Meestal niet ad12345, maar alles uitsluiten en begint steeds meer te dagen dat die print gewoon defect is...
Oké, ben een leek... maar kan wel op een rijtje zetten van wat er op dit forum gezegd wordt.
SMD vroeg of er wel 230V of de motorprint aankomt. Dat is niet het geval. Uit een andere topic met "dezelfde" storing wordt deze controle ook uitgevoerd en men schreef daar:
"Heb gekeken of de 220 aankomt op de print ja, hoor het relais en er komt ca 308 V uit de gelijkrichter dus volgens mij lijkt dat goed." Ik heb de motor oranje stekker gemeten tussen alle 3 de aansluitingen 5,2 ohm."
Ik meet 5,7 Ohm tussen de aansluitingen, maar geen 220V. Hieruit concludeer ik persoonlijk dat er iets met de voeding naar de print niet goed is. Dus lijkt het me uit te zoeken waarin dat kan zitten. Nu een nieuwe print kopen lijkt me iets te voorbarig met deze bevindingen. Mee eens??
Gaarne advies wat nu te controleren, alvast dank!
Als je het relais hoort inklikken en er komt 308V op dikke condensator, dan komt voeding dus aan en je meet Ohms de motor aan achterzijde, dan heb je een defecte module, kan niet anders.
Wat bedoelt u precies met: "als je het relais hoor inklikken" . Wanneer moet je dat geluid horen? En waar zit dat dikke condensatortje waar 308V op moet staan. Dan ga ik dat even meten.
Dat wat ik geschreven heb, komt uit een topic van iemand anders, om aan te geven dat ik dat nog niet gemeten of gehoord heb. Vandaar de bovengestelde vraag. (zie onderstreept MEN SCHREEF DAAR)
"Heb gekeken of de 220 aankomt op de print ja, hoor het relais en er komt ca 308 V uit de gelijkrichter dus volgens mij lijkt dat goed." Ik heb de motor oranje stekker gemeten tussen alle 3 de aansluitingen 5,2 ohm."
Het zijn je eigen woorden...
Niet mijn eigen woorden, als je het zinnetje ervoor ook gelezen had...
Ik probeer uit te leggen dat IEMAND ANDERS wel 220V meet en het relais hoort klikken en die 308V meet. IK DUS NIET.
Dus heb ik wel moeite om een nieuwe print te kopen. Als er geen prik aankomt bij de print gaat de motor niet lopen.... is mijn simpele redenatie....
OK, niet lekker gelezen, sorry. Als je op Centrifuge programma zet en je soldeert desnoods 2 draadjes aan de condensator en schroeft DMV kroonsteen je meetpennen daaraan vast, houd de meter OP DC stand in de gaten en start machine. Indien er nooit 300V op komt, is er een probleem met je moederprint. 2 oranje draden gevolgd die de 230V er op zet??
Is dat die "grote cilindrische zwarte pilaar"? Ik zie dan aan de achterkant van de print 3 grote puntlassen zitten. Twee iets verder ver elkaar en ééntje een beetje ertussen als een driehoek. Welke moet ik hebben om te meten?
Kan ik ook iemand anders de machine laten bedienen en dan kan ikzelf meten, hoef dan niet te solderen toch met draadjes en kroonsteentje?
Sorry voor dre late reactie.... maar hier zijn de bevindingen:
Als de machine op centrifugeren wordt gezet begint de pomp te pompen en dat blijft hij doen. De voltmeter op DC gezet en deze springt rond de 3 Volt heen en weer. Dan hoor je een klik en schiet de meter naar iets boven de 300V en dan direct daarna weer een klik en zie je de volt meter teruglopen tot weer rond de 3 à 4 volt. De machine blijf pompen en na enige tijd hoor je de klik weer en schiet de voltmeter weer naar 300 Volt en daarna direct weer een klik en zakt de waarde weer in.... De tijd loopt ook terug.
Ben heel benieuwd naar uw conclusie.
Mooi! Ik heb er ook nog ééntje voor je, die "uitgebrande", maar wellicht nog te gebruiken voor onderdelen..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik weet niet waar je die 300VDC meet, maar als je die op de motor aansluitingen meet van de print, met de motor aangesloten, dan zou deze toch geen 300V mogen meten zonder dat er leven in de motor komt.
Meet op de condensator van de motorunit met de machine op stand centrifugeren. De "geschiedenis" staat op de vorige pagina ('s).
Beste SMD, sta te popelen om de prints voor je uit te testen. Ik het al gelukt? Sorry voor mijn ongeduldigheid, maar ben zo benieuwd!
Torren welke ik van printen "geleasd" had, zijn besteld en komen volgend jaar binnen ( 5 Jan verwacht)
Beste SMD,
Zit er al wat schot in het reviseren van de prints? Mijn ego begint wel erg sikkeneurig te worden met die defecte wasmachine in huis... 
Kan iemand mij vertellen wat voor weerstanden die (R050) precies zijn?
Is 0,05 Ohm maar wil alleen nog even het vermogen en soort behuizing weten.
meet eerst over zwarte of gele tantaal condensator, indien het lager dan 1 K Ohm meet ( meestal beneden de 100 Ohm), is het einde oefening processor voordat je een hoop moeite doet
@SMD
Bedankt voor je reactie!
Heb even over de tantaal gemeten en meet 1381 Ohm, zal de uPC het overleeft hebben denk je?
Wat staat er normaal over een tantaal bij een goede processor?
1381 Ohm is een normale waarde,dus processor heeft het overleefd dus. Hybride IC en weerstanden vervangen zou probleem moeten oplossen