vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Daar staat, met rode tekst, een NOODZAKELIJKE aanpassing/modificatie beschreven.
Die zorgt ervoor dat er bij inschakelen GEEN hogere spanningspiek op de uitgang van de voeding verschijnt die je aangesloten apparaten vernietigd!
[Bericht gewijzigd door vergeten op (83%)]
remco_blom
altijd druk met de verkeerde dingen
florick
expert in percussive maintenance
Hoi Remco,
Voor vragen over verzending e.d. kan je beter een mailtje sturen, dat soort dingen regelen we doorgaans buiten het forum om het is niet wenselijk om persoonlijke dingen zoals rekeningnummer e.d. op het forum te plaatsen.
(Overigens is opsturen geen probleem voor mij)
Als je het echt heel mooi wilt maken dan kan je twee van deze koelblokken bestellen. https://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/koelm… Daar kan je simpelweg vier plaatjes op schroeven (Voor, achter boven en onder) Die kan je zondermeer in het profiel tappen
Wat betreft trafo's ik bedenk me net dat ik nog twee flinke trafo's van 10V 12A heb
Stuur me maar een mailte dan stuur ik je ook gelijk de foto's, Het uploadarchief stuurt me maar geen nieuw wachtwoord...
remco_blom
florick
Hoi Remco,
Dat gaat niet lukken, de koelblokken uit een ATX voeding zijn veel te klein. Deze hoeven bij een ATX voeding niet zo goed te koelen, daar zit doorgaans ook nog eens een ventilator in.
De labvoeding waarvoor jij het printje wilt overnemen is een lineaire voeding. Dat betekend als je bijvoorbeeld 30V op je Elko hebt staan en je wilt 1V 1A op je uitgang dan moet je (30V-1V)*1A =29Watt aan warmte zien kwijt te raken.
Daarbij zijn de koelblokken voor ATX voedingen vaak gemaakt voor gebruik in de behuizing, en dat is wat je bij een labvoeding nou juist niet wilt, omdat warmte in de behuizing slecht is voor de componenten.
Heb je overigens ervaring met werken met 230V ? Want voor de labvoeding moeten er wel een aantal draden aangesloten worden, en dat moet goed en veilig gebeuren. (Onderandere gebruik juiste kabel. Goede afscherming gebruiken op punten waar je mogelijk 230V zou kunnen aanraken.
Daarbij kan het handig zijn om een lampenfitting samen met een stopcontact op een plankje te monteren, je zet de lampenfitting dan in serie met de labvoeding, je kan dan bij eerste keer opstarten een 25W lamp in serie zetten, als je dan een fout gemaakt hebt gaat er waarschijnlijk niks kapot.
remco_blom
Op 2 september 2017 09:20:54 schreef florick:
Hoi Remco,Dat gaat niet lukken, de koelblokken uit een ATX voeding zijn veel te klein. Deze hoeven bij een ATX voeding niet zo goed te koelen, daar zit doorgaans ook nog eens een ventilator in.
De labvoeding waarvoor jij het printje wilt overnemen is een lineaire voeding. Dat betekend als je bijvoorbeeld 30V op je Elko hebt staan en je wilt 1V 1A op je uitgang dan moet je (30V-1V)*1A =29Watt aan warmte zien kwijt te raken.
Daarbij zijn de koelblokken voor ATX voedingen vaak gemaakt voor gebruik in de behuizing, en dat is wat je bij een labvoeding nou juist niet wilt, omdat warmte in de behuizing slecht is voor de componenten.
Heb je overigens ervaring met werken met 230V ? Want voor de labvoeding moeten er wel een aantal draden aangesloten worden, en dat moet goed en veilig gebeuren. (Onderandere gebruik juiste kabel. Goede afscherming gebruiken op punten waar je mogelijk 230V zou kunnen aanraken.
Daarbij kan het handig zijn om een lampenfitting samen met een stopcontact op een plankje te monteren, je zet de lampenfitting dan in serie met de labvoeding, je kan dan bij eerste keer opstarten een 25W lamp in serie zetten, als je dan een fout gemaakt hebt gaat er waarschijnlijk niks kapot.
