Hogere waarde weerstand 230V LED

Thevel

Golden Member

Op 7 december 2017 22:57:54 schreef TYPE ONE:
Het vermogen was niet groot, het was een oud rood indicator led die bv in een tv werd gebruikt. Dit was bewust niet de led waar het om draait want deze is niet zomaar ergens te vinden (denk ik)

Weet je zeker dat het een LED is en geen NEON lampje?

Anoniem

Die kans zit er dik in, dat het een neontje betreft.
Op gelet dat het onderwerp steeds verandert? Nu moet de "led" al met 2 lichtsterktes kunnen branden en blijkt niet dezelfde component te zijn
waarop testen gebeuren.
Ik denk dat met de spaarzame info die Typeone geeft alle zinnige info al verstrekt is.
Wat hij nu wil, zal niet altijd mogelijk zijn,bijvoorbeeld als er maar 2 draden op de schakelaar toekomen...

Ondanks het hoge kaars en bril gehalte van dit topic, kan ik TO enkel aanraden om de hele situatie eens duidelijk uit de doeken te doen mét schema of foto.
Zo kom je nergens.
Verder zou ik iemand met dergelijke overduidelijke onkunde volstrekt afraden om met 230V te experimenteren.
Waarom haal je met deze koude dagen, niet een boek uit de bib over praktische elektronica, er zijn boeken zat voor elk niveau, en zet je gezellig bij de haard met een kopje warme choco.

Vergeet niet, hoe minder info je zelf geeft, hoe minder gericht de antwoorden. Wees blij met de aandacht die je nu krijgt, op de meeste andere fora kreeg je vast niet één reactie.

Zojuist even na gemeten en het is idd een 4.7K (4.66) my bad.
Zodoende opzoek naar een assortiment met weerstanden, is eerder genoemde set geschikt?

En ik kan dan wel vallen over het berekenen etc. van een weerstand maar het verschil tussen een neon en een led, ja dat is natuurlijk niet zo moeilijk.

Layout en afbeelding schakelaar:

Wat betreft de volgens jullie karige info van mijn kant,
dit is alleen maar omdat ik dacht dat het niet zo moeilijk zou zijn om even een een paar waarden te weten te komen voor dit projectje, het is zeker niet dat ik er geen info over wil geven, dus bij deze.

Hier komt het waar jullie op hoopten:

Links testled en rechts de led waar het om gaat

Led waar het om gaat met een 215K weerstand op 230V

Nogmaals in het donker

Valt iemand wat op aan de led waar het om gaat?
Is niet heel goed te zien..
Tipje: Daarom is het waarschijnlijk/blijkbaar niet nodig er een diode tussen te hangen...

maartenbakker

Golden Member

Mij valt wel iets op aan die prachtige bidirectionele gasgevulde Light Emitting zenerDiode ja :P

Thevel en GD zaten niet te dutten zoals ikzelf en de rest van de reageerders of ze schrokken op zijn minst eerder wakker.

En wat het dimmen van dit neonlampje betreft... Er is een stroombereik waarin je redelijk straffeloos kunt varieeren (bij te veel of te weinig stroom kortere levensduur of bij echt te weinig gaat hij gewoon niet goed aan), dus je kunt het met een hogere weerstand proberen maar echt goed dimmen lukt kun je het beste met PWM doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Sorry, ik was pas net m'n ogen aan het uitwrijven :P en inderdaad als de TS onduidelijk is zijn de antwoorden minder ter zake!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 december 2017 21:14:46 schreef maartenbakker:
dus je kunt het met een hogere weerstand proberen maar echt goed dimmen lukt kun je het beste met PWM doen.

Ben ik niet met je eens. En PWM is in deze toepassing ook nodeloos ingewikkeld.

Maar het echte probleem in dit draadje is volgens mij dat TS niet goed thuis is in de kleurcode van weerstanden.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 9 december 2017 10:44:45 (17%)

Arco

Special Member

Diode ertussen? (dan gloeit er nog maar 1 electrode...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 december 2017 20:11:58 schreef TYPE ONE:
Links testled en rechts de led waar het om gaat

Links de testled en rechts het neonlampje. Ik wilde eerst gaan protesteren over slechte fotos, maar hoewel het ding dus "van ver" geschoten is, is er in de uitvergroting net genoeg detail zichtbaar om het als een neonlampje te kunnen zien. De diagnose "neonlampje" wordt versterkt door de typische neonkleur die er in de "oplichtend" fotos vanafkomt.

Een led kan je in lichtsterkte varieren: De led bepaalt de spanning, jij bepaalt de stroom en zo kan je de lichtsterkte beinvloeden.

