electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha vergeten,
Het is al laat
ik zou het principe toch niet voor lange tijd wille adviseren.
Het is zo dat het in serie schakelen van verschillende spanningen op de (normale) manier al niet wenselijk is maar dat voor de test terzijde.
Groet Henk.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Het was zeker laat 
Wikkelingen in serie schakelen wordt veel gedaan, ook professioneel.
Denk maar aan de spannings-carousel die nog op enkele, en zeker oudere apparaten aanwezig is.
Dat is dan primair, maar ook secundair wordt dit veelvuldig toegepast. Denk aan de vele lineaire voedingen met elektronische bereik-omschakeling daar worden ook wikkelingen bij of afgeschakeld al naar gelang het te leveren vermogen en spanning.
Maar we gaan te ver off-topic in deze post heb ik het gevoel.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 10 september 2017 13:31:29 schreef vergeten:
Wikkelingen in serie schakelen wordt veel gedaan, ook professioneel.
Denk maar aan de spannings-carousel die nog op enkele, en zeker oudere apparaten aanwezig is.
Middenaftakkingen prima, in serie ook prima, maar in tegenfase....
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 10 september 2017 20:42:22 schreef Gadget_inc:
[...]Middenaftakkingen prima, in serie ook prima, maar in tegenfase....
Het gaat er maar om dat van een te hoge spanning leverende wikkeling, een paar volt wordt afgetrokken.
Alleen de koperweerstand neemt toe bij het in tegenfase schakelen, en dat is een nadeel(tje)
Voorbeeld:
Als je 2 losse gelijke trafo's secundair in tegenfase aansluit heb je nul volt, sluit daar een weerstand van 1Ω op aan dan loopt er 0 ampere stroom. Is dat nou schadelijk? Of het zinvol is is een andere vraag die is in dit voorbeeld niet aan de orde.
Roepen OK, maar met welke steekhoudende (geen gevoelsmatige) argumenten, onderbouwd wordt het afgeraden?
(Wil graag nog wat bijleren
)
electron920
Ha vergeten,
Als je 2 losse gelijke trafo's secundair in tegenfase aansluit heb je nul volt, sluit daar een weerstand van 1Ω op aan dan loopt er 0 ampere stroom. Is dat nou schadelijk? Of het zinvol is is een andere vraag die is in dit voorbeeld niet aan de orde.
Deze trafo's zijn niet magnetisch gekoppeld.
Groet Henk.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 10 september 2017 20:42:22 schreef Gadget_inc:
Middenaftakkingen prima, in serie ook prima, maar in tegenfase....
Het is "zonde van het koper wat je op je trafo hebt gewikkeld." Het is "zonde van de koperverliezen in dat extra koper".
Dus in een uiteindelijke schakeling wil je het liever niet. Koop gewoon een passende trafo. Maar voor een tijdelijk experiment, of bijvoorbeeld een opstelling waarbij je nog niet zeker weet of je de extra spanning aankan, dan gaat het prima.
Het kost je IETS aan performance van je trafo. Neem een 22V trafo waar je 2V vanaf prutst dus naar 20V. Stel dat ding was "1A", 22W. Mag je nu 1.1A trekken om op de 22W uit te komen? Nee. Maximum is nog steeds 1A. Kan je nu exact 1A trekken? Nou eigenlijk niet. De trafo is berekend op zeg 1V aan koperverliezen in de secondaire wikkeling. Dus 1W bij 1A. Ga je nu 10% extra aan wikkelingen er op leggen dan zou je om veilig te zijn de koperverliezen alsnog op die 1W moeten beperken. Dus misschien moet je de stroom reduceren naar 0.9A. Anderzijds, de primaire krijgt maar 20W voor z'n kiezen. Daar zijn de koperverliezen dus al wel 10% lager dan "begroot".
Kortom, de trafo zal hoogstwaarschijnlijk 20V 1A wel halen en heel blijven.
vergeten
Golden Member
Op 11 september 2017 00:31:19 schreef electron920:
Ha vergeten,[...]Deze trafo's zijn niet magnetisch gekoppeld.
Groet Henk.
Dag Henk,
Sorry dat ik zo aanhoud, ik heb moeite met onbewezen beweringen 
Haal dezelfde "truuk" die ik beschreef eens uit met 2 identieke wikkelingen (op dezelfde trafo) dan kom je tot exact hetzelfde resultaat, 0 volt.
Wat maakt het dan uit of ze wel of niet magnetisch gekoppeld zijn?
Helemaal niets is mijn konklusie.
Het magnetische veld in de trafo wordt immers gegenereerd door de stroom door de primaire wikkeling.
Of er nu wel of geen secundaire wikkeling op zit, of die nu in fase in serie staan of in tegenfase, het maakt niets uit.
Het maakt zelfs niet (of nauwelijks) uit of je secundair wel of geen stroom trekt.