Dat is zeker geen gek idee met die lamp.
En wat de koeling betreft.
Dan zal ik wel 1 zon blok bestelen ik was al vanplan om er nog een fan op te zetten dus extra koeling kan geen kwaat
Wil je perse zelf bouwen want ik heb ook nog wel een leuke Delta Elektronika in de aanbieding.
Het is een D015-1.5
Google maar even voor een plaatje.
remco_blom
Ja ik bouw hem liever zelf wand ik wil nog wat extra puntjes toevoegen aan de co2016 voeding.
Maar die komen later wel.
Als ik de standard co2016 voeding heb gebouwd
remco_blom
Op 2 september 2017 10:37:27 schreef Dratsabylgu:
Oke veel succes met bouwen en maak er iets moois van.
Dat ben ik zeker van plan 
florick
Hoi Remco,
Als je me een mailtje stuurt met het bezorgadres voor het pakketje stuur ik het vanmiddag nog met DHL naar je toe, de betaling komt later wel. Ik moet vandaag nog twee andere pakketjes eruit doen (Naar forumleden) en dan kan ik het combineren.
De onderdelen +Verzending komen op €10, Dan heb je een Trafo, koelprofiel paneelmetertjes Elco apparaatklemmen en nog wat klein grut.
Met vriendelijke groet,
Florick Wibier
[Bericht gewijzigd door florick op (38%)]
remco_blom
Op 2 september 2017 14:16:47 schreef florick:
Hoi Remco,Als je me een mailtje stuurt met het bezorgadres voor het pakketje stuur ik het vanmiddag nog met DHL naar je toe, de betaling komt later wel. Ik moet vandaag nog twee andere pakketjes eruit doen (Naar forumleden) en dan kan ik het combineren.
De onderdelen +Verzending komen op €10, Dan heb je een Trafo, koelprofiel paneelmetertjes Elco apparaatklemmen en nog wat klein grut.
Met vriendelijke groet,
Florick Wibier
Sorry vandaag kan ik dat nog niet beslisen.
Ik moet het eerst nog even overleggen dusja vandaag word hem niet maar mischien volgende week.
wat zijn de specs van die trafo?
en ik heb misschien al een trafo de fotos upload ik hieronder.
is het wat of moet ik met de trafo van florick gaan
[Bericht gewijzigd door remco_blom op (10%)]
remco_blom
Op 2 september 2017 15:40:00 schreef florick:
Het uploadarchief doet het nog steeds niet, ik krijg mijn password niet ge reset.Dit zijn de onderdelen, voornamelijk de Hirschmann aansluitbussen en de 10 slagen potmeters zijn behoorlijk duur om nieuw te kopen.
Dat zijnn mooie onderdelen maar hoeveel volt is de trafo en hoeveel amp?
florick
De trafo is 21V ~2.5A, daar kan je een 0-20V 0-1,5A versie van de labvoeding mee bouwen. De trafo kan je monteren met afstandsbussen M4 van 20mm lang en een M4 schroef van ~45mm
Ik heb ook deze nog staan, daar zit een briefje bij: 10VDC 15A je kan dan ongeveer tot 18V komen met je Labo met de trafo's primair op 220
remco_blom
Op 2 september 2017 16:10:17 schreef florick:
De trafo is 21V ~2.5A, daar kan je een 0-20V 0-1,5A versie van de labvoeding mee bouwen. De trafo kan je monteren met afstandsbussen M4 van 20mm lang en een M4 schroef van ~45mmIk heb ook deze nog staan, daar zit een briefje bij: 10VDC 15A je kan dan ongeveer tot 18V komen met je Labo met de trafo's primair op 220
1.5 ampere is genoeg dus de eerste voeding is wel goed
@Florick: Met een 21V trafo tot 20V en met een 10V trafo tot 18? Er klopt hier iets niet, volgens mij kan het eerste wel, maar het laatste niet. Reken eerder op 12V als het absoluut hoogst haalbare aan de uitgang. Lijken me wel heel geschikte dingen om samen in serie een zware voeding te bouwen met middenaftakking (24V/6A of zo), bij deze stromen wil je dat wel.
