Friese Radio Markt Beetsterzwaag.

miedema

Golden Member

Cadeautje voor haasje93 :-)

http://www.miedema.dyndns.org/co/2018/WG-RT-1-verzwakker-75R-BNC-frequentie-verzwakking-600pix.png
klik op plaatje voor grote versie

Je hoeft je dus geen zorgen te maken over die 300MHz uit de datasheet. :-)
Deze Wandel & Goltermann RT-1 verzwakker in 75Ω versie doet niet onder voor zijn 50Ω broertje.

Ik heb gemeten met de verzwakker, heel toepasselijk, tussen 2 Wandel & Goltermann 50Ω -> 75Ω BNC minimal loss adapters.

Ik heb de aanwijzer precies op de goede plek op de schaal gezet, en dan gemeten. Je ziet dus ook de afwijkingen ten opzichte van de schaal.
Richting meer verzwakking loopt die afwijking wat op, tot max. 3dB bij "-60" (= 70dB verzwakking)

Als je vergelijkt met mijn meting van m'n 50Ω versie dan valt op dat de schaal daar een stuk beter klopte.
Bij deze 75Ω versie blijft dan weer de frequentiecurve bij de onderste standen (vooral -60) beter overeind.

Als extraatje heb ik dit keer ook gemeten wat de wijzer tegen de stuit oplevert. Aan de minimale kant is dat -5dB. Dat is zeer bruikbaar, omdat soms de ingebouwde vaste "voorverzwakking"van 10dB net wat veel is.
Aan de maximale kant levert wijzer tegen de stuit 85dB verzwakking op. Maar dan wordt het boven de 100MHz wel grilliger....
Maar we zitten ook aan de grens van het dynamisch bereik van de Rigol SA. Met inmiddels in totaal 96dB verzwakking wordt het ruiserig, ook met ingeschakelde pre-amp)

De kleine kringeltjes boven 1GHz komen niet alleen uit de verzwakker, maar deels ook uit de matige 50Ω aanpassing van de Rigol. Normaal kan ik dat wat verbeteren door dat op te knappen met een paar kleine verzwakkers direct op uit- en ingang. Maar hier ging dat niet. Diep willen kijken en al 2x 5,7dB kwijt aan die 50-75Ω adapters, en een TG die max. maar 0dBm uitgeeft.... (En die 50->75Ω adapters kon ik niet voor dit doel gebruiken, gender verkeerd om....)

groet, Gertjan.

@douwebakker:

Ik heb dat apparaat in in de hoek van de grote zaal zien liggen. Kraam 406, 407 of 408. Het lag tussen twee kramen. Ik weet due niet bij welke het hoorde. Meest waarschijnlijke kans 407.
Succes

douwebakker

Golden Member

Ex-fietser, dat komt overeen met mijn inschatting. Bedankt.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
haasje93

Golden Member

Ha Gertjan,

Dit cadeautje wordt zeer gewaardeerd! :)
Dit zijn mooie meetresultaten, plaatje heb ik gelijk opgeslagen.
Fijn om te zien in dit overzicht hoe de lijnen zijn en de afwijking, ten opzichte van het ingestelde. Inderdaad wel een handige bruikbare waarde die -5dB. Ik heb wel door dat ik een heel goed bruibare verzwakker heb gekocht. :)

Nu moet ik hem nog een kleine poetsbeurt geven en een leuk knopje in mijn collectie vinden.

Nogmaals hartelijk dank!

groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ha Christiaan,

Graag gedaan :-)
De mijne blinkt sinds gister weer, en inderdaad ook van knop voorzien.

groet, Gertjan.