Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

bij verzending uit Polen wel BTW, bij verzending uit CN niet

Logisch toch? Polen zit binnen de Europese economische ruimte (of hoe heet het ook alweer); China niet. Het is toch precies om die reden dat Ali vanuit Europa probeert te leveren?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

@Roland Prijs is €254 uit China en €297,61 uit Poland.
Mooi die China deal doen of je moet het snel nodig hebben dan heeft Polen de voorkeur. Wat mij bevreemd ìs dat sommige stores een ban op shipping from China hebben gezet er dat er verplicht in een EU warehouse moet worden gekocht. Daar ligt blijkbaar voldoende voorraad die ze eerst weg willen hebben!

edit:
Banggood heeft 'BTW' op de NL site staan en Aliexpress nog steeds VAT, maar dat terzijde.

rob040

Golden Member

Op 5 juli 2021 14:19:31 schreef RAAF12:
@Roland Prijs is €254 uit China en €297,61 uit Poland.
Mooi die China deal doen of je moet het snel nodig hebben dan heeft Polen de voorkeur. Wat mij bevreemd dat sommige stores een ban op shipping from China hebben gezet er dat er verplicht in een EU warehouse moet worden gekocht. Daar ligt blijkbaar voldoende voorraad die ze eerst weg willen hebben!

Ha RAAF12, als je die in China besteld kun je er op rekenen dat de BTW betaalt moet worden op het moment dat het door de douane gaat.
Met extra kosten voor PostNL...
Tis een beetje vreemd dat AliE geen BTW berekend bij afrekenen als het uit China komt, zal wel een bugje zijn.

flash2b

Special Member

Dat gebeurt bij >€150 want dan wordt de BTW + invoer + handling kosten via de vervoerder afgehandeld en zal het zeker duurder zijn als via Polen + BTW.

@flash2b, Precies en het zou wel zo netjes zijn als Ali daarop zou wijzen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

Tis een beetje vreemd dat AliE geen BTW berekend bij afrekenen als het uit China komt, zal wel een bugje zijn.

Jawel hoor , zie mijn screenshots hierboven.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Bram, in jouw voorbeeld wel, maar in het voorbeeld van Roland van Leusden weer niet.

bprosman

Golden Member

Op 5 juli 2021 17:35:24 schreef rob040:
Bram, in jouw voorbeeld wel, maar in het voorbeeld van Roland van Leusden weer niet.

Nee omdat dat boven de 150 Euro zit, dat was voor 1 Juli ook al zo dat je de BTW en invoerrechten via de vervoerder afhandelt.
Wat Flash ook al zei. En er op wijzen zou leuk zijn maar je hoort het zelf ook eigenlijk te weten.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 5 juli 2021 18:20:59 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Huh? Dan vind ik het maar heel raar dat ze onder de 150 euro wel BTW rekenen en afdragen en daarboven het aan de vervoerder over laten.
Of kan een "seller" als AliE geen invoerrechten innen? Dat wist ik namelijk niet.
Dacht dat nu het gehele traject van te voren geregeld was...

Tot en met de dag van vandaag is zelfs mijn PostNL punt nog niet op de hoogte van wat er al gebeurd had moeten zijn. Strange.

I love it when a plan comes together !
RAAF12

Golden Member

Op 5 juli 2021 18:52:32 schreef rob040:
Huh? Dan vind ik het maar heel raar dat ze onder de 150 euro wel BTW rekenen en afdragen en daarboven het aan de vervoerder over laten.
Of kan een "seller" als AliE geen invoerrechten innen? Dat wist ik namelijk niet.
Dacht dat nu het gehele traject van te voren geregeld was...

Quote van de Belasting site

niet-EU-land** Tot en met
€ 150 Geen invoerrechten***
Wel btw (omzetbelasting)
niet-EU-land**
Meer dan € 150

Wel invoerrechten***
Wel btw (omzetbelasting)

@ritmeester kreeg je het pakje niet mee?

Vandaag voor het eerst geconfronteerd met de nieuwe regels. Via mijn account bij jouw.postnl.nl kreeg ik het onderstaande bericht binnen. Een bedrag van € 11,20 aan BTW en inklaringskosten te betalen op een in juni besteld en verzonden Banggood pakket met een waarde van € 108,81.

Betalen gaat, heel gemakkelijk, via iDEAL of credit-card.
Bij het downloaden van de postnl-factuur blijkt dat er flink gefraudeerd wordt door de Chinezen. Banggood heeft blijkbaar de waarde van de inhoud vastgesteld op slechts € 34,28, met als gevolg een BTW-aanslag van slechts € 7,20 en afhandelingskosten van € 4,00.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Een chinese leverancier heeft het me uitgelegd.

