Hogere waarde weerstand 230V LED

maartenbakker

Golden Member

Het verbruik zonder de LDR is alsnog lager, en overdag zie je de LED dan door het omgevingslicht toch nauwelijks oplichten waardoor je de LDR-functie ook weg kunt laten. Vandaar m'n eerdere opmerking dat het niet veel beter gaat worden dan dat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker
@Frederick E. Terman

Bedankt voor jullie uitleg van het begrip 'bandgap'. Ik kan het nu een beetje navertellen in mijn eigen woorden, maar of ik het volledig begrijp...
Het gaat in ieder geval om een 'gat' (gap) tussen de schillen (of energiebanden) waarbinnen zich geen elektronen kunnen bevinden. En de energie die nodig is om een elektron dat gat te laten overwinnen (zeg: de breedte van het gat) wordt door meerdere factoren bepaald, waaronder de dotering van de materialen. En de breedte van het gat bepaalt in grote mate de kleur van de LED, en de spanning nodig om een bepaalde stroom (vermogen) te bereiken.

Ha, dit maakte het mij vroeger moeilijk om studie elektronica te volgen, gewoon omdat dit soort dingen meer vragen opriep, zoals "Waarom.... kan dat elektron daar niet zijn" ? Het is dan het model waarvan je denkt dat het niet helemaal voldoet, maar je moet het toch volgen om je examen te doen. Ik niet dus.

Op 13 december 2017 21:54:01 schreef maartenbakker:
Het verbruik zonder de LDR is alsnog lager, en overdag zie je de LED dan door het omgevingslicht toch nauwelijks oplichten waardoor je de LDR-functie ook weg kunt laten.

Ik vermoed ook dat er in het donker alleen een zwak schijnsel moet zijn om de schakelaar vindbaar te maken, en dat deze dan vol moet branden bij aanschakelen. Overdag hoef je geen zwak schijnsel te hebben, want de schakelaar is toch wel zichtbaar, maar misschien wil TYPE ONE dan toch het zwakke schijnsel met een LDR uitschakelen.
En dat lijkt mij ook echt overbodig, want daglicht zal een LED waar maar 0,1mA door schijnt geheel niet laten zien.

Thevel

Golden Member

Ik vermoed ook dat er in het donker alleen een zwak schijnsel moet zijn om de schakelaar vindbaar te maken, en dat deze dan vol moet branden bij aanschakelen

Dat is dan ook het meest simpele, een weerstandje over de schakelaar is dan voldoende. (maar volgens mij is dat al eerder aangegeven)

Mogen niet branden is een groot woord, het mag wel zichtbaar zijn als je het al kan waarnemen, zoals jullie al aangaven. Het was meer om het stroom verbruik maar dat is dus te verwaarlozen en met het gebruik van een schemerschakelaar is het verbruik dus hoger.

Op 13 december 2017 22:39:08 schreef erikdenhouter:
[...]
Ik vermoed ook dat er in het donker alleen een zwak schijnsel moet zijn om de schakelaar vindbaar te maken, en dat deze dan vol moet branden bij aanschakelen. Overdag hoef je geen zwak schijnsel te hebben, want de schakelaar is toch wel zichtbaar, maar misschien wil TYPE ONE dan toch het zwakke schijnsel met een LDR uitschakelen.

Klopt helemaal

Op 13 december 2017 22:39:08 schreef erikdenhouter:
[...]
En dat lijkt mij ook echt overbodig, want daglicht zal een LED waar maar 0,1mA door schijnt geheel niet laten zien.

Inderdaad, dus we gaan het op deze manier doen.

Wat is trouwens de maximale belasting in dit schema?
Niet dat ik er een lamp van 1000W op zet hoor..

Op 14 december 2017 18:45:07 schreef TYPE ONE:
Wat is trouwens de maximale belasting in dit schema?
Niet dat ik er een lamp van 1000W op zet hoor..

In het schema wat ik tekende ?
Alles wat de schakelaar kan schakelen, dat is voorlopig de limiet.

Trouwens, berekend voor de door jou gebruikte (linker) waarde van ≈ 2,2 mΩ, zal je voor de rechter weerstand eigenlijk 220 kΩ (rood rood geel) moeten gebruiken, maar met 200 kΩ zal het ook lukken; het LEDJE zal dan bij vol licht alleen ietsjepietsje feller branden.

[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op donderdag 14 december 2017 20:04:07 (33%)

Het heeft even geduurd maar het is nu klaar.
Moest er even tijd voor maken..

Thevel

Golden Member

Ja zeker, sfeertje gemaakt zeg.

En leuk dat je het ook nog toont.

Zeker goed gelukt. Ik heb de zwakke stand nog aangepast naar 6 MOhm zodoende brandt de led nog minder fel
en valt het meer op als de schakelaar wordt ingedrukt. Daar zit nu trouwens een weerstand in van 180 KOhm iets minder dan origineel.

Aangezien er zo veel doodlopende topics zijn dacht ik deze zal ik tot een goed einde brengen. Bedankt allemaal!

maartenbakker

Golden Member

Mooi resultaat en dank voor het melden!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."