@Remco: Die halogeentrafo die ik voorbij zag flitsen is heel geschikt als begin, de spanning en stroom zijn niet onhandig hoog. Je had toch ook nog een radio, wat is daarmee gebeurd? Afhankelijk van welke voeding je gaat bouwen is 30V wel of niet teveel. Komt er 30V wisselspanning uit de trafo of is de uitgangsspanning op de elco 30V?
remco_blom
Op 2 september 2017 17:42:32 schreef Kruimel:
@Florick: Met een 21V trafo tot 20V en met een 10V trafo tot 18? Er klopt hier iets niet, volgens mij kan het eerste wel, maar het laatste niet. Reken eerder op 12V als het absoluut hoogst haalbare aan de uitgang. Lijken me wel heel geschikte dingen om samen in serie een zware voeding te bouwen met middenaftakking (24V/6A of zo), bij deze stromen wil je dat wel.@Remco: Die halogeentrafo die ik voorbij zag flitsen is heel geschikt als begin, de spanning en stroom zijn niet onhandig hoog. Je had toch ook nog een radio, wat is daarmee gebeurd? Afhankelijk van welke voeding je gaat bouwen is 30V wel of niet teveel. Komt er 30V wisselspanning uit de trafo of is de uitgangsspanning op de elco 30V?
De trafo uit de radio heb ik gemeten maar komt uitijndelijk 10vac uit en dat is toch te weinig ik wil minstens 12V uit de voeding krijgen
En bedoeld u de trafo die ik eerder deze dag heb gepost ?
Of die met de link naar marktplaats ?
benleentje
Golden Member
Ik begrijp het niet helemaal.
Voor 10,- moet je overleggen dat is logisch. Het voordeel is dat je echt heel erg goed en best wel duur spul krijgt. 1 enkel 10 slagen potmeter kost al bijna 10,- en die dialers erbij zijn ook zeker zo duur.
Dan wel je wel troep kopen van marktplaats wat voor een voeding totaal ongeschikt is en enkel als doel heeft om er halogeenlampen mee te voeden. Dat geld moet je toch ook overleggen, koop dan gewoon goed spul.
remco_blom
Op 2 september 2017 19:00:19 schreef benleentje:
Ik begrijp het niet helemaal.
Voor 10,- moet je overleggen dat is logisch. Het voordeel is dat je echt heel erg goed en best wel duur spul krijgt. 1 enkel 10 slagen potmeter kost al bijna 10,- en die dialers erbij zijn ook zeker zo duur.
Dan wel je wel troep kopen van marktplaats wat voor een voeding totaal ongeschikt is en enkel als doel heeft om er halogeenlampen mee te voeden. Dat geld moet je toch ook overleggen, koop dan gewoon goed spul.
Komt goed ?
remco_blom
Ik ben tot een conclusie gekomen
Ik ga met de co2016 kit van gadet_inc
En de andere onderdelen van florick de voeding bouwen.
Ik ga zelf de behuizing bouwen en bestel 2 heatsinks die florick mij heeft laten zien.
Verder laat ik in de behuizing veel ruimte over voor uitbereidingen zoals constant 12vdc voeding / 5vdc en een (overcurrent protection circuit
Zoek maar op bij youtube video van great scott)
maar dat komt later
[Bericht gewijzigd door remco_blom op (12%)]
florick
Op 2 september 2017 17:42:32 schreef Kruimel:
@Florick: Met een 21V trafo tot 20V en met een 10V trafo tot 18? Er klopt hier iets niet, volgens mij kan het eerste wel, maar het laatste niet. Reken eerder op 12V als het absoluut hoogst haalbare aan de uitgang. Lijken me wel heel geschikte dingen om samen in serie een zware voeding te bouwen met middenaftakking (24V/6A of zo), bij deze stromen wil je dat wel.