Als je daar een keer gesnapt wordt met deze fraude, dan mag je voortaan gewoon vooraf BEWIJS inleveren zodat ambtenaren daar de boel kunnen controleren. Kennelijk is Banggood dus nog niet gesnapt. Raar voor zo'n groot bedrijf.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

@Jeever
Waarschijnlijk is dit een Banggood pakket wat vóór 1 Juli is besteld.

Op de Banggood app worden prijzen incl. BTW genoemd zelfs als het >€150 is. Over het algemeen is Banggood toch (flink) duurder als Ali dus mijn laatste bestelling was Dec 2019.

.

Van 2 van mijn nieuwe AliExpress bestellingen zijn één pakket gemaakt in China ("Consolidated Warehouse"), was Ali Express Saver Shipping en nu Ali Express Standard Shipping met een nieuw nummer.

Gecombineerde pakketten van AliExpress: de laatste maand gaat het (met aan mij verzonden pakketten) verschrikkelijk mis. Bijna alles wat via Cainiao (en Rookie) gebundeld wordt tot een verzamelpakket bevat enkele dingen die correct zijn en vaak iets wat niet voor mij is. Met op een deelpakket nu zelfs een adres in Brazilië op het label.

AliExpress is helemaal niet geïnteresseerd in wat je ten onrechte hebt ontvangen (en vraagt zelfs geen retourzending). Na bewijs (foto van het verkeerde pakket in het samengestelde pakket) krijg je via PayPal je geld terug.

Maar hier gaat het nu in 20 % van de bestellingen mis, de laatste maand!

hier een bestelling gedaan, als test nu.
2.79€ totaal (1.94€ artikel + 0.85€ verzending).
ik klik op 'buy' en krijg dan ineens de betaal afhankeling 3.37€ (0.59€TVA).

ben eens benieuwd hoe het aankomt, wat ik zou moeten betalen aan de post, of er bepaalde BTW stickers op hangen....

van dat foefelen met die waarde op de papieren heb ik al veel gehad.
een bestelling van 30€, waar de verkoper dan $19 op had gezet en gratis geleverd.

een electromotor gekocht van 35-40€, verkoper had die uitgepakt, wat oliestrepen erover getrokken, in plastic gerold en papiertje bij dat het een 2dehands artikel was. ook los door de douane (heb er niet op gelet wat er op etikelt stond van waarde, maar pakket was wel gecontroleerd want er zaten belgische verzendlabels op ipv chinese.

een bestelling van 21.97€ (dashcam) waar de correcte waarde op het document stond, maar toch brief van douane dat ik mocht bewijzen wat ik had gekocht en betaalbewijs. maar ze zeggen dus wel niet welk pakket het was, en ik had er 20-30 lopende.
de tracking code klopte ook voor geen meter, maar had wel een vermoeden dat het over die camera ging.
dus artikel gezocht, en helaas stond het toen met de wisselkoers HOGER dan 22€. screenshot genomen, uitreksel van visa kaart erbij met die 21,97€ en alles doorgemaild. 3dagen later pakket thuis.

dus ze doen wel degelijk controle of de waarde klopt hoor. vraag me alleen af of er meer controle gaat zijn nu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 5 juli 2021 14:05:29 schreef Roland van Leusden:
Onder de 150€ zet Ali wel deze boodschap bij de advertenties:

Leuk dat de Chinezen je naar Tax and Customs verwijzen, maar één van de redenen om nooit iets duurs in China te bestellen, is omdat de kosten zo ondoorzichtig zijn (met name afhandelingskosten). Ooit een koplamp voor mijn motor uit de VS laten komen: eindprijs was precies het dubbele van de aankoopprijs met o.a. BTW en invoerrechten over de (aanzienlijke) verzendkosten.

Op 6 juli 2021 02:15:01 schreef Jeever:
... € 11,20 aan BTW en inklaringskosten...
...met een waarde van € 108,81...

Does not compute...

Op 6 juli 2021 02:15:01 schreef Jeever:
Banggood heeft blijkbaar de waarde van de inhoud vastgesteld op slechts € 34,28, met als gevolg een BTW-aanslag van slechts € 7,20 en afhandelingskosten van € 4,00.

Ach so...

Drie verschillende printplaten besteld bij Seeed. Verzending via DHL Express.
3 USD 4,95 = 14,85

Dit pakket ligt al vijf dagen in Amsterdam, dus maar even gebeld.

Helaas heeft Seeed een ander bedrag ingevuld op de waybill (USD 15.-) dan op de customs invoice (USD 14,85). Het gaat hier inderdaad om een verschil van USD 0,15

De douane heeft dit er "automatisch" uit gepikt omdat er een verschil is.

Seeed moet eerst de correcte informatie aanleveren aan de douane hier in Nederland. Inmiddels is dit gebeurd en wordt het pakket morgen vrij gegeven.

