Sinds een tijd heeft onze verwarmde spiegel met touch schakelaar in de badkamer wat kuren. Op het moment dat wij de schakelaar aanraken gaat hij aan maar naar een paar seconden weer uit. In het begin drukte we een tweede keer en toen bleef hij aan. Na verloop van tijd hielp dat ook niet meer en moesten we de aanraak toets wat langer aanraken om het aan te laten.
Nu bovenstaande ook niet meer helpt is onze spiegel helaas onbruikbaar geworden. Onze buren hebben van hetzelfde merk een soortgelijke spiegel met precies dezelfde symptomen. Omdat de fabrikant (Looox) ruim 250 euro rekent voor een vervangende schakeling heb ik besloten om eens te kijken hoe deze schakeling er precies uit ziet.
Na het openen van de schakeling zag ik dat deze helemaal in hars was gegoten. Nadat ik dit stukje bij beetje heb verwijderd (zover dat mogelijk was) kon ik de componenten bekijken van de schakeling. Zelf dacht ik dat het een defecte condensator zou zijn maar deze zien er allemaal goed uit (voor zover ik dat optisch kan beoordelen). Verder kan ik ook niets zien wat er mis is of waarom het niet zou werken.
Omdat mijn elektrotechnische niet super is zou ik jullie om hulp willen vragen. Hebben jullie misschien tips en of ideeën wat het zou kunnen zijn of hoe ik het goedkoper kan repareren / vervangen. Ter info heb ik wat foto's van de schakeling toegevoegd.
puur een ingeving:
Die grote gele condensator ziet eruit alsof het een voeding met seriecondensator is. Misschien dat die slecht is geworden waardoor hij de vollast van het relais niet goed meer trekt.
Bij het indrukken kan hij op de lading in de elco's het relais schakelen maar die raakt gaandeweg leeg waardoor hij weer afvalt (doordat die seriecondensator te veel "weerstand" biedt en daardoor de elco niet genoeg kan bijvullen).
Zou even afwachten wat de rest hierover te zeggen heeft, maar dat is mijn eerst ingeving.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hele grote kans dat het inderdaad die gele (type x2?) seriecondensator is die fors in waarde is verminderd.
Hij staat wel 24/7 onder spanning.
Dat staat bekend als het senseo syndroom, waar vaak hetzelfde aan de hand is.
Meestal zijn ze minder dan 1µf en dan 275V AC type X2.
Soldeer hem eruit en meet hem na.
Je kan eventueel nog meten of de juiste voedingsspanning op de ic's terecht komt. En wat er gebeurd met die spanning als het relais zou moeten inschakelen.(instorten is mijn verwachting)
Het spul hangt wel direct aan het net dus voorzichtigheid is geboden.
Aansluiting vindt je in de desbetreffende IC datasheets.
Je hebt best kans dat zoiets gewoon werkt: http://www.ebay.com/itm/2pcs-3Way-Touch-Sensor-Switch-Control-for-Repa…
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 2 oktober 2017 12:57:36 schreef Red_Arrow:
Je hebt best kans dat zoiets gewoon werkt: http://www.ebay.com/itm/2pcs-3Way-Touch-Sensor-Switch-Control-for-Repa…
Die werkt vast met triac/thyristor of zoiets, die van TS werkt met relais!
Kan mogelijk wel als vervanging gaan dienen, een condensator vervangen is makkelijker, goedkoper en alles blijft origineel.
(mits die stuk/slecht is)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die touch sensoren zijn waardeloos, heb je heel snel problemen mee.
Maak anders zo iets.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/50
Op 2 oktober 2017 12:18:55 schreef KoBolD:
Omdat de fabrikant (Looox) ruim 250 euro rekent voor een vervangende schakeling heb ik besloten om eens te kijken hoe deze schakeling er precies uit ziet.
Vuile afzetters, er zit misschien voor 10,- Euro materiaal aan. Mag ik hem maken voor die prijs, heb je nog een betere ook. 
Bedankt allemaal voor jullie hulp. Zodra ik thuis ben ga ik eens kijken wat voor condensator het precies is en een nieuwe bestellen. Ik houd jullie op de hoogte.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nog even een ander ideetje. Touch sensoren zijn heel gevoelig. Dat "allemaal troep op de PCB" kan niet goed zijn voor de subtiele werking. Wat gebeurt er als je de boel goed schoonmaakt met bijvoorbeeld IPA?
