Review Aneng AN8002 DMM

Arco

Special Member

Ik heb 'm ook besteld...
Er schijnt op de AC bereiken wel een bug in te zitten, omdat 'ie niet veel verder als 8000 gaat i.p.v. 9999 afhankelijk van de crest factor.
Je moet in de eeprom ook de thermometer functie aan kunnen zetten in de AN8008. (wellicht zelfs ook de RS-232 functie)
(ikzelf vind het ontbreken van een thermometer functie geen probleem; daarvoor heb ik toch liever een aparte meter)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 7 augustus 2017 01:06:16 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

De datasheet noemt het "Embedded Digital TRMS", dus ik vermoed dat het aantal bits niet toereikend is om de pieken te berekenen. Hij zal een soort van intern clippen als dat gebeurt. Bij analoge vermenigvuldigers is het afplatgedrag wat subtieler en verliest hij alleen wat nauwkeurigheid bij (te) grote meetwaarden. Waarschijnlijk krijg je er met een blokgolf nog wel het maximale uit.

Wat betreft die mods geloof ik het wel, ik denk dat ik alles ga laten zoals het is. Ik heb nu die AN8002 en een AN8008, en ik denk dat die samen alles kunnen wat ik zo een beetje wil. Voor €30 heb je een hele hoop functionaliteit met deze meter, en dan ook nog eens twee meters die los van elkaar te gebruiken zijn! Zeker voor beginnende hobbyisten zijn deze meters wat mij betreft zeker aan te raden (maar blijf weg van net-/hoogspanning, die CAT rating is alleen een opschrift). Bovendien heb ik ook nog 3 andere meters (Duro AL205, Brymen "EEVBlog" BM235 Gossen Metrawatt Metra Hit One) die ook nuttige dingen kunnen.

Ik denk dat ik eerder het omgekeerde ga doen. Dat stroombereik op de VAΩ-bus (in het bijzonder op de AN8002) is vragen om problemen, dus ik ga eens kijken of ik die misschien op de rotary switch kan afplakken. Mede ook omdat de AN8002 getallen weergeeft als je hem in de A-stand hebt staan en spanning op de VAΩ-bus zet. Die AN8008 heeft alleen µA gedeeld met de VAΩ, en met een 100Ω shunt is het potentiële drama wat minder, en geeft bovendien in die range niets weer met spanning op de VAΩ-bus.

Arco

Special Member

Het leuke is wel dat je steeds nieuwe en ongedocumenteerd functies tegenkomt... :)
Zo ontdekte ik bij de Aldi meter dat het '600v AC' bereik een extra heeft: drukken van de 'hold' toets toggled tussen spanning en frequentie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Handig voor het meten aan een generator.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

De BW voor TRMS staat in de datasheet van 20-1500Hz en die 1500 haalt de mijne idd. 20Hz heb ik niet getest. Een blokgolf van 100Hz klopt ook zolang de dutycycle maar niet meer dan 1% afwijkt

Aneng heeft het ding niet alleen strak gejusteerd maar is dus ook best eerlijk/voorzichtig met de specs. Heel on-chinees in deze prijsklasse ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Leuke meter voor erbij, heeft iemand al een leverancier gevonden van die zekeringen?

Kruimel

Golden Member

Ahem:

Op 3 augustus 2017 23:55:08 schreef Kruimel:
[...]

Ik kwam op het EEVBlog forum een post tegen waarin iemand een range- en deltafunctie had toegevoegd, wat blijkbaar kan (en waarvoor provisie is op de display). Er zit om een of andere reden achterop de print al een pad voor een range schakelaar die ook echt werkt (zelf getest), maar die is dus niet goed bruikbaar doordat er geen knop op zit. Ik heb hem op de kiek gezet, maar je had hem zelf ook al gezien. Ik kwam in een ander topic ook een bron tegen voor de kleine zekeringetjes, er was op Mouser een type printzekeringen van het juiste formaat te krijgen waar de draden van af konden worden geknipt.

[...]