Conclussie: de verzenders moeten ten allen tijde dezelfde bedragen vermelden op de waybill als op de customs invoice.

I love it when a plan comes together !
Alex P

Golden Member

Ding besteld bij Aliexpress (ver voor 1 juli, meer dan EUR 22). Kreeg bericht in de PostNL app dat ik (na enige vertraging bij de douane) via de app de inklaringskosten kon betalen en dan werd het pakje thuisbezorgd. Zo gezegd, zo gedaan.

Vervolgens lees ik bij de trackinginfo twee dingen: inklaringskosten betaald EN pakje afhalen op afhaalpunt, onder rembours: de inklaringskosten moeten betaald :+

Dus netjes nog een keer betaald (kon het pakje ook weigeren natuurlijk, maar dan ben ik alles kwijt en zal het ongetwijfeld mijn eigen schuld zijn).

Mijn ongenoegen kenbaar gemaakt bij PostNL. Duurt nogal lang allemaal, maar uiteindelijk kreeg ik de inklaringskosten teruggestort. :-)

De dag erna kreeg ik wederom de inklaringskosten teruggestort :S

Ik heb het nog aan PostNL laten weten, maar verwacht niet dat ze er nog op terugkomen.....

Kost een hoop tijd allemaal, maar financieel uiteindelijk wel aantrekkelijk.

Gisteren weer iets besteld bij Ali (weer meer dan EUR 22), keurig incl. BTW betaald, factuur kunnen downloaden, lijkt dus goed te gaan. Zou zonder gedoe en verdere kosten hier moeten aankomen. Ben benieuwd. Maar ook met BTW erbij is "Goedkoop uit China bestellen" nog steeds mogelijk.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
maartenbakker

Golden Member

Raar. De belastingdienst rondt altijd af op hele euro's (of amerikaanse daalders) maar de douane gaat er opeens wel moeilijk over doen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ook bij ebay import bestellen is niet meer haalbaar dankzij frauds en alle taxen die moeten worden betaald.

Alles wat goed werkt wordt tegenwoordig allemaal kapot gemaakt door de stropdassen...

Een bekend iemand die er ook genoeg van heeft en stopt met Ebay;

https://www.youtube.com/watch?v=UMgI6zSQMv0

De toekomst ziet er mooi uit als dit allemaal zo verder gaat.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

er is tegenwoordig ook een hoop fraude op ebay, aliexpress, facebook, paypal...
ik heb paypal alvast buitengegooid. iemand in mijn account ingelogged, zichzelf als vriend heeft toegevoegd en dan zichzelf 200€ van mijn visa heeft 'geschonken'. en bij paypal is er ENKEL bescherming als je iets koopt. schenkingen krijg je niet terug.

bij mijn zoektocht wat ik toen moest doen, heb ik 10tallen websites gevonden van gedupeerden.
mensen die iets kopen, verkoper stuurt lege doos, koper dient klacht in dat ze niks krijgen, verkoper toon afgeleverd pakket en paypal volgt hen. geld kwijt en niks gekregen. helaas ik iets later ook hetzelfde gehad.

ik ben ermee gestopt zo, visa niet meer gekoppeld, ebay koop ik niks meer, paypal buiten gegooid. aliexpress enkel nog betalen met de QR codes scannen in de bank app.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Hubie

Special Member

Dit zat vanmorgen in de mailbox: https://nl.aliexpress.com/item/4001207706608.html?ug_edm_item_id=40012…

Is Ali een beetje de weg kwijt? ;-)
Die prijs is absurd 8)7

SchrikBarend, als je begrijpt wat ik bedoel ;-)

harry64

Golden Member

Die had ik een poosje in m'n mandje zitten. En voor een paar maanden terug ging de prijs ineens i.d.d. per dag met euro's tegelijk omhoog. Gaat op voor heel veel meer van dat soort varco's trouwens. De dubbele 2x500p die ik eind vorig jaar nog voor +/- 15 euro kocht zit inmiddels ook rond de 34 a'40 euro. Zelfs die kleine plastic varco's voor in transistorradio's zijn fors omhoog gegaan.

Op 10 juli 2021 21:39:24 schreef fcapri:

ik heb paypal alvast buitengegooid. iemand in mijn account ingelogged, zichzelf als vriend heeft toegevoegd en dan zichzelf 200€ van mijn visa heeft 'geschonken'..

Hoe doe je dat?

Ik heb een rekening bij Paypal en die is aan niets gekoppeld, als ik iets koop stort ik eerst het geld op die rekening via Bancontact, er staat altijd tussen de 0 en 10E op de rekening om ze open te houden en kan ten alle tijd het geld terug op mijn rekening schrijven en de boel afsluiten.

LDmicro user.