(of nauwelijks) = Hoe hoger de stroom des te zwakker is het magnetische veld.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (33%)]
vergeten
Golden Member
Op 11 september 2017 08:02:12 schreef rew:
[...]Het is "zonde van het koper wat je op je trafo hebt gewikkeld." Het is "zonde van de koperverliezen in dat extra koper".
Mee eens maar het is natuurlijk marginaal die paar windingen.
Dus in een uiteindelijke schakeling wil je het liever niet. Koop gewoon een passende trafo. Maar voor een tijdelijk experiment, of bijvoorbeeld een opstelling waarbij je nog niet zeker weet of je de extra spanning aankan, dan gaat het prima.
De TS waar het hier om draait heeft geen VET budget vandaar het tegenfase idee, wat overigens van jouzelf kwam
.
Bovendien is het voor een voeding die gemiddeld genomen ook niet 24/7 flink belast staat te draaien.
Het kost je IETS aan performance van je trafo. Neem een 22V trafo waar je 2V vanaf prutst dus naar 20V. Stel dat ding was "1A", 22W. Mag je nu 1.1A trekken om op de 22W uit te komen? Nee. Maximum is nog steeds 1A. Kan je nu exact 1A trekken? Nou eigenlijk niet. De trafo is berekend op zeg 1V aan koperverliezen in de secondaire wikkeling. Dus 1W bij 1A. Ga je nu 10% extra aan wikkelingen er op leggen dan zou je om veilig te zijn de koperverliezen alsnog op die 1W moeten beperken. Dus misschien moet je de stroom reduceren naar 0.9A. Anderzijds, de primaire krijgt maar 20W voor z'n kiezen. Daar zijn de koperverliezen dus al wel 10% lager dan "begroot".
Kortom, de trafo zal hoogstwaarschijnlijk 20V 1A wel halen en heel blijven.
Dan is er dus al met al weinig aan de hand, de secundaire kortsluitstroom gaat ook wat omlaag door de hogere koperverliezen. Een marginaal voordeeltje toch? 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 11 september 2017 20:33:50 schreef vergeten:
vandaar het tegenfase idee, wat overigens van jouzelf kwam.
Precies. Ik probeer context te geven aan de roeperts die zeggen dat je dit in commerciele dingen nooit ziet.
electron920
Ha vergeten,
Ik denk dat je het moet uitproberen zonder goede onderbouwing (en dat ben ik met je eens) zal je of wel een model moeten maken van je trafo met ongelijke wikkelingen of je moet een meet opstelling maken.
Alleen het argument
De TS waar het hier om draait heeft geen VET budget vandaar het tegenfase idee
gebruiken zonder resultaat op den duur is ook zonde.
Ik heb vroeger jaar of 45 geleden wel eens de wikkelingen van een trafo (gelijke spanning) verkeert aangesloten het ding werd alleen maar warm en bromde als de hel 
Ik heb in mijn simulator nog wel een echt model staan kan helaas vanavond niet maar morgen eens kijken.
PS @rew voor een experiment als de hulp wikkeling het aan kan geen punt maar voor in een apparaat denk ik eerst testen bij inschakelen fase is tenslotte tegen gesteld
warmte en dergelijke.
Groet Henk.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (13%)]
vergeten
Golden Member
Op 11 september 2017 21:47:33 schreef electron920:
Ik heb vroeger jaar of 45 geleden wel eens de wikkelingen van een trafo (gelijke spanning) verkeert aangesloten het ding werd alleen maar warm en bromde als de hel
Dan moeten die secundaire wikkelingen parallel in tegenfase hebben gestaan.
En dat gaat snel fout, zodat je het je nu nog herinnert, primair niet afgezekerd zeker 
Ik heb in mijn simulator nog wel een echt model staan kan helaas vanavond niet maar morgen eens kijken.
Heeft geen haast.
electron920
Ha Ricotjuh,
Leuke trafo oud beestje maar niet verkeert bedrijf is er niet meer overgenomen door Wijdeven.
De 21V uitgang is om te proberen prima wordt een krappe 21.96V voor de 230V.
Maar ook de 24V is volgens mij niet verkeert.
Bij 220V heb je 24V RMS en bij 230V heb je 25V RMS.
Dit zijn waarde onbelast over je diode valt bij 3A 1V per diode dit is 2V per paar.
Je trafo mag 2.88A leveren uitgaande dat je de 25V (24V) gebruikt.
Kan je eerst eens aan je trafo meten met belasting dat je 2A kan laten lopen met een lamp of weerstand.
Verder kan je op de print de zener diode aanpassen van 5.1V naar 2.4V dit geeft 2.6V ruimte aan de positieve kant.
Ik verwacht voorzichtig geen problemen je trafo is hoe dan ook bruikbaar.
Bij deze is het denk ik niet mogelijk om een hulp wikkeling er op te leggen voor tegen fase je komt er niet tussen.
Ik zal nog een berekening maken maar zonder de eigenschappen van de trafo is een en ander uit de lucht gegrepen maar... geeft wel een indicatie.