Ha Rolo,

Elke leverancier van bijvoorbeeld littelfuse kan deze leveren.
De zekeringen hebben de zelfde specificaties als de grotere jongens.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Even zoeken op 3.6x10mm zekering...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Als je op dat "op Mouser" klikt krijg je een link naar de Mouser pagina met de 500mA zekering daarop. Je kunt hem daar krijgen of met het aldaar gegeven typenummer elders zoeken.

Op 7 augustus 2017 15:55:13 schreef electron920:
[...]
De zekeringen hebben de zelfde specificaties als de grotere jongens.

Groet Henk.

Maar wel een interrupt rating van 50A ipv 200A voor een 500mA 5x20mm exemplaar. Niet veel en niet helemaal gelijk dus. :)

Ook maar 250V. En hoe ga je een 10mm zekering op een PCB zetten met fatsoenlijke contactafstand?
5x20 was al een vloek, en nu is 3.6x10mm Ok?

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 8 augustus 2017 00:00:58 (19%)

fred101

Golden Member

Als je geen domme dingen met het ding doet, zoals stroom meten uit het 230V net of uit dikke accu's etc, dan is het toch een prima beveiliging ?
Je kan een eend met formule 1 remmen uitrusten omdat die op het circuit de enige juiste keus zijn. Maar dat hoeft niet als je met het ding het circuit niet op gaat. Raar voorbeeld ? Iedere idioot weet dat je met een eend niet aan een formule 1 wedstrijd kan mee doen.

Een 10 euro mini multimeter is een eend, een HRC fuse een formule 1 rem. Wil je formule 1 (230V, generators, dikke accupacketten (denk ook aan dikke RC lopo accus), zonnepanelen etc) rijden, koop een voor dat doel gemaakte meter van Keysight, Fluke, Hioki, G&M, KEW etc.

Er zijn dan soms veel meer eisen, explosie veilig, moet niet gelijk kapot vallen, bescherming voor gebruiker (niet in je hand exploderen en ook niet daarna je onder stroom zetten) Er zijn zelfs toepassingen waar ze ivm veiligheid analoge meters moeten gebruiken.

Gewoon lekker voor de hobby binnenshuis gebruiken om dingen te meten die je met een labvoeding of batterijen voedt. Om aan ledjes en arduino's te meten. Blijf gewoon weg van netspanning. En denk niet, ja maar ik weet wat ik doe, ik ben voorzichtig. De mensen waar het wel bij fout ging hadden echt niet het idee van "leuk, ik ga me dadelijk eens lekker electrocuteren". ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het vervelende is dat als hij in huis ligt, iemand hem vroeg of laat toch aan de 230V hangt. Dus wil ik daar graag beveiliging voor. 1000V hoeft voor mij ook niet op alles.
Fluke had een betere optie: gewoon het stroombereik weglaten op zo'n mini meter.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 8 augustus 2017 00:07:13 (19%)

Arco

Special Member

De zekeringen zijn voor beveiliging van de meter, niet voor de gebruiker.
Behalve dat de meter kapot kan gaan bij problemen en misschien de stop springt, zie ik weinig gevaar voor de gebruiker zelf...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Volgens mij dachten ze daar bij het opstellen van de CAT ratings anders over. Anders zouden glaszekeringen ook wel ok zijn. Je kunt het glas immers opruimen als ze in je meter exploderen. In elk ander apparaat zou ik het met je eens zijn geweest, maar in een multimeter is een zekering ook echt ter bescherming van de gebruiker. Als er onbeschermde vonkvorming zou ontstaan in je meter (zoals bijvoorbeeld langs een 3,6x10mm zekering) loop je het risico dat de vonkboog je door een naad van de behuizing alsnog zou electrocuteren. Daarom wordt zo een HRC zekering ook alleen in meters gebruikt, en niet in je stofzuiger of magnetron.

Op 8 augustus 2017 00:03:55 schreef markce:
Het vervelende is dat als hij in huis ligt, iemand hem vroeg of laat toch aan de 230V hangt. Dus wil ik daar graag beveiliging voor. 1000V hoeft voor mij ook niet op alles.
Fluke had een betere optie: gewoon het stroombereik weglaten op zo'n mini meter.