Op 2 oktober 2017 12:34:53 schreef timberleek:
puur een ingeving:Die grote gele condensator ziet eruit alsof het een voeding met seriecondensator is. Misschien dat die slecht is geworden waardoor hij de vollast van het relais niet goed meer trekt.
Bij het indrukken kan hij op de lading in de elco's het relais schakelen maar die raakt gaandeweg leeg waardoor hij weer afvalt (doordat die seriecondensator te veel "weerstand" biedt en daardoor de elco niet genoeg kan bijvullen).
Zou even afwachten wat de rest hierover te zeggen heeft, maar dat is mijn eerst ingeving.
Zojuist heb ik de gele condensator vervangen en hij werkt weer als vanouds.
Allemaal heel erg bedankt!
Op 9 oktober 2017 20:10:07 schreef KoBolD:
[...]Zojuist heb ik de gele condensator vervangen en hij werkt weer als vanouds.
Allemaal heel erg bedankt!
Mooi dat je ook nog even feedback geeft, toch het senseosyndroom dus 
Op 9 oktober 2017 20:17:48 schreef Lambiek:
Mooi dat het weer werkt, nu die van de buurman nog even repareren.
Zeker, heb de buren al geïnformeerd dus ook die ga ik repareren.
Ik zit volgens mij met exact hetzelfde probleem. Alleen ziet mijn schakeling er net iets anders uit. Zou het bij mij dan die rode condensator moeten zijn? (684J 0.68 µF).
Thevel
Golden Member
Het is heel goed mogelijk dat ook deze condensator defect is.
Als je geen capaciteitsmeter hebt: gewoon vervangen.
Er is niet veel ruimte voor een vervangende condensator maar misschien dat deze past.
Toevallig wilde ik net voor mijn oude Philips B6X63A radio nieuwe condensatoren gaan bestellen (om oude teerknollen te vervangen).
Zou deze ook OK zijn voor in de schakelaar?: https://www.jukebox-revival.eu/staging/condensator-680-nf-10611.html
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op de condensator die er nu in zit staat 684J 400V (zie bijlage). Eentje die tot 630V kan zou dan toch geen probleem moeten zijn?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met 630v zit je op het randje, en die condensatoren zijn vaak ook niet goed geschikt voor deze doeleinden.
Als je wilt dat hij wat langer meegaat, neem je een X2 condensator; die is daar voor bedoeld...
(die bruine chinese 'blobjes' doen het vreemd genoeg meestal vrij goed, ondanks hun lage spanning...
)
Heb hetzelfde probleem zoals beschreven/gepost door KoBoID op maandag 2 oktober 2017, exact dezelfde touch schakelaar - T-Pro Model 2011-TPROCN-EU
Vraag, is deze unit als geheel verkrijgbaar aangezien? Ik ben geen techneut om de gele grote gele condensator te vervangen.
Is er nog een andere optie, namelijk de touch schakelaar bypassen en het licht in de spiegel én de verwarming middels de reguliere aan/uit schakelaar laten lopen? Kan dat overigens met de verwarmingsunit in de spiegel?
Voor rond de 250,- Euro heb je een nieuwe.
Op 2 oktober 2017 12:18:55 schreef KoBolD:
Omdat de fabrikant (Looox) ruim 250 euro rekent voor een vervangende schakeling, ....
brains
Special Member
Ik zou je vraag gewoon even hier in het vraag en aanbod sectie zetten. Er is vast wel een techneut in de buurt van je die het voor je wilt doen. Het is voor een techneut een heel simpel klusje. Het is dan wel handig om je woonplaats in je profiel te zetten. Mocht je op die manier niemand vinden zou je gewoon bij een reparatie bedrijfje kunnen vragen wat het kost en ze verwijzen naar dit topic.
Of kijk of er een Hackerspace/zendamateur club in je omgeving is en vraagt het aan hun. Iemand die installie techniek (electriciteit installeren) doet zou het ook wel moeten kunnen 250euro is absurd voor die touch printplaat zoals hier al is gezegd in het topic.
Mijn schakeling werkt ook weer (met de condensator van Jukebox Revival). Was een klusje van 20 minuten en ik ben zelf ook geen techneut. Het meeste werk zat 'm in t verwijderen van de giethars.
Ik heb daarvoor ook contact gehad met Looox, en zij adviseerden de schakelaar te vervangen. Deze is hier te verkrijgen.
Condensatortje was 200x goedkoper, dus toch maar voor die optie gegaan.
zit voor 10 euro zooi in zeg je zelf..