Groet Henk.
Ja klopt. Die 21V is inderdaad bij 220V. Dus zal nu tegen de 22V zijn. Maar zoals eerder besproken is de voedingsspanning bij 24V toch te hoog voor de TL081. Vandaar dat ik het advies op wilde volgen om 18V of misschien 22V toe te passen.
Maar betreft die zener, bedoel je dan D7? Kan deze zonder problemen gewoon worden verlaagd?
electron920
Ha Ricotjuh,
Ik zal een budget berekening maken ik ga dan van 253V max en 207V min uit.
Hoeveel regeling je trafo heb weet ik niet je kunt dit zelf meten.
Als je een halogeen lampje 24V 60W heb kan je het verschil tussen onbelast en belast bepalen.
Ik verwacht dat deze trafo tussen de 5% en 10% zit ik denk zelfs dat dit een veiligheids-trafo is.
Verder ga ik van de diodes in de opgave uit en de buffer condensator ook volgens opgave eens kijken waar we komen 
Ik heb gisteren een ringkern trafo gepakt en wikkeldraad 0.95mm 1mm buitenwerks.
Voor het experiment van @rew dat werkt uiteraard maar ik wil eens naar de beïnvloeding van de BH karakteristiek kijken.
Dus probeer de trafo te meten lukt dit niet dan gaan we er tussen zitten.
Groet Henk.
Inmiddels dit project nog eens opgepakt en getest met de 21V aftakking van mijn trafo. Dit werkte verder allemaal prima. Ik kon de voeding mooi regelen van 0V t/m ongeveer 28V. Nu heb ik vervolgens een digitale volt en ampere meter aangesloten. Dit werkt ook goed. Toen wilde ik de overcurrent protectie testen. Ik had de uitgangsspanning teruggevoerd naar 2V omdat ik een 1ohm-5W weerstand had liggen. Ik zou dan 2A moeten trekken uit de voeding. Dit gaf het display netjes weer. Maar toen ik de weerstand losmaakte van de voeding zag ik nog wat vonkjes overslaan naar de connector. Vervolgens blijft er steeds 30V op de uitgang staan. Ongeacht of ik de potmeter van de voltage helemaal dicht draai.
Enig idee waar ik moet gaan zoeken? Wat is er misgegaan?
Q4 is doorgeslagen en misschien ook nog iets anders, als je er een nieuwe q4 inzet zet er dan een diode over van de E naar de C, zit D11 wel over C7?, dat is ook een beveiligingsdiode.
Ja D11 zit over C7. Is deze schakeling zo gevoelig dan? Zoveel spannends is er niet gebeurd aan de uitgang. Maar als hierdoor Q4 al doorslaat?!
Er is waarschijnlijk wat resonantie geweest met de uitgangscondensator, die D11 zorgt ervoor dat de uitgang niet neg. wordt en de diode die ik adviseerde over Q4 die zorgt dat als de uitgang te hoog wordt door inductie of resonantie dat deze pieken dan niet op de E terecht komen maar via die diode in de buffer elko.
Als die beide diodes er in zitten kan er niet weer gebeuren wat er nu waarschijnlijk gebeurd is, maar eerst even afwachten wat er gebeurd als de nieuwe transistor er in zit.
Bestel er 1 meer dan kun je het uitproberen, die diode kan eenzelfde zijn als D11.
Super bedankt voor de heldere en snelle antwoorden. Ik ga meteen een setje nieuwe transistoren bestellen. Ik zal dan wel weer eens opnieuw testen.
Als het nu goed gaat, kan ik zonder problemen die diode eroverheen zetten. Bedoel je dan zoals onderstaand?
Ja precies en die diode direct erop zetten, voor het testen, het kan nooit kwaad.
Zat nog even te denken over C7 daar wordt nog wel eens een C met hogere esr ingezet of een weerstandje in serie, die voorkomt resonantie en ook een korte "kortsluiting" als hij ineens oplaadt maar die waarde wordt meestal experimenteel bepaald, Blackdock heeft in zijn voedingsontwerp daar toen veel aandacht aan besteed.
Eerst transistor en diode erin en kijken hoe het gaat lijkt me.
Helemaal duidelijk. Worden er nog belangrijk eisen aan deze transistor gesteld? De 2SD1047 is bij Farnell niet op voorraad en kost zo'n € 5,33 met een minimum afname van 5 stuks.
De TIP3055 daarentegen kost € 0,596. Minimum afname is ook 5 stuks maar scheelt toch een factor 10. En is gewoon een voorraad artikel bij Farnell.
Dus ik zoek eigenlijk een vervanger voor het origineel.
rew
Op 2 februari 2018 00:38:49 schreef Ricotjuh:
Bedoel je dan zoals onderstaand?
Als je dan toch met protectie-diodes bezig bent, zet er ook 1 over de uitgang. Als je hem op 1 manier aansluit, dan sluit ie de uitgang kort. Da's niet de bedoeling. Hij moet andersom.