me zorgen. De belasting van een Lithium Ion cel nadert nul als ie vol is. Als je lader dan voorzichtig een beetje de spanning blijft verhogen kan je de boel kapot krijgen. Dus niet "een weekje vergeten" op die lader.

Van "bijna leeg" (zeg 20%) naar vol gaat je 7.5Ah * 80% / .1A = 60 uur kosten. Dus je zult er ZEKER dag 3-4-5 in de buurt moeten blijven.

Edit: Oh. Die 100mA was een voorbeeld. ik weet niet wat je gevonden hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank je.
Ik ga de lader koppelen aan de op te laden cel(len) en een goede digitale voltmeter.
Het laden van Lithium cellen kan percair zijn dus het geheel blijft onder toezicht.
Ik meld mij met de resultaten.

Hou er rekening mee dat ook bij een lage stroom de boel goed heet kan worden. Ik heb enkele 'dode' cellen gehad die ondanks de stroombeperking (100 mA) die de Opus BT-C3100 instelt onder een bepaalde klemspanning, toch sterk (en snel) opwarmden.

Ook heb ik wel cellen gehad die geheel volgeladen werden, maar boven een bepaalde spanning geweldig veel zelfontlading hadden. Binnen een week of zo was de spanning gedaald tot een bepaalde grens en daar bleven ze vervolgens maanden op hangen. Het blijven rare dingen, accu's.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Daar dit een beetje nieuwe materie voor mij is zal ik wakker blijven bij hetgeen ik doe.
Dank!!!