Ik heb een kitje binnengekregen van onderstaande schakeling. Het is een 0-30V, 0.02-3A regelbare voeding. Dit schema zwerft al langer op het internet en wordt al op verschillende sites behandeld. Maar nu was mijn vraag, de voeding voor de schakeling is 24V. Hoe spannend is het als ik een trafo heb die secundair 25V levert?! Ik neem aan dat dat toch ook geen groot probleem moet opleveren?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Met die ene volt ga je net over een kritische ontwerpgrens heen (hoezo klunzig ontwerp, want met een 24V trafo en een iets te hoge netspanning zou je hetzelfde probleem hebben).
Ik heb het dan over de 7812 spanningsregelaar voor de fan; die mag maar 35V aan de ingang hebben. Met 24V trafo zit je er vlak onder en met 25V trafo er vlak boven....
Of nouja, misschien nog gered door de spanningsval van de gelijkrichter, maar daar moet je het niet van willen hebben.
C1 zou zomaar hetzelfde probleem kunnen hebben, als dat een 35V type is. Zorg dus dat daar een 50V type gebruikt wordt.
Controleer ook meteen de werkspanningen van C2 en C3.
P.S. Ik ga echt niet zoeken waar het zwerft en op welke verschillende sites het wordt behandeld; dat is informatie die in een startpost thuishoort. Wat voor spanningen op C2 en C3 staan zoek je zelf maar even op voor ik per ongeluk een rekenfoutje maak in deze simpele maar slimme schakeling.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Ricotjuh,
Net wat @maartenbakker schrijft maar gebruik je wel een fan.
Anders knal je daar een zener voor
wat er voor de rest gebruikt wordt is mij ook een raadsel maar dat lijkt geen probleem.
Zijn dit wel gangbare componenten?
Groet Henk.
Bedankt voor je reactie. Ik zie dat ik mijn kit een 7824 zit. Het schema van mijn startpost heeft de desbetreffende auteur aangepast voor zijn 12V fan. Alle elco's zijn 50V types.
Hieronder nog een lijst met componenten
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ken dit schema, heb het vaker gebouwd toen het nog geen 7812 had. het is erg gevoelig voor oscillatie rond de opamps en de potmeters moeten de juiste waarde hebben, 10K. 9K dat pikt deze schakeling niet, dat zijn audio ( kool ) potmeters vaker..
electron920
Ha Ricotjuh,
Helder het is een bouwpakket op zich niets mis mee verbeteren kan je altijd 
Als je de C1 en C2 nog kopen moet zou ik er niet voor schamen om een 63V type te nemen dit komt zeker te goede van de levensduur.
Verder is een en ander afhankelijk van je bedrading kijk eens op het draadje van @blackdog.
Groet Henk.
Voeding spanning van U2 en U3 mag maximaal 36 volt zijn.
Zelfs met de 24 volt transformator ga je hier al ruim overheen dankzij de negatieve hulp voeding van 5.1 volt.
Met 22 volt AC zit je al tegen de maximale spec. van U2 en U3
Om nog wat marge over te houden zou ik 18 volt AC aanhouden.
Ik zie inderdaad wat je bedoeld met de voedingsspanning van U2 en U3.
@Testman heb jij eerder dan geen problemen gehad omtrent de voedingsspanning van de TL081?! Gaat dit in het begin goed als deze op een te hoge voedingsspanning zitten en gaan deze dan in loop van tijd defect?
electron920
Ha Ricotjuh,
Het is op het lijntje ik heb ik even gekeken van daar mijn opmerking over de elcos de spanning is onbelast er staat immers geen stroom afname.
Maar ik ben het met @part eens het is te kramp nu kan de TL082 wel wat hebben maar goed is het niet.
Ik denk dan ook dat een 18V trafo een goede keuze is anderzijds kan je de IC's via een weerstand en zener goed bedienen.
Groet Henk.
Ik kwam op electronic-labs.com , waar dit schema ook gepubliceerd is, het bovenstaande probleem tegen. Ik citeer: "The maximal voltage between ‘+’ and ‘-‘ of TL081 is 36VDC.If you connect them as it is shown in this circuit diagram that voltage will be about 45VDC, so they will burn down immediately. To fix this problem you have to reconnect all pins number 7 of U1, U2 and U3, emitter of Q3 and ‘upper’ end of R19 to out of an 7809 with 18V zener diode between ‘common’ pin and ‘-‘ of 3300uF cap, and input of 7809 connect to ‘+’ of the same cap. Now, on pin number 7 and mentioned parts you’ll have 27VDC, and total voltage will be 32.6VDC."
Zou dit een nette oplossing zijn en is dit een beetje wat je bedoeld Henk?
Heb je al hier gekeken: Voeding aangeboden op Banggood.
Dat is de voeding die je hebt gekocht met veel informatie over opbouw, verbeteringen enz.
electron920
Ha Ricotjuh,
Ja dat is een goed alternatief maar kijk er goed naar want gelukkig fluit @part ons terug anders had het wel fout gegaan.
Dat krijg je als je er even snel naar kijk nu had ik in gedachte de spanning zakt onder belasting wel een 2 a 2.5V maar dat weet ik natuurlijk ook niet zeker.
Waarom heb je dit ontwerpje uitgekozen en niet de CO2016 voeding?
