E-bike Accu balanceren

Ik heb zo'n zelfde probleem en meer specifiek:

Als de accu verder leeg raakt komt er een moment dat deze er ineens helemaal mee stopt.
Uit- en aanzetten van de accu resulteert er in dat hij het weer heel eventjes doet.

Ik heb de accu opengemaakt.
De BMS heeft onder meer 10 aansluitingen en een massa.
Het lijkt erop dat elke groep bestaat uit 3 cellen parallel.
Ik zie het getal 18650a op de cellen en ook tref ik de letters TFL en FS aan.

Ik heb de accu nu 40 uur aan de lader gehad in de hoop dat de BMS misschien gaat balanceren.
Uiteraard is de laadindicatie op de lader allang groen.

De spanningen op de 10 groepen (36V systeem, lader 42V) zijn als volgt:

https://i.imgur.com/BYosL4S.jpg
Er is dus duidelijk een groep die ver de onder andere zit.
Wat is wijsheid? Dank alvast!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Op 2 oktober 2022 22:42:26 schreef Jazeker:
Er is dus duidelijk een groep die ver de onder andere zit.
Wat is wijsheid? Dank alvast!

Aangenomen dat die groep niet beschadigd is kun je overwegen die een keer los tot die 4,20V op te laden.

Ik zou dat zelf waarschijnlijk gewoon met een labvoeding doen, maar ga vooral niet verder dan die 4,20V, daar zijn je cellen bepaald niet blij mee.

ik zou die ene cell van 3,6V eens verder opladen.
het balanceren gaat ook maar beperkt, die accu is duidelijk heel laag gegaan en geraakt nooit vol.
dit resulteert dat ze telkens van halfweg naar extreem leeg werd getrokken en het probleem dus verergerde.

het probleem is ook: stel dat een BMS 300mA kan balanceren (op 36V is dat 10W!!!). als jij een 4A lader hebt, dan zal die af slaan als de stroom lager is dan 400mA (dat doen de meeste laders toch).
het probleem is dus dat de lader afslaat als de 9 andere bijna vol zijn en de stroom naar 300mA zakt.
je zou met een 2A lader kunnen werken, die zal afslaan als de stroom 200mA is en daardoor zal je verder door laden

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 3 oktober 2022 08:59:42 (31%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dank mannen en helder.
De uitdaging is nu (iemand met) een voeding te vinden.

Als het balanceren met de originele lader zou werken moet je je realiseren dat je dan ongeveer 7.5Ah * 9 cellen moet wegstoken in het BMS. Dat is best HEEL veel.

En ik heb het vast al eerder gezegd: Die ene celgroep de slecht is, dat is vast de groep die het dichtst bij het BMS zit en deze warmte te verduren zal krijgen.

Vwb je "uitdaging": Zet je woonplaats (of regio) in je profiel. Dan zou iemand in de buurt kunnen roepen: Kom maar effe langs.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 3 oktober 2022 10:10:39 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 oktober 2022 08:57:56 schreef fcapri:
ik zou die ene cell van 3,6V eens verder opladen.
het balanceren gaat ook maar beperkt, die accu is duidelijk heel laag gegaan en geraakt nooit vol.
dit resulteert dat ze telkens van halfweg naar extreem leeg werd getrokken en het probleem dus verergerde.

het probleem is ook: stel dat een BMS 300mA kan balanceren (op 36V is dat 10W!!!). als jij een 4A lader hebt, dan zal die af slaan als de stroom lager is dan 400mA (dat doen de meeste laders toch).
het probleem is dus dat de lader afslaat als de 9 andere bijna vol zijn en de stroom naar 300mA zakt.
je zou met een 2A lader kunnen werken, die zal afslaan als de stroom 200mA is en daardoor zal je verder door laden

Als ik nou eens een voeding zou scoren met bv. 100 mA.
Is dat een idee om daarmee die ene cel op te peppen?

Al geregeld. Ik heb een batterijlader die exact 4,2 volt afgeeft bij belasting.

Dat "bij belasting" baart me zorgen. De belasting van een Lithium Ion cel nadert nul als ie vol is. Als je lader dan voorzichtig een beetje de spanning blijft verhogen kan je de boel kapot krijgen. Dus niet "een weekje vergeten" op die lader.

Van "bijna leeg" (zeg 20%) naar vol gaat je 7.5Ah * 80% / .1A = 60 uur kosten. Dus je zult er ZEKER dag 3-4-5 in de buurt moeten blijven.

Edit: Oh. Die 100mA was een voorbeeld. ik weet niet wat je gevonden hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank je.
Ik ga de lader koppelen aan de op te laden cel(len) en een goede digitale voltmeter.
Het laden van Lithium cellen kan percair zijn dus het geheel blijft onder toezicht.
Ik meld mij met de resultaten.