Eigenlijk zeg je dus dat er voor meters als deze helemaal geen plek is? Begrijp me goed, ik ben het helemaal met je eens dat deze meter totaal niet voldoet om te beschermen tegen overstroom op hogere spanningen dan enkele tientallen volt, maar als hij dan meteen niet meer in huis mag liggen wordt het wel lastig.

De Fluke 101 en deze meter zijn totaal onvergelijkbaar in functionaliteit en meest gepaste omgeving. Ik denk dat de enige fout die ze hier hebben gemaakt is de suggestie wekken dat deze meters op een of andere manier met elkaar te maken hebben. Deze meter is geen Fluke en hij had geen CAT rating er op geprint moeten hebben.

PS Hadden jullie gezien dat de prijs op Banggood inmiddels onder de €12,- gezakt is? :o

maartenbakker

Golden Member

Op 8 augustus 2017 11:16:36 schreef Kruimel:
Daarom wordt zo een HRC zekering ook alleen in meters gebruikt, en niet in je stofzuiger of magnetron.

Dan moet je voor de grap eens kijken wat er in je magnetron zit ;) In televisies kwam ik ze ook wel tegen.

@Kruimel hieronder: Ohja natuurlijk. Ik ben in huishoudelijke apparaten inderdaad alleen trage tegengekomen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 8 augustus 2017 12:40:45 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Ok, ik had moeten zeggen snelle HRC zekering. Dat ding in mijn magnetron is heel erg traag. Recent ging het lichtje in mijn magnetron stuk, beetje zoals in dit filmpje. Grote knal en alle lichten uit. Hier in huis zitten van die 16A porcelijnen zekeringen, dus niet van de B-automaten zoals in de meeste huizen. Ik heb toen de magnetron open gehaald en daar een ongesmolten zekering gevonden, maar ook een weggeblazen printbaan van het relais naar het lampje. De hele route was totaal verdwenen. Deze zekering had mijn multimeter niet echt geholpen als ik er netstroom mee had gemeten.

fred101

Golden Member

Fluke had een betere optie: gewoon het stroombereik weglaten op zo'n mini meter.

Vind ik niet, als je met elektriciteit omgaat moet je weten wat je doet en anders er afblijven. Je gaat ook niet met salpeterzuur zitten spelen of met een cart de openbare weg op.

En niet de apparatuur en vakkundige gebruiker gaan beperken vanwege mogelijke darwin award kandidaten.
De volgende stap: een multimeter vergunning systeem, net als bij wapens want het is niet altijd het apparaat maar ook vaak de gebruiker die het probleem vormt.

Maar persoonlijk zou ik de 10A optie wel weglaten. Zelfs bij mijn goede meters meet ik nooit stroom direct uit het lichtnet. Daar gebruik ik tangen en shunts voor. Aan de andere kant, ik durf er best stroom mee te meten in situaties waar er niet meer dan 10A kan lopen en de spanning laag is. bv de stroom uit een usb bron/lader.

Wel vind ik het heel kwalijk dat er met oa CAT gerotzooid wordt. Of dat hier is ? geen idee. Iedereen roept ook vaak dat de meetsnoeren van dit soort speelgoed onveilig is. De kabels van de Aneng hadden een veel hogere isolatie weerstand en lagere doorgang weerstand als een paar nieuwe pvc meetsnoeren van Fluke die ik hier heb (hoorde bij een 725) Maar misschien is de isolatie bij aneng wel dunner of mechanisch zwakker. 10A erdoor ? Waarom niet als de Fluke er wel voor geschikt is.

Een glaszekering is niet "onveilig" vanwege het glas maar omdat het een vlamboog in stand kan houden. Dat zand is er om de vlamboog te doven. Ik hoorde dat het smelt/bakt en dan een massieve isolator vormt bij heel heftige overslag.
De spanning over een zekering is pas van belang als de zekering klapt.