Een neon lampje bepaalt zelf in grote mate zowel de stroom als spanning. Er is wel wat variatie mogelijk om het normale setpoint, maar veel is het niet. Boven de normale stroom gaat ie kapot wegens te veel warmteontwikkeling. Onder de normale stroom gaat ie gewoon uit. Met een 220 of 270kOhm weerstand vanaf de 230V stelt de boel zich in zodat ie 1) betrouwbaar start en 2) op een acceptabel niveau gaat branden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Nu duidelijk is dat het niet om een led gaat, is de proefopstelling van Typeone redelijk zinloos.
Maar ik ben niet 100% zeker dat hij de proefled kapot heeft gemaakt door hem op 230V wisselspanning zonder diode te gebruiken. Vooral omdat de stroom maar 1mA Bedraagt

Motivatie:
In veel gevallen gaan junctie halfgeleiders die
doorslaan vooral stuk door de dissipatie.
Over de component komt immers de zener of avalanche spanning te staan.

Een klassieke diode met een sperspanning van 100V en IF=1A dissipeert dan maximaal 1Ax 1V =1W.
(0.7V is de kniespanning, bij grotere stromen loopt die wat op)
Is de spanning te hoog, dan komt ie invers in geleiding en staat er 100V over de component.
100Vx1A = 100W=boem.

Maar stuur je er bijvoorbeeld 5 mA door, dan is de dissipatie 0.005x100 = 0.5W en gaat ie niet zomaar stuk. Ooit al geprobeerd.

Ik neem dus aan dat je een led met een geringe stroom aangestuurd zonder schade op wisselspanning kunt laten werken.Al slaat ie dan door tijdens de inverse halve periode.
De sperspanning van een LED bedraagt doorgaans een 5tal volt. Niet zoveel verschil met de doorlaatspanning. 1.8-4.5V. Dus met 5mA heb je een dissipatie van slechts 25 mW. Flikkeren zal ie wel doen.

Dat is maar een controversiële overweging die ik zelf niet uitgeprobeerd heb. De tijd van destructief experimenteren is voor mij allang voorbij, al kriebelt het weer een beetje.
Ook is het mogelijk dat dit niet altijd meer opgaat door de steeds complexer wordende chemie en chipconstructie van halfgeleiders.
Maar toch eens het proberen waard.
Uiteraard net zoals het parallel zetten van LEDS een inbreuk op de algemeen geldende regels van goed gebruik van componenten. Maar misschien in bepaalde weldoordachte en berekende schakelingen toch bruikbaar.

Hoewel ik je voorbeeld 1A, 100V raar gekozen vind, ben ik het met je eens.

Je kan het gewoon uitrekenen voor een led. Een led (een rode op de foto) heeft een doorlaat spanning van 2V, en bij 20mA dus een vermogen te dissipieren van 40mW. Als ie bij "gegarandeerd meer dan 5V" doorslaat, kan dat best 6 of 8V zijn. Laten we van 8V uitgaan. Dan dissipieert ie met een 1mA reverese stroom dus slechts 8mW. Daar moet ie ruimschoots tegen kunnen. En ook ik denk dat ie daarvan dus niet kapot gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 9 december 2017 10:42:32 schreef KlaasZ:
[...]Ben ik niet met je eens. En PWM is in deze toepassing ook nodeloos ingewikkeld.

Maar het echte probleem in dit draadje is volgens mij dat TS niet goed thuis is in de kleurcode van weerstanden.

Sterker nog, PWM lijkt me tamelijk onhaalbaar als het in en rond de schakelaar moet blijven. Dan kun je beter een LED gebruiken. met een weerstand en eventueel nog een paar onderdelen...

Maar los daarvan, hoe zou jij een neonlampje dan zo willen dimmen dat het een redelijk dimbereik heeft en toch nog goed ontsteekt? Het mag ook niet zwartbranden van teveel stroom of kathodevergiftiging krijgen van te weinig stroom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toen ik dat schreef ging ik er vanuit dat het om een led ging.
Maar bij een neon pitje is dimmen een stuk lastiger.

Anoniem

Op 9 december 2017 12:04:28 schreef rew:
Hoewel ik je voorbeeld 1A, 100V raar gekozen vind,..

Ik wilde gewoon illustreren waarom een halfgeleider doorgaans stuk gaat die een te grote inverse spanning te verwerken krijgt. Het is niet zoals een condensator of een weerstand of isolatie die doorslaat, maar een vaak omkeerbaar effect zolang de warmteontwikkeling maar laag genoeg blijft.
Die waarden passen bij een 1N4002 die je per ongeluk zou in de plaats van een 1N4007 in een netgelijkrichter gebruiken.
Doordat ie zenert blijft de spanning op die waarde hangen, de diode komt dus op 100V x 1A : 100W te dissiperen. in het echt zal de "zenerspanning " iets hoger liggen, zo'n 130V, en het is ook niet echt zeneren, maar bij die spanning krijg je een avalanche effect, dat vergelijkbare eigenschappen heeft.

