Hoi Dominic,
De eerste zin was al overtuigend genoeg er niet aan te beginnen.Om eerlijk te zijn snap ik niet wat je zegt.Anderen zeggen ook er niet aan te beginnen.Het lijkt zo simpel die boards makkelijk uit te schroeven.Als alles niet standaard zou zijn zou ik nu sputteren maar waar zit in deze specifieke versterker de moeilijkheid dan?Het is toch gewoon een gesloten circuit wat te volgen is?Wat is er dan zo apart aan in dit geval een B&O?Als elk onderdeel weer een aparte parameter heeft begin ik het een beetje te snappen.Ik kan me dus concentreren op 1 bepaalde transistor en die zo verdraaien dat het niet meer standaard is.
Waar draait het om?Ik snap wel dat een simpel bordje wat ik nu besteld heb geen high end audio zal krijgen.Maar wat maakt het geluid dan zo goed?Heb een paar dopjes van Shure *535 en dat is gewoon perfect.Zit je in de bus en zie je iedereen met die telefoons en bijbehorende slechte dopjes.Mijn standaard reactie is een hele brede grijns
Wat maakt nou het verschil tussen normaal en goed?De ipod die ik heb klinkt normaal.De Nokia 10 jaar oude telefoon klinkt beter.Hoe kan dat?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In die B&O zitten gewoon ontzettend veel conmposietweerstanden. (die gaan vroeger of later allemaal verlopen). De ingegoten ERO elco's zijn niet slecht.
Het is bij de meeste B&O's ook niet echt fijn sleutelen omdat de behuizing meestal erg plat is. Daardoor kreeg je nogal rare en complexe apparaten.
(ik had altijd het idee dat ze eerst de kast ontworpen, en dan pas vroegen "maak daar maar wat in" aan de ontwerpafdeling...
)
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Site waar veel uitleg over electronica en reparatie is www.bcae1.com
Veel car audio, maar de basics van home en car zijn hetzelfde.
Dat is een interessante site,bedankt.Ik heb nog een vraagje over een condensator kiezen.Heb nog een paar oude speakertjes en daar zit 1 condensator in die ik wil vervangen.De waarde is 8uf 25v bipolair.Weet iemand waar ik iets geschikts kan vinden?En kan ik beter een bepaald merk nemen?
kijk eens even op dit youtube kanaal,
deze man repareert allerlei elektronische app.
Er staan er tientallen op !
https://www.youtube.com/watch?v=9n9nZJHWOxA
succes
Op 15 februari 2018 22:57:25 schreef LeonBeo:
Zou het anders een idee zijn zo'n bouwpakketje van een buizenversterkertje te bestellen?
https://nl.aliexpress.com/item/Tube-Amp-Preamp-6N3-Vacuum-Tube-PreAmpl…
Niet deze, er zit geen trafo bij (waar ga je 180Vac vandaan halen?).
Sowieso zijn kitjes uit China geen goed plan, er zit nooit een beschrijving bij...
Heb nog wat vragen.Wil niet voor alles een nieuw topic starten dus hoop dat het ok is als ik ze hier stel.
Heb zoals eerder aangegeven zo'n buizen voorversterkertje besteld.Stel dat het lukt me dat in elkaar te zetten,zou ik het dan in een bestaande versterker kunnen inbouwen als voorversterker op alle ingangen?Heb een heel oud versterkertje uit 1965 ongeveer.Heel simpel en maar 10 watt of zo.Het klinkt wel echt geweldig.Heb een paar oude Philips speakertjes uit 1969 uitgegraven uit mijn schuur en vooral die combinatie is erg goed.
Zou het (voor mij) mogelijk zijn na het succesvol in elkaar zetten van dat versterkertje het in te bouwen in dat oud ding?Dat lijkt me super mooi.Wil dan de houten kap van dat oud versterkertje opmeten en namaken.Dat zijn maar een paar plankjes.Wil daar dan bovenin gaten maken voor de buisjes en netjes afwerken en ook met echt hout fineer bekleden.Wil wel de versterker origineel houden zodat ik het altijd in de staat nu terug kan brengen.Dus wil geen grote aanpassingen gaan maken.Heeft iemand een idee en hoe dat er ongeveer uit gaat zien?
Verder ben ik benieuwd of er bepaalde merken of types van versterkers zijn waar makkelijk aan te werken is als beginneling.Heb nog een Luxman met een probleem.Is dat niet het zelfde als met B&O? Durf hem nog niet in te pluggen omdat ik eerst zo'n veiligheidslamp wil maken zodat de stoppen heel blijven 
Op 20 februari 2018 19:54:12 schreef Henry S.:
[...]
Niet deze, er zit geen trafo bij (waar ga je 180Vac vandaan halen?).Sowieso zijn kitjes uit China geen goed plan, er zit nooit een beschrijving bij...