De CO2016 voeding hebben veel na bouwers ervaring mee dus kan je best veel vragen en @blackdog heeft hier uitgebreid aan getest en nuttige modificaties op uitgevoerd.
Groet Henk.
Henk, misschien omdat dit bouwpakket word aangeboden voor €4,36 inclusief alle onderdelen en verzending ?
electron920
Ha flash2b,
Wauw
tja daar kan volgens mij niemand tegenop.
Misschien is het dan wel nuttig om eens goed naar het ontwerp te kijken.
Alle ingrediënten zitten er in metertjes erbij misschien her en der de beveiliging opschroeven.
Is kijken hoe stabiel hij is en hoe schoon.
Misschien zouden de instellingen iets beter kunnen maar daar hoeft de print niet onder te leiden 
@Ricotjuh,
Ik begrijp nu dat je zo'n bouwpakket heb misschien goed om doormiddel van je draadje het ding aan de tand te voelen 
Groet Henk.
Dat was inderdaad de reden. Het ding kost geen drol en het feit is dat ik een 24 trafo heb liggen dus voor bijna noppes wilde ik dit ding best wel eens testen. Zonder echt naar het circuit gekeken te hebben, heb ik het kitje besteld.
Nu kon ik van iemand hier uit de buurt een ringkern trafo overnemen waardoor het totaal een stuk compacter gebouwd kan worden. Echter was deze output 25V. Vanuit daar heb ik het schema erbij gepakt en heb ik de vraag hier gesteld.
Maar ik zal je link eens gaan bekijken flash2b. Misschien staat daar nog bruikbare info
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je een voldoende dikke draad 4 of 6x door de ringkern haalt, moet je eens kijken wat de spanning daarop wordt. Als je deze in tegenfase op de 25V zet, dan krijg je dus 25V minus wat je gemeten hebt. Ik gok op een halve volt per wikkeling, dus met 6 wikkelingen maak je 3V en heb je een prima 22V trafo. Als je er niet mee zit om de ringkern wat te slopen kan je ook zoveel wikkelingen er afhalen. Maar zo kan je dus "nog terug" of de boel opvoeren zodra je zover bent.
@gadget_inc hieronder: Jazeker. Dat kost je iets van het maximum vermogen van je trafo. Maar om te experimenteren prima zolang je de trafo maar niet (te lang) tot het uiterste drijft. Als je besluit dat het bevalt kan je het trafo deel dus nog wat opvoeren door de trafo af te wikkelen.
[Bericht gewijzigd door rew op (23%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 9 september 2017 16:48:49 schreef Gadget_inc:
Is dat geen extra belasting op de trafo ?Of maak ik nu een klassieke denkfout ?
Geen extra belasting, dus "klassieke" denkfout 
De inwendige secundaire impedantie loopt iets op maar dat is nihil.
Let wel op hoe je de extra wikkeling aansluit want anders wordt de spanning van de extra wikkeling erbij opgeteld en zit je zeker te hoog met bekende gevolgen!
Het is precies zoals @rew schreef.
zo dus schematisch
electron920
Ha Gadget_inc,
Nee je maakt volgens mij geen klassieke denkfout door de windingen in tegen fase te koppelen wordt het magnetisch veld opgeheven (ideaal) en zal de inductie naar 0 gaan (ideaal) als of het een draad gewonde weerstand is.
Omdat een en ander niet ideaal is zal de trafo warm worden Eddy stroom.
Groet Henk.
PS Anders kan @rew misschien een schetsje maken 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 9 september 2017 22:41:17 schreef electron920:
Ha Gadget_inc,Nee je maakt volgens mij geen klassieke denkfout door de windingen in tegen fase te koppelen wordt het magnetisch veld opgeheven (ideaal) en zal de inductie naar 0 gaan (ideaal) als of het een draad gewonde weerstand is.
Omdat een en ander niet ideaal is zal de trafo warm worden Eddy stroom.Groet Henk.
Er wordt geen magnetisch veld opgeheven er wordt alleen maar een kleine spanning in tegenfase in serie gezet met de secundaire hoofdwikkeling. Het door de primaire wikkeling geinduceerde magnetische veld blijft hetzelfde.
De trafo zal daardoor niet warmer worden dan anders.
Ik heb het zelf ook al eens toegepast.
PS Anders kan @rew misschien een schetsje maken
Heb ik al ff gedaan, 2 posts eerder 
Op 9 september 2017 22:15:10 schreef flash2b:
Een LF356 zou misschien nog net kunnen.
Voldoet een 741 ook? Of is dit "not done" in een dergelijke schakeling?
electron920
Ha vergeten,
Helder secondaire auto transformator 
@Ricotjuh,
Ja ik denk het wel dat is de moeder van alle op amps deze kan ook 36V aan dus 30V en -5V is haalbaar.
Overigens moet je wel opletten als je de op amp asymmetrisch gaat voeden de offset loopt op en je kunt uiteraard aan de negatieve kant niet verder als -3.5V uitsturen maar dat ge je toch niet halen.
Groet Henk.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (47%)]
vergeten
Golden Member
Op 9 september 2017 23:22:42 schreef electron920:
Ha vergeten,Helder secondaire auto transformator
Groet Henk.
Helaas het is geen autotrafo!
Dit wel: (zoek de verschillen
)