Hou er rekening mee dat ook bij een lage stroom de boel goed heet kan worden. Ik heb enkele 'dode' cellen gehad die ondanks de stroombeperking (100 mA) die de Opus BT-C3100 instelt onder een bepaalde klemspanning, toch sterk (en snel) opwarmden.

Ook heb ik wel cellen gehad die geheel volgeladen werden, maar boven een bepaalde spanning geweldig veel zelfontlading hadden. Binnen een week of zo was de spanning gedaald tot een bepaalde grens en daar bleven ze vervolgens maanden op hangen. Het blijven rare dingen, accu's.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Daar dit een beetje nieuwe materie voor mij is zal ik wakker blijven bij hetgeen ik doe.
Dank!!!

Ik heb een fietsaccu repair bedrijf gevonden die de cellen heeft weten te balanceren voor ruim 2 tientjes.
Voorlopig job done.

Dat klinkt dan alsof je opgelicht bent, want zoals er in het begin van dit topic al geschreven was, doet het BMS in de accu dat zelf.

Balanceren kan niet extern en zeker niet beter dan het BMS doet: hooguit kan de accu aan een zogenaamd dummyload gehangen worden. Dan wordt het interne geheugen opgefrist wat betreft de staat van de cellen, omdat dan tot absolute topspanning en eindspanning geladen en ontladen wordt (en dat vaak twee keer).

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@weardguy: Als je 1 cel hebt die dicht bij het BMS zit waar de wamte vandaan komt als er gebalanceerd wordt, dan is die cel soms slechter dan de rest. Als die ene cel dan enige zelfontlading heeft, zodat ie "leeg" is, en de rest nog vol, dan KAN je dus een volledige 500Wh uit de lader trekken, en daarvan 450 Wh in warmte omzetten in de BMS en voila je accu is weer in balans.

Hoe lang denk je dat dit duurt? Hoe goed is het denk je voor die slechte cel om nog eens een buurman 450Wh te laten verstoken? Zo'n snelle externe balanceer actie kan wel eens heel nuttig zijn voor zo'n accu.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 december 2022 20:01:44 schreef weardguy:
Dat klinkt dan alsof je opgelicht bent, want zoals er in het begin van dit topic al geschreven was, doet het BMS in de accu dat zelf.

Balanceren kan niet extern en zeker niet beter dan het BMS doet: hooguit kan de accu aan een zogenaamd dummyload gehangen worden. Dan wordt het interne geheugen opgefrist wat betreft de staat van de cellen, omdat dan tot absolute topspanning en eindspanning geladen en ontladen wordt (en dat vaak twee keer).

Nee, opgelicht zeker niet.
De tijd zal het nu uitweijzen of het euvel opgelost is.

Wel kreeg ik het bericht mee dat, als het zich snel weeer voordoet, de BMS vervangen zou moeten worden.

fietsenmaker zal gewoon de accu open hebben gedaan, en die ene cel manueel naar 4,2V geladen.

als het zich snel voordoet, is die ene accu gaar, niet je bms.
en de reden dat de accus slecht zijn, is misschien wel de slechte bms.

heb paar maand terug zo een accu gehad, deed totaal niks. 9 blokken schoon op 4.17V , 1 accublok leeg (1.8V). toevallig de onderste in het pack en had witte corossie op de contacten. manueel opgeladen, liep vanzelf weer langzaam leeg.
heb die accublok dan vervangen door een andere die ik nog had.
fiets reed heel goed tot die op 60% acculading dood viel.
de 9 goeie stonden op 3,6V, die ene dat ik had vervangen was op 2,8V gekomen. en dan schakelt de bms alles uit.

stel dat jij 1 accu hebt die wat zwakker is dan de rest en die is leeg als de rest op 80% komt.
dan gaan er 9 cellen van 100% naar 30% gaan
en 1 cel gaat elke keer van 100% naar 10%. deze laatste verslijt harder want moet meer werken, en het probleem gaat dus erger en erger worden.

die ene die lager in spanning stond, zit die toevallig op het laagste punt van de accu in de fiets? dan moet je even kijken of er geen vocht in komt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 december 2022 07:43:56 schreef fcapri:
als het zich snel voordoet, is die ene accu gaar, niet je bms.
en de reden dat de accus slecht zijn, is misschien wel de slechte bms.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb hierboven uitgelegd dat het goed mogelijk dat 1 cel niveau best slecht kan zijn en dat het daardoor snel of minder snel weer terugkomt. Maar inderdaad een andere optie is dat het BMS op dat cel niveau voor de ontlading zorgt.