Men zegt dat de protectie in de meter is er voor de meter. Dat is niet helemaal waar, denk ik. Zoiets als de randen van de beide helften die overlappen als blast-protectie is er voor de gebruiker/omgeving, de meter zelf is beter af zonder (dan kan de druk makkelijker weg dus minder schade) Je ziet op joes filmpjes wat fout kan gaan.

In mijn teardown van een Siglent scopemeteer zie je hoe het nog beroerder kan. Een glaszekering met aangesoldeerde draadjes. De 400mA heeft een resettable thermal fuse. Dat vind ik (voor mijzelf) wel handig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Even als losse aanvulling. Er zijn twee dingen. Veiligheid van meter en veiligheid van gebruiker.

En dat kun je uitsplitsen in overbelasting qua stroom en qua spanning.

Dit hummeltje overleefde een fluke 87 ruim qua half cycle overspanning bestendigheid. Iedereen durft met een 87 aan het lichtnet te meten en niemand twijfelt over de cat rating daarvan.
Ik heb de meetsnoer isolatie gemeten en 1000V is geen probleem ( met onbeschadigde nieuwe snoeren)

Wat niet getest wordt is het gevaar voor de gebruiker. Ze hebben hem niet in de hand. Wat als de spanning overslaat langs bv via de mooie en geliefde messing inserts van een meter. Of als de kast te ver open blaast. Dit vooral bij het falen van de meter natuurlijk. Waarschijnlijk zal Fluke daar meer aandacht aan besteden bij het ontwerp.

De minizekeringen maken hem niet gevaarlijker voor spanning meten. Dus 230V meten zou met de Aneng prima kunnen als het zelfs met een Fluke 87 kan. ;-)

Tweede risico is stroom meting en dat is wel zekering gerelateerd. En daar zijn die HRC fuses belangrijk. Ze moeten de stroom onderbreken en op dat moment neemt de spanning toe. Een forse stroom kan bij voldoede spanning een vlamboog opbouwen. Net als electrisch lassen. De lengte van de zekering bepaald hoe makkelijk dit instandhouden van de stroom kan gebeuren. Om dat nog lastiger te maken worden de zekeringen met zand gevuld.

En dat is waar dit metertje te kort schiet. Die minizekeringen zijn niet verkeerd voor lage spanningen maar wel voor hoge. Tenminste, als het fout gaat.

Dus een meter die onveilig is voor gebruikersfouten mbt stroom hoeft niet onveilig te zijn bij spanning.
Bedenk ook dat een meter zo gemaakt dan zijn dat hij kapot moet gaan. Je kunt de transient bestendigheid enorm opvoeren maar wat er gebeurd bij falen wordt wel steeds heftiger en mogelijk gevaarlijker voor de gebruiker. Kan !! Het hoeft niet.

Het beste beveiliging zit tussen je oren. Daar gaat het het meeste fout.

Maar bedenk ook dat niet alleen gebruikersfouten gevaarlijk kunnen zijn. Dus opletten helpt niet overal tegen en dan hoop je dat je meter meehelpt. Ik heb een diffprobe opgeblazen in een circuit waar niet meer dan 12V hoort te staan. Helaas had een of andere knoeier bij de service afdeling van de fabriek de stekkers verkeerd om terug geplaatst en nu stond er 230V commonmode spanning. 10x meer dan mijn probe tegen kon.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ik denk dat er glazen i.p.v. keramische/zandgevulde zekeringen inzitten, mede om het de gebruiker makkelijker te maken om te zien dat 'ie kapot is of niet...
Bij Banggood moet je trouwens wel kijken wat je bestelt; hij staat twee keer te koop voor verschillende prijzen... :)
https://www.banggood.com/nl/search/an8002.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Bij de duurdere zit een uitgebreide accessoires set

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Vind ik niet, als je met elektriciteit omgaat moet je weten wat je doet en anders er afblijven. Je gaat ook niet met salpeterzuur zitten spelen of met een cart de openbare weg op.

Er zijn hele volksstammen die dat wel doen. Als beginnend hobby elektronica man ga je ook zonder instruktie met zoutzuur en multimeter aan de gang.