Hoi Kruimel, Die twee grote trafo's zijn +-180VA blikpakketen, er zat een briefje bij waar opstond dat je onder belasting 10VDC kan verwachten, als je de twee wikkelingen in serie zet houd je waarschijnlijk rond de 20-22V belast over als je ze primair op 220V zet. Ze zijn dan goed voor 12-15A
Schakelen met een relais vind ik zelf niet zo'n heel elegante oplossing, je introduceert weer iets wat voor behoorlijk hoge pieken aan de ingang van de regulator over.
En tsja, ik heb 13 regelbare voedingen staan, Ik denk dat ik maar het een en het ander bij V&A ga zetten. Het is momenteel zo erg dat ik de kratten met trafo's in mijn slaapkamer heb staan. Ik ben vroeger ook begonnen met een LM317 voeding, maar toen had ik niet de onderdelen om dit mooi op te bouwen, intussen veel verzameld Incl. Ongeveer 11 Delta's. Dus is de drang om zelf iets te bouwen wat minder.
Ik had het idee om te proberen een relatief goedkope Labvoeding te ontwerpen en te bouwen. Persoonlijk houd ik erg van de opbouw met discrete componenten, Dus een labo puur bestaand uit een handvol BC550/560 en wat goede Toshiba/Sanken vermogenstransistoren echter is het bijna onmogelijk met discrete componenten de performance van bijvoorbeeld een NE5332 te evenaren, hetgeen het wel een leuk project maakt maar niet erg nuttig.
@ Remco, de Heatsinks zijn heel erg mooi, Ik zou een vaste kortsluitvaste voeding inbouwen van + en - 15V bij 100-200mA (Voor Opamps) en een 5V 500mA voeding voor Digitaal, je kan dan een van de twee koelprofielen gebruiken voor het regelbare deel en een voor het vaste deel. Ik verkoop je de spullen overigens onder de voorwaarde dat jij alvorens iets in het stopcontact te steken hier duidelijke foto's plaatst van hoe je de 230V aangesloten hebt. Ik zal bij de componenten wat krimpkous doen zodat je het een en ander kan afschermen.
@Benleentje je verwoordt mijn lichte ergernis wel redelijk, echter ik heb in precies dezelfde situatie gezeten (Ook altijd met mijn ouders moeten overleggen) Ik ben intussen 21 en kan gaan en staan waar ik wil, en mijn ouders laten me maar lekker heen doen met de hobby, als het hun maar niet in de weg staat.
remco_blom
Op 2 september 2017 19:13:36 schreef florick:
[...]Hoi Kruimel, Die twee grote trafo's zijn +-180VA blikpakketen, er zat een briefje bij waar opstond dat je onder belasting 10VDC kan verwachten, als je de twee wikkelingen in serie zet houd je waarschijnlijk rond de 20-22V belast over als je ze primair op 220V zet. Ze zijn dan goed voor 12-15A
Schakelen met een relais vind ik zelf niet zo'n heel elegante oplossing, je introduceert weer iets wat voor behoorlijk hoge pieken aan de ingang van de regulator over.
En tsja, ik heb 13 regelbare voedingen staan, Ik denk dat ik maar het een en het ander bij V&A ga zetten. Het is momenteel zo erg dat ik de kratten met trafo's in mijn slaapkamer heb staan. Ik ben vroeger ook begonnen met een LM317 voeding, maar toen had ik niet de onderdelen om dit mooi op te bouwen, intussen veel verzameld Incl. Ongeveer 11 Delta's. Dus is de drang om zelf iets te bouwen wat minder.
Ik had het idee om te proberen een relatief goedkope Labvoeding te ontwerpen en te bouwen. Persoonlijk houd ik erg van de opbouw met discrete componenten, Dus een labo puur bestaand uit een handvol BC550/560 echter is het bijna onmogelijk met discrete componenten de performance van bijvoorbeeld een NE5332 te evenaren.
Is dit bericht ook naar mij toe of alleen kruimel?