Ergens diep op mijn TODO lijst staat een test-apparaat voor dit euvel: simuleer een 10S battery pack, en meet de stroom die een BMS van alle (11) inputs trekt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

als dat onbalans snel terug komt, is die cel waarschijnlijk al kapot. de reden waarom weten we niet. kan evengoed ook de BMS zijn.

maar zomaar de bms vervangen zie ik ook niet goedkomen dan, aangezien die ene cel al aardig afgezien heeft dan
ik heb al accu meet dingen gevonden die hun eigen spanning uit cel 1 trekken.
die krengen doen het al zeker. zou het erg vinden als een bms fabrikant hetzelfde zou gedaan hebben
https://i.ebayimg.com/images/g/zgsAAOSwF8FcGfrB/s-l500.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 18 december 2022 13:41:34 (34%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het blijkt mogelijk te zijn om een fout in een BMS te krijgen dat er voor zorgt dat er ineens op celniveau X een meetbare lekstroom loopt. Die dingen die jij toont zijn inderdaad wat dat betreft raar ontworpen, maar toch... voor het doel prima: Als je 30 sec naar de celspanningen kijkt en dat ding trekt 10mA uit "cel 1", dan zit je aan 0.083mAh. Mwah. moet kunnen.

Ga je hem oneigenlijk gebruiken: vast monteren in een lipo-gevoed apparaat, tja, dan wordt het snel veel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Punt is dat ik geen nieuwe accu wil aanschaffen.
Die dingen zijn onbetaalbaar.

We proberen het nu eerst met die ene groep die bij de les is gebracht.
Lukt dat niet, dan resteren BMS en de verdachte cel (maximaal 3 accu's) vervangen.
Dat kost een klap minder dan geheel nieuw.
Eerst maar eens gaan fietsen :-)

Op 18 december 2022 19:17:21 schreef Jazeker:
Punt is dat ik geen nieuwe accu wil aanschaffen.
Die dingen zijn onbetaalbaar.

We proberen het nu eerst met die ene groep die bij de les is gebracht.
Lukt dat niet, dan resteren BMS en de verdachte cel (maximaal 3 accu's) vervangen.
Dat kost een klap minder dan geheel nieuw.
Eerst maar eens gaan fietsen :-)

dat valt best mee. het is nu dat mijn puntlassen nog niet echt wil werken, maar de accu waar ik aan bezig bent koste 66€ aan cellen (4950mAh 21700). met 20 van die heb ik dus 36V 10Ah, gelijkaardig als uw accu dus.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zeker, maar een nieuwe kost toch echt richting € 300.
Dat heb ik inmiddels uitgezocht.

Op 18 december 2022 13:40:34 schreef fcapri:
ik heb al accu meet dingen gevonden die hun eigen spanning uit cel 1 trekken.
die krengen doen het al zeker.

Ik had deze op mijn verzopen Lidl accu gezet om bij aansluiten BMS de afzonderlijke celspanningen tegelijk in de gaten te houden, met name tijdens balanceren (zodra juiste print binnenkomt). Maar zelfs daar zijn ze nutteloos voor... Daadwerkelijke celspanningen tussen 4,072 en 4,079V en volgens die krengen zaten ze tussen de 4,02 en 4,14V.

Op 19 december 2022 23:33:53 schreef r-p:
[...]

Ik had deze op mijn verzopen Lidl accu gezet om bij aansluiten BMS de afzonderlijke celspanningen tegelijk in de gaten te houden, met name tijdens balanceren (zodra juiste print binnenkomt). Maar zelfs daar zijn ze nutteloos voor... Daadwerkelijke celspanningen tussen 4,072 en 4,079V en volgens die krengen zaten ze tussen de 4,02 en 4,14V.

die losse kleine dingetjes zijn crap. niet gebruiken daarvoor.
ik had eens gespeelt ermee door die op ee 4S accu te zetten. en de spanningen noteren.
dan zet ik die 1 pin verschoven op mijn accu (meete enkel 3S dus), totaal andere metingen.

heb dan deze dingen gekocht en die doen het tamelijk goed, had er 2 besteld bij verschillende leveranciers in china
https://i.ebayimg.com/images/g/eEcAAOSwiWlipvDY/s-l400.jpg

uiterlijk hetzelfde, innerlijk was volgens mij enkel het display gemeenschappelijk. de behuizing wijkte ook af, de text ook, componenten ook...
je ziet hier al dat de zijkant balance connector bij de ene er volledig inging, bij de andere half
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/accu.jpg

totdat ik eens die 'balance' functie had aangezet. de ene is gewoon zijn zijn plastic achterkant heen gesmolten, de andere bleef stabiel en handwarm.
nu op zich werkten ze wel goed en de spanningen klopten aardig. maar aan 15€/stuk zou ik dan liever wel de goeie willen en nu zo een replica van een replica van een replica... en uit china weet je niet welke replica je krijgt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken