Als reactie op de voorstellen eerst een opmerking. De fan in de DS2072A zou mogelijk overbemeten zijn. Deze fan koelt niet alleen de voeding, maar ook de IC's die helemaal aan de andere zijde van de PCB bij de scope-ingang zitten. De koelvinnen op die IC's hebben voldoende luchtsnelheid nodig om niet te heet te worden. Kom ik later nog op terug.
Om een koel-fan stil te krijgen zijn er eigenlijk twee methoden om dit aan te pakken: Voorkomen of bestrijden. Het eerste doe je door de luchtsnelheid laag te houden. Liever een grote fan en/of een fan met weinig toeren. Verder een stevig taai frame en een goed gebalanceerd motortje.
De tweede aanpak, geluid en trillingen bestrijden door dempen met bv. rubber en een luchtfilter. In de luchtstroom moet je ook nog zorgen voor weinig luchtwervelingen (aerodynamica).
Het roostertje voor de fan bij de DS2072A is hier niet bepaald ideaal. Het blokkeert een deel van de luchtstroom en zorgt voor extra geruis door luchtwervelingen. Toch hebben diverse mensen die het verwijderd hebben in Rigol apparatuur weinig verbetering gehoord. Het metaal van het rooster zit ook nog flush tegen de buitenkast, zodat een draadrooster geen optie is (geen ruimte). Voorlopig houdt ik het bestaande roostertje, ook al ivm de elektrisch afscherming.
De GFLON fan veroorzaakt zoveel geluid en trillingen dat alleen vervangen als optie overblijft. Bovendien wil ik een type met een gespecificeerde lange levensduur.
Bij de keuze van een vervangende fan had ik graag een stille 80mm gebruikt, omdat in dit type erg veel keus is. Helaas past dit niet in de Rigol, zoals je op de eerdere foto van de fan opening kunt zien. Een fan op een andere plaats is geen optie, omdat hiervoor de voeding verplaatst moet worden. En ik wil deze niet dichter bij de ingang van de scope.
Een beetje flexibiliteit wordt nog geboden, doordat de fan wel nog wat dieper mag zijn, tot max 25mm. Gelukkig, want de keuze in kleine fans is niet erg ruim.
Het wordt dus een aanzienlijk stillere 60mm fan met een luchtverplaatsing vergelijkbaar met de GFLON. Na wat onderzoek naar spec van 60mm PC-fans en wat reviews van het net heb ik een tweetal alternatieven voor de fan geselecteerd. De Noctua en de Noiseblocker. Op basis van de geluidsspec en het uitgebreide rubberpakket heb ik voor de Noiseblocker PR-2 als vervanger gekozen. Op de overige spec's ontloopt de Noctua deze echter niet veel.
De Rigol-kast is voorbewerkt voor de bekende 4mm verzonken fan-schroef montage (zie foto fan-opening aan begin). Het rubberpakket van de NoiseBlocker laat slecht 3mm schroeven toe. Ik heb verzonken pasringetjes moeten maken voor de schroeven voor montage van de fan.
Dit was mijn modificatie een half jaar terug. Het werd inderdaad een stuk stiller, maar er kwam ook minder lucht uit de fan.
Even wat strepen op het scherm, maar na recalibratie was dat weg.
Er bleef toch wat nazeuren. Het is ook allemaal nogal subjectief. Minder geluid, minder lucht. Wordt vervolgd.