@ Spog,
Mooie boekjes van Fons de Beer.
En ook zijn beschrijving van totale paniek bij sterke windvlagen omdat je bij centrifugaal geregelde bladverstelling de molen totaal niet in de hand hebt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 27 juli 2026 22:12:56 schreef m.bouwer:
Al die bladen met vaste spoed en al die furling mechanismes die bedacht zijn.........één grote droefenis en allemaal verdwenen.
Op CO ga ik toch in contact te komen met mensen die enthousiast zijn over moderne molens en hun besturing?
Misschien wel, maar die mensen worden niet enthousiast van jou. 8 jaar, soit. Zo lang of langer doe ik soms ook over projecten.. Maar jouw houding lijkt wel heel erg afwachtend. Je hebt geen proefopstelling, zelfs niet in de pen, waarop met een besturing geexperimenteerd kan worden. Dat is de verkeerde volgorde.
Ik deel jouw zorgen wel over een centrifugaal mechanisme. Je zou daar nog de nodige verfijningen in moeten aanbrengen (extern bijregelen misschien zelfs).
Met een holle as ben je stijfheid van je constructie kwijt. Je zult die veel te zwaar uit moeten voeren. En wat wil je dan door die as voeren? Een stangetje? Daar hoeft hij dus niet hol voor te zijn.
Ik heb de eerder genoemde mechanimes niet bestudeerd, misschien gaat het om hetzelfde principe waar ik aan dacht; ik had de rotorbladen van een helicopter in gedachten, maar ook bij vliegtuigpropellors (die meer op de jouwe zullen lijken) waren er betrouwbare mechanismes. Het is niet echt moeilijk om bijvoorbeeld iets te doen met de radiale positie van een meedraaiende plaat, huls om de as.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
nonius
set SCE to AUX.
Al die bladen met vaste spoed en al die furling mechanismes die bedacht zijn.........één grote droefenis en allemaal verdwenen.
Tsja Maarten, toen ik dat las kreeg ik buikpijn van het lachen: dit is volstrekt niet overeenkomstig de realiteit als je rondkijkt naar kleine windturbines, al dan niet zelfbouw.
Ik zie een hoop beren op de weg bij het zelf bouwen van een windturbine, maar bladen met een vaste spoed is er daar alvast geen van. Verstelbare bladen geeft me daarentegen al hoofdpijn alleen al bij de gedachte om zoiets betrouwbaar werkend te maken. Dat gaat boven mijn vaardigheden uit (mag mezelf werktuigbouwkundig ingenieur noemen met daarnaast een leven lang praktische ervaring in metaalbewerking). En blijkbaar gaat het ook boven de vaardigheden van OP uit, aangezien er na 8 jaar nog weinig effectief bereikt is.
ik had de rotorbladen van een helicopter in gedachten,
Ik las hier al iets eerder over de collective pitch instelling van helicopterbladen. Weet niet hoe vaak dat mechaniekje op een helicopter overhauled moet worden, maar het is in elk geval vaak. Elke 50 bedrijfsuren? Elke 100? Geen idee hoeveel uren, maar elke keer dat ik wat lees over helicopteronderhoud sta ik er verbaasd over hoeveel onderhoud die dingen nodig hebben. Op zich ook niet zo vreemd, als je bedenkt dat het hele apparaat een martelmachine is voor alles wat mechanisch is - het trilt en schudt aan alle kanten. Dynamische belastingen ten top.
Datzelfde geldt trouwens ook voor een windturbine: een martelmachine. Je gaat er vrij snel achter komen of je lassen goed berekend zijn, correct uitgevoerd zonder slakinsluitingen of andere defecten, je basismateriaalkeuze goed was, je toevoegmateriaal, je warmtebehandelingen om restspanningen te verminderen, je keuze van borgmiddelen en sterkteklasse van bouten, etc.
Ik leg zelf wel een paar extra PV-paneeltjes op het dak of installeer een zonneboiler. Makkelijker, goedkoper en minder stress. Hoe minder bewegende delen, hoe liever dat het me is!
De half-afgebouwde windmolen die ik hier ooit had ligt nu bij de oud-ijzerboer 
Spog2
Honourable Member
Op dinsdag 28 juli 2026 20:41:40 schreef maartenbakker:
[...]
Met een holle as ben je stijfheid van je constructie kwijt. Je zult die veel te zwaar uit moeten voeren. En wat wil je dan door die as voeren? Een stangetje? Daar hoeft hij dus niet hol voor te zijn.
Kwa sterkte zie ik geen grote problemen. Een buis ("holle as") met een wanddikte van 0,1x diameter haalt kwa stijfheid en buigingsterkte 59% van een massieve as met dezelfde diameter.
Uiteraard moet je er dan geen spiegleuven in maken.
Maar iets wat door die holle as een verstelmechaniek moet bedienen vereist wel weer een extra lager.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
59% valt me nog alles mee. Hoewel, schaalt de sterkte van een as lineair?
Maargoed, linksom of rechtsom denk ik dat de TS het zichzelf moeilijk maakt. Als je overal beren op de weg ziet, ga je liever niet uit wandelen.
Spog2
Honourable Member
Op woensdag 29 juli 2026 12:45:10 schreef maartenbakker:
59% valt me nog alles mee. Hoewel, schaalt de sterkte van een as lineair?
Het schaalt met de 3e macht.
Als je die buis van 59% op 100% wilt krijgen schaal je hem op met (1/0,59)^.333333 = 1,19.
Met een massieve as gaat het net zo: 2x zo dik = 2^3 = 8x zo sterk op buiging.
Eén van mijn opzetjes voor wiekverstelling. Met Capstan-aandrijving van onder uit de mast.
Aan de voorkant krijg je dan een lagertje met gaffeltjes naar de wiek-krukken.
Op zondag 26 juli 2026 19:48:05 schreef High met Henk:
zoals gezegd: iet maken wat opwekt is geen kunst: iets maken wat heel blijft van windkracht 0 tot windkracht 12 is andere koek.
maar daar moet je wel je prioriteiten leggen
1 iets bouwen wat opwekt
2 iets wat heel blijft
3 iets wat ook een rendement heeftbegin zeker niet met een >1 kW ding: heel duur als het misgaat.
Op dinsdag 28 juli 2026 03:25:27 schreef soldeersmurf:
Waarom zitten de wieken van een windmolen (wind-turbine, Windrad (duits)) 'star' gekoppeld aan de naaf?
Er zijn meerdere opstellingen gemaakt met wieken die niet star aan de naaf gekoppeld waren.
Bijvoorbeeld GROWIAN.
Een werkend model van dit soort mooie ontwerpen bouwen:
Gewoon door samenwerking van meerdere disciplines.