Zelf ben ik ook nu nog zo dom om dingen fout te doen in een hobby projectje met open 230V en trafo's. Wil ik niet dodelijk voor gestraft worden.

We zijn het verder wel eens Fred. Het is een leuk metertje, en die !0A weglaten zou al een goede zet zijn. Die glaszekeringen van dit formaat moesten ze ook weglaten. Is gevaarlijker dan zonder zekeringen.

Kruimel wijst terecht op gevaar bij multimeters. Mist voldoende energie kan het ding arcen of exploderen. In een huisinstallatie kan je kortstondig 100A tegenkomen, zo'n 25kW.

Het metertje is zo klein dat het bijna vanzelf in je gereedschapskoffer komt. En dan is 230V dichtbij.
Het zou fijn zijn als Aneng nog wat meer keus had voor deze prijs. Zelf zou ik de stroombereiken eruit slopen. Maar dat moet ieder voor zich weten.

leime

Golden Member

Ziet eruit als een erg leuke meter. Heb er zojuist ook eentje besteld (de AN8008). Ben benieuwd of het wat is :) Bedankt voor het tippen van deze metertjes!

Kruimel

Golden Member

Op 8 augustus 2017 19:12:40 schreef markce:
[...]
Er zijn hele volksstammen die dat wel doen. Als beginnend hobby elektronica man ga je ook zonder instruktie met zoutzuur en multimeter aan de gang.

Zelf ben ik ook nu nog zo dom om dingen fout te doen in een hobby projectje met open 230V en trafo's. Wil ik niet dodelijk voor gestraft worden.

Ik snap je punt inderdaad, ik ben het er ook mee eens dat je voorzichting moet zijn, maar uiteindelijk ga je ook ooit eens voor de eerste keer in een auto zitten of een bouwplaats op? Moet je dan eerst een studie op de uni af hebben? Dan is de elektronica-hobby vrij snel uitgestorven denk ik. Ik denk dat het beste dat we kunnen doen is zeggen dat dit ding niet in de buurt van een stopcontact moet komen en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid geven dat ook te doen.

We zijn het verder wel eens Fred. Het is een leuk metertje, en die 10A weglaten zou al een goede zet zijn. Die glaszekeringen van dit formaat moesten ze ook weglaten. Is gevaarlijker dan zonder zekeringen.

Kruimel wijst terecht op gevaar bij multimeters. Mist voldoende energie kan het ding arcen of exploderen. In een huisinstallatie kan je kortstondig 100A tegenkomen, zo'n 25kW.

Het metertje is zo klein dat het bijna vanzelf in je gereedschapskoffer komt. En dan is 230V dichtbij.
Het zou fijn zijn als Aneng nog wat meer keus had voor deze prijs. Zelf zou ik de stroombereiken eruit slopen. Maar dat moet ieder voor zich weten.

Ik vond wat Joe Smith er in zijn review (vanaf 33:35) over zei wel 'to the point'. Voor electrisch werk is een Fluke 101 een veel betere keuze. De extra functionaliteit die de Aneng heeft is in dat geval toch niet van meerwaarde en de afwezigheid van een optie stroom maakt dat je een fout minder kan maken. Eigenlijk is een multimeter sowieso een beetje ongelukkige vinding: het is toch veel logischer aparte meters te hebben voor spanning en voor stroom, zoals de oude draaispoelmeters in het natuurkundelokaal? De verschillende kleuren van de Anengs lenen zich daar goed voor. Heb je een blauwe (of gele :P) voor spanning/weerstand en een rode voor stroom. Dan gaat het minder snel mis en heb je ook nog eens ruimte voor fatsoenlijke beveiliging zoals HV weerstanden en grote zekeringen.

@leime: Veel plezier ermee, voor deze prijs kan het toch niet heel erg meer tegenvallen?

Kruimel

Golden Member

Goed nieuws, de backlight time-out van de AN8008 is in ieder geval beter (~2x zo lang) als de AN8002!