Te laat,is al onderweg.Er zijn verschillende.Die ik besteld heb is 12v 0.8 ampere dat heb ik wel liggen ergens.Een andere die 12voltvids op Youtube in elkaar heeft gezet is 2 keer 18 volt en minimaal 4 ampere.Daar moet je dan een aparte transformator voor hebben schijnbaar.Ik weet het ook niet.Het gaat me maar om ervaring opdoen.Juist omdat er geen beschrijving bij zit lijkt het me wel een goed plan.Dan moet ik dingen gaan uitzoeken en dan zal ik meer leren dan gewoon iets in elkaar te zetten zonder te weten wat ik doe.Dat is mijn redenering.En die €7 is het me waard 
Iedereen is anders.Ik heb niks met boeken.Neem de eerdere adviezen van boeken lezen wel ter harte en ben blij met dat advies omdat het een combinatie moet zijn denk ik.Maar ik ben meer dit,
https://www.youtube.com/watch?v=n3Mn6V1IzHw
Ik luister naar alles aan iedereen maar doe dingen toch zoals ik denk dat het moet.Heb zo mijn hele leven al dingen kunnen leren door niet alleen de theorie te snappen maar ook fouten te maken in de praktijk.Als ik mijn lievelings versterker verpruts door te denken dat ik het kan leer ik daar meer van dan dat ik niet geprobeerd heb daar alles uit te halen.Ben iemand die ervaring nodig heeft en dat kan gebruiken om goed te worden in iets.
[...]
Niet deze, er zit geen trafo bij (waar ga je 180Vac vandaan halen?).Sowieso zijn kitjes uit China geen goed plan, er zit nooit een beschrijving bij...
https://www.reichelt.nl/?ARTICLE=15268&PROVID=2788&wt_gnla=465…
[...]Sowieso zijn kitjes uit China geen goed plan, er zit nooit een beschrijving bij...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's geen beschrijving... 
Ik heb altijd een hekel aan die filmpjes, ik heb toch veel liever een pdf documentje, da's stukken fijner...
Veel filmjes bevatten nog geen 10% informatie. Laatst een half uur durend filmpje over het in elkaar zetten van iets.
Eerst ging de maker 7 minuten over zichzelf zitten brallen, daarna een minuut of 4 over hoe het pakje uit China open te maken, enz, enz...)
In totaal misschien 3 minuten wat nuttigs gezien...
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco,dat wil ik juist zeggen!Jij bent anders als ik en als iedereen anders.Die 3 minuten voor jou kunnen voor mij 3 uur les zijn.Jij kan het sneller oppikken maar als ik die 10*nt weet om te zetten in begrip zijn we toch net zo ver?Wat is er mis met wat langer doen over een studie?Het eindpunt is begrijpen.
Arco het gaat ook om interesse.Je moet een goede leraar hebben die niet verveeld maar juist boeit.Het moet allemaal samenkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=TCYMlygy_I0
Het is niet de bedoeling van het forum om een paar woorden te typen en dan weer bovenaan in de laatste discussie te staan. Dat is alleen nuttig als een ander een antwoord heeft geplaatst. Wil je wat toevoegen aan een eerdere post gebruik dan de edit button. Die zit rechtsboven naast de quote button.
edit: links zit de wijzigen button, rechts de quote....
Op 20 februari 2018 22:14:05 schreef LeonBeo:
Ik denk dat ik iets kan oppikken.
Dat is ook niet mijn bedoelling.Schrijf mijn antwoord in deze aangepaste post om die reden.Dacht dat ik mijn eerdere post bewerkte.Sorry.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 20 februari 2018 22:01:48 schreef LeonBeo:
Je moet een goede leraar hebben die niet verveeld maar juist boeit.Het moet allemaal samenkomen.
Daar ben ik het helemaal mee eens !
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 20 februari 2018 22:01:48 schreef LeonBeo:
Je moet een goede leraar hebben die niet verveeld maar juist boeit.
https://www.youtube.com/watch?v=TCYMlygy_I0
Hoe boeiend je dat filmpje ook mag vinden, je leert er helemaal niets van.
Er worden lukraak een aantal elco's vervangen, waarvan enkele dan nog wel aan een capaciteits/esr-meter worden gehangen.
Maar wat de klacht was van het apparaat en hoe een defect is opgespoord wordt niet uitgelegd. Het is waarschijnlijk ook helemaal niet gemeten.
Een goed voorbeeld van iemand met het recap-syndroom...
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Het lastige van die YT filpmjes en heel veel info op www is dat je het niet kan toetsen op de waarheid. Misschien "leer" je veel foute gewoontes die iemand toevallig op een filmpje heeft gezet met uiteraard de beste bedoelingen. Je zal zéér kritsch moeten zijn en je altijd afvragen wat de context van de boodschap is. Of de persoon z'n achtergrond etc.
Boeken zijn dan betrouwbaarder, maar wel saaier en hebben een hogere drempel.
Denk dat vele techneuten ook gewoon begonnen zijn met "slopen" en al doende te leren hoe het juist niet moest, daarna kwam met de theorie uit de boeken die dan wél sneller werd begrepen...
De ingegoten ERO elco's zijn niet slecht
Daar heb ik toch heel andere ervaringen, de REO(dersrtein)'s van die leeftijd zijn eigenlijk altijd slecht.
Zeker als ze op een beetje warme plek gezeten hebben.
Laatst nog een funcgen met wat vreemde verschijnselen onder handen genomen, daar zat 1 hele bruine ROE in, en die was ook zoals verwacht lek.
En dat was een jonger apparaat (1995)