RAAF12

Golden Member

Op 8 december 2017 23:37:06 schreef Dratsabylgu:
En ikke dan ?

Haha, It takes two to tango, met drie wordt het een beetje druk op de dansvloer :-)

Het is blijkbaar niet een hele duidelijke foto, wel de layout, maar als ik zeg dat het om een led gaat dan gaat het ook om een led! Jammer dat dat dan niet aangenomen word.
Wat ik bedoelde met het tipje: De led heeft twee lichtpuntjes in plaats van één. Op 230V branden ze beide en op 1.8V brand er één en als de plus en min word omgedraaid dan brand de andere.

RAAF12

Golden Member

Blijkbaar een 220V exemplaar? Tis me nog niet helemaal duidelijk. Is het mogelijk om in 2 richtingen een weerstandsmeting te doen?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 9 december 2017 20:45:46 (72%)

Op 9 december 2017 20:04:31 schreef TYPE ONE:
Het is blijkbaar niet een hele duidelijke foto, wel de layout, maar als ik zeg dat het om een led gaat dan gaat het ook om een led!

Goed. Dan denk ik in ieder geval niet verder mee naar andere opties dan wat je zegt. Een led kan je zoals ik eigenlijk als schreef prima zwakker krijgen door de stroom te verminderen. En dat kan door een grotere voorschakelweerstand te gebruiken. Of bijvoorbeeld een tweede 220k in serie te zetten.

Ik ben trouwens dan wel benieuwd naar een goede foto van wat dichterbij van het ding. Gewoon omdat ik het kennelijk verkeerd gezien heb.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 9 december 2017 20:56:19 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Het is zo te zien dus een LED met twee antiparallel geschakelde LED's intern (slim!).

Dus om deze wat minder fel te laten 'branden' zou ik de weerstand vergroten van 270k naar bijvoorbeeld

(weerstanden uit de E12 reeks 5% tolerantie)

330k oranje-oranje-geel-goud
390k oranje-wit-geel-goud
470k geel-violet-geel-goud
560k groen-blauw-geel-goud
820k grijs-rood-geel-goud

of zelfs

1M bruin-zwart-groen-goud

Ooit zelf een 12V blauwe LED indicator (kant en klaar 12V gelabeld ding van RS) aangepast om van stand 'bouwlamp' naar 'indicatie apparaat aan' om te zetten. Heb er uiteindelijk 120k bij tussen gezet (op 12V !)

Het ding was oorspronklijk zo fel dat er op de tegenoverliggende muur een blauwe cirkel te zien was..

maartenbakker

Golden Member

Op 9 december 2017 20:04:31 schreef TYPE ONE:
Het is blijkbaar niet een hele duidelijke foto, wel de layout, maar als ik zeg dat het om een led gaat dan gaat het ook om een led! Jammer dat dat dan niet aangenomen word.
Wat ik bedoelde met het tipje: De led heeft twee lichtpuntjes in plaats van één. Op 230V branden ze beide en op 1.8V brand er één en als de plus en min word omgedraaid dan brand de andere.

Erg apart, en opzich logisch en terecht dat het niet zomaar aangenomen wordt want zo voorkom je fouten en misverstanden. Het is kennelijk een LED die zo gemaakt is dat hij van een afstandje zowel qua interne opbouw als qua lichtkleur sprekend op een neonlampje lijkt, dat immers ook twee staafvormige electrodes heeft die omstebeurten het gas ioniseren. Ik neem aan dat je de 1,8V brandspanning daadwerkelijk gemeten hebt met de diodestand van je meter?

De dimmogelijkheden zijn dan in elk geval een stuk groter.

Verder ben ik net als rew om dezelfde reden wel benieuwd naar een macrofoto van het ding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De eerdere foto’s zijn niet van veraf genomen, integendeel, maar valt niet mee met een smartphone om de led er goed op te krijgen, ik zal het nog eens proberen.

Ik zal morgen eens zoeken naar de weerstanden op het net.
0,25W is goed?
De 1,8V is gemeten met de interne meter van een labvoeding.

Arco

Special Member

Als je een diode over de led zet, brandt die op halve kracht...
Met weerstanden zou ik er 2 in serie nemen. (een gewone weerstand is maar voor 200v geschikt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Mooie foto's dit keer.
Inderdaad duidelijk 2 leds in één jasje, wist wel dat ze bestaan maar eerlijk gezegd heb ik er nog nooit een gezien.